• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
مواد غذایی مفید برای درمان آرتروز زانو

مواد غذایی مفید برای درمان آرتروز زانو

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۰۷ فروردین ۱۳۹۹

موادغذایی مفید برای درمان آرتروز زانو موادی هستند که تاثیر بسیار خوبی در سلامت استخوان ها دارند و خوردن آنها باعث تقویت عضلات، ترمیم غضروف ها و پیشگیری از پیشرفت بیماری آرتروز می شوند.

بیماری آرتروز زانو به دلیل ضعیف بودن مفصل زانو و در پی آن ساییدگی مفصل زانو بوجود می آید.

غضروف ها در حالت طبیعی دائما در حال ترمیم و بازسازی خود هستند ولی اگر میزان آسیب دیدگی بیشتر از حالت طبیعی باشد در این حالت غضروف دیگر قادر به ترمیم خود نبوده و دچار ساییدگی یا آرتروز زانو می شود.

متاسفانه بیماری آرتروز جزو اختلالاتی است که درمان قطعی ندارد اما این بدان معنا نیست که بیمار با هیچ روش درمانی به بهبودی دست نمی یابد؛ بلکه بدین معناست که درمان آرتروز باید دائمی و مداوم باشد و عموما تا آخر عمر این درمان ادامه دارد.

شاید مصرف دارو برای درمان این بیماری بسیار موثر باشد و بیمار را برای ساعتی از درد خلاص کند. اما این روش به هیچ عنوان همیشگی نیست و بعد از تمام شدن اثر دارو درد بیمار مجدد ظاهر می شود.

در این حالت بیمار باید در کنار مصرف دارو به فکر یک روش درمانی موثرتر و کاربرتری باشد.

تغذیه یکی از این روش هاست که در درمان بیماری آرتروز زانو بسیار اهمیت دارد و با تاثیری که در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد، قدرت دفاعی بدن را در برابر مقابله با التهاب بالا می برد. همچنین تغذیه با تاثیری که در تقویت مفصل زانو دارد؛ از پیشرفت کردن علائم آرتروز زانو جلوگیری به عمل می آورد.

افراد مبتلا به آرتروز برای درمان بیماری خود باید چند اصل تغذیه را رعایت کنند؛ که در ادامه مقاله به بررسی بهترین موادغذایی مفید برای آرتروز زانو پرداخته ایم.

 ویتامین دی و درمان آرتروز زانو

تاثیر ویتامین دی در درمان آرتروز زانو

برای درمان آرتروز چه بخوریم ؟

ویتامین ها یکی تاثیرگذارترین موادغذایی مفید برای آرتروز زانو

ویتامین دی، ویتامین سی و اسید فولیک از بهترین و موثر ترین ویتامین ها در تقویت استخوان ها و تسکین درد آرتروز زانو هستند.

دریافت کافی ویتامین D از طریق رژیم غذایی برای سلامت زانوها بسیار اهمیت دارد. این ویتامین به جذب کلسیم، تقویت رشد استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان  و بازسازی آن به سلامت استخوان کمک می‌کند. استخوان‌های سالم برای سلامت زانوها مهم و ضروری است.

همچنین کمبود ویتامین D با پیشرفت آرتروز زانو در ارتباط است. اگرچه ویتامین D را می‌توان از طریق نورخورشید دریافت کرد؛ اما توصیه می‌شود برای جلوگیری از سرطان پوست، ساعاتی که در معرض خورشید قرار می‌گیرید را محدود کنید.

افزودن موادغذایی غنی از این ویتامین از خطر کمبود ویتامین D جلوگیری کرده و باعث حفظ سلامت زانو می‌شود. منابع غذایی خوب این ویتامین شامل شیر و ماست غنی شده، زرده تخم‌مرغ و ماهی چرب مانند سالمون و تن است.

بدن برای تولید کلاژن نیاز به ویتامین C دارد و همان طور که می دانید یکی از اصلی مواد تشکیل دهنده غضروف نیز کلاژن می باشد. دریافت زیاد این ویتامین، تاثیر بسیار خوبی در ترمیم غضروف ها و پیشگیری از شدید شدن بیماری آرتروز زانو دارد. میوه ها و سبزیجات بهترین منبع تامین ویتامین سی هستند که مهم ترین آن ها می توان به فلفل سبز، فلفل قرمز،H سفناج، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، پرتغال، توت فرنگی، کیوی و گریپ‌فروت اشاره کرد.

دریافت اسید فولیک برای اشخاصی که به آرتروز از نوع آرتریت روماتوئید مبتلا هستند می تواند بسیار موثر باشد. اسید فولیکی یکی از دارو های موثر در درمان و آرتریت و زانو درد است که این دارو حتما باید توسط پزشک متخصص ارتوپد تجویز شود.

کلسیم و درمان آرتروز زانو 

تاثیر کلسیم در درمان آرتروز زانو

برای درمان آرتروز زانو حتما استخوان های خود را با کلسیم تقویت کنید

کلسیم به استخوانها و مفصل زانو شما کمک میکند تا  توانایی کافی در برابر تحمل وزن بدن داشته باشند.

با اینکه کمبود کلسیم باعث بروز پوکی استخوان و کم شدن تراکم استخوان می شود اما عارضه پوکی استخوان که عموما از کمبود کلسیم ناشی می شود یکی از مهم ترین عواملی است که در ایجاد آرتروز زانو، بسیار موثر است.

پوکی استخوان با ضعیف کردن استخوان ها و همچنین از طریق کج شدن مفاصل ما باعث ایجاد آرتروز می شود. خصوصا در ناحیه زانو زمانی که پوکی استخوان ایجاد می شود به ویژه در افراد میانسال و مسن، زانو دچار انحراف می شود که این انحراف و کجی زمینه را برای ایجاد آرتروز زانو مهیا می سازد.

پس با این حال می توان یکی از مواد غذایی مفید برای آرتروز زانو به کلسیم اشاره کرد؛ کلسیم که یک ماده معدنی مهم برای بدن است در مواد غذایی نظیر شیر، ماست، سبزیجات به رنگ سبز تیره یافت می شود.

کلسیم برای اینکه در بدن جذب شود نیاز به ویتامین دی دارد که برای تاثیر گذاری بهتر هر دوی این مواد باید با هم مصرف شود.

البته بدن به میزان معینی از کلسیم برای تقویت استخوان ها نیاز دارد و مصرف بیش از حد آن ممکن است مشکلاتی را به بار بیاورد.

حتما بخوانید: درمان پوکی استخوان

امگا 3 و درمان آرتروز زانو

درمان آرتروز زانو با مصرف مواد حاوی امگا 3

برای جلوگیری از پیشرفت آرتروز زانو از مصرف امگا3 غافل نشوید

اولین نشانه های بارز در بیماری آرتروز زانو عبارتند از تحلیل و تجزیه کلاژن غضروف ها و کم شدن قدرت ترمیم و جذب ضربه توسط غضروف ها است، که طبق تحقیقات به عمل آمده هر دو این علایم با مصرف امگا3 بهبود می یابند.

از آنجایی که اسیدهای چرب امگا-3، بیوشیمی بیماری آرتروز را تحت تاثیر قرار می دهند، نه تنها از بروز این بیماری پیشگیری می کنند بلکه پیشرفت آن را نیز کند می نمایند.

اگر شما برای درمان بیمار آرتروز به پزشک و متخصص ارتوپد نیز مراجعه کنید این پزشک برای شما یک رژیم غذایی با چربی کم و اسید چرب اشباح نشده تجویز می کند تا خطر التهاب حاصل از آرتروز برای شما کاهش یابد.

امگا3 یکی از همین مواد غذایی است که از چربی های غیر اشباع ساخته شده و تاثیر بسیار خوبی در کم کردن درد و التهاب دارد.

ماهی سالمون، ماهی قزل آلا، تخم کتان و گردو از مهم ترین منابع اسید چرب امگا 3 می باشد که برای تامین این مواد غذایی مفید آرتروز زانو می تواند از این مواد استفاده کنید.

بعد روغن ماهی که سرشار از امگا3 می باشد؛ روغن زیتون از دیگر روغن هایی است که با داشتن یک ترکیب طبیعی در خود التهاب ناشی از آرتروز را کاهش می دهد.

 

آهن، از مواد مغذی مفید برای آرتروز زانو

آهن (Iron) در ساخت پروتئینی به نام هموگلوبین (Haemoglobin) نقش اساسی دارد. این پروتئین، اکسیژن را از طریق خون به سرتاسر بدن می‌رساند و سیستم ایمنی را سالم نگه می‌دارد.

کسانی که آهن کافی از طریق رژیم غذایی دریافت نمی‌کنند، اغلب احساس خستگی می‌کنند، و بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به عفونت‌ها هستند.

اگر آهن کافی دریافت نکنید، ممکن است به وضعیتی به‌نام کم‌خونی فقر آهن (Iron Deficiency Anaemia) دچار شوید که علائمی مانند شکنندگی ناخن‌ها، نازک شدن موها، تپش قلب، خارش پوست و زخم‌های دهانی ایجاد می‌کند.

اگر آرتروز زانو دارید، احتمال ابتلا به کم‌خونی ناشی از فقر آهن در شما بیشتر است. چون این وضعیت بر میزان جذب آهن بدن تأثیر بگذارد. در ضمن داروهایی که مبتلایان به آرتروز زانو مصرف می‌کنند، جذب آهن را برای بدن سخت‌تر می‌کنند.

اما آهن موردنیاز بدن را در این خوراکی‌ها می‌توان یافت:

  • گوشت قرمز
  • ماهی
  • طیور
  • حبوباتی مانند لوبیا و نخود
  • سبزیجات سبز تیره، مانند اسفناج و کلم بروکلی

نکته مهم دیگر اینکه ویتامین سی می‌تواند به جذب آهن از منابع غیرگوشتی کمک کند. پس به فکر مصرف خوراکی‌های غنی از ویتامین سی مانند مرکبات، انواع توت‌ها، بروکلی و فلفل هم باشید.

اگر کم‌خونی فقر آهن دارید، پزشک ممکن است مکمل‌ها یا داروهایی تجویز کند که به بهبود سطح آهن کمک می‌کنند. پس حتما در این مورد با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

موادغذایی مفید برای درمان آرتروز زانو

تاثیر موادغذایی در درمان آرتروز زانو

با مصرف مواد غذایی مفید، وزن خود را پایین بیاورید

وزن بالا یك عامل تشدید كننده استئوارتریت یا ارتروز زانو است. بیماری كه در آن غضروف زانو از بین رفته و پس از آن دچار سائیدگی میشود زیرا یکی از اصلی ترین نقش های مفصل زانو، تحمل وزن بدن است.

هنگامی که انسان روی سطح همواری حرکت می‌کند، فشار وارد شده به زانوها یک و نیم برابر وزن بدن است. یعنی شخصی با 50 کیلوگرم وزن، با هر قدم، 75 کیلوگرم فشار به زانوهایش وارد می‌کند.

هنگام بالا رفتن یا پایین آمدن از پله‌ها، نیروی وارد شده به هر زانو دو تا سه برابر وزن بدن است.

این فشار هنگام خم شدن برای بستن کفش یا برداشتن چیزی از روی زمین، چهار تا پنج برابر وزن بدن است. کم کردن وزن، اقدام مهمی برای کاهش فشار وارد شده به زانوها به شمار می‌رود.

همان طور که مصرف مواد غذایی مفید برای آرتروز زانو و رژیم غذایی مناسب به درمان التهاب و درد زانو کمک می کند، تاثیر بسیاری خوبی نیز در کم کردن وزن و پیشگیری از بیماری آرتروز زانو دارد.

البته رژیم غذایی تنها برای کاهش وزن موثر نیست و بیمار باید در کنار مصرف مواد غذایی مفید برای آرتروز زانو از ورزش هایی نظیر پیاده روی نیز برای کم کردن وزن و کاهش درد کمک بگیرد.

 

مواد غذایی مضر برای افراد مبتلا به آرترور زانو

فردی مبتلا به آرتروز زانو دائما به دلیل التهاب زانو با درد و علائم دردناکی دست و پنجه نرم می کند.

در این شرایط بیمار باید در انتخاب مواد غذایی دقت بیشتری داشته باشد زیرا برخی مواد غذایی هستند که می توانند به افزایش التهاب کمک کنند و برای تسکین درد خود بهتر است از این موادغذایی پرهیز کنید و یا حداقل مصرف این مواد را به حداقل برسانید.

از جمله مواد غذایی مضر برای آرتروز زانو که مصرف این مواد سبب افزایش التهاب و درد بیمار می شود شامل موارد زیر است:

 

موادغذایی مضر برای آرتروز زانو

 

شیرینی ها و مواد غذایی شیرین

شکر و مواد غذایی شیرین به علت فعل و انفعالات با چربی و پروتئین باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شود، همچنین سایر کربوهیدرات های تصیفه نشده نظیر نان سفید نیز می تواند همین تاثیر را بر بدن بگذارد.

چربی های اشباع شده و ترانس

حتی اگر هیچ مشکل سلامتی نداشته باشید، همیشه بهتر است از مصرف بیش از حد چربی‌های اشباع اجتناب کنید؛ زیرا مصرف این مواد غذایی می‌تواند موجب بروز مشکلات متعددی از پیشرفت بیماری‌های قلبی گرفته تا بدتر شدن زانو درد و دردهای مفصلی شود.

غذاهای نیمه آماده و فست فود سرشار از این چربی ها هستند که برای پیشگیری از بدتر شدن التهاب و درد خود مصرف این مواد را به حداقل برسانید.

مصرف بیش از حد نمک

مصرف بیش از حد نمک یا همان سدیم می‌تواند منجر به بسیاری از مسائل بهداشتی ناشی از احتباس آب و فشارخون بالا، از جمله درد مفاصل شود.

بدن شما برای روانکاری و نرمی مفاصل نیاز به توازن مناسبی از مایعات دارد اما مقدار بیش از حد آن می‌تواند موجب التهاب و ورم مفاصلتان شود که به تبع آن درد زیادی هم خواهد داشت.

اسید چرب امگا 6

هر چقدر که اسید چرب امگا 3 در درمان و تسکین التهاب حاصل از آرتروز زانو موثر است به همان اندازه اسید چرب امگا 6 باعث بدتر شدن التهاب بیمار می شود و زیاد شدن التهاب نتیجه ای جز دردهای مفصلی نخواهد بود.

برای مقابله با اثرات منفی این اسید چرب باید تعادل مناسبی بین اسید چرب امگا 3 برقرار شود تا مشکل جدی را ایجاد نکند.

 

منبع :

versusarthritis.org


مطالب مشابه

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟
آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟

سن ابتلا به آرتروز زانو به روش زندگی و ژنتیک بستگی دارد. افراد مسن‌تر، چاق یا افرادی که دچار آسیب‌دیدگی مفصل هستند بیشتر درمعرض خطر آرتروز قرار دارند اما این بیماری بر جوانان نیز تأثیر می‌گذارد.

مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو
مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو

یکی از نکات مهم بعد از عمل جراحی مینیسک، مراقبت از زانو برای تسریع روند بهبودی و موفقیت کامل در عمل جراحی است. درواقع استراحت و رعایت نکات بهداشتی در طول دوره نقاهت تأثیر قابل توجهی بر پیشرفت بیمار می‌گذارند.

صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل
صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل

صدا دادن زانو یکی از عوارض جانبی بسیار طبیعی عمل تعویض مفصل زانو است. صدایی که می‌شنوید به احتمال زیاد ناشی از قسمت‌های فلزی یا پلاستیکی مفصل تعویض‌شده زانو است.

استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو
استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو

استفاده از زانوبند بعد از عمل تعویض مفصل زانو به موارد فردی و توصیه‌های پزشک بستگی دارد. انواع مختلف زانوبند با جنس‌های مختلف و عملکردهای منحصربه‌فرد طراحی شده‌اند که پزشک با توجه به شرایط بیمار یکی از آن‌ها را پیشنهاد می‌دهد

دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن
دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن

دامنه حرکتی لگن توسط مفصل گوی و کاسه‌ای (مفصل توپی) که از استخوان ران (فمور) و لگن تشکیل شده است، تعیین می‌شود. عمل جراحی تعویض مفصل لگن به بهبود دامنه حرکتی کمک می‌کند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

  • سارا

    زنده باسی دکتر عزیز

    مدیر سایت

    سلامت باشید شما هم سلامت و پایدار باشید

  • ف. ک

    سلام دکتر. من 23ساله هستم. بیشتر اوقات موقع بلند شدن زانوهام صدا میده. اما دردی نداره زانوهام. میخواستم بدونم مشکلی داره زانوهام یا نه.

    مدیر سایت

    خدا قوت صدای بدون درد در زانو ها نیاز به اقدام خاصی ندارد.

  • سیف

    با سلام من 39 سال دارم زانوی من موقع نشست و برخواست صدا می ده مثل این می مونه که استخوان داره ساییده میشه برای این مشکل چه دارویی مصرف کنم ممنون از اینکه راهنمایی می کنید.

    مدیر سایت

    خدا قوت شما باید کلسیم و ویتامین D مصرف کنید و حتما فیزیوتراپی زانو گرفته بشه و ام آر آی زانو هم باید انجام بدید با عکس ام آر آی می تونید تشریف بیارید مطب برای بررسی دقیق تر

  • م

    عالی بود مرسی

    مدیر سایت

    خدا رو شکر که برای شما مفید بوده است 

  • مصطفی

    چرا عکس دکتر شفاف نیست؟

    مدیر سایت

    سلام خدا قوت تصویر اصلاح شد. ممنون از یادآوری و دقت شما.

  • نسرین پایخوان

    سلام آقای دکتر،خانمی هستم سی و شش ساله که از درد زانو رنج میبرم مخصوصا بهنگام بالا و پایین رفتن از پله پزشک با معاینه و سی تی اسکن تشخیص دادن که آرتروز دارم و ده جلسه فیزیوتراپی و داروی غضروف ساز و کلسیم تجویز کردن بعد از استفاده هیچ تعقیری نکردم وبا کمی تحرک دردم بیشتر هم شده ممنون میشم من رو راهنمایی کنید و الان متأسفانه طبقه ی دوم ساکن هستیم و چند سال هم طبقه ی چهارم و پنجم زندگی کردم

    مدیر سایت

    خدا قوت اگر برای رفع این درد زانوتون از درمان های معمول جواب نگرفتین تزریق سه دوز هیالورونیک اسید داخل مفصل کمک کنند است البته پله به شدت برای زانو مضر هست و شما که زانو درد دارید حتما بهتر است پله رو در زندگیتون حذف کنید.

×