• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
روش های درمان سیاه شدن سر استخوان ران یا نکروز

روش های درمان سیاه شدن سر استخوان ران یا نکروز

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۰ فروردین ۱۳۹۹

درمان سیاه شدن سر استخوان ران (نگروز) به کمک دو روش جراحی و غیرجراحی صورت می گیرد که تمامیه این کارها به منظور ترمیم و بازسازی استخوان های آسیب دیده ران انجام می شود.

به از بین رفتن یا مرگ سلول های استخوانی به دلیل کمبود خونرسانی، سیاه شدن سر استخوان را یا نکروز می گویند. این عارضه می تواند در هر استخوانی نمایان شود اما غالبا سر استخوان ران را تحت تاثیر قرار می دهد.

مفصل ران به دلیل داشتن کپسول مفصلی قوی و عضلات پرقدرت در اطراف مفصل از پایداری و استقامت بالایی در مقایسه با دیگر مفصل های بدن برخوردار است. این مفصل پایداری خود را مدیون جریان خونی است که بطور مداوم به آن می رسد و نیاز به اکسیژن و موادغذایی را در این مفصل تامین می کند.

اما برخی آسیب ها و عوامل هستند که جریان انتقال خون به سر استخوان ران را مختل کرده و مفصل ران را در معرض تخریب و فرسودگی قرار می دهد.

  • بیشتر بخوانید:

عارضه استئونکروز زانو - علائم و راه های درمان آن

عارضه سیاه شدن سر استخوان ران عموما به عنوان یک وضعیت جدی شناخته می شود؛ زیرا با فرارسیدن مرگ سلول های استخوان، استخوان ها دیگر نمی توانند همچون گذشته به فعالیت های خود بپردازند و با تخریب مفصل مجاور استخوان درگیر شده و ممکن است استخوان به طور کامل فرو بریزد.

صحبت های دکتر علیرضا امین جواهری در مورد سیاه شدن سر استخوان ران

سیاه شدن سر استخوان ران چگونه ایجاد می شود؟

مفصل ران که در ناحیه لگن قرار گرفته است از دو قسمت اصلی تشکیل شده است. قسمت اول مفصل ران، جرئی از لگن بوده و شامل یک حفره عمیق به نام استابولوم است. قسمت دوم مفصل که در درون همین حفره قرار گرفته است یک گوی کروی است که به آن سر استخوان ران می گویند.

سر استخوان ران یک استخوان بسیار مستحکم و پایداری است که این پایداری خود را مدیون جریان خونی است که از داخل و اطراف گردن استخوان ران به آن می رسد.

 

روش های درمان سیاه شدن سر استخوان ران

 

متاسفانه تنها منبع خونرسانی به استخوان سر ران، همین یک مسیر بوده و در صورت اختلال در خونرسانی به این استخوان، منبع و مسیر جایگزینی دیگری برای آن وجود ندارد. به همین منظور استخوان سر ران با وجود استقامت و پایداری بالایی که دارد سریعتر از سایر نقاط بدن دچار اختلالات عملکردی عروق خونی می شود.

سیاه شدن سر استخوان ران یکی از نتایج اختلالات عمکردی عروق خونی است که به دنبال قطع شدن خونرسانی به استخوان رخ میدهد. استخوان نیز همچون دیگر اجزای بدن، یک بافت زنده است و برای زنده ماندن و رشد و نمو، نیاز به جریان خون دارد تا از این طریق بتواند اکسیژن و مواد غذایی را دریافت کند.

با مختل شدن روند خونرسانی به استخوان، استخوان می میرد و یک استخوان مرده دیگر قدرت و توانایی برای انجام فعالیتها را ندارد در نتیجه در برابر فشار مضاعف وزن بالا تنه ممکن است تغییر شکل داده و در برخی مواقع حتی ممکن است باعث فرور ریزی استخوان نیز شود.

 

سیاه شدن سر استخوان ران یا نکروز چگونه ایجاد می شود

دلایل نکروز و سیاه شدن سر استخوان ران چیست؟

به طور کلی عارضه نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران زمانی رخ می دهد که عمکلرد خونرسانی به سر استخوان ران دچار اشکال شده و خون کافی به این ناحیه از مفصل ران نرسد. از جمله شایع ترین علت های مختل شدن روند خونرسانی و سیاه شدن سر استخوان ران شامل موارد زیر است:

1- فشار مکانیکی در اثر وارد شدن ضربه به استخوان ران

2- شکستگی استخوان ران

3- انسداد عروق در اثر رسوب چربی

4- انعقاد خون درون شریان ها

5- لخته شدن خون در اثر التهاب و آسیب دیدن لایه درونی عروق خونی

6- عفونی شدن مفصل ران

7- پوکی استخوان

8- بارداری

9- اضافه وزن

10- مصرف بیش از حد الکل

11- دررفتگی مفصل لگن یا ران

12-آرتروز ران یا لگن

البته برخی بیماری ها و روش های درمان بیماری هستند که روند خونرسانی به استخوان ران مختل کرده و باعث می شوند خون کافی به مفصل و استخوان ران نرسد. این بیماری ها عبارتند از:

  • بیماری کم خونی داسی شکل
  • بیماری گوشه
  • بیماری التهاب لوزالمعده
  • بیماری ایدز
  • بیماری لوپوس
  • داروهای شیمی درمانی
  • پرتو درمانی
  • غواصی کردن به مدت طولانی
  • داروهای ضد التهابی از جمله داروهای کورتیکواستروئید

 

سیاه شدن سر استخوان ران با چه علائمی همراه است؟

سر استخوان ران به دلیل تحمل وزن بالاتنه همواره تحت فشار نیروهای بسیار قوی قرار دارد؛ استخوان ران در حالت عادی قادر به تحمل این وزن است. اما وقتی استخوانی قدرت خود را از دست داده باشد دیگر نمی تواند این فشارها را تحمل کند و در برابر این فشار ها به تدریج تغییر شکل داده و حالت گرد و کروی خود را از دست می دهد.

تغییر شکل یافتن سر استخوان ران به تدریج موجب سایئدگی مفصل و بروز علائمی می شود که از شایع ترین علائم سیاه شدن سر استخوان ران می توان به:

 

سیاه شدن سر استخوان ران با چه علائمی همراه است؟

 

  • درد شدید در ناحیه کشاله ران
  •  درد انتشار یافته به ناحیه پایین ران و زانو ها
  •  بروز درد ناگهانی و دو طرفه در ناحیه ران
  •  شدید شدن درد در هنگام راه رفتن و ایستادن
  •  حساس بودن به لمس در ناحیه آسیب دیده
  •  محدود شدن حرکت های مفصل ران
  •  بی حسی و ضعف عصبی ( این علامت در زمانی که به دلیل تغییر شکل یافتن استخوان، عصبی تحت فشار قرار بگیرد رخ می دهد)
  •  گرفتگی و اسپاسم در مفصل ران

 همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که این عارضه در مراحل اولیه ممکن است هیچگونه علامتی را نشان ندهد.

 

تشخیص عارضه نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران چگونه است؟

پس ‌از انجام یک معاینه‌ی فیزیکی کامل و سؤال کردن در مورد سوابق پزشکی بیمار، ممکن است جراح ارتوپد از یک یا چند روش عکس‌برداری از استخوان به‌ منظور تشخیص سیاه شدن سر استخوان استفاده کند. همانند بسیاری از دیگر بیماری های مفصلی، تشخیص زودهنگام می‌تواند احتمال درمان موفقیت‌آمیز را بالا ببرد.

از جمله آزمایشات و روش های تصاویر برداری برای تشخیص بیماری نکروز ران شامل موارد ذیل است:

عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس

عکس برداری به کمک اشعه ایکس اولین آزمایش توصیه‌ شده توسط پزشک و جراح ارتوپد است. اما برای مشخص کردن تغییرات استخوان در مراحل اولیه‌ی بیماری، اشعه ایکس آن دقت و حساسیت کافی را ندارد.

تصویربرداری ام آر آی 

این آزمایش، یکی از حساس‌ترین روش ها برای تشخیص استئونکروز در مراحل اولیه‌ی آن است زیرا اسکن MRI تغییرات شیمیایی در مغز استخوان به طور کامل را تشخیص داده و تصاویری از منطقه‌ی آسیب‌دیده را در اختیار پزشک قرار می دهد.

سی تی اسکن

سی تی اسکن نوعی عکس‌برداری به کمک اشعه ایکس است که تصاویر سه‌بعدی از استخوان را در اختیار پزشک می‌گذارد. پزشک ارتوپد از این روش برای تشخیص میزان آسیب واردشده به استخوان استفاده می نماید.

اسکن استخوان

از روش اسکن استخوان معمولاً در بیمارانی استفاده می‌شود که در عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس علائمی را نشان نداده و عامل خطری برای نکروز استخوانی ندارند. یک اسکن استخوانی می‌تواند تمام نقاط درگیر بیماری در کل بدن را مشخص کند.

بافت‌برداری از استخوان ران 

بافت‌برداری یکی از قطعی ترین روش های تشخیص بیماری نکروز است که در طی آن نمونه‌ای زنده از استخوان بیمار برداشته‌شده و تحت مطالعه قرار می‌گیرد. از آنجایی که این روش تشخیصی نیاز به عمل جراحی دارد به همین منظور به ندرت از آن برای تشخیص استئونکروز یا سیاه شدن سر ران استفاده می شود.

 

درمان نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران بدون جراحی

وقتی استخوان ران سیاه می شود آنچه در این اختلال بسیار اهمیت دارد این است که از فشار آمدن بیش از حد به آن جلوگیری کنیم. زیرا وارد شدن فشار مضاعف به استخوان سیاه شدن مساوی است با فروریختن آن.

اگر این عارضه به موقع تشخیص داده شود و استخوان هنوز تغییر شکل نداده باشد می توان به کمک روش های غیر جراحی و درمان های محافظه کارانه، خون را مجدد در آن قسمت به جریان در آورد. از جمله روش های درمان غیرجراحی سیاه شدن استخوان ران شامل:

 

درمان نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران بدون جراحی

 

خودداری از وارد شدن ضربه و مراقبت از ران پا

به بیماران مبتلا به سیاه شدن استخوان ران پیشنهاد می شود؛ تا مدتی از انجام ورزش های سنگین و ورزش هایی که فشار زیادی را به ران پا وارد می کند. خودداری کنند؛ همچینن توصیه می شود در این دوران استراحت کافی داشته باشند و حدالامکان در هنگام راه رفتن از عصای زیر بغل به منظور کاهش درد و پیشگیری از وارد شدن فشار به استخوان ران استفاده نمایند.

دارودرمانی

داروهای گشاد کننده عروق، داروهای ضد انعقاد خون و محرک های افزایش خونرسانی از جمله داروهایی هستند که برای این بیماران تجویز می شود. داروهای افزایش استخوان سازی همچون داروهای فسفات دار از جمله دیگر داروها برای متوقف کردن سرعت تخریب سر استخوان ران نیز تجویز می گردد.

اوزون تراپی

در روش اوزون تراپی از گاز اوزون که متشکل از سه اتم اکسیژن است برای بازسایی و ترمیم بافت های آسیب دیده ران پا استفاده می شود. اوزون تراپی همچنین یک روش درمانی ضدالتهابی است که در تسکین درد بیمار نیز موثر است.

تزریق پی آرپی

تزریق پی آر پی یا پلاسمای غنی شده پلاکت، یکی از جدیدترین روش های درمان دردهای مفصلی از جمله سیاه شدن سر استخوان ران است که از خون خود بیمار برای کمک به ترمیم و بازسازی بافت استفاده می شود.

فیزیوتراپی

بسته به شدت عارضه استئونکروز، متخصص فیزیوتراپ از انواع روش های رایج فیزیوتراپی برای تسکین درد و بازسایی بافت های آسیب دیده استفاده می کند. ارائه برنامه ورزشی مخصوصی، مگنت درمانی، تحریک الکتریکی و.. از جمله روش درمان این عارضه می باشند.

جلوگیری از پیشرفت کردن بیماری یکی از اصلی ترین راههای درمان عارضه سیاه شدن استخوان است. برای جلوگیری از پیشرفت بیماری بهتر است از انجام کارهای زیر خودداری کنید:

  •  سیگار کشیدن را ترک کنید و یا حداقل استعمال آن را محدود کنید.
  •  مصرف نوشیدنی های الکی را به حداقل برسانید.
  •  عدم مصرف داروهای کورتونی

 

قطعی‌ترین درمان سیاه شدن سر استخوان ران چیست؟

قطعی‌ترین درمان سیاه شدن سر استخوان ران چیست؟

قطعی‌ترین راه درمان سیاه شدن سر استخوان ران یا استئونکروز، عمل جراحی است. جراحی‌های مختلفی برای استئونکروز وجود دارند. جراح ارتوپد بسته به علائم بیماری و شدت آن‌ها، بهترین روش را توصیه می‌کند.

این‌ها بعضی از عمل‌های جراحی برای درمان سیاه شدن سر استخوان ران هستند:

 

جراحی کور دیکامپرشن

کور دیکامپرشن (Core Decompression) رایج‌ترین جراحی برای درمان استئونکروز است. در این روش، جراح ارتوپد چند حفره در استخوان سر فمور ایجاد می‌کند تا به ناحیه کمبود خون‌رسانی دسترسی بهتری ایجاد شود.

جراحی کور دیکامپرشن دو هدف را دنبال می‌کند:

  • اول اینکه کانالی برای رگ‌های خونی جدید ایجاد می‌کند تا خون‌رسانی سرعت بیشتری بگیرد؛
  • و دوم اینکه فشار داخل استخوان سر فمور را کاهش می‌دهد، که به تسکین درد بیمار کمک زیادی می‌کند.

 

جراحی استئوتومی

استئوتومی (Osteotomy) چرخشی، جراحی دیگری برای درمان سیاه شدن سر استخوان ران است. در این روش، جراح ارتوپد با وسایل مخصوصی، استخوان دارای انحراف را برش می‌دهد.

سپس آن را در جای درست خودش قرار داده، و با پیچ ویژه‌ای استخوان را ثابت و محکم می‌کند تا با گذشت زمان، به‌درستی جوش بخورد.

هدف جراحی استئوتومی، اصلاح چرخش غیرطبیعی استخوان است، که از فشار بیش از حد به مفاصل کنار آن هم پیشگیری خواهد کرد.

 

جراحی پیوند استخوان نازک‌نی

پیوند استخوان نازک‌نی (Fibula Graft) هم از جراحی‌های مؤثر، و در عین حال پیچیده و زمان‌بر برای درمان سیاه شدن سر استخوان لگن است.

در این روش جراحی، از فیبولا (Fibula) یا استخوان نازک‌نی دارای رگ پیوندی انجام می‌شود تا خون‌رسانی در سر استخوان ران سرعت بیشتری بگیرد.

جراح ارتوپد تکه‌ای از استخوان نازک‌نی را همراه رگ‌هایش جدا کرده، سوراخی در سر استخوان لگن ایجاد کرده، و رگ‌های نازک‌نی را به یکی از رگ‌های دور ران وصل می‌کند.

عمل جراحی پیوند استخوان نازک‌نی دو هدف را دنبال می‌کند:

  • اول اینکه خون از استخوان پیوندی در استخوان ران جاری شود؛
  • و دوم هم اینکه استحکام استخوان نازک‌نی پیوندی، از متلاشی شدن سر استخوان ران جلوگیری می‌کند تا وقتی استخوان به‌طور کامل ترمیم شود.

 

جراحی تعویض مفصل ران

آرتروپلاستی (Arthroplasty) یا تعویض مفصل ران به دو روش جزئی و کامل انجام می‌شود. در این روش جراحی، جراح ارتوپد مفصل آسیب‌دیده را برداشته، و مفصل مصنوعی را جایگزین آن می‌کند.

مفصل مصنوعی ران یا همان پروتز ران، جنس‌های مختلفی دارد. این پروتزها بر اساس موادی که هنگام خم کردن زانو به یکدیگر ساییده می‌شوند، به چهار دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • ایمپلنت فلز روی پلاستیک،
  • ایمپلنت سرامیک روی پلاستیک،
  • ایمپلنت سرامیک روی سرامیک،
  • و ایمپلنت فلز روی فلز.

برای مشاوره تخصصی، و انتخاب بهترین جراحی برای درمان سیاه شدن سر استخوان ران می‌توانید به مطب دکتر علیرضا امین جواهری، متخصص و جراح ارتوپد، فوق‌تخصص جراحی زانو و لگن از کشور سوئیس مراجعه کنید.

 

دکتر سید علیرضا امین جواهری ،جراح و متخصص ارتوپدی در تهران و فوق تخصص جراحی زانو و لگن از سوئیس هستند . شما عزیزان می توانید، برای كسب اطلاعات بیشتر و معاینه حضوری با دکتر ، از راه های زیر اقدام کنید:

شماره تماس:  71062400     -      09334131004   

کانال  اینستاگرام   

منابع:

stanfordhealthcare.org

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

sciencedirect.com

hopkinsmedicine.org


مطالب مشابه

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟
آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟

سن ابتلا به آرتروز زانو به روش زندگی و ژنتیک بستگی دارد. افراد مسن‌تر، چاق یا افرادی که دچار آسیب‌دیدگی مفصل هستند بیشتر درمعرض خطر آرتروز قرار دارند اما این بیماری بر جوانان نیز تأثیر می‌گذارد.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

  • قاسم علیزاده

    سلام اقای دکتر من مچ دستم درد داشت دکتر میگه سیاه شده نمیدونم که چیکار کنم تا خوب بشه البته تازگیاه سیاه شده راهی رو نشونم بدید که بدون عمل کردن استخوان دستم خوب بشه

    مدیر سایت

    خدا قوت شما باید به فوق تخصص موچ دست مراجعه کنید.اگر سیاهی کم باشد خون رسانی بهش برگردانده می شود.

  • رضا ملک پوریان

    سلام آقای دکتر.من سیاهی سر مفصل ران داشتم و پیش شما عمل دکمپرشن انجام دادم خواستم بدونم چه کار هایی باید انجام بدم که درصد موفقعیت آمیز بودن عمل رو ببره بالا و کار به تعویض مفصل نرسه. من سیاهی مفصل ران پای راستم گرید ۱ بود و پای چپم ۲

    مدیر سایت

    خدا قوت در واقع بیمار کاری نمی تونه انجام بده که مانع اون یا باعث بهبودش بشه و همون عمل جراحی دکمپرشن که انجام دادین بهترین کاری بود تصمیم به انجامش گرفتین امیدوار هستم که نتیجه بگیرید.

  • nafas

    سلام سه سال پیش شکستگی گردن ران داشتم و به تازگی پلاتین رو خارج کردم خیلی نگران سیاه شدن سر استخوان هستم برای جلوگیری باید چیکار کنم؟ ممنون

    مدیر سایت

    خدا قوت برای جلوگیری کاری نمیشه کرد شما باید حتما MRI انجام بدید که 0 تا 100 در ام آر آی مشخص میشه

  • مهرداد دارابی

    سلام. روز بخیر. من هردو مفصل هیپ را باید تعویض کنم .علت نکروز حدود ۲۳ سال..میخوام بدونم که میتونم هردو را باهم در یک عمل تعویض کنم..وضمنا بعد از عمل آیا حالت عادی برمیگرده یا محدودیت در حرکات مادام العمر دارم

    مدیر سایت

    خدا قوت اگر با روش قدامی جراحی شما انجام بشه هیچ محدودیتی در آینده نخواهید داشت و حتی ورزش و هر فعالیتی رو میتونید انجام بدید

  • یحیی

    جراحی پیوند استخوان برای سیاهی لگن چقدر امکان موفقیت داره؟ و برای چند سال کار میکنه و بعدش دوباره عمل میخواد یا ن؟

    مدیر سایت

    خدا قوت بستگی به مساحت و وسعت ناحیه سیاه شدن و درگیری سر استخوان داره.

  • سید فخر میرسجادی

    با سلام دو سر زانو ها اسفند 97 تعویض مفصل نمودم هیچگونه دارویی نیز مصرف نداشتم. الان به شدت در ناحیه لگن و کشاله ران درد شدید دارم MRIگرفتم فقط لگن را و در ناحیه دوطرف ران قرمزی سر استخوان ها را می بینم دکتر فقط مسکن داده اند آیا ممکن است نکروز لگن از جراحی دوسر زانو ایجاد شده باشد؟ از کجا بفهمیم کدام رگ ها در استخوان دیگر خون رسانی نمی نمایند؟ الان ناخن بزرگ پای راستم مدتها پیش زرد رنگ شده و تغییر شکل یافته و روی انگشتان پایم زائده های سفتی ایجاد شده است لطفا راهی بگذارید نگرانی از تخریب استخوان ها ی لگن عذاب آور است.

    مدیر سایت

    باید با رادیو گرافی و انجام برخی آزمایش های تخصصی تشخیص دقیق داده بشه تا مشخص گردد که آیا استخوان و مفاصل سالم است یا خیر و در صورتی که استخوان و اگر مفصل های بیمار سالم باشه احتمالا به خاطر کمبود ویتامین در بدن هست و ضعف عضلانی که با دارو و آزمایش ها و هیمنطور انجام فیزوتراپی بهبود خواد یافت.

×