• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
جراحی شکستگی زانو - درمان با استفاده از پیچ و پلاک

جراحی شکستگی زانو - درمان با استفاده از پیچ و پلاک

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۶ فروردین ۱۳۹۹

شکستگی زانو اختلال جدی و دردناکی است که در صورت درمان نشدن می تواند در بلند مدت بیمار را در معرض آرتروز زانو قرار دهد. درمان سریع شکستگی زانو بسته به شدت و نوع آن متغیر است که ما در این مقاله به بررسی آن پرداخته ایم.

از آنجایی که استخوان زانو فشار زیادی را از جانب وزن بالاتنه تحمل می کند بنابراین به راحتی می تواند بشکند؛ بهبودی شکستگی زانو معمولا بیش از شش هفته به طول می انجامد اما به کمک تغذیه مناسب و رعایت برخی نکات ساده می توان به درمان سریع شکستگی زانو پرداخت.

استخوان زانو یا همان مفصل زانو که یکی از محکم ترین استخوان های بدن است؛ از سه استخوان ران، درشت نی و استخوان کشکک تشکیل شده است. این مفصل دارای دو حرکت لولایی و چرخشی است که چنین حرکاتی این امکان را برای بدن فراهم می کند تا راحتر بتواند به فعالیت هایی از جمله دویدن، نشستن و ایستادن بپردازد.

شکستگی زانو یک آسیب جدی است که در اغلب موارد بیمار برای بهبود یافتن نیاز به عمل جراحی خواهد داشت. در صورتی که شکستگی به موقع درمان نشود می تواند در بلند مدت بیمار را در معرض آرتروز زانو قرار دهد.

برای اینکه استخوان شکسته زانو بهبود یابد نیاز به یک زمان مشخص دارد تا استخوان ها به یکدیگر جوش بخورند اما اقدامات و فعالیت هایی هستند که سبب سریعتر شدن روند بهبودی و درمان سریع شکستگی زانو می شوند که در این مقاله به بررسی آن پرداخته ایم.

بسیاری از افراد در طول زندگی خود به خاطر زمین خوردن یا حادثه ای دچار شکستگی شده اند. شکستگی عارضه دردناکی است که زندگی روزانه بیمار را مختل می کند و به هیچ عنوان شوخی بردار نیست زیرا مدت زمان طولانی طول می کشد تا استخوان دچار شکستگی بهبود یابد.

شکستگی استخوان زانو اختلالی است که در اثر وارد شدن ضربه مستقیم به استخوان زانو در اثر حوادثی از جمله تصادف، حوادث ورزشی، سقوط از ارتفاع و .. پیش می آید.

 

علائم شکستگی زانو

 

میزان و نوع علائم شکستگی زانو در هر فردی متفاوت است و اما به طور معمول این عارضه با علائمی نظیر:

  • درد و تورم شدید در زانو
  • ناتوانی در خم و راست کردن زانو
  • ناتوانی در راه رفتن
  • خراشیدگی و خون مردگی در زانو

همراه است که به کمک یک رادیوگرافی ساده این نوع شکستگی ها قابل تشخیص هستند. البته تشخیص دقیق آن برعهده جراح ارتوپد و پزشک متخصص صورت می گیرد. بعد از آسیب دیدن باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

 حتما بخوانید: شکستگی استخوان در کودکان

شکستگی زانو

شکستگی زانو بسته به اینکه در کدام ناحیه از زانو اتفاق بیفتد به انواع مختلفی تقسیم می شود:

شکستگی انتهای ران

انتهای استخوان ران به صورت یک برجستگی بزرگ در آمده که این برجستگی شامل دو نیمکره کنار هم است که از طریق غضروف با استخوان کشکک زانو در ارتباط است. درمان این نوع شکستگی به دلیل نزدیک بودن به مفصل زانو هر چه سریعتر باید انجام گرفته شود تا از آسیب ها و عوارض احتمالی آن پیشگیری به عمل بیاید.

شکستگی ابتدای ساق پا

استخوان درشت نی نزدیک به مفصل زانو درست در ناحیه زیر پوست قرار دارد از این رو در صورت وارد شدن ضربه مستقیم به این ناحیه از زانو، استخوان سریعا دچار شکستگی می شود. متاسفانه این نوع شکستگی ممکن است به آسانی تبدیل به شکستگی باز شود.

شکستگی کشکک زانو

یکی از شایع ترین محل های که در آن شکستگی رخ می دهد؛ کشکک زانو است زیرا این استخوان نقش محافظ زانو را ایفا می کند از این رو به راحتی در هنگام ضربه دیدن زانو می شکند. شکستگی موجود در کشکک از یک خطر شکستگی بدون جابجایی تا شکستگی خردشدگی چند تیکه متغیر است اما به طور کلی اصلی ترین راه درمان این نوع شکستگی انجام عمل جراحی است. 

راه های درمان شکستگی زانو

درمان شکستگی زانو به دو روش غیرجراحی و جراحی انجام می شود. جراح ارتوپد برای اینکه تشخیص دهید از کدام روش درمانی برای درمان سریع شکستگی زانو استفاده کند ابتدا از طریق روش های تصویربرداری به تشخیص نوع شکستگی می پردازد. زیرا بسته به نوع شکستگی، روش درمانی آن نیز متفاوت است.

شکستگی استخوان زانو به سه صورت شکستگی با جابجایی، شکستگی خرد شده و شکستگی باز رخ می دهد. در صورتی که شکستگی زانو جزئی باشد و قطعات شکسته شده هنوز در محل اصلی خود قرار داشته باشند در این صورت درمان شکستگی زانو از طریق روش های غیرجراحی صورت می گیرد.

اما این موضوع به سن و شرایط بدنی بیمار نیز بستگی دارد بدین صورت که در کودکان درمان شکستگی زانو عموما نیازی به عمل جراحی ندارد و تنها از طریق گچ گیری قطعه  شکسته شده در محل اصلی خود جایگذاری می شود. این نوع شکستگی ها بعد از 6الی 8هفته بهبود می یابند و بیمار بهتر است در طی این دوران از عصا و وسایل حمایتی برای بهبودی سریعتر استفاده کند.

اما در مورادی که قطعات شکسته شده از هم جدا شده باشند در این صورت بیمار نیاز به جراحی دارد تا قطعات جداشده در محل اصلی خود جااندازی کند. از جمله روش های جراحی برای درمان سریع شکستگی زانو شامل:

روش های جراحی

جراحی جااندازی شکستگی زانو

اولین مرحله درمان هر نوع شکستگی جااندازی است. جراحی جااندازی به دو طریق جراحی باز و بسته انجام می شود که در طی آن جراح سعی دارد قطعات شکسته شده را در وضعیت اولیه خود جابه جا کند.

جااندازی روشی است که موجب درمان سریعتر شکستگی استخوان زانو می شود. در روش جااندازی بسته نیازی به باز کردن و شکافتن برخی اندام های زانو نیست و پزشک با گرفتن قطعه شکسته شده سعی می کند تا قطعات شکسته را در کنار یکدیگر قرار دهد.

در مواردی که جااندازی قطعات شکسته شده به طریق بسته و کم تر تهاجمی قابل انجام نیست در این صورت ممکن است از روش جااندازی باز برای درمان شکستگی استخوان استفاده کند. در روش جااندازی باز شکستگی، پزشک معالج پس از بیحسی موضعی یا بیهوشی عمومی بیمار، پوست و در صورت نیاز عضلات و دیگر بافت ها را شکاف میدهد تا بتواند قطعات شکسته شده استخوان را ببیند سپس آنها را با وسایلی گرفته و در کنار یکدیگر قرار میدهد.

جراحی با استفاده از پیچ و پلاک

عموما از این روش جراحی در مواردی که شکستگی با دررفتگی زانو همراه باشد استفاده می شود. در این حالت جراح ارتوپد برای ثابت کردن مفصل زانو پلاتین و پیچ و مهره ای را در محل شکستگی قرار می دهد. به این وسایل فلزی که متخصص ارتوپد در حین جراحی درون مفصل زانو بیمار  قرار می گیرد تا بدین وسیله استخوان های شکسته را به یکدیگر متصل کند؛ ایمپلت می گویند.

جراحی با استفاده از فیکساتور خارجی 

عموما از این روش جراحی برای درمان شکستگی باز استفاده می کند. پس از اینکه پزشک از طریق جااندازی، قطعات شکسته را در کنار یکدیگر قرار دارد حال نیاز به وسیله ای دارد تا با بی حرکت کردن مفصل مانع از جابه جا شدن مجدد آنها شود. اکسترنال فیکساتور یا فیکساتور خارجی از جمله ابزارهای که باعث بی حرکت شدن قطعات شدن و  درمان سریع شکستگی زانو می شود.

نکات مهم برای بهبودی سریعتر شکستگی زانو

بهبودی استخوان زانو عموما چند ماه طول می کشد و جوش خوردن درست این استخوان ها در پیشگیری از آسیب های طولانی مدت بسیار موثر است. مراقبت از بیمار در طی دوران جوش خوردگی استخوان یکی از مهم ترین مسائلی است که در بهبودی سریعتر شکستگی زانو موثر است. از جمله کارها و مراقبت های موثر در درمان سریع شکستگی زانو شامل:

بی تحرک ماندن زانو شکسته شده

ثابت ماندن و حرکت نکردن استخوان زانو یکی از اصلی ترین مسائل در بهبودی سریعتر استخوان شکسته می باشد. پس از این که جراح ارتوپد به هر طریقی استخوان شکسته را در جای خود قرار داد.

به منظور ثابت ماندن استخوان و بهبودی سریعتر آن اقدام به  آتل بندی یا گچ گرفتن استخوان می کند. اما با وجود آتل بندی استخوان زانو بیمار باید توجه داشته باشد به هیچ عنوان نباید استخوان زانو را حرکت دهد زیرا باعث دیر ترمیم شدن استخوان می شود.

تقویت استخوان ها به کمک تغذیه سالم

استخوان زانو برای اینکه سریعتر به بهبودی شکستگی بپردازد نیاز به ویتامین ها، کلسیم و پروتئین دارد. با اینکه به طور حتم نمی توان گفت تغذیه در درمان سریع شکستگی زانو موثر است اما به طور قطع می توان این موضوع بیان کرد که سوتغذیه روند بهبودی و ترمیم را کندتر می کند.

شما می تواند با مصرف مواد حاوی کلسیم  و ویتامین دی استخوان های خود را تقویت کنید و به روند بهبودی استخوان شکسته کمک کنید. همچنین توجه داشته باشید شما باید حداقل روزی هشت لیوان آب در طول روز مصرف کنید.

تاثیر تغذیه بر شکستگی زانو

تاثیر تغذیه بر جوش خوردن شکستگی استخوان زانو

از استعمال سیگار در این دوران خودداری کنید

افراد سیگاری زمان بیشتری را برای ترمیم استخوان شکسته نیاز دارند؛ زیرا نیکوتن موجود در سیگار زمانی که وارد خون می شود، روند خونرسانی به استخوان را کندتر می کند از این رو باعث می شود موادمغذی کمتری به استخوان برسد. پس این افراد باید توجه داشته باشند حدالاامکان در این دوران از استعمال سیگار خودداری کنند تا اختلالی در روند بهبودی استخوان ایجاد نشود.

ورزش کردن را فراموش نکنید

با اینکه نباید در این دوران استخوان شکسته را حرکت داد؛ اما در صورتی که پزشک درمان های فیزیکی را برای بهبودی استخوان توصیه می کند را جدی بگیرید. در این دوران می تواند از درمانگر ها یا متخصصین ورزشی برای بهبودی سریعتر خود کمک بگیرد و از آنها بخواهید که چه تمرین ها و فعالیت هایی را می توانید انجام دهید.


مطالب مشابه

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟
آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟

سن ابتلا به آرتروز زانو به روش زندگی و ژنتیک بستگی دارد. افراد مسن‌تر، چاق یا افرادی که دچار آسیب‌دیدگی مفصل هستند بیشتر درمعرض خطر آرتروز قرار دارند اما این بیماری بر جوانان نیز تأثیر می‌گذارد.

مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو
مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو

یکی از نکات مهم بعد از عمل جراحی مینیسک، مراقبت از زانو برای تسریع روند بهبودی و موفقیت کامل در عمل جراحی است. درواقع استراحت و رعایت نکات بهداشتی در طول دوره نقاهت تأثیر قابل توجهی بر پیشرفت بیمار می‌گذارند.

صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل
صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل

صدا دادن زانو یکی از عوارض جانبی بسیار طبیعی عمل تعویض مفصل زانو است. صدایی که می‌شنوید به احتمال زیاد ناشی از قسمت‌های فلزی یا پلاستیکی مفصل تعویض‌شده زانو است.

استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو
استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو

استفاده از زانوبند بعد از عمل تعویض مفصل زانو به موارد فردی و توصیه‌های پزشک بستگی دارد. انواع مختلف زانوبند با جنس‌های مختلف و عملکردهای منحصربه‌فرد طراحی شده‌اند که پزشک با توجه به شرایط بیمار یکی از آن‌ها را پیشنهاد می‌دهد

دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن
دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن

دامنه حرکتی لگن توسط مفصل گوی و کاسه‌ای (مفصل توپی) که از استخوان ران (فمور) و لگن تشکیل شده است، تعیین می‌شود. عمل جراحی تعویض مفصل لگن به بهبود دامنه حرکتی کمک می‌کند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×