• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
درمان زانو درد با لیزر - انواع لیزر درمانی و عوارض آن

درمان زانو درد با لیزر - انواع لیزر درمانی و عوارض آن

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

لیزر درمانی زانو یک روش غیرتهاجمی برای کنترل و درمان انواع دردهای زانو است که این روش علاوه بر کنترل درد و علائم بیماری در تسریع فرآیند بهبودی عضلات آسیب دیده نیز تاثیر دارد که در ادامه مقاله به طور مفصل به بررسی این روش درمان و کاربردهای آن پرداخته ایم.

لیزر درمانی زانو چگونه است؟

لیزر درمانی زانو روشی است که برای کنترل و درمان طیف گسترده ای از دردها و مشکلات زانو بکار گرفته می شود. خوشبختانه این روش از جمله روش هایی است که کاملا غیرتهاجمی بوده و در کوتاه مدت باعث کاهش درد و علائم بیمار می شود.

همه ما برای اینکه به راحتی بتوانیم به فعالیت های خود بپردازیم به یک زانوی سالم احتیاج داریم؛ اما زانو نیز همچون دیگر مفصل های بدن در معرض آسیب دیدگی قرار دارد و باگذشت زمان اختلالاتی در آن پدید می آید که بروز این نوع اختلالات در زانو به طور قابل توجه ای زندگی بیمار را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

اما با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی امروزه انواع دردها و بیماری ها قابل درمان هستند؛ لیزر درمانی زانو یکی از این روش هاست که برای درمان انواع دردها و مشکلات زانو بکار گرفته می شود.

لیزر درمانی زانو

لیزر درمانی زانو برای کنترل دردهای مفصل زانو

شاید برای برخی سوال شود که لیزر زانو چگونه باعث کنترل درد و بیماری می شود؟

لیزر در واقع یک نوع نور با اشعه پرانرژی است که انرژی خود را به طور کامل به بافت ها انتقال می دهد. با انتقال یافتن انرژی به درون بافت ها، میزان گردش خون و مسکن طبیعی خون همان اندروفین را تحریک کرده و بدن کمک می کند سریع تر آسیب های ناشی از جراحات را درمان کند.

لیزر زانو بدین طریق می تواند باعث بهبود وضعیت زانو و درد بیمار شود:

  • تقویت بافت های جدید برای رشد دوباره
  • بازسازی و بهبود بخشی سلول های زانو
  • تحریک هورمون اندورفین
  • بهبود بخشی به گردش خون

 

 

انواع لیزر درمانی زانو

لیرز برای درمان زانو درد به کمک سه روش لیزر درمانی سرد، لیزر درمانی کلاس سه و لیزر سطح پایین انجام می شود.

 

انواع لیزر درمانی زانو

 

لیزر سرد

لیزر درمانی سرد که به عنوان لیزر درمانی کم توان نیز شناخته می شود. از جمله روش هایی است که از عوارض کمتری برخوردار است و برخلاف لیزر های داغ، آسیبی را به پوست زانو وارد نمی کند. البته لیزر های داغ عموما برای جراحی به کار گرفته می شوند و این روش برای تسکین درد بیماری انتخاب می شود.

لیزر سطح پایین

لیزر سطح پایین یاLLLT یک لیزر همراه با چراغ ال ای دی است که ترمیم بافت های آسیب دیده را تسریع می بخشد.

لیزر کلاس سه

لیرز ها بر حسب توان و میزان خطرات آن به کلاس های مختلفی تقسیم بندی می شوند؛ بدین صورت که هر چقدر کلاس هاس لیزر بالاتر روند با اینکه تاثیرگذاری آن بهتر و سریعتر است اما خطرات بیشتری بیمار را تهدید می کند.

از آنجایی که دردهای زانو عموما طاقت فرسا هستند و دردهای زیادی را برای بیمار به همراه دارند از این رو عموما برای درمان انواع دردها از لیزرهای سطح سه استفاده می شود.

لیزر درمانی زانو برای چه دردهایی تاثیر دارد؟

به دلیل کوچک بودن لیزر، لیزر درمانی از جمله روش هایی است که با تمرکز بر یک نقطه باعث کاهش درد آن نقطه می شود. عموما از دستگاه های لیزر درمانی برای درمان چنین دردها و مواردی استفاده می شود:

فیزیوتراپی زانو با لیزر چگونه انجام می شود؟

لیزر درمانی زانو برای تمام اجزای آسیب دیده زانو مفید است و با تاثیر مستقیمی که به سلول ها و بافت های آسیب دیده دارد باعث کاهش درد بیمار می شود.

لیزر زانو از جمله روش های پرفایده و سودمند است که برای سالمندانی که سال ها از درد زانو رنج می برند بسیار موثر است.

نحوه انجام این جراحی بدین صورت است که دستگاه لیزر، مقدار زمان مشخصی در کنار بدن یا به‌طور مستقیم روی بدن بیمار قرار داده می‌شود و پرتوها مستقیما به بدن بیمار تابیده می شوند و در طول لیزر درمانی، نور لیزر با طول‌موج خاصی به ناحیه‌ی موردنظر تابانده شده و ضربه می‌زند.

مدت زمان انجام لیزر درمانی زانو عموما بیشتر از ده الی بیست دقیقه طول نمی کشد و اغلب بیماران باید دو تا سه بار در هفته تحت درمان قرار بگیرند. البته این زمان برای بیمارانی که به زانودردهای حاد دچار هستند بیشتر است و باید روزانه تحت درمان قرار بگیرند.

درمان آرتروز زانو با لیزر

درمان التهاب زانو با لیزردرمانی زانو

درمان آرتروز زانو با لیزر

آرتروز زانو یک بیماری مفصلی است که در پی آن غضروف های درون مفصل تحت تاثیر قرار می گیرد. در انتهای تمامیه استخوان ها غضروف هایی قرار دارد که باعث لغزنده کردن استخوان ها می شود در صورتی که فشار زیادی به غضروف های مفصل وارد شود در این صورت غضروف ها تجزیه می شوند و دو استخوان بر روی یکدیگر ساییده می شوند که نتیجه آن درد، ورم و کم شدن دامنه حرکتی بیمار است.

در کنار تمام روش های درمانی برای آرتروز، لیزر درمانی از جمله روش های است که در تسکین درد بیمار بسیار موثر است. در روش لیزر درمانی از انرژی نور لیزر در نواحی آسیب دیده یا زخم استفاده می شود تا بافت نرم ترمیم شود و همچنین درد مزمن و حاد تسکین پیدا کند.

وقتی که نورهایی با طول موج های مشخص به زانو ارسال می شوند، یک رشته تغییرات فیزیولوژیک در سلولها رخ میدهد. لیزر درمانی آرتروز زانو به تولید دوباره سلول و کاهش التهاب کمک می کند و این موضوع کمک می کند تا بدن شروع به بهبود بخشیدن به خود بکند.

لیزر درمانی زانو چگونه باعث کاهش درد و علائم بیمار می شود؟

هنگام تابیدن مستقیم لیزر به بدن چنین فرآیند هایی در بدن ایجاد می شود:

-پرتو های لیزر تولید ادنوزین تری‌فسفات را تحریک می‌کند که مولکول حامل انرژی است. سلول‌ها از این انرژی برای آوردن مواد مغذی و بیرون راندن پسماندها استفاده می‌کنند. به این تریب التیام تمامی ساختارهای بدن از جمله عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها و… تسریع می‌گردد.

پرتو لیزر تشکیل کلاژن را تحریک می‌کند؛ کلاژن پروتئینی موجود در کل بدن است و برای ترمیم بافت های آسیب دیده بسیار موثر است. لیزر زانو موجب تولید سریع‌تر کلاژن در زانو و در نهایت تقویت رشد بافت های جدید می شود.

پرتوهایی لیزر بدین صورت باعث کاهش درد بیمار می شوند که با تاثیرگذاری بر روی یاخته های عصبی مانع از انتقال درد های زانو به مغز می شود و بیمار بدین ترتیب کمتر به درد و ناراحتی دچار می شود.

در صورتی که رگ‌های لنفاوی در اثر آسیب  دیدن وارده به زانو پاره شوند و تورم ایجاد شود. پرتو لیزر این رگ‌های پاره شده را ترمیم می‌کند و ورم را به سرعت کاهش می‌دهد.

کاربرد دیگر پرتوهای لیزر در تشکیل و ترمیم رگ های خونی است. پرتو لیزر ترمیم این رگ‌هایی را تحریک می‌کند که برای خون‌رسانی مجدد طبیعی به ساختارهای صدمه دیده ضروری به شمار می‌روند.

تاثیر دیگر پرتو لیزر در تولید افزایش میزان سرتونین و اندورفین خون است. اندورفین باعث فعال سازی هورمون های شیمیایی در نهایت تسکین درد و  سروتونین یکی از انتقال دهنده‌های عصبی قدرتمند به مغز است که در تسکین درد و بهبودی سریعتر بیمار بسیار موثر است.

جراحی زانو با لیزر

عمل جراحی زانو با لیزر

عمل زانو با لیزر

اکثر دردهای زانو را می توان با استفاده از ورزشی درمانی، فیزیوتراپی زانو با لیزر، دارو درمانی و ... تسکین داد. اما برخی زانو دردها هستند که به وسیله چنین روش هایی بهبود نمی یابند از این رو جراح ارتوپد روش جراحی را برای این عزیزان پیشنهاد می دهد.

تا چندین سال گذشته جراحی برای درمان زانو درد به کمک روش های جراحی باز و پرتهاجمی انجام می شود و جراح باید برای ترمیم بخش آسیب دیده زانو شکاف بزرگی را در زانو ایجاد می کرد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن روش های جراحی زانو با لیزر، جراح برای درمان دردهای زانو تنها بخش کوچکی را باز و سوراخ می کند. که میزان موفقیت در پی این جراحی بیشتر از سایر موارد است.

این روش جراحی نیست به دیگر روش های جراحی باز و پرتهاجمی از مزایای بسیاری برخوردار است که از مهم ترین آنها می توان به:

  • سالم ماندن قسمت های سالم زانو
  • کوتاه شدن مدت زمان جراحی زانو
  • محدود شدن عوارض جراحی
  • نبود خونریزی در مفصل زانو

 

عوارض لیزر درمانی زانو

قبل از بررسی عوارض لیزر درمانی زانو، بهتر است ابتدا با مزایای آن آشنا شوید؛ زیرا مزایای این روش نسبت به معایب و عوارض آن بیشتر است. از مهم ترین مزایای لیزر درمانی زانو شامل:

  • غیرتهاجمی بودن روش جراحی زانو با لیزر
  • عدم  نیاز به داروهای مسکن
  • کوتاه بودن دوره نقاهت
  • محدود بودن عوارض جانبی
  • کوتاه بودن مدت زمان جلسات
  • کم بودن هزینه لیزر درمانی زانو نسبت به عمل های جراحی

 

این روش نیز همچون دیگر روش های درمانی زانو ممکن است با خطرات و عوارضی همراه باشد که از مهم ترین معایب آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن در محل لیزر درمانی
  • طولانی شدن نتیجه درمان بدین صورت که در برخی افراد ممکن است تسکین درد تا چندین هفته طول بکشد.
  • تشدید شدن علائم آسیب دیدگی قدیمی
  • متقبل نشدن هزینه لیزر درمانی زانو توسط برخی بیمه ها

 

کلام آخر:

تاثیر درمان و جراحی زانو درد با لیزر عموما مادام العمر است و اغلب بیماران پس از انجام این روش به بهبودی کامل دست می یابند. در صورتی که در زمینه لیزر درمانی زانو سوالی دارید؛ می توانید سوالات خود را از دکتر علیرضا امین جواهری بپرسید.


مطالب مشابه

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×