• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
علت صدا دادن مفاصل (کریپتوس)

علت صدا دادن مفاصل (کریپتوس)

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸

صدا دادن مفاصل بدن یا کریپتوس میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما نکته قابل توجه این است که اگر این صدا دادن همراه با درد باشد باید جهت بررسی آن به پزشک مراجعه شود.

برخی اوقات هنگامی که راه می رویم یا زمانی که می خواهیم پس از یک نشستن طولانی مدت برخیزیم و یا حتی هنگام انجام فعالیتی خاص، صداهایی از بدنمان به گوش می رسد. این صداها گاهی شبیه تقه هستند و یا به صورت خرت خرت و مانند ساییده شدن دو چیز روی همدیگر است. ممکن است این وضعیت برای شما نگران کننده باشد و این سوال برایتان پیش بیاید که این موضوع طبیعی است یا خیر ؟ حتی پیش می آید در برخی افراد آن قدر این صدا بلند است که باعث بیدارشدن اطرافیان در شب می شود.

این صدا معمولا زمانی ایجاد می شود که مفاصل یا رباط ها روی هم حرکت می کنند یا فشرده می شوند. بدن انسان بافت های بسیاری دارد و هنگامی که این بافت ها کنار هم قرار می گیرند یا حرکت می کنند باعث ایجاد این صدا می شوند. 

صدا دادن مفاصل درصورتی که ضربه ای به بدن وارد نشده باشد معمولا موضوع نگران کننده ای نمی باشد. اما اگر این صدا با درد یا سوزش نیز همراه باشد می توان احتمال نوعی بیماری مفصلی مانند کم شدن مایع مفصل را داد که مانع از حرکت نرم مفاصل شده و تولید صدا می کند.

بنابراین باید با مراجعه به پزشک بررسی های لازم مفصلی صورت گیرد. این عارضه در زانو ممکن است ناشی از عوامل مختلفی مانند ساییده شدن بافت های نرم اطراف مفصل، آسیب های منیسک زانو، وجود ضایعات غضروفی و یا رباط های اطراف مفصل باشد. اما اگر این صدا دادن ها بدون درد باشد جای نگرانی نیست و نیاز به درمان خاصی ندارد.

حتما بخوانید: علت صدا دادن مفصل زانو 

صدای مفصلی بیشتر در مفاصل انگشت ، زانو، مچ پا، کمر و گردن شنیده می شود. اما علت آن در همه مفاصل یکسان نیست. در ذیل به مهم ترین این دلایل اشاره می شود:

دلایل مختلف صدا دادن مفاصل

 

آزاد شدن گاز

مفاصل بدن حاوی مایعی به نام سینوویال هستند که می توانند گاز تولید کنند. آزاد شدن این گازها صدایی مانند ترکیدن بادکنک به وجود می آورد.بعد از شنیدن این صدا شما نمیتوانید مجدد آن صدا را تولید کنید. بلکه باید مدتی بگذرد تاحباب تشکیل شده به صورت مایع درآید و صدا تولید کند.

حرکت تاندون ها

حرکت مفاصل باعث تغییر وضعیت تاندون ها و لیگامان های اطراف آن می شود. این تغییر وضعیت موجب حرکت آن ها از روی برجستگی های استخوانی شده و با باز و بسته کردن مکرر مفاصل، این تاندون ها به عقب و جلو حرکت کرده و صداهایی را به وجود می آورند. این صداها ممکن است تنها توسط خود فرد شنیده شود و یا دیگران هم متوجه آن صدا شوند. علاوه بر این ها با حرکت مفصل در بعضی از حالت ها، لیگامان های آن کشیده شده و این کشیدگی باعث ایجاد صدا می شود.

ناصاف بودن سطوح مفصل

در بیماری آرتروز مفاصل درگیر دچار ساییدگی می شوند و سطوح مفصل به دلیل آسیب غضروف ها ناهموارمی شود. ممکن است هنگام حرکت مفصل و ساییده شدن این استخوان ها روی یکدیگر صدا ایجاد شود. همچنین با افزایش سن و نازک شدن غضروف های اطراف مفاصل ،رباط ها روی هم مالیده شده و صدا تولید می کنند.

حتما بخوانید: دلایل آسیب غضروف زانو چیست؟

 

دلیل صدا دادن مفاصل مخصوصا مفصل زانو به علت ضعیف شدن غضروف بین استخوان ها می باشد. این غضروف ها باعث راحتی حرکت عضلات می شوند. اگر به هر دلیلی غضروف ها آسیب ببینند و تخریب شوند استخوان ها به هم ساییده شده و تولید صدا می کنند. برای جلوگیری از این امر باید فشار تحمیل شده به زانو را کاهش داد. کاهش وزن، خودداری از نشستن به صورت دو زانو و چهار زانو، پیاده روی روی سطوح هموار و نرم دویدن در کاهش فشار اعمال شده روی زانو موثر هستند.

همچنین اگر مفاصل بدن فرد نرم باشد دلیل دیگری برای تولید صدا به شمار می رود. در افرادی که انعطاف پذیری بدن آن ها بیشتراست صدای ایجاد شده نیز بیشترمی باشد.

وجود نوعی مایع مفصلی که برای نرم کردن مفصل جهت حرکت و تغذیه آن استفاده می شود اگر به عللی کم یا زیاد باشد باعث ایجاد صدا خواهد شد.

زمان مراجعه به پزشک

اگر مفصل فرد دچار آسیب شده باشد و صدا تولید کند پزشک ارتوپد از طریق عکس برداری یا ام آر آی احتمال شکستگی را بررسی می کند. اما اگر مفصل شما سالم است و صدمه یا ضربه ای به آن وارد نشده است نیاز به انجام کارخاصی نیست. در غیر این صورت اگر این صدا ناشی از زمین خوردن و یا در اثر ضربه به وجود آید مراجعه به پزشک ضروری می باشد.

اغلب پزشکان دلایل صدا دادن زانو را بیماری " کندرومالاسی کشکک " و "گیر کردن تاندون" می دانند.

 

عارضه کندرومالاسی کشکک در افرادی که زیاد می دوند و در خانم ها بیشتر مشاهده می شود. در این بیماری استخوان کشکک در جای مناسب خود قرار نگرفته است و در اثر حرکات مکرر زانو آسیب می بیند. در این بیماری حرکات زانو ممکن است همراه با صدا باشد و درمان آن از طریق درمان درد زانو و تقویت عضلات چهار سر ران میسر می باشد.

گیر کردن تاندون مهم ترین علت صدا دادن مفصل ران درحین حرکت و راه رفتن می باشد و علائم آن به صورت برق گرفتگی، گزگز و مور مور نمایان می شود. همچنین اگر صدای مفاصل بر اثر ساییدگی غضروف ها و استخوان ها باشد حسی مانند فرو رفتن میخ بوجود می آورد. اگر این صدا همراه با داغی و تورم نیز باشد مراجعه به پزشک از ضروریات به حساب می آید.

در مورد صدا در آوردن از انگشتان نیز هنوز به طورعلمی ثابت نشده است اما برخی پزشکان معتقدند انجام طولانی مدت این کار می تواند باعث تورم انگشتان دست و کاهش قدرت مشت کردن فرد شود.

حتما بخوانید: درمان آرتروز زانو

راه های درمان صدا دادن مفاصل

درمان این عارضه به علت آن بستگی دارد. این صداها اگر بر اثر تغییرات مایع درون مفصلی باشد با افزایش آب دریافتی میتوان آن را درمان کرد. در افراد ورزشکار نیز کاهش و تغییر سبک تمرین می تواند راهکار موثری باشد. برخی موارد نیز فیزیوتراپی می تواند تاثیر گذار باشد. اصلاح سبک نشستن، حرکات کشش گردن ، حرکات شانه ، ورزش هایی مانند یوگا، شنا و دوچرخه سواری و پیاده روی جهت تقویت مفاصل مفید هستند.

 

اصلاح سبک نشستن

 

اما اگرعلت این صدا دادن ها ساییدگی مفاصل باشد با تقویت عضلات و کاهش فشاراعمال شده روی مفصل میتوان آن را بهبود بخشید.

تمرینات دامنه حرکتی نیز می تواند باعث ترشح مایع سینوویال شود. مانند نشستن لبه تخت و حرکت دادن پا به صورت تاندول. در بیماران مبتلا به آرتروز این تمرین توسط وزنه انجام می شود تا مایع بیشتری ترشح شود.

هنگامی که صدا دادن بر اثر آسیب های شدید مفصلی باشد ممکن است پزشک روش جراحی یا آرتروسکوپی را جهت تعویض مفصل زانو توصیه کند.

حتما بخوانید: فیزیوتراپی پا و مچ پا 

 

آیا صدا دادن مفاصل نشانه آرتروز است؟

اگر دنبال یک قاعده کلی هستید، صدا دادن مفاصل بدون درد، ضرری ندارد. اما عقل سلیم می‌گوید صدا دادن مفاصل از نظر اجتماعی چندان خوشایند نیست، و البته وقتی با درد همراه می‌شود، ممکن است نشانه بیماری هم باشد.

تحقیقاتی که تا به امروز انجام شده، مضر بودن یا مفید بودن عمل «قولنج شکستن» را نشان نداده‌اند. با توجه به نتایج این تحقیقات، شکستن قولنج و صدا دادن مفاصل باعث آرتروز هم نمی‌شوند.

اما اگر صدای مفاصل با درد همراه باشد، ممکن است ناهنجاری زمینه‌ای، مانند شل شدن غضروف یا آسیب دیدن رباط‌ها وجود داشته باشد.

بعضی بیماران مبتلا به آرتریت (Arthritis) یا ورم مفاصل، بورسیت (Bursitis) یا تاندونیت (Tendonitis) هم به‌خاطر وجود بافت‌های نامنظم و متورم، متوجه صدا دادن مفاصل خود می‌شوند.

 

منبع :

webmd.com


مطالب مشابه

روش های کاربردی برای درمان درد ساق پا در خانه
روش های کاربردی برای درمان درد ساق پا در خانه

درمان درد ساق پا به روش های مختلفی امکان پذیر است. برای درمان درد ساق پا می توان انجام فعالیت هایی مانند دویدن و پیاده روی را کاهش داد و یا حذف کرد و به جای آن از شنا و دوچرخه سواری بهره برد.

تمرینات ورزشی و نکات تغذیه ای مناسب برای تقویت زانو در خانه
تمرینات ورزشی و نکات تغذیه ای مناسب برای تقویت زانو در خانه

تقویت مفاصل زانو در خانه به روش های مختلفی امکان پذیر است. شما میتوانید با استفاده از مواد غذایی مفید و ورزش های مناسب زانوی خود را تقویت و زانو درد خود را درمان کنید.

تمام علل و راه های درمان تق تق زانو در جوانان
تمام علل و راه های درمان تق تق زانو در جوانان

صدا دادن مفاصل و تق تق زانو در جوانی از شایع ترین عوارض در میان ورزشکاران می باشد و گاهی با درد نیز همراه است و ناشی از دلایل مختلفی می باشد.در صورت وجود صدای مفاصل همراه با درد باید نسبت به درمان آن اقدام شود.

از کجا بفهمیم آرتروز زانو (استئوارتریت)داریم؟ علائم آرتروز و روش‌های مختلف تشخیص
از کجا بفهمیم آرتروز زانو (استئوارتریت)داریم؟ علائم آرتروز و روش‌های مختلف تشخیص

برای شخیص آرتروز زانو(استئوارتریت) پزشک از تلفیق روش های مختلفی مثل ردیوگرافی،آزمایش خون و ... استفاده میکند، ازعلائم شایع استئوارتریت می توان به درد، سفت شدن و خشکی مفاصل، کاهش دامنه حرکتی مفصل و گاهی نیز تغییر شکل مفصل درگیر اشاره کرد.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

  • سید محمد سیدی

    سلام دکتر ۲۸ سالمه چند ماهیه بدنسازی کار میکنم الان ارنج دست چپم صدا میده یه کمی هم درد هنگام صدا وحرکت لطفا راهنمایی کنید

    مدیر سایت

    خدا قوت مربوط به ورزش هایی است که حرکت های چرخشی در آرنج می دید باید حتما از آرنج بند موقع ورزش استفاده بکنید.

  • فرنوش قاضی

    سلام خسته نباشید . من ۱۷ سالم هست و چند سالیه که وقتی راه میرم مچ پام خیلی تق تق صدا میده . درد نمیکنه ولی صداش یکم نگرانم میکنه . میشه راهنمایی کنین؟ ویتامین D هم همیشه میخورم

    مدیر سایت

    خدا قوت یک سری دارو های غضروف ساز هست که حتما باید میل کنید ولی صدا بدون درد مشکلی ایجاد نمی کنه.

  • علی ابراهیمی

    سلام دکتر من ۱۷سالمه بعضی وقتا مچ دستم ،زانوم،آرنجم وگردنم صدای تق میدن وگاهی هم درد داره علت چی میتونه باشع لطفا راهنماییم کنید

    مدیر سایت

    خدا قوت دلیل این موارد می تونه مربوط به کمبود های ویتامینی و ضعف عضلات اطراف مفصل باشه.

  • زهرا طامهری

    سلام وقتتون بخیر آقای دکتر راسش من ۲۰ سالمه خانم هستم خیلی وقته بدن درد میگیزم نمیدونم چمه ولی مخصوصا موقع خواب خیلی بدن درد میگیرم ک اخر مثل معتادا تا بدنمو نکشونم اینور اون ور و صدا نده راحت نمشم حتما باید دستی پایی کمری همه جام صدا بده تا یکم احساس کنم میتونم بخوابم دیگ خسته شدم از این حالت میشه ی راه حل بدید بهم میترسم کم کم پوکی استخوانی چیزی بگیرم ممنون ازتون

    مدیر سایت

    خدا قوت باید از نظر کمبود های ویتامنی و آزمایش های روماتولوژیک بررسی دقیق بشید.

  • آریا نجفی

    سلام من 12 سالمه یک مدته ك استخون بازوم صدای تق تق میده ، و چند وقته ك منو اذیت میکنه ، درد ندارن ولی یک حس بدی داره

    مدیر سایت

    خدا قوت شما بایستی عضلات این استخوان رو تقویت کنید و دارو های مکمل هم حتما مصرف کنید.

  • فاطمه صدقی توانا

    سلام وقت شما بخیر پسرم ۱۲سالش هست و موقع نشستن و بلند شدن زانوهاش صدا میده هر دفعه میشینه بلند میشه این صدا تقریبا دایمی است اما بدون کوچکترین درد ...این هم بگم تقریبا دو ماه است که کلاس فوتبال می‌ره و مدام در کوچه دوچرخه سواری می‌کنه نگران شدم مشکل خاص استخوانی نداشته باشه میشه راهنمایی بفرمایید باید پیش دکتر ببرم؟

    مدیر سایت

    خدا قوت مکمل های ویتامینی باید مصرف بکنه و کلیک و صدا به تنهایی خودش باعث نگرانی نیست.

  • Abdellahzadeh asiyeh

    باسلام،من بیست ساله که روماتیسم مفصلی دارم 34 سالمه بخاطر بارداری مصرف دارو بجز کورتون قطع شد دو سال شیردهی را به اتمام رساندم در حال حاضر خشکی مفصل زانو لگن مچ دست دارم به سختی میتونم کمرمو خم و راست کنم مفاصل زانو و مچ پاهام صدا میده و هنگام ورزش درد هم احساس میکنم بیشتر در قسمت زانوها اذیتم.پلاکت خون هم پایین اومده بدنم خیلی کبود میشه قبلا تا پنج هزار هم رسیده بود.لطفا راهنمایی کنید

    مدیر سایت

    خدا قوت شما حتما باید به یک روماتولوژیسم مراجعه کنید که علل اتوایمیون که باعث درد مفاصل میشه را رد کنید.

  • M javedni

    سلام من ۱۵ سالمه انگشتان دستم خیلی صدا میده و زانو هام هم صدا میده بعضی اوقات درد دارد و حتا راه هم میرم تق صدا میده ولی صدای زانوم خیلی زیاده چیکارکنم؟

    مدیر سایت

    خدا قوت باید حتما کمبود های ویتامینی جبران بشه و عضلات اطراف مفصل زانو تقویت به شود.

  • سعیدی

    با سلام و احترام خانمی 33ساله هستم تمام استخوانهای بدنم با کوچکترین حرکت جدیدا صدا میدهد لطفاً راهنمایی می‌فرمایید

    مدیر سایت

    خدا قوت اگر صدا و کلیک بدون درد باشه اهمیت بالینی نداره و فقط باید عضلات اطراف اون رو تقویت کنید.

  • یوسف اسعدی

    سلام چکار کنم که صدا نده استخوان ها

    مدیر سایت

    خدا قوت شما باید عضلات اطراف مفصل رو تقویت بکنید داروی مکمل کلسیم و ویتامین D هم حتما مصرف کنید.

  • یکتا ولی خانی

    سلام آقای دکتر وقت بخیر من یه مشکلی پیدا کردم که همه ی مفاصل من صدا می ده و زانو هام موقع خم و راست شدن یا بالا رفتن از پله یا نشست و برخاست یا کلا هر فشاری که به زانو هام وارد می شه باعث تولید صدا می شه و زانو هام بعضی وقت ها درد داره می ترسم بیماری گرفته باشم این مشکل از ۷ ماه پیش شروع شد ولی یه دو سه ماهی هستش که بدتر شده و سنم ۲۰ سال هست ممنون می شم بگید چه بیماری گرفتم

    مدیر سایت

    خدا قوت شما باید حتما دارو های مکمل مانند کلسیم و ویتامین D میل بکنید و فیزیوتراپی زانو هم انجام بدید.

  • امیرمحمد

    سلام من بیشتر در تایم شب که راه میرم یکی از زانو هام تق تق میکنه درد هم نداره سن ۱۴

    مدیر سایت

    خدا قوت شما حتما باید داروهای مکمل مثل کلسیم و ویتامین D مصرف کنید.

  • سمیه یوسفی

    سلام من وقتی را میرم پاهاموزمین میزارم صدای چک چک هنگام ح راه رفتن میده علتش میتونه چی باشه فقط از پاهام میاد درد هم نداره یعنی اگه کسی خواب باشه ومن راه برم متوجه میشه

    مدیر سایت

    خدا قوت می تونه به خاطر کمبود های ویتامینی و کمبود های ژلاتین زانو باشه.

  • محمد امین

    سلام وقتتون بخیر شست پام حدود یک سال پیش یا کمتر کشیده شد و تا به امروز وقتی بالا پایین میکنم هنگام بالا اومدن صدا میده چه راهکاری پیشنهاد میکنین ؟

    مدیر سایت

    خدا قوت یک مدت دارو های غضروف ساز مصرف بکنید معمولا باعث میشه صدا ها برطرف شوند.

  • محمدرضا افروزه

    سلام محمدرضا هستم و۳۳سالمه که سروصدای مفاصل مچ دست و زانو دارم ودردی ندارن برای سروصدانکردن از چه دارویی استفاده کنم ممنون

    مدیر سایت

    خدا قوت یکسری دارو های غضروف ساز مصرف بکنید به همراه کلسیم و ویتامین D.

  • محمد عباسی

    دوست عزیز من کل پاهام از استخان ران تا انگشت پام تق تق میکنه حتی میتونم تا هر زمان که بخواین فقط ی نقطه رو پشت سر هم تق تق ازش در بیارم و تمومی هم نداره درد زانو گرفتم این چند شبه و همینطور درد ساق

    مدیر سایت

    خدا قوت این درد شما می تونه مربوط به التهاب مفاصل باشه و حتما از نظر روماتولوژی باید بررسی بشین و داروهای ویتامینی مصرف بکنید.

  • مسعود

    سالم خسته نباشید کل بدن من وقتی راه میریم میشنیم پامیشم هر فعالیتی ک انجام میدم صدا میده علتش چیه

    مدیر سایت

    خدا قوت خیلی چیز مهمی نیست اما استفاده از کلسیم و ویتامین D در برخی از مفاصل صدا رو قطع می کند.

    مدیر سایت

    خدا قوت کلیک توی مفاصل مشکل عمده ای نیست و معمولا بهتر میشه.

  • نجفی

    باسلام وخسته نباشید بنده چهل وچهار سن دارم ومچ پام درد داشت وتق تق می کرد وحالا هم ساق پام ورم کرده وکم هم احساس بی حسی میکنم لطفا راهنماییم کنید

    مدیر سایت

    خدا قوت شما بایستی کلسیم و ویتامین D و مکمل های عضروف ساز استفاده بکنید.

  • محمدرضا لشگری

    با سلام من محمدرضا 14 ساله هستم و ورزش بوکس رو انجام میدم مچ های دستم صدای های تق تق میده وقتی تکون میدمش همیشه درد نداره ولی بعضی وقتا که مشت میزنم به کیسه درد داره علتش چیست؟

    مدیر سایت

    خدا قوت علت این موضوع Over Use اندام هست در واقع باید مراقبت کنید تا استفاده زیاد نیشه از موچ دست و دارو های تقویتی غضروف هم میل کنید.

  • محمدرضا

    ممنون جالب بود

    مدیر سایت

    خدا قوت خدا رو شکر که این مقاله برای شما مفید بوده است.

  • سارا امینی

    علت زانودرد شدید و صداهای بیش از حد پا مخصوصا" مچ پا چیست؟ سن :36

    مدیر سایت

    خدا قوت علت این موضوع آرتروز زانو و مفاصل هست.

  • خانم وائلی

    سلام من همیشه در هنگام کار کردن انگشت هایم بسیار صدا می دهند ولی درد نمی کنند ایا جای نگرانی دارد؟؟چون صدای انگشتانم برای دیران بسیار ازار دهنده است

    مدیر سایت

    خدا قوت اگر درد ناک نیستش نیاز به اقدام خاصی نداره

×