• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
بیماری پوکی استخوان

بیماری پوکی استخوان

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
بروز رسانی : ۱۹ دی ۱۴۰۲

بیماری پوکی استخوان ، بیماری ای است، که با تراکم کم استخوان و از دست دادن بافت استخوانی همراه است و این شرایط می تواند باعث ضعیف و شکننده شدن استخوان ها شود.

بيماری پوکی استخوان

امروزه بیماری پوکی استخوان به دلیل مصرف مواد غذایی نامناسب و نحوه ی اشتباه زندگی ، در افراد زیادی در سنین مختلف ایجاد می گردد.

در این مقاله به بیماری پوکی استخوان می پردازیم.

استخوان دارای بافت زنده ای است که منظم بازسازی می شود. بافت های استخوانی قدیمی از بین می روند و بافت های جدید استخوانی جانشین آنها می شوند. استخوان انسان در کودکی ویژگی ارتجاعی و تحمل فشار بالاتری دارد و در طی زمان و افزایش سن، سفت و محکم می‌شود. این مساله در 20 سالگی، به حد بالای خود می‌رسد و بین 20 تا 35 سالگی، مقاومت استخوان به همان قوت باقی می‌ماند.

جریان استخوان سازی در بدن از زمان تولد شروع می شود و به طور متوسط تا حدود 35- 30 سالگی ادامه دارد و از آن پس، رو به کم شدن می رود و در نتیجه بافت استخوانی نازک تر و ضعیف‌تر می گردد.
بیماری پوکی استخوان ، با تراکم کم استخوان و از دست دادن بافت استخوانی همراه است و این شرایط می تواند باعث ضعیف و شکننده شدن استخوان ها شود.

دكتر سيد عليرضا امين جواهری  ، جراح و متخصص ارتوپد  و فوق تخصص جراحی زانو و لگن از سوئیس هستند . شما عزیزان می توانید، برای كسب اطلاعات بيشتر و معاينه حضوری با دکتر ، از راه های زیر اقدام کنید:

شماره تماس:  71062400     -      09334131004   

کانال  اینستاگرام

 

علائم بیماری پوکی استخوان

از اصلی ترین علائم پوکی استخوان می توان به شکستگی اشاره کردبیشترین شکستگی در پوکی استخوان، در ناحیه مفصل ران در محل اتصال به لگن و در ستون فقرات، که معمولا وزن بدن را تحمل می کنند، اتفاق می افتد.
شکستگی های ناشی از پوکی استخوان به خصوص در سنین بالاتر جدی‌تر است و حتی می‌تواند کشنده باشد، از شکستگی های خطرناکِ ناشی از پوکی استخوان، شکستگی لگن است که در طی 50 سال آینده، آمار ابتلا به آن بیش از 3 برابر افزایش خواهد یافت ودر یک فرد سالمند شکستگی لگن تا چهار برابر خطر مرگ را بالاتر می برد.
در مراحل ابتدايی بيماری تنها علامت مي تواند درد ناشی از گرفتگی در استخوان ها یا عضلات و بطور خاص درد در ناحیه پایین کمر یا گردن شود.

شکستگی های ناشی از وارد شدن فشار به ستون فقرات می توانند باعث کوتاه شدن قد فرد و ایجاد یک حالت خمیده برای وی شوند که در اصطلاح به این مشکل قوز کمر گفته می شود.

پوکی استخوان

بیماری پوکی استخوان

علل ایجاد کننده بیماری پوکی استخوان

در موارد زیر خطر استئوپروز یا پوکی استخوان افزایش می یابد:

  1. جنسیت زن
  2.  سابقه خانوادگی پوکی استخوان
  3.  سفید پوست بودن
  4.  لاغری
  5.  کوتاه قدی
  6. یائسگی زودرس
  7.  دریافت پایین کلسیم
  8.  عدم تحرک
  9.  سیگار
  10.  مصرف بیش از دو نوشیدنی در روز
  11.  مصرف كورتون بمدت طولانب
  12.  مصرف طولانی مدت داروهای ضدتشنج
  13.  پركاری تيروئيد
  14.  مصرف مقادیر بسیار بالای پروتئین حیوانی
  15.  مصرف مداوم آنتی اسیدها
  16.  مصرف بیش از 2 فنجان قهوه در روز
  17.  سرب موجود درهوای آلوده‌
  18.  مصرف خوراکی‌هایی هم‌چون شکر و مواد خوراکی قنددار مانند نوشابه‌ها و شیرینی‌

تشخيص بیماری پوكي استخوان

پزشک ارتوپد معمولاً بررسی وضعیت بیماری را با توجه به تاریخچه بیمار شروع کرده و ابتلای فرد به پوکی استخوان یا قرار گرفتن وی در معرض ابتلا به این بیماری را مشخص می کند و اغلب از آزمایش خون برای تعیین سطح کلسیم، فسفر، ویتامین دی (D)، تستسترون، و عملکرد تیروئید و کلیه كمك می گيرد.
پزشک ارتوپد ممکن است از یک آزمایش خاص به نام آزمایش سطح تراکم استخوان برای اندازه گیری تراکم استخوانی در بخش های مختلف بدن استفاده کند.

آزمایش تعیین سطح تراکم مواد معدنی استخوانی می تواند به شناسایی ابتلا به پوکی استخوان قبل از ایجاد شکستگی کمک کند و امکان ایجاد شکستگی های بعدی استخوان را پیش بینی نماید.

روش های درمان بیماری پوكی استخوان

رژیم غذایی افراد مبتلا به  بیماری پوکی استخوان حتی در مواقعی که فرد از دارو برای کمک به آهسته کردن فرآیند از بین رفتن استخوان و پیش گیری از شکستگی آن استفاده می کند، از اهمیت خاصی برخوردار است. کلسیم نقش کلیدی در حفظ سلامت استخوان ها دارد.

به همین خاطر استفاده از مکمل های غذایی برای تامین سطح کلسیم مورد نیاز بدن می تواند یک روش مناسب برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان باشد. به هر حال بهترین روش برای تامین کلسیم از طریق مواد غذایی سرشار از کلسیم می باشد شامل :

  1.  محصولات لبنی کم چرب همچون شیر یا پنیر
  2. ماهی ساردین کنسرو شده در روغن
  3.  آب میوه های حاوی کلسیم و سایر مواد غذایی مانند آن
  4.  سبزيجات دارای برگ سبز تیره
  5. ویتامین دی (D) می تواند به بدن در استفاده از کلسیم به دست آمده از مواد غذایی کمک موثر نماید. بهترین منبع ویتامین دی (D) نور طبیعی خورشید است و قرار گرفتن به مدت 15 دقیقه در معرض نور خورشید بدون استفاده از کرم های ضد آفتاب، می تواند نیاز روزمره شما به این ویتامین را بر طرف نماید.

پوکی استخوان

بیماری پوکی استخوان

سایر انتخاب های قابل استفاده در این حالت به شرح زیر هستند:

  1.  ماهی سالمون، تون، قباد، ساردین
  2.  تخم مرغ
  3.  محصولات لبنی غنی شده مثل شیر
  4.  انجام فعالیت های حرکتی و ورزش می تواند تاثیر قابل توجه بر بهبود علائم بیماری داشته باشد.
  5.  فيزيوتراپی
  6.  روش درمان جایگزینی هورمون (HRT) یا جایگزینی هورمون استروژن (ERT) می تواند برای تعداد زیادی از زنان در دوران پس از یائسگی یا افرادی که در معرض خطر بالاتر ابتلا به پوکی استخوان باشند، مفید و موثر باشد
  7.  داروی آلندرونات می تواند برای توقف فرآیند از بین رفتن استخوان مورد استفاده قرار گیرد.

 

در پايان؛ نوع رژیم غذایی و سبک زندگی هر شخص، روی کیفیت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان و آرتروز زانو تأثیر دارد. آگاهی از اصول تغذیه سالم و غنی از کلسیم و ویتامین D، به شما کمک می کند غذاهای سالم تری برای مصرف روزانه خود انتخاب کنید.

 


مطالب مشابه

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟
آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟

سن ابتلا به آرتروز زانو به روش زندگی و ژنتیک بستگی دارد. افراد مسن‌تر، چاق یا افرادی که دچار آسیب‌دیدگی مفصل هستند بیشتر درمعرض خطر آرتروز قرار دارند اما این بیماری بر جوانان نیز تأثیر می‌گذارد.

مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو
مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو

یکی از نکات مهم بعد از عمل جراحی مینیسک، مراقبت از زانو برای تسریع روند بهبودی و موفقیت کامل در عمل جراحی است. درواقع استراحت و رعایت نکات بهداشتی در طول دوره نقاهت تأثیر قابل توجهی بر پیشرفت بیمار می‌گذارند.

صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل
صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل

صدا دادن زانو یکی از عوارض جانبی بسیار طبیعی عمل تعویض مفصل زانو است. صدایی که می‌شنوید به احتمال زیاد ناشی از قسمت‌های فلزی یا پلاستیکی مفصل تعویض‌شده زانو است.

استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو
استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو

استفاده از زانوبند بعد از عمل تعویض مفصل زانو به موارد فردی و توصیه‌های پزشک بستگی دارد. انواع مختلف زانوبند با جنس‌های مختلف و عملکردهای منحصربه‌فرد طراحی شده‌اند که پزشک با توجه به شرایط بیمار یکی از آن‌ها را پیشنهاد می‌دهد

دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن
دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن

دامنه حرکتی لگن توسط مفصل گوی و کاسه‌ای (مفصل توپی) که از استخوان ران (فمور) و لگن تشکیل شده است، تعیین می‌شود. عمل جراحی تعویض مفصل لگن به بهبود دامنه حرکتی کمک می‌کند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×