• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
شکستگی گردن استخوان ران یا فمور

شکستگی گردن استخوان ران یا فمور

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
بروز رسانی : ۲۰ دی ۱۴۰۲

اگر شکستگی گردن استخوان ران یا گردن استحوان فمور بدون جابجایی صورت گرفته باشد معمولا جراحی از طریق فیکس کردن قطعات شکسته شده به منظور جوش خوردن و جبران شکستگی صورت می گیرد.

افراد مسن مخصوصا خانم ها بیشتر در معرض شکستگی گردن استخوان ران قرار می گیرند.

علت شایع و مهم در شکستگی گردن استخوان ران ، بیماری پوکی استخوان و استئوپروز می باشد.

نشانه های شکستگی گردن استخوان ران

معمولا افراد مسن با زمین خوردن دچار اختلالات حرکتی و عدم توانایی در ایستادن ، می شوند. در اغلب موارد علت این امر ، شکستگی گردن استخوان ران می باشد. اگر شکستگی گردن استخوان فمور اتفاق افتاده باشد علائمی مانند موارد زیر در فرد ظاهر می شوند:

  • فرد در ناحیه ی لگن و کشاله ی ران خود احساس درد شدید می کند که این درد با حرکت دادن این نقاط تشدید می شود.    
  • اگر فرد مسنی توانایی راه رفتن و ایستادن خود را به یکباره از دست بدهد ، ممکن است دچار شکستگی گردن استخوان ران شده باشد.
  • اگر فرد مسنی که مبتلا به آلزایمر شده باشد و قوای ذهنی آن تحلیل رفته باشد ، دچار ناتوانی در راه رفتن و ایستادن شده باشد ، احتمال خیلی زیاد دچار شکستگی گردن استخوان لگن شده است.

دكتر سيد عليرضا امين جواهري  ، جراح و متخصص ارتوپد و فوق تخصص جراحي زانو و لگن از سوئیس هستند . شما عزیزان می توانید ، براي كسب اطلاعات بيشتر و معاينه حضوري ،  از راه های زیر با دکتر جواهری ارتباط برقرار کنید:

شماره تماس:   71062400 /  09334131004   و  کانال  اینستاگرام

تشخیص شکستگی گردن استخوان ران

یکی از راهکارهای ساده به منظور تشخیص این نوع شکستگی ، رادیوگرافی می باشد. زیرا در اکثر افرادی که به این عارضه مبتلا شده اند، شکستگی توام با جابجایی صورت می گیرد. اگر شکستگی با جابجایی جزئی اتفاق افتاده باشد ، ممکن است مشاهده ی خط شکستگی در تصاویر بدست آمده از رادیوگرافی مشکل باشد.

در این حالت برای تشخیص قطعی شکستگی از سایر روش های تشخیصی نیز استفاده می شود.

شکستگی لگن

 

درمان شکستگی گردن استخوان ران در سالمندان

مهم ترین روش درمانی برای اصلاح شکستگی گردن استخوان ران ، عمل جراحی می باشد.

انتخاب شیوه ی جراحی به پارامترهای مهمی نظیر : تشخیص جراح ، شدت جابجا شدن استخوان در اثر شکستگی و سن بیمار بستگی دارد.

اگر شکستگی گردن استخوان ران بدون جابجایی صورت گرفته باشد معمولا جراحی از طریق فیکس کردن قطعات شکسته شده به منظور جوش خوردن و جبران شکستگی صورت می گیرد. این فیکساسیون از طریق سه عدد پیچ انجام می پذیرد.

  • اگر بیماری که دچار شکستگی شده است، کمتر از 60 سال سن داشته باشد معمولا جراحی بصورت جاانداختن شکستگی توام با فیکس کردن قطعات شکسته شده با پیچ DHS Dynamic Hip Screw انجام می شود. 
  • حال اگر بیمار بالای 60 سال ، سن داشت، درمان این شکستگی از طریق خارج کردن سر استخوان ران و جایگزین شدن آن با یک پروتز ( سر فلزی ) صورت می گیرد. به این تکنیک جراحی به منظور جبران شکستگی ، همی آرتروپلاستی Hemiarthroplasty اطلاق می شود.

جراحی همی آرتروپلاستی Hemiarthroplasty

تفاوت این نوع از جراحی با جراحی تعویض مفصل لگن ، در این است که ؛ سر استخوان ران به همراه حفره استابولوم در جراحی تعویض کامل مفصل ران ، با پروتزجایگزین می شوند، اما در جراحی همی آرتروپلاستی ، حفره استابولوم جای خود باقی می ماند و دست نمی خورد.

اگر حفره استابولوم در اثر شکستگی گردن استخوان ران ، ساییدگی زیادی پیدا کرده باشد ، ممکن است جراح از تعویض کامل مفصل ران به منظور درمان شکستگی بهره گیرد.

 

جراحی همی آرتروپلاستی Hemiarthroplasty

 

در حال حاضر متخصص و جراح ارتوپد ، برای درمان نتیجه بخش این نوع شکستگی ، از جراحی همی آرتروپلاستی بجای جا انداختن و فیکساسیون سر استخوان ران ، استفاده می کند.

 

نکات مهم در شکستگی گردن استخوان فمور

به منظور درمان این شکستگی ، عمل جراحی در اولویت قرار دارد. این شکستگی چه در افراد جوان و چه افراد مسن ایجاد شده باشد باید جدی گرفته شود و سریعا اقدامات لازم به جهت جا انداختن این شکستگی صورت گیرد.

زیرا تاخیر در انجام اقدامات لازم برای درمان این شکستگی ، عوارض نامطلوبی مانند : سیاه شدن سر استخوان ران و عدم جوش خوردن مناسب استخوان شکسته شده را به همراه دارد. احتمال موفقیت در جراحی این شکستگی ، معمولا بین 6 تا 12 ساعت ابتدایی بعد از شکستگی ، بیشتر می باشد.

عوارض شکستگی گردن استخوان فمور

از میان عوارض نامطلوب و مهم ناشی از این شکستگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نکروز سر استخوان ران
  • جابجایی پیچ و پلاک های تعبیه شده
  • عدم جوش خوردن مناسب و ...

مطالب مشابه

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟
آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟

سن ابتلا به آرتروز زانو به روش زندگی و ژنتیک بستگی دارد. افراد مسن‌تر، چاق یا افرادی که دچار آسیب‌دیدگی مفصل هستند بیشتر درمعرض خطر آرتروز قرار دارند اما این بیماری بر جوانان نیز تأثیر می‌گذارد.

مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو
مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو

یکی از نکات مهم بعد از عمل جراحی مینیسک، مراقبت از زانو برای تسریع روند بهبودی و موفقیت کامل در عمل جراحی است. درواقع استراحت و رعایت نکات بهداشتی در طول دوره نقاهت تأثیر قابل توجهی بر پیشرفت بیمار می‌گذارند.

صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل
صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل

صدا دادن زانو یکی از عوارض جانبی بسیار طبیعی عمل تعویض مفصل زانو است. صدایی که می‌شنوید به احتمال زیاد ناشی از قسمت‌های فلزی یا پلاستیکی مفصل تعویض‌شده زانو است.

استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو
استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو

استفاده از زانوبند بعد از عمل تعویض مفصل زانو به موارد فردی و توصیه‌های پزشک بستگی دارد. انواع مختلف زانوبند با جنس‌های مختلف و عملکردهای منحصربه‌فرد طراحی شده‌اند که پزشک با توجه به شرایط بیمار یکی از آن‌ها را پیشنهاد می‌دهد

دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن
دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن

دامنه حرکتی لگن توسط مفصل گوی و کاسه‌ای (مفصل توپی) که از استخوان ران (فمور) و لگن تشکیل شده است، تعیین می‌شود. عمل جراحی تعویض مفصل لگن به بهبود دامنه حرکتی کمک می‌کند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×