• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
درد بعد از تعویض مفصل زانو - علت و نحوه درمان

درد بعد از تعویض مفصل زانو - علت و نحوه درمان

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
بروز رسانی : ۰۲ بهمن ۱۴۰۲

درد بعد از تعویض مفصل زانو یکی از عوارض عمل جراحی است. در حال حاضر با پیشرفت علوم پزشکی برای جلوگیری از بروز درد های ناشی از عمل از دارو درمانی قبل از جراحی و تزریقات دارویی جهت تسکین درد بعد از جراحی استفاده می شود.

آنچه بیماران را به تعویض مفصل زانو ترغیب می کند انتظار بهوبدی درد های زانواست. در حال حاضر شمار بسیاری از مبتلایان به درد مفصل زانو، جراحی تعویض مفصل را انجام داده اند. مفصل زانو به عنوان یکی از مفاصل مهم بدن اگر دچار آسیب شود می تواند کیفیت زندگی فرد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

اما ممکن است فرد پس از انجام جراحی آرتروپلاستی مفصل زانو همچنان برخی دردها را در این ناحیه تجربه کند، شاید بتوان گفت رویای افرادی که جراحی تعویض مفصل انجام می دهند، رسیدن به لحظه ای است که دیگر دردی را در این نواحی احساس نکنند. در این خصوص اغلب جراحان ارتوپدی داشتن جراحی موفقیت آمیز را در گرو برخورداری از یک برنامه مدون توانبخشی می دانند.

اما راه چاره چیست؟ اگر بیمار با وجود جراحی تعویض مفصل، مجدد دردهای مفصلی را تجربه کند چگونه می توان از الزام این جراحی ها دفاع کرد؟

درد بعد از تعویض  مفصل زانو

 

عوارض ناشی از جراحی تعویض مفصل زانو

در ابتدا بهتر است به عوارض احتمال ناشی از این جراحی به صورت فهرست وار اشاره کنیم:

  • بروز عفونت بعد از تعویض زانو
  • احتمال لخته شدن خون در پا
  • تغییر طول اندام تحتانی
  • ایجاد محدودیت در حرکات زانو
  • بروز آسیب عروقی
  • از بین رفتن مفصل مصنوعی
  • آسیب به استخوان های اطراف مفصل
  • نشستن سخت
  • ماندگاری درد بعد از تعوض مفصل زانو

در ادامه به مورد آخر از عوارض جراحی تعویض مفصل زانو بیشتر پراخته خواهد شد.

  

علت درد بعد از تعویض مفصل زانو

هیچ گونه عمل جراحی بدون ریسک و عارضه نیست و در درصد کمی از بیماران امکان ابتلا به عفونت پس از جراحی تعویض مفصل زانو وجود دارد. عفونت گاهی روی محل زخم جراحی و یا داخل زانو و اطراف مفصل مصنوعی رخ می دهد و از طریق برش های جراحی وارد بدن می شود.

قبلا از اقدام به جراحی؛ جراح باید لزوم انجام جراحی مفصل را برای بیمار کاملا روشن کند، چراکه این دست جراحی با هدف کاهش درد و بهبود عملکرد بیمار صورت خواهد گرفت.

برای جلوگیری از بروز چنین عوارضی جراح اقدامات توانبخشی را به بیمار توصیه خواهد کرد. در این خصوص جراح برنامه توانبخشی را در اخیتار بیمار قرار می دهد، به این صورت که بیمار بعد از جراحی باید تا مدت زمان مشخصی بتواند زانو را در درجه معینی حرکت دهد و در هفته های بعد تر نیز این حرکات را با کیفیت بیشتری انجام شود.

با وجود این برنامه سرعت بهبودی بیماران بنا بر شرایط جسمانی بیمار، بیماری زمینه ای او و انجام مراقبت های لازم بعد از جراحی تعویض مفصل زانو متفاوت خواهد بود.

  • ممکن است بیماران از 6 ماه تا 1 سال از درد خفیف ناشی از جراحی رنج برند که در این صورت ممکن است کانون درد در ناحیه زانو و یا به علت درد عضلات و رباط ها و یا حتی درد در ناحیه ستون فقرات باشد.
  • بیماران توجه داشته باشند برای تشخیص علت درد زانو پس از جراحی تعویض مفصل می بایست به جراح ارتوپد مراجعه کنند.
  • علاوه بر این جراحان نیز باید توجه داشته باشند که بیماران را از نتیجه جراحی آگاه کنند تا آنان نیز با انتظار معقول از جراحی به انجام آن اقدام کنند.

در حال حاضر با پیشرفت علوم پزشکی برای جلوگیری از بروز درد های ناشی از جراحی مفصل زانو از دارو درمانی قبل از جراحی و تزریقات دارویی جهت تسکین درد بعد از جراحی استفاده می شود.

 

درد بعد از تعویض مفصل زانو

 

درد ناشی از شل شدگی یا دررفتگی یکی از اجزاء مفصل مصنوعی (پروتز)

در رفتگی و ساییده شدن مفصل مصنوعی پس از گذشت چندین سال از جراحی تعویض مفصل زانو، امری طبیعی به شمار می رود که نیاز به جراحی مجدد و تعویض مفصل دارد. اما در برخی مواقع این اتفاق ممکن است در مدت کوتاهی پس از جراحی رخ دهد که در نتیجه آن پروتز زانو یا سایر اجزای آن ، اتصال خود را با استخوان ران یا ساق پای بیمار از دست داده و شل می شوند.

این اتفاق به علت جای گذاری نادرست مفصل مصنوعی رخ می دهد و در این وضعیت بیمار احساس درد داشته و باید سریعا پزشک خود را مطلع سازد.

برخی مواقع نیز بر اثر وارد آمدن فشار بیش از حد به زانو، مفصل یا قسمت هایی از آن دچار شکستگی می شود که نشانه آن درد در زانوی بیمار است که با مراجعه به پزشک احتمالا نیاز به جراحی و تعویض مجدد است..

لازم به ذکر است که پس از جراحی تعویض مفصل زانو در صورت افزایش تورم و درد در ساق پا ، افزایش تنگی نفس و درد در قفسه سینه، تب و لرز، قرمزی و سفتی  و تورم ناحیه عمل ، هر گونه ترشح از محل عمل و افزایش درد زانو ، مراجعه به پزشک ضروری می باشد.

 

سخن پایانی

به یاد داشته باشید آنچه که می تواند یک جراحی تعویض مفصل را موفیقت آمیز کند، مراجعه به بهترین جراح تعویض مفصل زانو در تهران است.

در مرحله بعد این بیمار است که با توجه به نکات بعد از جراحی و توصیه های پزشک و همچنین انجام دقیق مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو می تواند احتمال بروز عوارض بعد از جراحی مانند درد را به حداقل برساند.

بنابراین توصیه می شود بیماران قبل از انجام جراحی حتما با جراح با تجربه در این حیطه مشورت کرده و درباره نتیجه جراحی صحبت کنند. بازگشت به زندگی عادی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو دور از ذهن نبوده، اما نیازمند سپری شدن دوره کامل بهبودی است.


مطالب مشابه

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×