• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
پیچ خوردگی زانو - علائم، علت و نحوه درمان

پیچ خوردگی زانو - علائم، علت و نحوه درمان

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۲

پیچ خوردگی زانو یکی از آسیب های شایع، مخصوصا در افراد ورزشکار و فوتبالیست ها می باشد. پیچ خوردن مفصل زانو می تواند فرد را به عوارض مختلفی دچار کند که راهکارهای مناسب برای درمان آن وجود دارد.

پیچ خوردگی زانو یکی از آسیب های شایع، مخصوصا در افراد ورزشکار و فوتبالیست ها می باشد. پیچ خوردن مفصل زانو به طبع می تواند عوارض مختلفی را شامل حال فرد کند.در این مبحث قصد بررسی این عارضه، عوارض ناشی از آن و راهکارهای مناسب برای درمان آن را داریم. همراه ما باشید.

 

پیچ خوردگی مفصل زانو چیست؟

معمولا پیچ خوردن مفصل زانو با عارضه ی کشیدگی منیسک زانو اشتباه گرفته می شود. در واقع در پیچ خوردگی زانو آسیب به رباط های این مفصل وارد می شود ولی در کشیدگی مفصل تنها عضلات زانو آسیب می بینند.
در آناتومی مفصل زانو 4 رباط اصلی باعث حفظ استحکام و ثبات این مفصل می شوند. علاوه بر این رباط ها یک سری رباط های کوچک تری هم وجود دارند که در هنگام آسیب دیدگی مفصل زانو باعث ایجاد درد در فرد آسیب دیده می شوند.
رباط ها در واقع ساختارهایی هستند که استخوان های مفصل زانو را در کنار یکدیگر ثابت نگه می دارند و امکان حرکت راحت این مفصل را فراهم می کنند.
این رباط ها نقش بسیار موثری در آسان نمودن حرکات مفصل زانو (مثل: خم و راست کردن مفصل و ...) دارند.
این رباط ها علاوه بر استحکام بخشیدن به مفصل زانو وظیفه ی جلوگیری از حرکات اشتباه و چرخش های شدید و آسیب زننده ی این مفصل را دارند.

  

نشانه های پیچ خوردگی مفصل زانو

از جمله علائم و نشانه های شایع پیچ خوردگی مفصل زانو می توان به دو مورد بسیار مهم، درد و التهاب اشاره کرد.
با پیچ خوردن مفصل زانو متقابلا رباط های این مفصل نیز دچار آسیب های جدی می شوند. علائم این عارضه بسته به شدت پیچ خوردگی و میزان آسیب دیدگی رباط های مفصل زانو، در هر فرد متفاوت است.
معمولا این علائم حدود 48 ساعت بعد از آسیب دیدگی به اوج خود رسیده و به مرور کمتر شده و تسکین می یابند. با این حال ممکن است در موارد شدید تر علائم نه تنها کاهش پیدا نکنند بلکه از شدت بیشتری برخوردار شوند.

از سایر علائم و نشانه های این عارضه می توان به موارد مهم زیر اشاره نمود:

  •  تورم مفصل زانو
  •  احساس خشکی و سفتی در مفصل زانو
  • تشدید درد هنگام تکان دادن مفصل زانو

پیچ خوردگی زانو

 

دلایل و علل پیچ خوردگی زانو

همان طور که اشاره شد پیچ خوردگی زانو عارضه ای است که در اثر آسیب دیدن رباط های زانو ایجاد می شود. اما این آسیب دیدگی بر حسب نوع رباط متفاوت است و با علائم و نشانه های متفاوتی همراه است. از جمله رباط هایی که باعث پیچ خوردگی زانو می شود عبارت‌اند از:

  • آسیب دیدگی رباط های صلیبی قدامی
  • آسیب دیدن رباط های جانبی داخلی
  • آسیب دیدگی چندگانه رباط ها ( آسیب دیدن چند رباط همزمان به یکدیگر)
  • آسیب دیدگی رباط های خلفی زانو
  • این آسیب ها بر اثر حوادث و اتفاقاتی نظیر:
  • آسیب دیدن رباط های زانو بر اثر زمین خوردن
  • فرود آمدن نامناسب بر روی پا ( از مهم ترین دلایل پیچ خوردگی در ورزشکاران)
  • وارد شدن ضربه مستقیم به زانو

شیوع این اتفاقات در افراد مسن و کسانی که رباط ها و عضلات ضعیفی دارند؛ شایع تر است. در اغلب موراد پیچ خوردگی مشکل خاصی برای زانو و فرد ایجاد نمی کند. این عارضه زمانی خطرناک است که با چنین عوارضی نظیر شکستگی مفصل زانو و دررفتگی مفصل زانو همراه باشد.

 

تشخیص پیچ خوردگی مفصل زانو

تشخیص نوع آسیب دیدگی مفصل زانو بسیار مهم است. زیرا ریشه یابی عوارض موجود باعث انتخاب صحیح راهکار درمانی موثر می شود. به  همین خاطر لازم است متخصص ارتوپدی نهایت دقت را در انجام معاینات و بررسی های بالینی فرد آسیب دیده داشته باشد. انجام معاینات دقیق و تشخیص علت عوارض موجود باعث برنامه ریزی درمانی صحیح و موثر می شوند.

یکی از راهکارهای مهم برای تشخیص صحیح پزشک متخصص، تهیه گرافی های تشخیصی می باشد. این گرافی ها باعث افزایش آگاهی پزشک نسبت به وضعیت داخلی مفصل زانو، شدت آسیب دیدگی رباط ها و... می شوند.اشعه ایکس و سی تی اسکن، از جمله روش های موثر برای تهیه گرافی های تشخیصی دقیق هستند و می توانند اطلاعات بسیار مهمی از وضعیت مفصل آسیب دیده در اختیار متخصص ارتوپدی قرار دهند.

  • تشخیص آسیب دیدگی های رباط مفصل زانو بسیار مهم است. زیرا به طور مثال اگر پیچ خوردگی مفصل زانو باعث پارگی رباط صلیبی قدامی شده باشد، فرد نیاز به عمل جراحی بازسازی ACL پیدا می کند.
  • این عمل جراحی بسته به شدت آسیب دیدگی رباط صلیبی بسته به تجویز بهترین جراح زانو در تهران، به روش های مختلفی از جمله عمل آرتروسکوپی زانو یا جراحی باز صورت می گیرد. 

انواع پیچ خوردگی 

 

درمان پیچ خوردگی مفصل زانو

بسته به شدت آسیب دیدگی مفصل زانو و رباط ها این مفصل راهکارهای مختلفی برای درمان وجود دارند. برای تسهیل در معرفی راهکارهای درمانی، این عارضه را به درجه های مختلف تقسیم بندی نموده ایم:

  • درمان آسیب دیدگی درجه 1: در این نوع از آسیب دیدگی معمولا عارضه با استراحت فرد آسیب دیده و تغییر و اصلاح عملکرد فیزیکی وی، به مرور بهبود یافته و درمان می شود.
  • درمان آسیب دیدگی درجه 2: در این نوع آسیب دیدگی شاهد پارگی جزئی رباط های مفصل زانو هستیم. در این وضعیت فیکس کردن مفصل زانو و محدود کردن دامنه ی حرکتی آن به مدت زمان مشخصی (بسته به شدت آسیب دیدگی رباط ها و معمولا بین 4 تا 6 هفته) باعث بهبود علائم و درمان عوارض موجود می شود.
  • درمان آسیب دیدگی درجه 3: در این نوع آسیب دیدگی پارگی رباط ها به صورت کامل می باشد. به همین منظور برای درمان پارگی رباط های مفصل زانو نیاز به بریس و یا جراحی می باشد.
    همانطور که تا به اینجای متن خوانده اید؛ تشخیص نوع آسیب دیدگی در تعیین روش درمانی بسیار موثر است. به همین دلیل هرگونه سهل انگاری در تشخیص و ریشه یابی دقیق عوارض موجود نه تنها تاثیری در تعیین راهکار درمانی موثر ندارد بلکه می تواند شدت عوارض موجود را افزایش دهد.

 

روش‌های درمانی

درمان پیچ خوردگی زانو بسته به شدت آسیب دیدگی زانو متفاوت است و جراح ارتوپد متناسب با علت پیچ خوردگی روش درمانی را انتخاب می کند. که این روش ها شامل موارد زیر می‌شود:

 

دارو درمانی

هدف از تجویز دارو برای درمان پیچ خوردگی زانو، تسکین دردهای ناشی از پیچ خوردگی است که داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن از مهم ترین داروها برای درمان این مشکل ها می باشد. در صورتی که درد قابل تحمل نباشد داروهای قوی تر تجویز می گردد.

 

استراحت

منظور از استراحت برای درمان پیچ خوردگی زانو خودداری از انجام هر گونه فعالیتی که موجب وارد شدن فشار زیادی روی زانو می شود. همچنین ورزشکاران باید توجه داشته باشند در این دوران از انجام ورزش هایی که فشار زیادی به زانو وارد می کند خودداری کنند.

شما می توانید برای تاثیرگذاری بهتر و سریعتر استراحت در درمان پیچ خوردگی زانو، پاها را برای مدت کوتاهی بالا تر از قلب خود نگه دارید که این کار به کاهش التهاب و درد ناشی از پیچ خوردگی کمک می کند.

 

یخ یا سرما درمانی

یخ گذاشتن روی یک قسمت آسیب دیده بدن معمولاً با هدف کاهش تورم و التهاب انجام می‌شود. قرار دادن یخ بلافاصله پس از آسیب دیدگی و پیچ خوردگی زانو می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

 

فشرده سازی زانو

شما می توانید به کمک یک بانداژ کشی و فشرده سازی، التهاب زانو را کاهش دهید. اما توجه نماید نباید زانوی خود را محکم ببنید زیرا جریان گردش خون را مختل می شود.

 

بی تحرک کردن زانو با بستن آتل

عموما اغلب متخصصین ارتوپد برای محافظت از زانو و ثابت نگه داشتن آن در حین بهبودی آتل را به شما پیشنهاد کنند. آتل موجب جلوگیری از حرکت و وارد شدن فشار مضاعف به زانو می شود.

 

تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی

در اغلب موارد متخصص ارتوپد در کنار بکارگیری درمان های غیرجراحی، شما را به یک فیزیوتراپیست ارجاع می دهد. پزشک یا فیزیوتراپیست برای درمان پیچ خوردگی زانو از چنین روش هایی استفاده می کند.

 

تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی

 

 

جراحی زانو

درمان سریع و به موقع پیچ خوردگی زانو، به منظور پیشگیری از بدتر شدن شرایط بیمار بسیار اهمیت دارد. زیرا در صورتی که پیچ خوردگی زانو از نوع حاد و بسیار شدید باشد؛ در این صورت متخصص ارتوپد روش جراحی را به شما پیشنهاد می کند.

همچنین در صورتی که پیچ خوردگی مفصل زانو باعث پارگی رباط صلیبی قدامی شده باشد، فرد نیاز به عمل جراحی پیدا می کند.

 

هزینه درمان پیچ خوردگی مفصل زانو

بسته به انتخاب نوع روش درمانی، هزینه ها متغیر می باشند. پزشک با انجام معاینات و بررسی های دقیق روش درمانی را انتخاب می کند و به دنبال آن هزینه ها را به صورت قطعی به بیمار اطلاع می دهد.
به خاطر داشته باشید هزینه ها از قبل مشخص نیستند و برای تعیین قطعی آن حتما نیاز به معاینه حضوری بیمار توسط پزشک متخصص می باشد.

 

کلام پایانی

آسیب دیدگی رباط ها از جمله عوارض مشهود و رایج در پیچ خوردگی های مفصل زانو می باشند. پارگی و آسیب دیدگی رباط ها باعث مختل شدن حرکات زانو و کاهش ثبات و استحکام آن می شود.
به همین منظور لازم است این عارضه در زمان مناسب تشخیص داده شود و بهترین راه درمان متناسب با شدت آسیب دیدگی از سوی پزشک متخصص انتخاب شود.
هرگاه با علائم پیچ خوردگی زانو مواجه شدید برای انجام معاینات و بررسی های لازم به متخصص ارتوپدی مراجعه کرده و از اقدامات خودسرانه دوری کنید. زیرا بی توجهی به علائم آسیب دیدگی مفصل زانو و به تعویق انداختن درمان عوارض موجود، می تواند باعث تشدید عوارض شود.


مطالب مشابه

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟
آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟

سن ابتلا به آرتروز زانو به روش زندگی و ژنتیک بستگی دارد. افراد مسن‌تر، چاق یا افرادی که دچار آسیب‌دیدگی مفصل هستند بیشتر درمعرض خطر آرتروز قرار دارند اما این بیماری بر جوانان نیز تأثیر می‌گذارد.

مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو
مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو

یکی از نکات مهم بعد از عمل جراحی مینیسک، مراقبت از زانو برای تسریع روند بهبودی و موفقیت کامل در عمل جراحی است. درواقع استراحت و رعایت نکات بهداشتی در طول دوره نقاهت تأثیر قابل توجهی بر پیشرفت بیمار می‌گذارند.

صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل
صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل

صدا دادن زانو یکی از عوارض جانبی بسیار طبیعی عمل تعویض مفصل زانو است. صدایی که می‌شنوید به احتمال زیاد ناشی از قسمت‌های فلزی یا پلاستیکی مفصل تعویض‌شده زانو است.

استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو
استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو

استفاده از زانوبند بعد از عمل تعویض مفصل زانو به موارد فردی و توصیه‌های پزشک بستگی دارد. انواع مختلف زانوبند با جنس‌های مختلف و عملکردهای منحصربه‌فرد طراحی شده‌اند که پزشک با توجه به شرایط بیمار یکی از آن‌ها را پیشنهاد می‌دهد

دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن
دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن

دامنه حرکتی لگن توسط مفصل گوی و کاسه‌ای (مفصل توپی) که از استخوان ران (فمور) و لگن تشکیل شده است، تعیین می‌شود. عمل جراحی تعویض مفصل لگن به بهبود دامنه حرکتی کمک می‌کند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×