• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
علت لنگیدن پا چیست و چگونه اصلاح می شود؟

علت لنگیدن پا چیست و چگونه اصلاح می شود؟

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
بروز رسانی : ۲۱ دی ۱۴۰۲

شایع ترین علت لنگیدن پا در بزرگسالان و کودکان به دلیل وجود مشکلاتی در اندام های حرکتی است که در صورت مشاهده آن حتما باید به یک پزشک متخصص مراجعه نمود.

شایع ترین علت لنگیدن پا

لنگیدن حالتی است که در آن بیمار در هر قدمی که برمیدارد مجبور است تنه خود را به یک طرف خم کند. شاید لنگش یا لنگیدن مشکلی برای بیمار ایجاد نکند اما از جمله مشکلات آزاردهنده ای است که می تواند تاثیرات بسیار بدی بر ظاهر و زندگی شخص داشته باشد.

مفصل لگن، مفصل زانو، مچ و کف پا از جمله شایع ترین نواحی هستند که موجب لنگش یا لنگیدن پا در فرد می شوند. برای مثال اختلال دررفتگی لگن از جمله شایع ترین اختلالات در لگن است که به مرور زمان موجب لنگش در پاها می شود.

عوامل و دلایل متعددی در بروز این عارضه غیرقابل تحمل یعنی لنگیدن پا دخیل هستند که از مهم ترین آنها می توان به:

 

علت لنگیدن پا

 

تغییر شکل پیدا کردن مفصل

هر گونه تغییر در مفصل ران، زانو و مچ موجب لنگش و لنگیدن پا می شود. آرتروز که یکی از شایع ترین بیماری مفصلی است به مرور زمان موجب ساییدگی و در نهایت تغییر شکل مفصل می شود. این بیماری بیشتر مفصل زانو و لگن را درگیر می کند.

آرتروز زمانی موجب لنگش و لنگیدن پا می شود که در پی آن غضروف ها به طول کامل از بین بروند و دو استخوان تشکیل دهنده مفصل به یکدیگر سابیده شود.

شکستگی استخوان نیز از دیگر اختلالاتی است که موجب تغییر شکل پیدا کردن مفصل و در نهایت لنگیدن پا می گردد. همان طور که اشاره شده بیماری ها و اختلالات در لگن نیز می تواند موجب تغییر شکل مفاصل شوند که از شایع ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضعیف بودن عضلات و اندام های تحتانی

شاید برای شما پیش بیاید که به صورت ناگهانی قدرت تحرک خود را از دست بدهید و نتوانید به درستی حرکت کنید. در این صورت بدن تان دچار ضعف ناگهانی شده است که این ضعف با استراحت کردن نیز بهبود نمی یابد. ضعیف شدن عضلات ناحیه ران و لگن از شایع ترین نواحی هستند که می توانند موجب لنگش و لنگیدن در پاها شود.

درد در استخوان یا مفصل

به هر نوع ناراحتی و احساس درد در یک یا چند استخوان، درد استخوان می گویند. هرگونه درد در اندام های تحتانی از جمله ران و لگن می تواند موجب لنگیدن پا شود. البته درد استخوان با دردهای عضلانی و مفید متفاوت است؛ درد استخوان زمانی موجب لنگش یا لنگیدن پا می شود که بنا به چنین دلایلی رخ دهد:

خشکی و محدود شدن حرکت مفصل

خشکی مفصلی به معنی محدودیت در حرکت مفصل است. وقتی فردی نمی تواند مفصل خود را به راحتی حرکت دهد و احساس میکند حرکت مفصل آن نرمی قبل را نداشته و انعطاف مفصل کم شده میگویند دچار خشکی شده است.

شایع ترین علت خشکی مفصل که به مرور زمان موجب لنگش پا می شود، بیماری آرتریت است. علاوه بر آن بیماری ها و اختلالات دیگری در مفصل هستند که موجب خشکی مفصل می شود از شایع ترین آنها عبارت‌اند از:

  • گیر کردن یک مینیسک پاره شده در داخل مفصل
  • استخوان سازی نابه جا در اطراف مفصل
  • کوتاه شدن بافت های اطراف مفصل

 

علت لنگیدن پا در کودکان چیست؟

شناسایی علت لنگش پا در کودکان خصوصا کودکان نوپایی که به تازگی شروع به راه رفتن کرده اند؛ کمی مشکل می باشد.

 

علت لنگیدن پا در کودکان

 

اما مادران باید توجه داشته باشند در صورت مشاهده چنین علامتی حتما با یک پزشک مشورت کنند. زیرا علت لنگیدن پا وابسته به چنین عواملی می باشد:

دررفتگی مادرزادی مفصل لگن

دررفتگی مادرزادی لگن در ناحیه ران جزو بیماری های مادرزادی سیستم حرکتی بدن است که در این بیماری سر استخوان ران از داخل حفره استابولوم لگن خارج می شود.

به دنبال این بیماری حرکت مفصل ران محدودتر می شود و کودک در هنگام قرار دادن پا بر روی زمین دچار لنگش می شود. همچنین در این کودکان مفصل ران طرف دررفته کوتاه تر به نظر می رسد و همین عامل موجب می شود کودک در هنگام راه رفتن دچار لنگش شود.

عفونت مفصل ران

هرگاه میکروب بتواند خود را از طریقی به مفصل برساند و در آنجا تکثیر پیدا کند می تواند موجب عفونت مفصل شود. مهم ترین علائم عفونت مفصل، درد مفصلی است که با حرکت آن شدید تر می شود و کودک قادر نیست به درستی پای آسیب دیده خود را حرکت دهد و دچار لنگش می شود.

عفونت دیسک بین مهره ای یا دیسکیت

به التهاب یا عفونت در فضای دیسک های بین مهره ای را دیسکیت یا عفونت دیسک می گویند. شایع ترین علامت دیسکیت در کودکان، کمردرد شدید است که موجب لنگش و اختلال در راه رفتن کودک می شود.

شکستی استخوان ران و ساق پا

 شکستگی تنه استخوان ران و ساق پا در کودکان معمولا به دنبال تصادفات رانندگی و یا سقوط از بلندی رخ می دهد. در نوزادان ممکن است شکستگی ران بدنبال یک زایمان سخت  ایجاد شود.

 بدنبال این نوع شکستگی کودک به دلیل دردناک بودن محل شکستگی توانایی راه رفتن را از دست می دهد و درصورتی که قادر به راه رفتن نیز باشد دچار لنگش می شود.

فلج مغزی

یکی دیگر از مهم‌ترین علایم فلج مغزی در کودکان، ناتوانی‌های حرکتی در کودک است که تا آخر عمر با او همراه است. علائم ناشی از بیماری فلج مغزی قبل از سه سالگی نمایان می شود و کودک مبتلا به این بیماری در هنگام راه رفتن دچار لنگش می باشد.

روماتیسم

روماتیسم مفصلی یکی از بیماری هایی است که امکان ابتلا به آن در کودکان بسیار بالاست؛ زیرا علت این بیماری نوعی عفونت گلویی است که توسط یک نوع باکتری با نام استرپتوکوک پدید می آید. اولین علامت بیماری روماتیسم، ایجاد تورم در مفصل های اصلی بدن است که همین عامل به مرور زمان موجب اختلال در عملکرد طبیعی بدن و بروز اختلالات حرکتی می شود.

البته علت لنگش پا در کودکان همیشه مربوط به بیماری یا اختلالی در پاها نیست زیرا عواملی مانند وارد شدن ضربه در حین بازی، کشیدگی عضله نیز می تواند در بروز این نوع دردها دخیل باشد. پس اگر لنگش بیش از یک هفته باقی بماند و به مرور زمان شدیدتر شود باید هر چه سریعتر تحت بررسی قرار بگیرد.

 

علت لنگش پا در کودکان

 

علت لنگیدن پا بعد از شکستگی چیست؟

اغلب شکستگی ها بدون هیچگونه مشکلی جوش می خورند و کارکرد عضو بدن معمولا بتدریج به وضعیت قبل از شکستگی بر می گردد. اما در برخی مواقع بنا به دلایلی بیمار پس از بهبودی کامل دچار لنگش می شود.

لنگیدن پا بعد از شکستگی یکی از شایع ترین عوارض شکستگی است که به دنبال تغییراتی که در استخوان رخ می دهد.

لنگیدن پا بعد از شکستگی می توانند به علل زیر رخ دهد:

  • بد جوش خوردن شکستگی
  • احساس درد شدید در ناحیه شکستگی
  • عفونت یا عفونی شدن محل شکستگی
  • کوتاه شدن استخوان ران
  • ضعف شدن عضلات ران به دلیل بی حرکت ماندن مفصل

مطالب مشابه

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

  • محمد حسین عسکرپور

    سلام خسته نباشید من ۳۰ روز عمل لگن داشتم پلاتین گزاشتم بعد برا لگن عمل کردم الان اون پام بلند تر است از پایی که عمل نکردم ???? برا چیه جناب آقای دکتر ؟؟

    مدیر سایت

    خدا قوت شما باید عکس رادیوگرافی رخ لگن بگیرید و تشریف بیارید مطب برای معاینه تا دقیقا بررسی شود.

  • علی ملاحی

    سلام آقای دکتر . یه دختر تقریبا ۶ ساله دارم یکم لاغر و یکم کم خونی دارد از کوچکی . مشکل اصلیش راه رفتن هست موقع راه رفتن پای راستش ضعیف عمل میکند و همیشه زمین میخورد یه حالتی کشان کشان پای راستش رو دنبال خود میکشد ممنون میشم راهنمایی کنیید

    مدیر سایت

    خدا قوت شما باید به متخصص داخلی و آنکولوژِی مراجعه کنید و از نظر بیماری های داخلی بررسی و کمبود ها جبران شود.

  • حسین سواری

    سلام آقای دکتر من ۳۳سال دارم پارسال تصادف کردم برج۱۱ پای ران راستم پلاتین خورد ولی تا حالا جوش نخورد کم مونده ۵ماه میگذره ببعد به دکترم مراجع کردم بهم گفت میتونی عصاتو کنار بزاری راه بری ۳ روز از ۵ماه میگذره راه میرم پام میلنگه علت چیه .بعدش آقای دکتر زانوم خم نمیشه تقریبا۱۰ درصد مونده

    مدیر سایت

    خدا قوت علت لنگش تا وقتی که جوش نخورده لنگش وجود داره و باید جوش کامل بگیره تا دیگه شما لنگ نزنید.

  • مائده

    سلام پسر دوساله من امروز به طور ناگهانی دچار لنگیدن پای سمت چپش شده با دستش ران سمخ چپشو میگیره میگه درد.. میتونه راه برع اما لنگ میزنه.. نظرتون چیه????

    مدیر سایت

    خدا قوت اگر طی دوهفته اخیر سابقه عفونت های مثل سرماخودرگی یا اسهال داشتن می تونه به همین دلیل کیسه روی مفصل ران پسر شما متورم شده باشه اگر که این سابقه رو نداشتن حتما باید سنوگرافی مفصل هیپ انجام بشه و بیارید مطب تا بنده بررسی دقیق انجام بدم.

  • فامه نعیمی

    سلام دختر من 10 سالشه . داشته میپریده یهو پاش پیچ خورده و لنگ میزنه چیکار کنم ؟

    مدیر سایت

    خدا قوت باید با عکس رادیولوژی رخ لگن به مطب برای معاینه مراجعه کنید تا دقیقا بررسی بشه

  • hpppp

    سلام جناب دکتر من در فوتبال پام پیچ خورد و صفحه رشد پام ترک برداشت و دکتر گفت جابه جایی نداشتی و پات 6هفتع بزاری کافیه بعد از دو هفته دو باره عکس گرفتم و دکتر گفت پات 70درصدش جوش خورده و دو هفته دیگه باشه کافی هست بعد از دوهفته پام رو باز کردم و الان یه یک ماهی هست که پام رو باز کردم و الان یکم لنگش دارم تو راه رفتنولی، میگن خیلی قابل دید نیست اولش خیلی لنگش داشتم و هی روز به روز بهتر شدم دکتر میگه عضلات پات، ضعیفه و طول میکشه میخواستم ببینم دلیل لنگیدن کمم چیه

    مدیر سایت

    خدا قوت این مشکل مربوط به این هست که شما یک مدتی پاتون بی حرکت بوده و عضلات شما تحلیل رفته و لنگش مربوط به او هست

  • سعید

    سلام چند روزه تقریبا حس میکنم که پای راستم حسشو از دست داده و موقع دویدن و با راه رفتن اذیت میشمو پام چپ میشه یا نمیتونم دیگه فوتبال بازی کنم موقع شوت کردن توپ پامو نمیتونم بچرخونم و توپو بشوتم لطفا کمکم کنین و اینم بگم که فقط پای راستم این مشکلو داره

    مدیر سایت

    خدا قوت حتما باید برای این مورد ستون فقرات شما بررسی بشه

×