• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
چگونه همیشه مفاصل سالم و قوی داشته باشیم؟

چگونه همیشه مفاصل سالم و قوی داشته باشیم؟

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
بروز رسانی : ۲۳ دی ۱۴۰۲

مفاصل سالم نقش بسیار مهمی در بدن ما ایفا می کنند؛ از این رو محافظت از آنها کار بسیار مهمی است که در سنین نوجوانی و جوانی باید به فکر آن باشیم. در صورتی که شما نیز به دنبال مفاصل سالم و قوی هستید پیشنهاد می کنم این مقاله را از دست ندهید ما در این مقاله تکنیک ها و راههای داشتن مفاصل سالم را برای شما یادآوری کرده ایم.

عضلات خود را قوی کنید تا مفاصل سالم داشته باشید!

مصدومیت یکی از شایع ترین عواملی که موجب آسیب دیدن مفاصل می شود. با اینکه پیشگیری از آسیب دیدگی مفاصل به دنبال حوادث ناگهانی و غیرقابل پیش بینی همچون تصادفات رانندگی، آسیب های ورزشی و ... کمی غیرممکن است اما با قوی کردن عضلات و مفاصل می توانید از شدت آسیب دیدگی بکاهید.

 

تاثیر عضلات قوی تر در در مفاصل

 

همچنین طبق تحقیقات به عمل آمده ماهیچه ها و عضلات قوی تر احتمال ابتلا به بیماری های مفصلی از جمله استئوآرتریت  زانو  یا آرتروز را کاهش می دهد.

داشتن تغذیه مناسب و ورزش کردن دو راه اصلی برای تقویت عضلات است که باعث سالم ماندن مفاصل نیز می شود.

برای داشتن عضلات قوی به تناسب آن مفاصل قوی، پیشنهاد می کنم این تمرینات را روزانه در منزل انجام دهید:

 

تمرینات را روزانه در منزل

 

  1.  کشیدن بازوها در حالت ایستاده؛ روی پنجه ی پا بایستید، نفس بکشید و به آرامی و تا حد امکان بازوها را به سمت بالای سر بکشید تا جایی که نوک انگشتان تان یکدیگر را لمس کنند.
  2.  کشیدن بازوها به سمت چپ و راست به منظور کشیدن ستون فقرات
  3.  خم شدن از ناحیه کمر و لمس انگشتان پا
  4.  حرکت پل باسن ( تمرینی بسیار موثر برای تقویت عضلات کمر و مفصل زانو)
  5.  تمرینات ورزشی پلانک
  6. انجام تمرینات آب درمانی و راه رفتن در آب

 

همچنین استراحت بعد از انجام تمرین بسیار موثر است؛ در صورتی که پس از تمرین به عضلات خود استراحت ندهید عضلات دچار ضعف خواهند شد و احتمال آسیب دیدگی شما بالاتر می رود. پس بعد از انجام تمرینات ورزشی حتما چندین دقیقه به خود استراحت دهید.

 داشتن تغذیه مناسب و استفاده از ویتامین هایی همچون کلسیم، ویتامین دی، روی و... نیز در تقویت عضلات و همچنین مفاصل بسیار موثر است.

 

تغذیه سالم ارتباط مستقیمی با مفاصل سالم دارد!

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بدن ما از 206قطعه استخوان مفصل دار ساخته شده است که همه اینها توسط لیگمان ها، تاندون، عضلات و غضروف حمایت می شوند فضای مابین تمام مفصل ها با ماده لغزنده ای به نام غضروف پوشاننده شده است که از ساییدگی و آسیب دیدگی مفصل جلوگیری می کند.

 

تغذیه سالم ارتباط مستقیمی با مفاصل سالم دارد!

 

متاسفانه با بالا رفتن سن، بی تحریکی و یا آسیب دیدن غضروف ها، مفاصل دچار آسیب می شوند به گونه ای که امروزه زیاد دیده شده است که بسیاری از جوانان و افراد میانسال از درد های مفصل شکایت دارند.

اما با این وجود می توان با داشتن زندگی سالم و انجام برخی فعالیت ها از بروز مشکلات آتی تا حد زیادی خودداری کرد. یکی از راه های کاهش درد و التهاب مفصل و سالم ماندن آنها، استفاده از مواد غذایی سالم و مناسب است.

اگر شما هم  دچار تخریب غضروف زانو شده اید  می‌توانید به صفحه ترمیم غضروف زانو مراجعه کنید

از جمله موادغذایی مناسب برای داشتن مفاصل سالم شامل:

  1. مصرف مداوم و منظم میوه و سبزیجات به خاطر داشتن ویتامین و مواد معدنی موردنیاز مفصل، همچنین از آنجایی که میوه ها و سبزیجات فیبر بالایی دارند برای کنترل وزن بسیار ضروری اند( همان طور که می دانید بالا بودن وزن بدن فشار زیادی بر مفصل ها وارد می کند)
  2.  مصرف روزانه یک مشت از دانه ها و مغز های روغنی از جمله بادام و پسته برای مقابله با التهاب و درد مفصل بسیار مفید هستند.
  3. از موادغذایی ضد التهاب همچون زردچوبه بیشتر در غذاهایتان استفاده کنید.
  4.  تا حدالامکان از مصرف اسید های چرب اشباع خودداری کنید و تاجایی که امکان دارد دور اسیدهای چرب ترانس را خطر قرمز بکشید.
  5. مصرف شکر و نمک را به حدالاقل برسانید؛ این مواد برای سلامت غضروف های مفصل بسیار مضر هستند.

 

اگر می خواهید مفاصل سالمی داشته باشید از ورزش کردن غافل نشوید!

ورزش کردن و داشتن تحرک بدنی کافی یکی از مهم ترین عوامل در حفظ سلامتی مفاصل است. گفته می شود هرچقدر بیشتر مفاصل را حرکت دهید؛ کمتر دچار خشکی و درد مفصل خواهید شد.

 

ورزش کردن و داشتن تحرک بدنی کافی یکی از مهم ترین عوامل در حفظ سلامتی مفاصل است.

 

زیرا ورزش کردن با تاثیری که در افزایش انعطاف پذیری مفصل دارد موجب قوی تر شدن آنها نیز می شود. همچنین ورزش باعث خواب بهتر می شود و در عین حال وزن را نیز تحت کنترل درمی آورد و انرژی بیشتری به شما می دهد .

از این رو ورزش علاوه بر اینکه در پیشگیری از بیماری های مفصلی بسیار موثر است در کاهش دردهای ناشی از آرتریت، استئوپروز ( پوکی استخوان ) نیز بسیار تاثیرگذار است ولی بخاطر داشته باشید که اگر به تازگی تصمیم به ورزش کردن گرفته اید ، به آرامی شروع کنید و هرگز عجله نکنید.

از جمله تمرینات به منظور تقویت مفاصل شامل:

  •  پیاده روی تند و سریع
  • شنا و ورزش کردن در آب
  • یوگا و پلاتس
  • دوچرخه سواری
  •  ورزش های کششی
  •  ورزش های قدرتی
  •  حرکات کششی ماهیچه ساق پا
  • تمرینات کششی عضلات چهار سر ران
  •  تمرین کششی مخصوص همسترینگ

 

البته در میان باید گفت برخی ورزش ها و تمرینات هستند که در صورت درست انجام ندادن می توانند بسیار آسیب رسان باشند پس پیشنهاد می شود بعد از انجام هر نوع تمرینی در صورتی که احساس درد کردید از ادامه دادن به آن تمرین خودداری کنید و قبل از شروع حرکات ورزشی و بعد از آن حتما بدن خود را گرم نگه دارید.

ویتامین های مورد نیاز را برای داشتن مفاصل سالم در رژیم غذایی خود بگنجانید!

اگر برای درمان دردهای مفاصل خود به پزشک مراجعه کنید خواهید دید که این پزشکان در کنار تجویز تعداد زیادی مسکن و داروهای ضدالتهاب برای شما یکسری ویتامین ها و مکمل ها را تجویز می کند زیرا کمبود ویتامین ها یکی از شایع ترین دلایل درد مفصل می باشد. سلامت مفاصل ارتباط مستقیمی با ایجاد و تشدید دردهای عضلانی و اسکلتی دارد.

برخی از ویتامین ها و مواد معدنی که در سلامت مفاصل تاثیرگذارند شامل:

 

ویتامین ها و مواد معدنی که در سلامت مفاصل تاثیرگذارند

 

ویتامین D

وجود ویتامین دی برای جذب کلسیم و حفط تعادل بدن و ماهیچه ها ضروری است؛ از این رو کمبود ویتامین دی موجب اختلال در جذب کلسیم و تضعیف استخوان ها به همراه درد مفاصل می شود. همه ما باید روزانه 15میکرو گرم ویتامین دی مصرف کنیم که این مقدار از طریق نور خورشید، مولتی ویتامین ها و موادغذایی تامین می شود.

ویتامین C

سلول ها برای بازسازی و تولید کلاژن مورد نیاز خود به ویتامین سی احتیاج دارند. همچنین ویتامین سی در کاهش التهابات مفاصل نیز بسیار تاثیر گذار است.

ویتامین A

بدن ما برای انجام فعالیت هایی همچون رشد استخوان نیاز به مقدار زیادی ویتامین آ دارد. همچنین طبق تحقیقات به عمل آمده کمبود ویتامین آ احتمال آسیب دیدن بافت همبند مفصل، به دنبال آن درد مفصل را افزایش میدهد.

امگا 3

اسید چرب امگا 3 باعث چرب و روان تر شدن مفاصل می شود از این رو از التهاب آنها جلوگیری می کند. تخم مرغ، ماهی و تخمه آفتابگردان سرشار از امگا 3 می باشد.

از استرس و اضطراب بیجا خودداری کنید!

استرس و اضطراب جزو احساسات رایجی است که شاید در طول زندگی بارها تجربه کنیم. اما هنگامی که استرس شدید، قوی و از کنترل خارج شود، می‌تواند مشکلاتی را در سلامت روحی و جسمی ما ایجاد کند.

از آنجایی که درد های مفصلی یک درد جسمانی است به همین جهت بسیاری از افراد برای پیدا کردن علت آن به دنبال عوامل فیزیکی هستند و نمی توانند باور کنند که اضطراب و استرس نیز می تواند باعث بروز دردهای مفصلی می شود.

استرس با تاثیری که در افزایش التهاب بدن، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و تنش های عضلانی دارد باعث بروز دردهای مفصلی می شود.

 

از استرس و اضطراب بیجا خودداری کنید!

 

اگر در بلند مدت با استرس مواجه شوید این را بدانید در آینده به تنش ها و دردهای مفصلی مبتلا خواهید شد.

از این رو برای کاهش استرس و اضطراب خود میتوانید از چنین روش هایی استفاده نماید:

  • یوگا و ورزش کردن
  • بهبود کیفیت خوب
  • استفاده از مکمل های غذایی همچون امگا 3 و آنتی اکسیدان بالا
  • کم کردن میزان مصرف کافئین
  • خندین و تمرین مثبت اندیشی
  • نفس عمیق کشیدن
  • گوش دادن به موسیقی آرام

کلام آخر درباره راه های داشتن مفاصل سالم:

کلام آخر این‌که همانطور که دردهای مفاصلی می‌تواند در زندگی کاری و شخصی شما وارد شود و همه چیز را به هم بریزد، راه‌های زیادی وجود دارد که می تواند از ابتلا به این نوع درد پیشگیری کند. این نکات و تکنیک‌های مختلف معمولا می تواند باعث شود مفاصل سالم داشته باشید.

ورزش کردن، داشتن تغذیه مناسب، استفاده از ویتامین ها و موادمعدنی، دوری از استرس از جمله کارهایی هستند که می توانند در داشتن مفاصل سالم تاثیرگذار باشند.


مطالب مشابه

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟
آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟

سن ابتلا به آرتروز زانو به روش زندگی و ژنتیک بستگی دارد. افراد مسن‌تر، چاق یا افرادی که دچار آسیب‌دیدگی مفصل هستند بیشتر درمعرض خطر آرتروز قرار دارند اما این بیماری بر جوانان نیز تأثیر می‌گذارد.

مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو
مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو

یکی از نکات مهم بعد از عمل جراحی مینیسک، مراقبت از زانو برای تسریع روند بهبودی و موفقیت کامل در عمل جراحی است. درواقع استراحت و رعایت نکات بهداشتی در طول دوره نقاهت تأثیر قابل توجهی بر پیشرفت بیمار می‌گذارند.

صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل
صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل

صدا دادن زانو یکی از عوارض جانبی بسیار طبیعی عمل تعویض مفصل زانو است. صدایی که می‌شنوید به احتمال زیاد ناشی از قسمت‌های فلزی یا پلاستیکی مفصل تعویض‌شده زانو است.

استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو
استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو

استفاده از زانوبند بعد از عمل تعویض مفصل زانو به موارد فردی و توصیه‌های پزشک بستگی دارد. انواع مختلف زانوبند با جنس‌های مختلف و عملکردهای منحصربه‌فرد طراحی شده‌اند که پزشک با توجه به شرایط بیمار یکی از آن‌ها را پیشنهاد می‌دهد

دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن
دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن

دامنه حرکتی لگن توسط مفصل گوی و کاسه‌ای (مفصل توپی) که از استخوان ران (فمور) و لگن تشکیل شده است، تعیین می‌شود. عمل جراحی تعویض مفصل لگن به بهبود دامنه حرکتی کمک می‌کند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×