• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
اصلاح سبک زندگی بهترین راه کنترل و درمان آرتروز

اصلاح سبک زندگی بهترین راه کنترل و درمان آرتروز

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
بروز رسانی : ۲۳ دی ۱۴۰۲

درمان آرتروز با اصلاح سبک زندگی یکی دیگر از روش‌های درمان آرتروز است. درست است که آرتروز با بالا رفتن سن رخ میدهد اما بی تحرکی، سوء تغذیه از عامل های اصلی بروز آرتروز در افراد می باشد. که با رعایت اصول سلامت و تغییر سبک زندگی، هم می توان دردهای ناشی از این بیماری را کاهش داد و هم اینکه از پیشرفت آن جلوگیری نمود.

آیا با تغییر سبک زندگی می توان آرتروز را درمان کرد؟

استئوآرتریت، روماتیسم مفصلی، آرتریت عفونی و آرتریت کودکان چهار نوع رایج بیماری آرتروز می باشند که مشخصه تمام آنها التهاب مفصل است. آرتروز یکی از بزرگترین معضل هایی که بسیاری از افراد به مرور زمان و بالا رفتن سن به آن دچار می شوند.

در کنار تمام عواملی که در بروز بیماری آرتروز دخیل هستند؛ سبک زندگی نادرست و برخی رفتارهای غلط از جمله شایع ترین عواملی هستند که ریسک ابتدا به آرتروز را تا چندین برابر افزایش می دهد. رفتارهایی از جمله بی تحرکی، پیروی از رژیم غذایی ناسالم و پرچرب و... از جمله رفتارهای غلطی هستند که هر شخصی را در معرض ابتلا به آرتروز قرار می دهد.

انواع آرتروز

درمان انواع آرتروز با اصلاح سبک زندگی

 

با اینکه بیماری آرتروز به طور کامل درمان نمی شود و هیچ یک از روش های درمانی تاثیر قطعی در درمان این عارضه ندارد اما به کمک برخی روش ها می توان از درد های ناشی از این بیماری تا حدودی خلاصی پیدا کرد.

یکی از این روش ها، تغییر سبک زندگی است؛ کسانی که برای درمان آرتروز، سبک زندگی خود را تغییر داد اند، به مرور شاهد درد مفاصل، یافتن تانوایی انجام فعالیت های روزمره و افزایش کیفیت زندگی خواهند بود.

شما را به خواندن این مقاله دعوت می نمایم تا با انواع روش ها و تکنیک هایی که به شما کمک می کند تا بوسیله آن هم  سبک زندگی را تغییر دهید و هم اینکه به مقابله با آرتروز بروید.

 حتما بخوانید: درمان آرتروز زانو بدون جراحی

 

سبک غذا خوردن و رژیم غذایی خود را تغییر دهید

تغییر سبک غذا خوردن یکی از مهم ترین کارها در تغییر سبک زندگی است؛ زیرا غذا در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها بسیار موثر است.

همان طور که می دانید چاقی خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می‌دهد و به طور کلی هر چقدر وزن بالاتر باشد مفاصل بزرگ (مثل زانوها) باید بار و فشار بیشتری را تحمل کنند و در نتیجه خطر ابتلا به آرتروز در آن‌ها بیشتر می‌شود، شاید برایتان جالب باشد اما چاقی حتی احتمال بروز آرتروز در دست‌ها را هم افزایش می‌دهد.

برای درمان چاقی و اضافه و به تناسب آن آرتروز باید وزن خود حدالامکان پایین بیاورید. تغییر سبک غذا خوردن یکی از روش هایی که هم در درمان و هم در پیشگیری از آرتروز موثر واقع می شود.

همچنین داشتن رژیم غذایی حاوی خوراکی‌های ضدالتهاب به کاهش التهاب مزمن بدن که در اثر سبک زندگی نه چندان سالم به وجود آمده کمک می‌کند. از جمله غذاهایی که بیماران مبتلا به آرتروز، حدالامکان باید از مصرف آن خودداری کنند شامل موارد زیر می‌شود:

  • شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده
  • غذاهایی دارای چربی ترانس
  • الکل
  • گوشت هایی فرآوری شده

این افراد باید به جای این مواد غذایی از چنین مواد ضدالتهابی که در کاهش التهاب آنها بسیار موثر است. این مواد غذایی عبارت‌اند از:

  • موادغذایی با فیبر بالا همچون سبزیجات و میوه ها
  • استفاده از پروتئین های کم چرب و کم کالری
  • ادویجات ها و روغن های تصفیه نشده همچون روغن زیتون

 

تغییر سبک زندگی با اصلاح رژیم غذایی

 

 

برای تغییر سبک زندگی از بی تحرکی بپرهیزد و ورزش کردن را شروع کنید

در افراد مبتلا به آرتروز ورزش کردن بسیار مهم است. ورزش باعث افزایش قدرت و انعطاف پذیری و کاهش درد مفاصل می شود و به فرد کمک می کند با خستگی و کوفتکی ناشی از آرتروز مقابله کند. ورزش در کنار مصرف دارو برای درمان آرتروز فواید زیادی دارد که از مهم ترین آنها می توان به:

  • تقویت عضلات اطراف مفاصل
  • حفظ استحکام استخوان ها
  • کسب قدرت و انرژی بیشتر در طول روز
  • کمک به حفظ وزن متعادل
  • افزایش روحیه مثبت در فرد

با پزشک معالج خود در مورد اینکه چگونه ورزش کردن می تواند با برنامه درمان دارویی شما همراه شود مشورت کنید. از پزشک بپرسید با توجه به نوع بیماری و مفاصل درگیر، چه ورزشی برای شما بهتر است؟ پزشک با توجه به شرایط شما مناسب ترین تمرینات با کمترین اثر برتشدید درد مفاصل را پیشنهاد خواهد کرد.

البته بیماران مبتلا به آرتروز در انجام ورزش محدودیت هایی دارند که باید هنگام انجام آن نکاتی را رعایت نماید. این محدودیت ها عبارت‌اند از:

  • حتما قبل از شروع به ورزش بدن خود را گرم نگه دارید و بعد از ورزش نیز بدن خود را سرد کنید.
  • از کفش ها و وسایل ورزشی مناسب و استاندارد استفاده کنید
  • تمرینات ورزشی را متناسب با شرایط بدنی خود قرار دهید تا نتیجه بهتری بگیرد
  • در صورتی که بعد از ورزش، به دردهایی در مفصل خود دچار شدید از ادامه دادن به تمرین خودداری کنید.

 

به مقدار کافی ویتامین سی و دی مصرف کنید

تعداد زیاد افرادی که دچار درد مزمن ناشی از آرتروز می شود؛ از کمبود ویتامین دی و سی رنج میبرند از این رو در کنار مصرف داروهای مسکن، مصرف مکمل ها و موادغذایی حاوی ویتامین ها می تواند بسیار کمک کننده باشد.

دریافت ویتامین دی به مقدار کافی در رژیم غذایی برای حفظ سلامت مفصل ها بسیار ضروری است. ویتامین دی با افزایش سطح جذب کلسیم و بهبود رشد استخوان به حفظ سلامت آنها کمک می‌‌کند.

طبق تحقیقات به عمل آمده بین کمبود ویتامین دی و بروز آرتروز ارتباط وجود دارد.

شما می تواند با قرار گرفتن در معرض آفتاب تولید ویتامین دی را در بدن خود افزایش دهید. همچنین در کنار آفتاب گرفتن مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین دی را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

همچنین ویتامین دی دارای خواص ضد التهابی می‌باشد؛ در نتیجه تاثیر بسیار خوبی در تسکین درد های ناشی از آرتروز خواهد داشت.

ویتامین c برای تولید کلاژن ضروری است. کلاژن یک نوع پروتئین است که در تاندون‌های مفاصل مشاهده می‌شود. مصرف زیاد ویتامین c با کاهش سایز استخوان و ضایعات استخوانی ارتباط دارد که این امر باعث می‌شود ریسک بروز استئوآرتریت یا آرتروزکاهش یابد.

نکته مهم :

اگرچه مصرف ویتامین برای حفظ سلامت بدن و کاهش دردهای ناشی از التهاب مفاصل ضروری است اما مصرف آنها در مقادیر بالا باعث می‌‌شود که بدن دچار آسیب دیدگی شود و ضرری که دارند بیشتر از منافع آنها است.

به عنوان مثال مصرف بیش از حد ویتامین دی می‌‌تواند باعث بالا رفتن سطح کلسیم در خون شده و همان عامل زمینه بروز کلسیفیته شدن بافت‌ها و عروق خونی را فراهم کند. همچنین مصرف بیش از حد ویتامین سی می‌‌تواند باعث بروز برخی مشکلات گوارشی از قبیل اسهال و تهوع یا درد شکمی شود.

 

به مقدار کافی ویتامین سی و دی مصرف کنید

 

 

استفاده از کمپرس آب گرم در مواقع بروز درد

زمانی که به دنبال راهکاری موثر و کارآمد برای درمان التهاب یا دردهای موضعی هستید، کمپرس گرم بهترین و موثرترین گزینه ای است که پیش روی تان قرار دارد.

گرمایی که از جانب کمپرس گرم به پوست منتقل می شود، بسیار آرامش بخش است و دردهای ناشی از آرتروز را درمان می کند. این نوع از کمپرس باعث گشاد کردن رگ های خونی می شود. از این رو انتقال مواد مغذی به سراسر نقاط بدن آسان شده و سموم و مواد مضر هم از بدن خارج می شوند.

استفاده از پماد و کرم های کاهش دهنده درد

معمولا اکثر افرادی که به آرتروز مبتلا هستند پس از انجام یکسری کارها و فعالیت ها ممکن است به درد ها و ناراحتی هایی دچار می شوند.

از آنجایی که داروهای خوراکی عموما با عوارضی همراه است از این رو بسیاری از افراد، از خوردن آن اجتناب می کنند در این شرایط پیشنهاد ما به شما استفاده از پماد و کرمهای موضعی است که از کمترین خطر و عوارضی برخوردار است.

نکته مهم :

استفاده از کرم ها و پمادهای ضد درد  ممکن است باعث سوزش پوست شود، اما این ناراحتی معمولا در عرض چند هفته مصرف روزانه، کاهش پیدا می کند. پس از استفاده دست هایتان را به خوبی با آب بشویید و از تماس دست با چشم  و غشاهای مخاطی پرهیز کنید. ممکن است لازم باشد از دستکش لاتکس برای مالیدن کرم استفاده کنید.

 

مطالب مشابه

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟
آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟

سن ابتلا به آرتروز زانو به روش زندگی و ژنتیک بستگی دارد. افراد مسن‌تر، چاق یا افرادی که دچار آسیب‌دیدگی مفصل هستند بیشتر درمعرض خطر آرتروز قرار دارند اما این بیماری بر جوانان نیز تأثیر می‌گذارد.

مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو
مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو

یکی از نکات مهم بعد از عمل جراحی مینیسک، مراقبت از زانو برای تسریع روند بهبودی و موفقیت کامل در عمل جراحی است. درواقع استراحت و رعایت نکات بهداشتی در طول دوره نقاهت تأثیر قابل توجهی بر پیشرفت بیمار می‌گذارند.

صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل
صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل

صدا دادن زانو یکی از عوارض جانبی بسیار طبیعی عمل تعویض مفصل زانو است. صدایی که می‌شنوید به احتمال زیاد ناشی از قسمت‌های فلزی یا پلاستیکی مفصل تعویض‌شده زانو است.

استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو
استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو

استفاده از زانوبند بعد از عمل تعویض مفصل زانو به موارد فردی و توصیه‌های پزشک بستگی دارد. انواع مختلف زانوبند با جنس‌های مختلف و عملکردهای منحصربه‌فرد طراحی شده‌اند که پزشک با توجه به شرایط بیمار یکی از آن‌ها را پیشنهاد می‌دهد

دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن
دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن

دامنه حرکتی لگن توسط مفصل گوی و کاسه‌ای (مفصل توپی) که از استخوان ران (فمور) و لگن تشکیل شده است، تعیین می‌شود. عمل جراحی تعویض مفصل لگن به بهبود دامنه حرکتی کمک می‌کند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

  • امیر محسنی

    با سلام و تشکر و قدردانی از جناب دکتر امین جواهری مقاله مفید و سودمندی بود سپاس از راهنمایی های مفید شما ارادتمند امیر محسنی

×