• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
را زنان بیشتر به درد های مفصلی دچار میشوند؟

را زنان بیشتر به درد های مفصلی دچار میشوند؟

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
بروز رسانی : ۲۳ دی ۱۴۰۲

شایع ترین علت های درد مفاصل در زنان شامل منحصر به فرد بودن فیزیولوژی بدن زنان، یائسگی، چاقی و عوامل ژنتیکی است که باعث می شود زنان بیشتر از مردان به این نوع دردها دچار شوند.

چرا زنان بیشتر از مردان به دردهای مفصلی دچار می شوند؟

به طور کلی زنان نسبت به مردان به دلیل عواملی همچون ضعیف بودن فیزیولوژی بدن، کم و زیاد شدن هورمون های بدن، بارداری و چاقی و کم تحرکی بیشتر در معرض خطر ابتلا به دردهای مفصلی از قرار دارند.

تفاوت های ساختاری بدن زنان نسبت به مردان در ابتلای آنها به برخی از انواع درد مفاصل موثر است و بهتر است ساده تر بگویم زنان به دلیل ساختار بدنی ضعیف تر نسبت به مردان بیشتر به دردهای مفصلی دچار می شوند و این عامل یکی از مهم ترین علت های درد مفاصل در زنان است.

انواع خاصی از بیماری ها و دردهای مفصلی است که زنان نسبت به مردان بیشتر به آن دچار می شوند که از شایع ترین آنها می توان به آرتروز اشاره کرد.طبق تحقیقات به عمل آمده حدود 60درصد افرادی که به آرتروز مبتلا هستند؛ خانم می باشند.

 

دردهای مفصلی در زنان

 

همان طور که می دانید آرتروز از آن دسته بیماری های مفصلی التهابی است که در اثر صدمه دیدن و از بین رفتن غضروف ها ایجاد می شود. این بیماری ممکن است هر مفصلی را درگیر کند اما بیشتر مفاصل بزرگی که وزن بدن را تحمل می کنند از جمله زانو را درگیر می کند. به همین جهت بسیار دیده شده اغلب زنان با رسیدن به سن میانسالی و فرا رسیدن دوره یائسگی به زانو درد دچار می شوند.

 

علت درد مفاصل در زنان چیست؟

 

علت درد مفاصل در زنان چیست؟

 

دلایل متعددی در بروز درد مفاصل در زنان موثر است؛ اما از اصلی ترین علت های این نوع درد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فیزیولوژی منحصر به فرد بدن

زنان و مردان از لحاظ ساختار اسکلتی و عضلانی تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند و همین تفاوت به خاطر این است که از عهده کار سختی همچون زایمان برآیند. تاندون ها و رباط ها تشکیل دهنده مفصل زنان از قابلیت کشسانی بیشتری برخوردار هستند و همین ویژگی عاملی است که زنان را در معرض آسیب دیدگی و بروز دردهای مفصل در زنان قرار می دهد

همچنین همان طور که اشاره شد زنان نسبت به مردان بیشتر به زانو درد دچار می شوند؛ زیرا استخوان لگن خانم ها پهن تر از زانوهایشان است، همین عامل باعث می شودمفاصل زانو مانند مردان، کاملا در راستای عمود  قرار نمی گیرد. که این عامل هم درمان درد مفاصل را با مشکلاتی همراه می کند و هم در صورت عدم تحرک می تواند مشکلات متعددی را برای بیمار ایجاد می کند.

 

فرا رسیدن یائسگی و کمبود هورمون ها

یائسگی یکی از مراحل طبیعی زندگی زنان است که معمولاً در حدود سن 45 تا 55 سالگی آغاز می‌شود. در این زمان تخمدانها به میزان کمتری هورمونهای زنانه، به خصوص استروژن را ترشح کرده و سبب بروز علائم یائسگی می‌شوند.

کم شدن هورمون استروژن علاوه بر اینکه مشکلات روحی و جسمانی زیادی را برای بیمار به همراه دارد؛ بلکه می توان گفت یکی از مهم ترین علت های درد مفاصل در زنان، فرا رسیدن دوران یائسگی و کمبود هورمون های مورد نیاز استخوان و غضروف های بدن است.

هورمونهای زنانه روی غضروف بین استخوان های مفاصل اثر می گذارد؛ این غضروف ها باعث حرکت هموار و نرم استخوانها می شوند و از درد حین حرکات مفصلی جلوگیری می کنند.

چاقی و کم تحرکی

اضافه وزن نه‌تنها عوارض قلبی و عروقی و متابولیکی به‌دنبال دارد که موجب درد و سایش مفاصل می‌شود و در سنین بالاتر نیز احتمال اینکه افراد مسن به آرتروز ناشی از اضافه وزن دچار شوند نیز بسیار بالاست. این مسئله خصوصا در زنان باردار بسیار مشهود است و بسیار دیده شده که یک خانم در دوران بارداری به دردهای مفصلی همچون زانو درد دچار شود.

ژنتیک

به نظرمی رسد ابتلا به دردهای مفصلی در زنان در میان خانواده هایی که سابقه ابتلا به آن دارند؛ بیشتر است. زنانی که مادران آن ها بیماری های مفصلی دارند، احتمالا در همان مفصل و در حدود همان سن و سال به آرتروز دچار خواهند شد.

 

از شایع ترین بیماری هایی که موجب درد مفصل در زنان می شود

 

شایع ترین بیماری هایی که موجب درد مفصل در زنان می شود

 

آرتروز و ساییدگی مفصل

شایع‌ترین علت درد مزمن مفصل در زنان آرتروز است. در اغلب موارد بیماری آرتروز در خانم ها با افزایش سن و فرا رسیدن دوران یائسگی ایجاد می شود.

شکستگی استخوان

شکستگی استخوان خصوصا در ناحیه لگن و زنان مسن به‌ویژه در افرادی که مبتلا به پوکی استخوان مبتلا هستند؛ بسیار رایج است.

التهاب تاندون ها

زنان نسبت به مردان تاندونهایشان از حالت کشسانی و انعطاف پذیری بیشتر برخوردار است و همین عامل موجب می شود در محل اتصال ماهیچه ‌ها به مفصل ران به راحتی ملتهب شده و ایجاد درد کنند. چنانچه فعالیت جسمی شدید داشته باشید یا به صورت نادرست ورزش کنید دچار التهاب تاندون ها و بورس های مفصل می شوید.

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی

در رماتیسم پوشش داخلی مفصل ملتهب می شود. این التهاب باعث انتشار مواد شیمیایی می شود که به غضروف آسیب زده و ایجاد درد می‌کند.

پوکی استخوان

استخوان پوک شده بسیار ضعیف بوده و بیشتر در معرض خطر شکستگی و یا نکروز قرار دارد. پوکی استخوان در زنان به‌ویژه زنان باردار یا یائسه بسیار شایع بوده و بسیاری از زنان از دردهای مفصلی خصوصا در ناحیه لگن و ران رنج می برد.

 

پیشگیری از دردهای مفصلی در زنان

همان طور که اشاره شد زنان به دلیل ساختار بدنی ویژه، بیشتر از مردان به دردهای مفصلی دچار می شوند. به همین جهت زنان باید با پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و... از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

 

پیشگیری از دردهای مفصلی در زنان

 

از جمله راهکارهایی که با رعایت آن می توان از دردهای مفصل پیشگیری کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مصرف موادغذایی مملو از ویتامین ها

زنان باید خوراکی ها مملو از ویتامین های C ،K، و D، مواد معدنی به ویژه کلسیم مصرف کنند. خوراکی هایی مانند اسفناج، کلم، گوجه فرنگی و پرتقال از منابع غنی ویتامین ها و مواد معدنی هستند. همچنین با مصرف یک رژیم غذایی سالم حاوی مقادیر زیادی سبزیجات، غلات، محصولات لبنی، حبوبات و میوه های فصلی می توان از درد مفصل جلوگیری کرد.

ورزش منظم

انجام حرکات کششی و ورزشی با وزنه های سبک برای افراد مبتلا به مشکلات زانو یا درد مفصل خوب است. ورزش منظم مانند دوچرخه سواری، پیاده روی، ایروبیک و شنا نیز موجب تقویت عضلات زانو و بهبود انعطاف پذیری می شود.

حفظ وضعیت بدنی در شرایط مناسب

به خانم ها توصیه می شود؛ در هنگام انجام کارهای روزمره و کارهای خانه، حرکات بی خطر انجام دهند و از انجام حرکات سریع و تند به منظوری پیشگیری از بروز دردهای مفصلی در فصل زمستان بپرهیزند.


مطالب مشابه

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

  • معصومه قاسمی

    سلام خانمی 46ساله هستم دچار انمی فقر اهن و ارتروز هستم یه دوره امپول فرینجکت و مکمل غضروف ساز استفاده کردم چند هفته ای هست دچار درد استخوانی هستم علاوه بر مفاصل کل استخوانهای دست و پاهام درد میکنه حس میکنم مغز وسط استخوان درد میکنه و هر روز شدیدتر میشه با مصرف ایبوبروفن برای ساعتی ارومتر میشه ولی قطع نمیشه با استرس ماهیچه پاها و ساعد دستهام سفت میشه با کمی سردی هوا دردم بدتر میشه یایسه هم نشدم در حال حاضر غیر از زینک پلاس و ویتامین دی داروی دیگری استفاده نمیکنم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    مدیر سایت

    خدا قوت حتما برای این مورد ویتامین های گروه B رو مصرف بکنید و آزمایش مغز و استخوان هم حتما بدید

  • عزت الله رحیمی

    سلام وقت بخیر مادرم ۵۵ ساله هست که مشکل معده و فشار دارد چند ماه پیش دکترشان دارو تجویز کردیم و فشار شان الحمدلله خوب اما هر روز قرص اسید معده رو میخورد اما به تازگی درد پاها همراه با لرزش در شب ها پیدا کرده نمی دانم دلیلش مصرف دارو است اما دارو رو مدتی شده ترک کرده ولی هیچ تاثیری نداشته لذا خواستم که بدونم مشکل چی است و چگونه تداوی کنیم؟

    مدیر سایت

    سلام خدا قوت علت این موضوع بیشتر بر اثر کمبود های ویتامینی می باشد و باید ویزیت بشن و آزمایش بدن تا دقیقا مشخص بشه دلیل این موضوع که شما توضیح دادید.

  • مرضیه قدرتی

    سلام خسته نباشید...من ۳۱ سالمه مفاصل کل بدنم درد میکنه احساس گرمی و گز گز و خشکی در مفاصل دارم موقعی که توی ماشین میشینم میخوام پیاده شم پاهام قفل شده...دستام و گردنم درد دارند و موقع خواب بدتر میشه...کمرم همیشه خشک الان حدود چند ماه که خیلی بدتر شدم نشست و برخاست برام سخت شده..موقع کار کردن با دستام بالاخص موقع پوست گرفتن میوه مفصلای دستم مثل اینکه روی هم بیفتند میشه چیزی نمیتونم جابجا کنم اگه دست کسی به دستم تکیه داده بشه درد میگیره به نظر شما چکار کنم

    مدیر سایت

    خدا قوت ، شما حتما باید برای این مشکل یکسری آزمایش های روماتیسمی رو بدید که اگر همه مفاصل درگیر هستند ببین که روماتیسم هست یا نه 

×