• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
تاثیر چاقی و اضافه وزن بر زانو درد و آرتروز

تاثیر چاقی و اضافه وزن بر زانو درد و آرتروز

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
بروز رسانی : ۰۲ بهمن ۱۴۰۲

تاثیر چاقی بر آرتروز زانو رابطه ای مستقیم است، وقتی که وزن بدن بیشتر از وزن نرمال باشد، فشار بیشتری بر غضروف زانو وارد می‌شود. و هر چه فشار بیشتری بر غضروف باشد، سریع‌تر فرسوده می‌شود. به همین جهت گفته می شود چاقی و اضافه وزن یکی از مهم  ترین دلایل ابتلای شما به آرتروز زانو می باشد.

چاقی چگونه باعث زانو درد می شود؟

 شاید زیاد شنیده باشید که چاقی و اضافه وزن ارتباط مستقیمی با بیماری های قلبی، دیابت، فشار و انواع سرطان های گوارش دارد اما کمتر در مورد ارتباط چاقی و زانو درد بحث شده است.

طبق تحقیقات به عمل آمده افرادی که دارای اضافه وزن هستند بیشتر در معرض بیماری هایی همچون پوکی استخوان، آرتروز، روماتیسم مفصلی قرار می گیریند و همان طور که می دانید این بیماری ها نیز همگی می تواند موجب زانو درد شود.

 

داشتن اضافه وزن فشار بیشتری را به مفصل زانو وارد می شود

یکی از مهم ترین وظایف مفصل زانو حمایت از وزن بدن و انتقال این نیرو به پاهاست؛ از این رو کاملا طبیعی است که با افزایش وزن فشار بیشتری به این مفصل وارد شود. این نیرو می تواند به تدریج سبب اختلال در کارکرد مفصل و بروز آسیب های ماندگار و تخریب ساختار های تشکیل دهنده زانو شود.

 

چربی موجب افزایش التهاب بدن می شود

بافت چربی مقدار زیادی مواد ترشح می کند که به عنوان آدیپوکین شناخته می شوند. این مواد تاثیر زیادی در افزایش التهاب بدن دارد به همین جهت گفته می شود اضافه وزن و چاقی موجب افزایش التهاب بدن می شود.

 

ارتباط اضافه وزن و بیماری های زانو

همان طور که اشاره شد وارد شدن فشار بیش از حد به مفصل زانو و افزایش التهاب بدن از مهم ترین عواملی هستند که موجب بروز زانو درد و دیگر دردهای مفصلی می شوند. در صورتی که چنین شرایطی ادامه داشته باشد مفصل زانو در معرض تخریب و آسیب دیدگی قرار دارد و فرد را در معرض چنین بیماری هایی مفصلی قرار می دهد:

 

ارتباط اضافه وزن و بیماری های زانو

 

آرتروز زانو

آرتروز زانو از شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به مفاصل است که با خشکی و دردهای شدید در مفصل زانو همراه است. در این بیماری غضروف مفصلی به شدت و به مرور زمان دچار تخریب می‌شود و در راه رفتن بیمار مشکل ایجاد می‌کند.

وقتی که وزن بدن بیشتر از وزن نرمال باشد، فشار بیشتری بر غضروف زانو وارد می‌شود. و هر چه فشار بیشتری بر غضروف باشد، سریع‌تر فرسوده می‌شود. به همین جهت گفته می شود چاقی و اضافه وزن یکی از مهم  ترین دلایل ابتلای شما به آرتروز زانو می باشد.

 

روماتیسم مفصلی

مواد شیمیایی التهابی ترشح شده از چربی که در بروز زانو درد نقش دارند، در بروز روماتیسم مفصلی نیز مقصرند. برخی از این مواد شیمیایی، که به آنها سیتوکین گفته می‌شود، قادرند بر سیستم‌های مختلف بدن نظیر مفصل تاثیر بگذارند.

 

نقرس

نقرس نوعی آرتریت التهابی است که در نتیجه وجود اسید اوره اضافی در بدن بروز می‌کند و منجر به تشکیل کریستال‌های اسید اوره در بدن می‌شود و در آخر باعث حملات دردناکی در بدن خواهند شد. چاقی ارتباط نزدیکی با نقرس دارد و حدود هفتاد درصد مبتلا به نقرس دچار اضافه وزن هستند.

 

چاقی و اضافه وزن چگونه خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می دهد؟

دو استخوان تشکیل دهنده مفصل زانو بوسیله غضروف به یکدیگر متصل می شوند؛ این غضروف‌ها سطح نرم و لغزنده‌ای را برای استخوان ران، ساق و کشکک زانو در حال حرکت ایجاد می‌کنند و باعث می شوند شما راحتر زانوی خود را به حرکت در بیاورید.

مفصل زانو بیش از هر مفصل دیگری در بدن مستعد آسیب دیدن است و این به خاطر نیروهای زیادی است که این مفصل باید تحمل بکند.

وقتی که وزن بدن بیشتر از وزن نرمال باشد، فشار بیشتری بر غضروف زانو وارد می‌شود. و هر چه فشار بیشتری بر غضروف باشد، سریع‌تر فرسوده می‌شود. به همین جهت گفته می شود چاقی و اضافه وزن یکی از مهم  ترین دلایل ابتلای شما به آرتروز زانو می باشد.

برای درک بهتر این موضوع کمی شما را با بیماری آرتروز آشنا می کنیم.

استئو آرتریت شایع ترین شکل بیماری آرتروز است که به دنبال بالا رفتن سن و بالا بودن وزن رخ می دهد. در این بیماری، غضروف تشکیل دهنده مفصل زانو به دلیل فشاری زیادی که به آن وارد می شود؛ از بین می رود و همین امر موجب کاهش فضای بین استخوان ها شده و در نهایت موجب ساییدگی آنها بر روی یکدیگر و بروز درد در این ناحیه می شود.

همچنین در بدن افراد مبتلا به اضافه وزن به دلیل چربی بالا، هورمونی به نام لپتین ترشح می شود که همین هورمون تاثیر مخربی بر غضروف مفصل دارد و موجب افزایش التهاب و ساییدگی مفصل می شود.

همچنین اگر به تعریف بیماری آرتروز دقت کرده باشید؛ آرتروز به معنای التهاب مفصل است. به همین جهت چربی های اضافی در بدن ماده ای آزاد می کنند که چنین ماده ای موجب التهاب مفصل می شود.

پس می توان اینگونه تقسیم بندی کرد که چاقی به چنین دلایلی احتمال ابتلا به بیماری آرتروز را افزایش می دهد:

  • وارد شدن فشار بیش از حد به زانو ( مفصل زانو، وزن بدن را تحمل می کند؛ هر چه وزن بدن بیشتر باشد، عملکرد صحیح مفاصل دچار مشکل می شود)
  • ترشح هورمون لپتین به دلیل بالا بودن میزان چربی در بدن و تاثیر این هورمون بر غضروف مفصل
  • ترشح فاکتورهای که موجب افزایش التهاب مفصل می گردد.

تاثیر چاقی بر آرتروز

 

کاهش وزن چگونه باعث کمک به بهبود آرتروز زانو می شود؟

متاسفانه هیچ روش قطعی برای درمان آرتروز زانو  وجود ندارد و تمامی روش هایی ارائه شده به منظور کاهش درد و کم شدن علائم بیمار انجام می شود. در میان تمامیه این روش ها کاهش وزن تاثیرات بسیاری خوبی در کاهش درد و علائم شما خواهد داد و طبق مطالعات انجام شده کاهش وزن یکی از مهم ترین فاکتورها در پیشگیری و درمان آرتروز زانو می باشد.

کاهش وزن با تاثیری که در چنین فاکتورهایی دارد موحب درمان آرتروز می شود:

 

کم شدن فشار وارده بر مفصل زانو

هر یک کیلوگرم اضافه وزن حدود 4کیلو فشار بیشتری به مفصل زانو وارد می کند. پس می توان گفت اگر شما فقط 2کیلوگرم از وزن بدن خود را کم کنید حدود 8کیلو فشار را از روی زانوهایتان برداشته اید.

 

کم شدن التهاب بدن

همان طور که اشاره شد بیماری آرتروز موجب التهاب شدید در مفصل می شود؛ کاهش وزن یکی از عوامل موثری است که این واکنش التهابی در بدن را کاهش می دهد و از تولید هورمون های که موجب افزایش التهاب در نهایت درد در مفصل می شود؛ جلوگیری می کند.

 

بهبود توانایی در هنگام راه رفتن

مسلما با پایین آمدن وزن بدن، احساس سبکی بیشتر خواهید کرد و همین مسئله باعث می شود راحتر به فعالیت های خود بپردازید. و همین عامل موثر بر میزان توانایی راه رفتن شما نیز تاثیرگذار است.

 

چند حرکت ورزشی موثر برای افرادی که به دلیل اضافه وزن به زانو درد دچار هستند

مسلما هر چه فعالیت‌های بدنی افزایش پیدا کند این امر می‌تواند سلامتی بدن را تضمین کند. از دست دادن وزن می‌تواند یک راه موثر در کاهش درد های زانو باشد. شما با داشتن یک برنامه منظم ورزشی علاوه بر اینکه می توانید از شر چربی های اضافه خلاص شوید؛ می توانید به کاهش درد خود نیز کمک کنید.

پنج نمونه تمرین ورزشی ساده که می توانید هم برای کاهش وزن و هم برای کاهش دردهای زانو از آن استفاده کنید:

 

تمرین بلند کردن ساق پا

پشت صندلی بایستید و به آرامی پشتی صندلی را با دستان خود بگیرید. به آرامی روی پنجه بالا بلند شوید و تا جای ممکن پاشنه را از زمین دور کنید، سپس به حالت سابق بازگردید. این حرکت در سه ست 10 الی 15 تایی انجام دهید.

 

بالا بردن مستقیم پا

این تمرین علاوه بر کاهش درد زانو در تقویت عضلات چهار سر ران نیز بسیار موثرند.

به پشت دراز کشیده و یک پای خود را با زاویه 90 درجه خم کنید. پای دیگر خود را کاملاً روی زمین دراز کنید. 

عضلات چهار سر ران (عضلات روی ران) پای صاف خود را منقبض کنید و سعی کنید پا را تا زاویه 45 درجه کاملاً صاف بالا بیاورید. برای یک تا دو ثانیه پای خود را در همین وضعیت نگاه داشته و سپس به آرامی روی زمین بگذارید.

تاثیر ورزش بر زانودرد و چاقی

کشش عضلات همسترینگ

روی لبه صندلی بنشینید و یکی از پاهایتان را روی زمین دراز کنید. پاشنه پا روی زمین و انگشتان پا به سمت بالا. سپس بالا تنه خود را صاف نگاه دارید و سعی کنید بدون خم کردن شانه‌هایتان به سمت جلو، شکم خود را به ران نزدیک کنید. سه بار این حرکت را برای هر پا تکرار کنید.

 

حرکت کششی ساق پا

پشت صندلی بایستید و یک پای خود را صاف به پشت دراز کنید، پای دیگر را جلوی بدن و اندکی خم نگاه دارید.

پشتی صندلی را به آرامی با دستان خود بگیرید. پای عقبی خود را صاف نگاه داشته و هر دو پاشنه پا را روی زمین ثابت نگاه دارید، سپس بالا تنه را به سمت پشتی صندلی خم کنید. در این حرکت باید کشش را در ماهیچه ساق پا حس کنید.

چند ثانیه در همین حالت بماند و سپس پای خود را تغییر دهید. این حرکت را برای یک دقیقه انجام دهید.


مطالب مشابه

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×