• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
5 توصیه مهم برای پیشگیری از آرتروز لگن

5 توصیه مهم برای پیشگیری از آرتروز لگن

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
بروز رسانی : ۲۴ دی ۱۴۰۲

پیشگری از آرتروز لگن به دلیل نبودن درمان قطعی برای این بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ شما را به خواندن این مقاله دعوت می نمایم تا با بهترین روش های پیشگیری از ابتلا به آرتروز لگن آشنا شوید.

با تقویت عضلات لگن، ران و باسن از ابتلا به آرتروز لگن پیشگیری کنید

مفصل لگن در بالای استخوان ران و لگن خاصره شکل گرفته است. عملکرد اصلی آن تحمل وزن بدن و ممکن کردن حرکت پاهاست. آرتروز لگن مشکلی شایع در میان سالمندان است، که در این عارضه غضروفی که سر استخوان را پوشانده است، تخریب می‌شود، بنابراین حرکات یکنواخت مفصل از بین می‌رود و بیمار در هنگام راه رفتن دچار درد می شود.

بالا رفتن سن و وارد شدن فشار بیش از حد به مفصل از مهم ترین عوامل هستند که احتمال ابتلا به آرتروز لگن را افزایش می دهد. به همین جهت یکی از راه های پیشگیری از آرتروز لگن، تقویت عضلات اطراف مفصل است که با این کار شما می توانید تا حد زیادی از بروز این بیماری پیشگیری کنید.

تقویت لگن، ران و باسن علاوه بر اینکه نقش بسیار خوبی در بهتر شدن عملکرد روزانه دارد؛ می تواند در پیشگیری از بیماری ها و دردهای لگنی همچون آرتروز نیز موثر باشد.

انجام ورزش و تمرینات مخصوص لگن از موثرترین کارهایی است که شما می توانید برای تقویت عضلات لگن از آن استفاده کنید. عضلات درگیر در این حرکات شامل همسترینگ، چهار سر ران و همچین عضلات داخل ران می باشدکه شما می توانید با این تمرینات در آینده از بروز آرتروز لگن پیشگیری کنید.

برای مقابله و جلوگیری از آرتروز علاوه بر ورزش های تقویتی عضلات بویژه عضله چهار سر ران و نزدیک کننده های ران، تمرینات کششی برای افزایش انعطاف پذیری عضلات پشت و کنار ران و حتی تمرینات تعادلی می تواند مفید واقع شود.

 

با تقویت عضلات لگن، ران و باسن از ابتلا به آرتروز لگن پیشگیری کنید

 

 

پیروی از رژیم غذایی مناسب مفصل یکی از بهترین راه های پیشگیری از آرتروز لگن

غضروف ها در حالت طبیعی دائما در حال ترمیم و بازسازی خود هستند؛ از این رو همواره به یکسری موادغذایی و ویتامین ها نیاز دارد تا بتواند به راحتی ترمیم کند. شما می توانید با انتخاب هوشمندانه مواد غذایی با ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین و البته خوشمزه‌ترین شیوه مفصل لگن خود را تقویت کرده و از بروز مشکلات آتی همچون آرتروز لگن تا حد زیادی پیشگیری کنید.

از جمله بهترین موادغذایی برای پیشگیری از آرتروز لگن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از موادغذایی و مکمل های حاوی کلسیم( کلسیم با تاثیری که در تقویت استخوان ها دارد باعث می شود لگن توانایی کافی در تحمل وزن را داشته باشد)
  • دریافت کافی ویتامین Dبه منظور جذب بهتر کلسیم و پیشگیری از پوکی استخوان و انواع آرتروز
  • استفاده از موادغذایی حاوی امگا 3 ( ماهی سالمون، ماهی قزل آلا، گردو از جمله بهترین منابع امگا3 هستند)
  • کم کردن مقدار مصرف شیرینی و کربوهیدرات، اسیدهای چرب اشباع به منظور کم کردن وزن
  • ترک کردن سیگار و کم کردن مقدار مصرف نمک و شکر برای حفظ سلامت غضروف ها

حتما بخوانید: فیزیوتراپی آرتروز لگن 

برای پیشگیری از ابتلا به آرتروز لگن به گرم کردن و سرد کردن قبل و بعد از ورزش اهمیت بدهید

مسلما زیاد شنیده اید که برای پیشگیری از آسیب های ورزشی، تمرینات ورزشی را با مرحله گرم کردن آغاز کنید و با مرحله سرد کردن به پایان برسانید. همانطور که اشاره شد آسیب دیدن مفصل یکی از عواملی است که احتمال ابتلا به آرتروز را افزایش می دهد از این رو شما با گرم کردن و سرد کردن بدن از این موضوع می توانید پیشگیری کنید.

هدف اصلی گرم کردن افزایش دمای عمومی بدن و عضلات است تا قدرت کشسانی در بافت های کلاژنی بالاتر رود و امکان انعطاف پذیری بیشتری در بدن ایجاد شود.

 با این حال احتمال پارگی های عضلانی و پیچ خوردگی های تاندونی کاهش می یابد و در پیشگیری از درد های عضلانی نیز موثر است . برای اینکه فرآیند گرم کردن بدن را به حالت آماده در بیاورد حداقل 15 تا 30 دقیقه وقت لازم است تا دمای بدن نیز افزایش یابد.

سرد کردن نیز به اندازه گرم کردن در ورزش و پیشگیری از آسیب های ورزشی اهمیت دارد؛ زیرا سرد کردن موجب کاهش اسید لاکتیک و کاهش خستگی بدن شده و بدین منظور از کوفتگی و سفتی عضلات نیز جلوگیری می کند.

پیشگیری از آرتروز لگن

پیشگیری از آرتروز لگن در سالمندان

از لوازم و تجهیزات ورزشی مناسب و استاندارد استفاده کنید تا در معرض آرتروز لگن قرار نگیرید

ورزش کردن بدون شک به حفظ سلامت جسمی و روحی، تعادل سیستم متابولیک بدن، حفظ تناسب اندام و تقویت عضلات اصلی کمک می‌کند. اما در صورتی به درستی و با تجهیزات مناسب انجام شود.

جای هیچ تعجبی نیست که برخی ورزشکاران با انجام نادرست حرکات ورزشی و استفاده نکردن از تجهیزات ورزشی مناسب به جای تقویت عضلات به آسیب ها و دردهای آرتروزی مبتلا شده اند.

بیماری آرتروز از آن دست بیماری های است که در کنار افزایش سن و چاقی، صدمات و آسیب های شغلی و ورزشی از دیگر عوامل ابتلا به این آسیب ها محسوب می شود. توجه داشته باشید استفاده از وسایل ورزشی را بسیار محتاطانه انجام دهید تا از آرتروز و آسیب های مفصلی پیشگیری شود.

استفاده از این وسایل غیراستاندارند ورزشی، ویژه برای سالمندان مبتلا به پوکی استخوان میتواند بسیار آسیب رسان باشد.


مطالب مشابه

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×