• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
درد های لگنی در زنان - علت و راه‌های درمان

درد های لگنی در زنان - علت و راه‌های درمان

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸

درد لگن در زنان شیوع بیشتری نسبت به مردان دارد و میتواند دلایل متفاوتی داشته باشد. درد های لگنی در زنان ممکن است حاد یا مزمن باشد در حالت کلی درد مزمن لگنی به این معنا می باشد که فرد حداقل به مدت 6 ماه در ناحیه تحتانی کمر یا شکم خود احساس درد داشته باشد.

دردهای لگنی یکی از شایع ترین دردهایی می باشد که خانم ها در طول دوره زندگی خود با آن مواجه می شوند. این دردها ممکن است به صورت حاد یا دوره ای یا مزمن باشد و علاوه بر آن درد های لگنی بسیار متنوع بوده و دارای علائمی خاص می باشند که تشخیص علل آن تا حدودی دشوار به نظر می رسد.

در حالت کلی درد مزمن لگنی به این معنا می باشد که فرد حداقل به مدت 6 ماه در ناحیه تحتانی کمر یا شکم خود احساس درد داشته باشد و همچنین این درد ممکن است در حین خواب یا فعالیت نیز تشدید شده و مشکلات بسیاری را برای فرد به وجود آورد. همین طور نیز ممکن است به صورت دوره ای بوده و پس از مدتی رفع شود و مشکلی برای فرد نیز ایجاد نکند. 

درد لگن در زنان چه دلایلی دارد ؟

درد لگن در زنان شیوع بیشتری نسبت به مردان دارد وعوامل مختلفی می تواند باعث بروز این درد در زنان شود.البته علت درد لگن در مردان نیز نسبت به زنان متفاوت است و زنان به دلایل دیگری به این عارضه دچار می شوند. بنابراین تشخیص دقیق علت این عارضه کلید اصلی درمان آن محسوب می شود. علاوه بر این موارد هنگامی که احساس درد در ناحیه لگن خود می کنید باید مطمئن شوید که این درد در قسمت نشیمنگاه شما می باشد و مربوط به کشاله ران و قسمت تحتانی کمر نیست. در ادامه مطلب به دلایل درد لگن در زنان می پردازیم.

 

درد لگن در زنان چه دلایلی دارد ؟

 

 آرتریت

استئوآرتریت نوعی بیماری مفصلی می باشد در واقع همان التهاب ناشی از صدمات وارد شده به مفصل می باشد و یکی از دلایل شایع درد لگن در زنان نیز محسوب می شود. در بیماری آرتریت به ویژه نوع ساییدگی مفصل لگن به مرور زمان دچار فرسودگی و سایش می شود و در نهایت نیز تخریب شده و از بین می رود و فرد در طی این روند طبیعی احساس درد می کند. در اکثر موارد درد آرتریت ناشی از سفتی یا ورم مفصل لگن در ناحیه کشاله ران احساس می شود.

 شکستگی لگن

شکستگی لگن نامی کلی برای مجموعه گسترده ای از شکستگی هاست که معمولا به دنبال وارد شدن ضربات شدید این اتفاق رخ می دهد. همچنین در اثر کهولت سن کلیه اندام های بدن انسان رو به تحلیل می رود و به تدریج دچار فرسودگی و تخریب می شود و به دنبال آن مشکلات بسیاری برای بیمار نیز به وجود می آید.

به طور مثال در شکستگی لگن ناشی از پوکی استخوان فرد در حین راست کردن بدن خود ، بلند کردن پا و ایستادن با مشکل مواجه شده و احساس درد می کند. شکستگی لگن در جوان ها نیز ممکن است بر اثر تصادف یا سقوط از ارتفاعات اتفاق بیفتد که باعث بروز درد در ناحیه لگن خاصره می شود.

حتما بخوانید: کوتاهی پا بعد از شکستگی لگن

درد لگن در زنان به دنبال شکستگی مفصل

 

ابتلا به تاندونیت و بورسیت

بیشتر تاندون های اطراف مفصل لگن، عضلات را به مفصل لگن متصل می کنند و این تاندون ها بسیار آسیب پذیر بوده و در اثر انجام فعالیت های سنگین ورزشی به سهولت دچار التهاب می شوند. تاندونیت شامل التهاب تاندونی است که از ناحیه لگن به زانو کشیده شده است.

از دیگر علت های شایع درد لگن در زنان بورسیت یا التهاب بورس می باشد. در قسمت استخوانی لگن کیسه هایی پر از مایعات قرار دارند که وظیفه محافظت از مفصل لگن را برعهده دارند و در صورت التهاب این کیسه ها فرد به عارضه بورسیت مبتلا می شود. این کیسه ها نیز مانند تاندون ها به دلیل استفاده بیش از حد از این مفصل یا وجود برخی ناراحتی های خاص درمفصل لگن ملتهب شده و فرد در هنگام تحرک در لگن خود احساس درد می کند.

 ناراحتی های مربوط به کمر

درد کمر ناشی از دلایل مختلف و همچنین درد ستون فقرات ممکن است در ناحیه لگن و نشیمنگاه احساس شود. همچنین درد سیاتیک نیز ممکن است در قسمت پشت لگن احساس شود.

علاوه بر این دلایل که مربوط به مفاصل واستخوان های اطراف لگن می باشد علل ایجاد دردهای لگنی ممکن است ناشی از برخی عوامل و عوارض موجود در دیگر اندام های بدن باشد که به صورت درد های لگنی بروز می کند.

  • بیشتر بخوانید:

 دلایل درد لگن در مردان

 فتق

از دیگر دلایل درد لگن در زنان فتق کشاله ران یا فتق بالای کشاله ران می باشد. اکثر زنان باردار به علت فشاری که به شکم آن ها وارد می شود بیشتر در معرض ابتلا به فتق قرار دارند.

 آپاندیسیت

آپاندیسیت التهاب در آپاندیس است که یک اندام کوچک در پایین سمت راست شکم است. عفونت باعث این بیماری می شود و اگرچه شایع است ، اما می تواند شدید باشد.

هرکسی که درد شدیدی در ناحیه سمت راست پایین شکم و بین ناف و استخوان لگن  خود احساس می کند ، همراه با سایر علائم مانند استفراغ و تب ، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشد ، زیرا این درد ممکن است نشانه ای از آپاندیسیت باشد.

 تخمک گذاری

برخی زنان در بین دوره های عادت ماهیانه خود دچار دردهای سوزشی در قسمت شکم خود می شوند و این درد می تواند ناشی از تخمک گذاری در زنان باشد. در زمان تخمک گذاری، تخمدان یک تخمک را با مقداری مایع و خون دفع می کند که این عمل ممکن است علت درد در برخی زنان باشد. درد ناشی از تخمک گذاری دائمی و خطرناک نیست و پس از چند ساعت تسکین پیدا می کند.

سندروم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی دورانی است که در آن خلق و خوی زنان دراثر تغییرات هورمونی دستخوش تغییر می شود و ممکن است منجر به انقباض عضلات شکم، درد قسمت تحتانی پشت، سردرد و سایر علائم دیگر شود. استرس و عدم انجام فعالیت های ورزشی و کمبود برخی ویتامین ها نیز ممکن است این عامل را تشدید کند.

در صورتی که در این دوره مبتلا به این عارضه می شوید و زندگی روزمره شما نیز دچار اختلال می شود با پزشک متخصص زنان مشورت نمایید. اصلاح سبک زندگی و مصرف برخی داروها در کاهش علائم این عارضه موثر می باشد.

 عفونت سیستم ادرار

هنگامی که میکروب وارد دستگاه ادرار شود سیستم ادراری فرد دچارعفونت شده و این عفونت ممکن است سایر اجزای سیستم ادرار مانند مجاری ادراری و حتی کلیه ها  را نیز شامل شود. از علائم این عارضه می توان فشار در قسمت تحتانی لگن و احساس درد شدید در حین ادرار کردن اشاره کرد.عفونت باید درمان شود وگرنه باعث بروز مشکلات بسیاری در بدن فرد می شود.

 عفونت های مقاربتی

درد لگن ممکن است نشان دهنده وجود عفونت مقاربتی (STI) مانند سوزاک یا کلامیدیا باشد. بیماریهای مقاربتی در افرادی که از نظر جنسی فعال هستند رخ می دهد.

به گفتهمرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) ، کلامیدیا سالانه حدود 2.86 میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تأثیر قرار می دهد.

CDC همچنین تخمین می زند که سوزاک سالانه 820،000 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

همراه با درد لگن ، سایر علائم STI ها ممکن است شامل ادرار دردناک ، خونریزی بین پریودها و تغییر در ترشحات واژن باشد.

هرکسی که این تغییرات را تجربه می کند باید به پزشک خود مراجعه کند تا بتواند STI را تشخیص داده و درمان را دریافت کند که معمولاً شامل آنتی بیوتیک ها می باشد. همچنین اطلاع به شرکای جنسی در مورد عفونت برای جلوگیری از گسترش آن بسیار مهم است.

 بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن (PID) یک عفونت در رحم است که می تواند به بافت اطراف آسیب برساند. اگر باکتری های واژن یا دهانه رحم وارد رحم شوند و در آنجا باقی بمانند ، می تواند PID ایجاد شود.

این بیماری معمولاً از عوارض یک STI ، مانند سوزاک یا کلامیدیا است. همراه با درد لگن ، زنان ممکن است علائم دیگری از جمله ترشحات غیرطبیعی واژن و خونریزی را نیز تجربه کنند.

PID خطر ناباروری در زنان را افزایش می دهد. CDC خاطرنشان می کند که از هر 8 زن که دارای PID بوده اند 1  زن در بارداری مشکل دارد.

درمان معمولاً شامل مصرف آنتی بیوتیک برای درمان عفونت باکتریایی است. با این حال ، آنها نمی توانند جای زخم را درمان کنند ، به همین دلیل است که درمان زودهنگام بسیار مهم است.

 سنگ مجاری ادراری

هنگامی که فرد در دفع مواد معدنی موجود در ادرار مانند نمک و کلسیم مشکل داشته باشد، عدم دفع این مواد باعث تشکیل سنگ هایی در مجرای ادراری مانند کلیه و مثانه می شود و مشکلاتی را برای فرد ایجاد می کند. برخی سنگ ها نیاز به درمان خاصی ندارند و به خودی خود از بدن دفع می شوند. اما برخی دیگر قابل دفع نبوده یا هنگام دفع بسیار دردناک می باشند. بنابراین جهت درمان این عارضه پزشک با تجویز دارو یا از طریق جراحی اقدام می کند.

حتما مطالعه کنید :

اگر دوست دارید در مورد بیماری آرتروز زانو بیشتر بدانید روی لینک کلیک کنید.

 افتادگی برخی اندام ها در لگن

اکثر زنان در اثر افزایش سن دچار این عارضه می شوند و این وضعیت هنگامی رخ می دهد که عضوی مانند مثانه یا رحم به قسمت پایین تری می افتد. این عارضه یک مشکل جدی به شمار نمی رود. اما می تواند باعث به وجود آمدن ناراحتی هایی برای زنان شود. مشکلاتی از قبیل احساس پری در قسمت زیرین شکم و درد هنگام روابط زناشویی که درمان آن نیز از طریق انجام برخی ورزش های خاص یا به روش جراحی امکان پذیر می باشد.

 فیبروم رحم

افزایش بیش از حد بافت رحم در زنان فیبروم نامیده می شود. در نتیجه این بیماری سلول های ماهیچه ای و دیگر بافت های درون رحم شروع به تشکیل توده هایی خوش خیم درون دیواره رحم می کنند و این عارضه ممکن است باعث نازایی در زنان نیز بشود. بروز این عارضه نیز ممکن است بر اثر عوامل ژنتیکی و هورمونی و محیطی باشد و علائم آن عادت ماهیانه های دردناک و ادرار زیاد و ... می باشد.

 سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال روده است که باعث درد و علائمی از جمله یبوست ، اسهال و نفخ می شود.

علائم IBS تمایل به شعله ور شدن دارند و به مرور زمان از بین می روند ، به ویژه پس از دفع مدفوع. هیچ درمانی برای IBS وجود ندارد ، بنابراین درمان بر مدیریت علائم از طریق تغییر در رژیم غذایی ، سطح استرس و داروها متمرکز است.

 سیستیت بینابینی

ممکن است یک زن دچار التهاب مداوم مثانه شود که علت مشخصی ندارد. اصطلاح پزشکی این بیماری سیستیت بینابینی ( سندرم مثانه دردناک) است و پزشکان در حال حاضر مطمئن نیستند که چرا اتفاق می افتد.

سیستیت بینابینی می تواند باعث درد لگن و علائمی مانند ادرار دردناک ، نیاز به ادرار مکرر و درد در هنگام رابطه جنسی شود. درمان اغلب شامل مدیریت تا حد ممکن علائم  است.

 چسبندگی لگن

چسبندگی یک بافت اسکار است که در داخل بدن ایجاد می شود و دو بافت را که نباید به هم متصل شوند به هم متصل می کند. این ممکن است منجر به درد شود ، زیرا بدن تلاش می کند تا با چسبندگی سازگار شود.

بافت اسکار می تواند به دلیل عفونت قدیمی ، اندومتریوز یا سایر مشکلات در ناحیه ایجاد شود. چسبندگی لگن ممکن است منجر به درد مزمن لگنی در برخی از زنان شود و بسته به محلی که بافت اسکار در آن ظاهر می شود ، علائم دیگری نیز ایجاد کند.

ممکن است پزشک برخی از جراحی های کم تهاجمی را برای کمک به کاهش چسبندگی و تسکین علائم توصیه کند.

 کیست تخمدان

کیست تخمدان زمانی رخ می دهد که تخمدان ها تخمک را آزاد نکنند. فولیکول نگهدارنده تخمک ممکن است به طور کامل باز نشود تا تخمک آزاد شود یا ممکن است با مایع مسدود شود.

هنگامی که این اتفاق می افتد ، رویشی به نام کیست در ناحیه ایجاد می شود که ممکن است باعث ایجاد نفخ ، فشار یا درد لگن در سمتی از بدن که کیست قرار دارد شود.

بیشتر کیست ها غیر سرطانی هستند. در بسیاری از موارد ، کیست تخمدان به خودی خود از بین می رود. در برخی موارد ، کیست ممکن است خونریزی یا ترکیدن داشته باشد ، که می تواند باعث درد شدید و تیز در لگن شود و ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشد.

پزشکان می توانند کیست تخمدان را با استفاده از سونوگرافی تشخیص دهند و ممکن است درمان هایی را پیشنهاد دهند که از مراقبت و انتظار تا جراحی متغیر است.

آندومتریوز

درعارضه اندومتریوز بافتی مشابه پوشش داخلی رحم در مناطقی غیر عادی در بخش پایین شکم تشکیل می شود که ممکن است روی سطح تخمدان، پشت رحم و در حفره لگنی فرد ظاهر شود. از نشانه های ابتلا به این بیماری می توان به وجود خون در ادرار و مدفوع، کمردرد و انقباضات روده ای اشاره کرد. سابقه خانوادگی در ابتلا به این بیماری بسیار تاثیر گذار می باشد.

درمان درد لگن در زنان

 حاملگی خارج رحم

حاملگی خارج رحمی زمانی اتفاق می افتد که جنین خود را در خارج از رحم کاشته و شروع به رشد می کند.

ممکن است خانم درد بسیار شدید و گرفتگی در لگن خود را احساس کند که معمولاً در یک طرف متمرکز است. علائم دیگر شامل تهوع ، خونریزی واژینال و سرگیجه است.

هر کسی که مشکوک به بارداری خارج رحمی است باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشد ، زیرا این یک وضعیت تهدید کننده زندگی است.

 تومور 

در موارد معدود، رشد توده بدخیم در سیستم تولید مثل ، مجاری ادراری یا سیستم گوارش می تواند دلیلی برای درد لگن باشد. تومور همچنین می تواند بسته به اینکه در کجا ظاهر می شود عوامل مختلفی داشته باشد.

پزشک باید ارزیابی کاملی ، معمولا با تست خون و تصویربرداری ، انجام دهد تا بتواند تومور را تشخیص دهد. با تشخیص بیماری آنها درمان های لازم را پیشنهاد می کنند.

 

علت درد لگن در زنان در دوره یائسگی چیست؟

علت درد لگن در زنان در دوره یائسگی

یائسگی عوارض جانبی زیادی به همراه دارد، از نوسانات خلقی گرفته تا خستگی، گرگرفتگی، تعریق شبانه و خیلی مسائل دیگر که باید آن‌ها را جدی بگیرید.

بعضی زنان در دوره یائسگی دچار درد لگن هم می‌شوند. در این دوره، احتمال بالایی برای ابتلا به تاندونوپاتی گلوتن (Gluten Tendinopathy) وجود دارد. این عارضه، درد شدیدی است که در قسمت بیرونی یا جانبی لگن ایجاد می‌شود.

تاندونوپاتی گلوتن به‌خاطر از دست دادن استروژن در طول یائسگی اتفاق می‌افتد، چون ترمیم تاندون بیشتر از حد معمول طول می‌کشد.

این‌ها چند توصیه برای از بین بردن علت درد لگن در زنان و کاهش درد و درمان درد لگن در دوره یائسگی هستند:

  • به فیزیوتراپ مراجعه کنید تا ناحیه آسیب‌دیده را ماساژ داده، و درمان کند. تمرین‌های فیزیوتراپی در خانه را هم به‌طور مرتب انجام بدهید.
  • بدن خودتان را بشناسید. مراقبت‌های لازم را انجام بدهید، تا از درد یا افزایش آن پیشگیری کنید. هرکسی نسخه ویژه خودش را دارد.
  • ورزش‌درمانی انجام بدهید. بعضی تمرین‌های ورزشی برای کاهش درد لگن در زنان مفید هستند. از فیزیوتراپ درباره ورزش‌های مناسب خودتان، سؤال کنید.
  • استراحت و خواب کافی داشته باشید. استراحت مناسب و کافی، به استرس‌زدایی، و کاهش فکر و خیال‌ها، و همین‌طور دردهای فیزیکی کمک می‌کند.
  • تمرین‌های قدرتی هم برای تاندون‌ها و باسن خودتان انجام بدهید تا قوی‌تر شوند. تقویت عضلات و استخوان‌ها، جلوی بروز دردها را می‌گیرد.
  • استرس خود را کاهش بدهید. استرس باعث بسیاری از دردها و بیماری‌هاست. چون کورتیزول یا همان هورمون استرس، تحریک‌کننده التهاب مفاصل است.
  • رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات، قند و با اسیدهای چرب امگا3 کم، باعث التهاب مزمن می‌شوند. خورکی‌های سبوس‌دار، مانند نان گندم، پاستا، بلغور جو دوسر، برنج قهوه‌ای و کینوآ را جایگزین آرد، نان سفید، و برنج سفید کنید.

 حتما بخوانید: درد های لگنی هنگام نشستن

درمان درد لگن در زنان

  •  اولین قدم در درمان درد لگن تشخیص علت اصلی آن است. درد لگن ناشی از فعالیت معمولا با استراحت و مصرف داروهای ضد التهابی برطرف می شود.
  •  برای جلوگیری از آسیب های ورزشی توجه داشته باشید که پیش از آغاز فعالیت با انجام صحیح حرکات کششی، بدن خود را گرم کرده و از لباس و کفش مناسب استفاده کنید.
  •  راه دوم درمان درد لگن در زنان ، انجام حرکات ورزشی مخصوص درد لگن است. البته چناچه حین ورزش کردن احساس درد و ناراحتی در ناحیه لگن خود کردید فورا ورزش را متوقف کرده و به استراحت بپردازید.
  •  کاهش ورن نیز یکی از روش های موثر در کاهش اعمال فشار روی مفاصل لگن و در نتیجه بهبود درد لگن می باشد.
  •  استفاده از حوله گرم روی ناحیه دردناک لگن نیز برای تسکین درد لگن مفید می باشد.

به صورت کلی می توان گفت که درد لگن در زنان در اکثر موارد ناشی از دردهای دوران قاعدگی و تخمک گذاری می باشد. اما چنانچه اگر پی بردید که درد لگن شما ممکن است ناشی از یک مشکل جدی باشد سریعا به پزشک متخصص مراجعه فرمایید. پزشک با معاینه کامل شما و بررسی سوابق پزشکی و غیر پزشکی شما علت اصلی درد لگن را تشخیص داده و بهترین راهکار درمانی را ارائه می کند.

 

منابع:

mehtaspine.co.uk

draliabadi.com

medicalnewstoday.com


مطالب مشابه

 مشکلات و عوارض بعد از جراحی تعویض مفصل لگن
مشکلات و عوارض بعد از جراحی تعویض مفصل لگن

عوارض تعویض مفصل لگن معمولاً زیاد نیستند با این وجود این جراحی هم مانند سایر عمل‌ها ممکن است عوارضی احتمالی در پی داشته باشد که اغلب شامل التهاب و درد است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×