بهترین تمرینات ورزشی برای افرادی که ورم زانو دارندزانو

بهترین تمرینات ورزشی برای افرادی که ورم زانو دارند

درمان ورم زانو با ورزش

ورم زانو یا آب آوردن زانو زمانی رخ می دهد که مایع اضافی در اطراف یا داخل زانو جمع شود. انعطاف پذیری زانو در اثر این عارضه کاهش می یابد و فرد دیگر نمی تواند به راحتی زانوی خود را به راحتی خم و راست کند.

ورم زانو با توجه به عارضه اصلی دامن زننده به این شرایط در برخی موارد با هیچ علامت دیگری همراه نیست و برعکس گاهی دردناک و قرمز است و زانو توانایی تحمل وزن بدن را ندارد .

ورزش برای ورم زانو یکی از موثرترین روش های درمان ورم زانو است که با تقویت عضلات، آب آوردگی زانو کاهش میدهد. البته بغیر از ورزش، روش های درمانی زیادی برای کاهش تورم زانو که در این مقاله به طور مفصل به بررسی آن می پردازیم.

ورم زانو با ورزش

علت ورم زانو در ورزشکاران

ورم زانو چیست؟ و با چه علائمی همراه است

مفصل زانو دارای یک کپسول مفصلی است که همانند کیسه ای عمل می کند که کل مفصل را احاطه کرده. این کپسول شامل مایع سینوویالی است که مفصل را تغذیه کرده و باعث روان شدن حرکت آن می شود، بنابراین مفصل زانو می تواند به آرامی حرکت کند.

کپسول مفصل زانو همانند ظرفی عمل می کند که مایع را درون مفصل زانو نگه می دارد. ورم زانو معمولا زمانی بوجود می آید که مقدار زیادی از این مایع در کپسول ایجاد شود.

ورم زانو در صورتی که به هر علتی ایجاد شده باشد. عموما با علائمی نظیر موراد زیر ظاهر می شود:

-متورم شدن پوست اطراف کشکک زانو

-خشک شدن زانو به طوری که بیمار قادر نیست به راحتی زانو خود را خم و راست کند.

-درد شدید در زانو به گونه ای که بیمار قادر نیست وزن بدن را برروی زانوی ورم کرده بیندازد.

علت ورم زانو

از آسیب دیدن ساده زانو تا شکستگی زانو همه و همه در بروز ورم زانو دخیل هستند از این رو می توان اینگونه گفت که عوامل و علت های مختلفی هستند که در بروز آسیب های زانو دخیل هستند که شایع ترین دلایل آن می توان به:

-آسیب دیدگی رباط زانو خصوصا پارگی رباط صلیبی

-پارگی مینیسک زانو

-آسیب دیدن غضروف زانو

-استفاده بیش از حد از زانو

-شکستگی استخوان زانو

-آرتروز زانو

ورم زانو

ورم زانو ناشی از آرتروز

همچنین در بروز این عارضه برخی بیماری ها دخیل هستند که از شایع ترین آن می توان به:

-روماتیسم مفصلی

-عفونت کردن زانو

-بورسیت زانو

-کیست پشت زانو

- تومور زانو

- ورم زانو بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

اشاره کرد. البته در بروز این عارضه سه عوامل خطرساز از جمله سن بیمار، ورزش و اضافه وزن دخیل هستند. ورم زانو به چهار شکل متداول ظاهر می شود که :

ورم سریعی که بلافاصله بعد از آسیب دیدگی ایجاد می شود.

ورمی که ساعت ها بعد از آسیب دیدگی ایجاد می شود.

ورمی که به تدریج و بدون آسیب دیدگی ایجاد می شود.

ورمی که کاملا ناگهانی و بدون هیچ علت آسیب دیدگی ایجاد می شود.

ورزش مخصوص کاهش ورم زانو

ورزش مخصوص برای درمان و کاهش ورم زانو

تمرینات مناسب کاهش ورم زانو

تمرینات ورزشی یکی از بهترین راهها در درمان و کاهش تورم زانو است که با تقویت عضلات و رفع گرفتگی ها می توان تا حد زیادی از بروز این مشکل پیشگیری کرد. از جمله حرکات ورزشی برای کاهش ورم زانو شامل:

حرکت لمس پا

حرکت لمس پا یکی از بهترین تمرینات کششی در تقویت عضلات است که در کاهش ورم زانو بسیار موثر است.

برای انجام این حرکت باید صاف بایستید و پس از خم کردن کمر، سعی کنید دست ها را به نوک انگشتان پا برسانید.

در انجام این حرکت توجه داشته باشید از خم کردن زانو پرهیز کنید و تمرکز خود را برروی کشش عضلات همسترینگ قرار دهید.

حرکت ساق پا

برای انجام این حرکت در صورتی که به حالت ایستاده قرار دارید به آرامی برروی نوک انگشتان خود قرار بگیرید. این حرکت در تقویت عضلات چهار سر ران بسیار موثر است.

فشاردادن و بالش بین پا

ورم زانو زمانی به کمک ورزش درمان می شود که عضله داخلی ران ها تقویت شود.

با قرار دادن بالشی در میان پاها و فشار آوردن به آنها می توانید عضلات پا را تقویت کنید و ورم را درمان کنید و فشار ناشی از آب آوردن زانو را کاهش دهید.

حرکت پشت ران

برای انجام این حرکت می توانید از صندلی یا دیوار استفاده کنید؛ روبه‌روی صندلی یا دیوار بایستید و دست خود را به دیوار بگیرید.

به‌آرامی با خم‌کردن زانوها پای خود را از پشت بالا آورده و عضلات پایتان را منقبض کنید. 5 ثانیه در همین حالت مانده و پایتان را به حالت اولیه حرکت بازگردانید. این حرکت را در 3 ست 15 تایی تکرار کنید.

درمان ورم زانو با یخ

درمان ورم زانو با کمپرس یخ

درمان های خانگی ورم زانو

با اینکه درمان ورم زانو بستگی به علت آن دارد و اینکار تنها توسط جراح ارتوپد صورت می گیرد اما با این حال شما می توانید با کمک روش های زیر تا حدودی از ورم زانوی خود بکاهید:

استراحت کردن

استراحت کردن یکی از موثرترین روش هایی است که در رهایی از ورم زانو بسیار موثر است.

استراحت به مفصل زانو این اجازه را می دهد که زمان کافی برای بهبودی داشته باشد و برای مدت کوتاهی از تحت فشار قرار گرفتن در امان بماند.

در صورتی که بیمار فعالیت های خود را کاهش ندهد زانوی ورم کرده به تدریح بد و بدتر می شود.

استفاده از کمپرس آب یخ

یخ باعث کاهش سرعت جریان خون می شود از این رو در فروکش کردن ورم و درد زانو بسیار موثر است.

البته در هنگام استفاده از یخ دقت و توجه کافی داشته باشید زیرا اگر این کار به درستی انجام نشود ممکن است مشکلات زیادی را برای بیمار به همراه داشته باشد.

درمان ورم زانو با بالا نگه داشتن پا

درمان ورم زانو با بالا نگه داشتن زانو

بالا نگه داشتن پا

همان طور که اشاره شدن ورم زانو به دنبال تجمع مایع اضافی در زانو رخ می دهد.

شما می توانید با بالا آوردن زانو مایع اضافی را از مفصل زانو تخلیه و وارد سیستم گردش خون بکنید.

ماساژ دادن زانو

دست کشیدن روی زانو یا ماساژ دادن باعث کاهش تورم و ورم زانو می شود زیرا این کار عروق لنفاوی که در اطراف زانو جمع شده اند را به گردش درآورده از این رو باعث کاهش تورم زانو می شود.

استفاده از زانوبند یا بانداژ

با استفاده از انواع بریس ها یا بانداژ می توانید زانوی آسیب دیده تحت فشار قرار داده و ورم را کاهش دهید.


دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید
    دکتر سید علیرضا امین جواهری
    شماره تماس