• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
کشیدگی رباط زانو

کشیدگی رباط زانو

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
بروز رسانی : ۳۰ دی ۱۴۰۲

کشیدگی رباط زانو یا کشیده شدن لیگامان ها ممکن است باعث صدمه کامل یا همان پارگی رباط شود.رباط ها یا لیگمان ها نوارهای محکم و قابل انعطاف در مفصل ها هستند که دو استخوان را به یکدیگر متصل می کنند؛ و بدین طریق باعث ثبات و پایداری مفصل می شوند.

کشیدگی رباط یا لیگمان زانو چیست؟

به کشیده شدن لیگامان ها یا رباط های زانو کشیدگی رباط می گویند؛ که این عارضه در برخی مواقع ممکن است باعث صدمه کامل به رباط ها یا همان پارگی رباط شود.

رباط ها یا لیگمان ها نوارهای محکم و قابل انعطاف در مفصل ها هستند که دو استخوان را به یکدیگر متصل می کنند؛ و بدین طریق باعث ثبات و پایداری مفصل می شوند. به هیچ عنوان نباید رباط ها را با تاندون ها اشتباه گرفت زیرا تاندون ها یا همان زردپی، بافتی هستند که عضله را به استخوان متصل می کنند.

 

به هیچ عنوان نباید رباط ها را با تاندون ها اشتباه گرفت

 

رباط ها مسئول حفظ ثبات و پایداری مفصل هستند اما تاندون ها وظیفه به حرکت در آوردن مفصل را برعهده دارند. پس نباید کشیدگی لیگمان زانو با کشیدگی تاندون ها اشتباه گرفته شود.

همچنین آسیب دیدگی رباط های زانو آن هم از نوع کشیدگی با پیچ خوردگی متفاوت است؛ پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدن زانو یکی از دلایل کشیدگی رباط ها است که با پیچ خوردن رباط ها، این اجزا در معرض کشیده شدن قرار می گیرند.

 

کشیدگی رباط صلیبی

مفصل زانو از دو جفت رباط صلیبی خلفی و رباط متقاطع تشکیل شده است؛ که تمام این رباط ها در کنار یکدیگر وظیفه به حرکت در آوردن مفصل زانو را برعهده دارند. در میان این رباط ها، پارگی رباط های صلیبی از جمله شایع ترین انواع آسیب دیدگی رباط ها می باشند.

 

در میان این رباط ها، پارگی رباط های صلیبی از جمله شایع ترین انواع آسیب دیدگی رباط ها می باشند

 

این رباط ها به دو نوع رباط صلیبی خلفی و رباط صلیبی قدامی تقسیم می شود؛ همان طور که از نام این رباط ها مشخص است رباط صلیبی خلفی در پشت مفصل قرار دارد و رباط صلیبی قدامی در قسمت جلویی مفصل قرار گرفته است.

شدت و درجه بندی انواع کشیدگی رباط زانو

 کشیدگی رباط ها یا لیگمان های زانو بسته به شدت آسیب و نوع رباط تقسیم بندی می شود که شامل:

کشیدگی رباط صلیبی قدامی

این رباط استخوان ران را به استخوان ساق پا متصل می کند و جزو آسیب پذیرترین رباط هایی است که در مفصل زانو قرار دارد. این نوع آسیب های زانو معمولا در اثر حوادث ورزشی ناشی می شوند.

کشیدگی رباط صلیبی خلفی

این رباط ها عموما از رباط های قدامی قوی تر هستند و کمتر دچار آسیب می شوند. اما در صورتی که مفصل زانو در ناحیه پشتی زانو تحت فشار قرار بگیرد احتمال اینکه این رباط ها آسیب ببنند وجود دارد.

درجه بندی کشیدگی رباط زانو

راه دیگر دسته بندی کشیدگی لیگمان زانو، تقسیم بندی بر اساس شدت آسیب دیدگی است. کشیدگی رباط زانو را  برحسب شدت آن به سه دسته اصلی تقسیم می کنند:

  • درجه یک : در این نوع کشیدگی آسیب دیدگی خفیف بوده و هنوز مشکل خاصی برای مفصل ایجاد نمی شود.
  • درجه دو : در درجه دوم کشیدگی رباط زانو مفصل زانو دچار بی ثباتی می شود و در برخی مواقع خونریزی در مفصل دیده می شود.
  • درجه سوم : شدیدترین حالت کشیدگی رباط ها زانو مربوط به این مرحله از آسیب دیدگی است که در آن رباط ها به طور کامل پاره می شوند و خونریزی شدید در مفصل رخ می دهد.

 

مهم ترین دلایل کشیدگی و آسیب دیدگی رباط زانو

رباط ها یا لیگمان های زانو زمانی دچار کشیدگی می شوند که نیروی زیادی به آن ها وارد شود در این صورت رباط ها دیگر قادر به تحمل فشار وارده نیستند و دچار کشیدگی می شوند.

 

مهم ترین دلایل کشیدگی و آسیب دیدگی رباط زانو

 

از جمله عواملی که باعث آسیب دیدگی و کشیدگی رباط های زانو می شود شامل:

  • پیچ خوردن ناگهانی مفصل زانو
  • وارد شدن ضربه شدید به مفصل زانو
  • سقوط از ارتفاع و زمین خوردن
  • آسیب های ورزشی یکی از اصلی ترین دلایل آسیب دیدگی یا کشیدگی رباط ها  است که این آسیب ها عموما در ورزش های پربرخورد و ورزش های که در آن ها نیاز به چرخش سریع دارند همچون فوتبال، بسکتبال، اسکی و .. رخ می دهد.

شایع ترین علائم کشیدگی رباط زانو

علائم کشیدگی رباط زانو برحسب شدت آسیب دیدگی رباط ها متفاوت است. اما به طور کلی شما در هنگام آسیب دیدگی رباط زانو چنین علائمی را تجربه می کنید:

 

شایع ترین علائم کشیدگی رباط زانو

 

  • درد در ناحیه پشت یا جلویی زانو ( این درد براساس اینکه کدام رباط دچار کشیدگی شده است؛ رخ می دهد)
  •  شنیدن صداهایی غیرطبیعی از مفصل زانو ( این مورد بیشتر در هنگام پارگی رباط زانو رخ می دهد)
  • متورم شدن و قرمز شدن مفصل زانو
  • حس بی ثباتی و شل شدن مفصل زانو  به اصطلاح گفته می شود مفصل خالی می کند.
  • بروز درد و ناراحتی در هنگام انداختن وزن برروی زانوها
  • کبودی و حساس بودن لمس محل آسیب دیدگی زانو
  • محدود شدن حرکت مفصل زانو

راه های تشخیص کشیدگی لیگمان زانو

در صورتی که پس از آسیب دیدگی به چه علائمی دچار شدید می تواند برای تشخیص و درمان بیماریتان از یک پزشک متخصص ارتوپد کمک بگیرد. در هنگام مراجعه به این پزشکان، این متخصصین معمولا کار خود را با پرسیدن سوالاتی در مورد نحوه آسیب دیدگی، محل درد و علائم بیماری آغاز می کنند.

مرحله بعدی تشخیص عارضه کشیدگی رباط زانو معاینه و بررسی مفصل زانو است که برای انجام این کار از شما می خواهد که شروع به راه رفتن بکنید و پاهای خود را به حرکت در آوردید.

در صورتی که پزشک ارتوپد تشخیص دهد که آسیب دیدگی رباط زانو جدی است در این صورت با گرفتن تست های متداول به بررسی نوع و شدت کشیدگی رباط های شما می پردازد.

 

درمان کشیدگی و پارگی رباط زانو

درمان کشیدگی رباط زانو بستگی به عوامل مختلفی نظیر شرایط بدنی بیمار و اینکه کدام یک از رباط ها آسیب دیده است؛ دارد. چندین روش درمانی برای کاهش آسیب دیدگی رباط زانو وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

 

درمان های غیرجراحی و خانگی کشیدگی رباط زانو

 

درمان های غیرجراحی و خانگی کشیدگی رباط زانو

 

 

درمان های خانگی و محافظه کارانه

خوشبختانه، در اکثر مواقع کشیدگی رباط صلیبی معمولاً به مرور زمان خودبه‌خود بهبود می‌یابند. فقط کافی است  برای اینکه سریعتر به این بهبودی دست یابید دست به چنین اقداماتی بزنید:

  • به زانو استراحت بدهید. منظور از استراحت تنها دراز کشیدن و استراحت مطلق نیست بلکه باید توجه نماید در این دوران از وارد شدن فشار بیش از حد به زانو خودداری کنید؛ برای این کار شاید بهتر باشد مدتی از چوب زیر بغل استفاده کنید.
  • برای کاهش درد و ورم روی زانو می توانید از یخ استفاده کنید. این کار را به مدت 2 تا 3 روز یا تا زمانی که درد و ورم رفع شود هر 3 تا 4 ساعت یک بار و هر بار مدت 20 تا 30 دقیقه انجام دهید.
  • زانو را فشرده (کمپرس) کنید. با استفاده از بانداژ یا نوارهای کشی یا زانو بند تورم زانویتان را کنترل کنید.
  • هنگام نشستن یا دراز کشیدن، زانویتان را روی یک بالش قرار دهید.

بریس زانو

زانوی آسیب دیده بیشتر از یک زانوی سالم نیاز به مراقبت دارد؛ از این رو برای محافظت از زانو و جلوگیری از آسیب بیشتر، می توانید از بریس زانو استفاده کنید. بدون استفاده از بریس زانو مدت بیشتری طول می‌‌کشد تا آسیب دیدگی زانو بهبود پیدا کند و یا حتی ممکن است بدتر شود.

دارو

در کنار تمام روش های درمان کشیدگی رباط صلیبی برای کاهش درد خود می توانید از داروهای مسکن  و ضدالتهاب استفاده کنید. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، مانند آدویل، آلوِ یا موترین به کاهش درد و تورم کمک می‌کنند. توجه نماید حتما این داروها را زیر نظر پزشک متخصص مصرف کنید زیرا دارای عوارضی بوده و ممکن است مشکلات بیشتری را برای شما بوجود بیاورد.

ورزش

در اغلب موارد پزشک در کنار تجویز داروها و استراحت از شما می خواهد که برای کاهش درد خود ورزش کنید. البته تمرینات ورزشی باید زیر نظر فرد متخصص انجام شود. تمرینات کششی و تقویتی در صورتی که باعث ایجاد درد نشوند می‌توانند به کاهش فشار وارده بر زانو کمک می‌کنند.

 

توانبخشی و فیزیوتراپی

تقویت عضلات و همچنین بازتوانی رباط های آسیب دیده یکی از بهترین روش هایی است که برای افزایش توان و عملکرد فرد مصدوم در ناحیه آسیب دیده انجام می شود. این تمرینات توسط متخصص فیزیوتراپ آموزش داده می شود تا درستی انجام شود.

همچنین در برخی مواقع ممکن است متخصص طب فیزیکی از روش های طبی  نظیر تحریک الکتریکی، لیزردرمانی، اوزون تراپی، پی آر پی به درمان آسیب دیدگی بپردازد.

 

جراحی برای درمان پارگی رباط زانو

کشیدگی درجه یک و دو رباط زانو نیازی به جراحی ندارند و با روش های درمانی غیرجراحی اصلاح می شوند. اما جراحی برای درمان پارگی هایی که به برنامه توانبخشی و فیزیوتراپی جواب نداده اند؛ ضروری است.

سوالات خود را در مورد مشکلات مربوط به آسیب دیدگی و کشیدگی رباط زانو از دکتر علیرضا امین جواهری بپرسید.

 

بهبودی کشیدگی رباط زانو چقدر طول می‌کشد؟

برای درمان کشیدگی رباط زانو، باید آن را تا جای ممکن، بی‌حرکت نگه دارید. اما هر وقت زانویتان درد یا تورم نداشت، یعنی بهبود یافته، و می‌توانید آن را آزادانه حرکت بدهید.

بسیاری از کشیدگی‌های درجه یک و دو، طی دو تا چهار هفته بهبود می‌یابند. برای آن کسانی که جراحی می‌شوند، این دوره ممکن است چهار تا شش ماه طول بکشد.

آن‌هایی که دچار کشیدگی رباط جانبی داخلی (MCL) یا کشیدگی رباط جانبی خارجی (LCL) می‌شوند، همگی به‌طور کامل بهبود خواهند یافت.

 

 کشیدگی رباط جانبی داخلی (MCL)

 

در طرف دیگر، حدود 80 تا 90درصد افرادی که دچار آسیب‌های رباط صلیبی قدامی (ACL) می‌شوند، و حدود 80درصد کسانی که دچار آسیب‌های رباط صلیبی خلفی (PCL) می‌شوند، به بهبودی کامل خواهند رسید. اما بعضی از افراد این گروه، ممکن است به‌مرور دچار آرتروز زانو بشوند.

زانوها همه وزن بدن شما را تحمل کرده، و آن‌ها هستند که مشخص می‌کنند چقدر می‌توانید به اطراف حرکت کنید و بچرخید. پس کشیدگی رباط زانو و سایر آسیب‌های آن را خیلی جدی بگیرید!

 

راه های پیشگیری از کشیدگی رباط صلیبی

متاسفانه باید گفت پیشگیری از آسیب دیدگی و کشیدگی رباط صلیبی کار دشواری است؛ زیرا این آسیب ها بیشتر در حوادثی همچون حوادث ورزشی ورزشی و تصادفات رانندگی رخ می دهد. اما با این وجود شما می توانید با رعایت یکسری موارد احتمال ابتلا به این آسیب دیدگی تا حد زیادی کاهش دهید:

  • قبل از تمرین و بازی به خوبی گرم کنید و حرکات کششی انجام دهید
  • داشتن عضلات قوی در لگن و ران برای حمایت از زانو و جلوگیری از آسیب دیدن رباط صلیبی بسیار اهمیت دارد.
  • از تجهیزات مناسب ورزشی و متناسب با ساختار بدنی استفاده کنید
  • در هنگام ورزش از کفش های مناسب استفاده کنید
  • در هنگام فرود آمدن زانوی خود را مستقیم رو به جلو قرار دهید ( به هیچ عنوان در هنگام فرو آمدن زانو بیش از حد خم نشود)
  • به ورزش هایی بپردازید که به افزایش تعادل شما کمک کند؛ زیرادر اغلب موارد کشیدگی های رباط صلیبی زمانی اتفاق می افتد که ورزشکار تعادل خوبی ندارد.

 

منبع :

healthline


مطالب مشابه

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

×