دلایل و راه های درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحیزانو

دلایل و راه های درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی

علت پای پرانتزی در بزرگسالان چیست؟

بهترین روش درمان پای پرانتزی در بزرگسالان درمان های بدون جراحی است. اما قبل از معرفی این روش درمانی بهتر است کمی با علت این عارضه آشنا شوید و بدانید که چه عواملی هستند که موجب بدفرم شدن پاها و ابتلای فرد در بزرگسالای به پای پرانتزی می شود.

پای پرانتزی در اصلاح لاتین از آن به عنوان ژنوواروم یاد می شود؛ ژنو به معنای زانو واروم به معنای خم شدن به سمت بیرون است پس با این معنی عارضه پای پرانتزی را می توان اینگونه تعریف کرد؛ عارضه ای که در آن زانو ها از حالت طبیعی خارج می شود و پاها به سمت بیرون خم می شوند.

درمان به موقع پای پرانتزی در بزرگسالان بسیار اهمیت دارد زیرا این عارضه فشار زیادی را به زانو ها وارد می کند و می تواند فرد را دچار آرتروز بکند.

برای تشخیص عارضه پای پرانتزی و برای اینکه بدانید آیا به عارضه پای پرانتزی دچار هستید یا خیر می توانید به ظاهر پاها و زانو ها در هنگام ایستادن توجه کنید بدین صورت که در این افراد پاها از ناحیه ساق پا از یکدیگر دور هستند و با هم فاصله دارند.

عارضه پای پرانتزی در کودکان امری طبیعی است و جزوی از مراحل طبیعی رشد و تکامل کودک به حساب می آید. اما وجود این عارضه در بزرگسالان نشان دهنده یک مشکل جدی است که از مهم ترین دلایل پای پرانتزی در بزرگسالان می توان به:

چاقی و پای پرانتزی

چاقی از اصلی ترین دلایل بروز پای پرانتزی در بزرگسالان

چاقی و اضافه وزن

اضافه وزن فشار زیادی را به زانوها وارد می کند و ممکن است با گذشت زمان باعث خم شدن آنها گردد. کم کردن وزن یکی از اصلی ترین راه های درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی است که بیمار به راحتی می تواند به کمک آن  فرم پاهای خود را اصلاح کند.

کمبود ویتامین دی

کمبود ویتامین دی به مرور زمان باعث نرمی استخوان و در نهایت بدفرم شدن پاها و زانو می شود.

کمبود ویتامین سی و کلسیم

این ویتامین ها در رشد استخوان ها بسیار موثر هستند از این رو در صورت کمبود آن مشکلات زیادی برای فرد بوجود می آید که یکی از این مشکلات ابتلای فرد به عارضه پای پرانتزی است. در صورتی که علت پای پرانتزی به دلیل کمبود هر یک از ویتامین ها باشد؛ عارضه پای پرانتزی را می توان به کمک روش های بدون جراحی نظیر مصرف مکمل ها درمان کرد.

از دیگر دلایل بروز پای پرانتزی در بزرگسالان می توان به:

آسیب دیدگی پا یا زانو

وجود بیماری ارثی در بیمار

استئوآرتریت زانو

شکستگی های استخوان زانو که به درستی ترمیم یا جوش نخورده اند

درمان نشدن عارضه پای پرانتزی در کودکی

مقایسه پای پانتزی در بزرگسالان با پای سالم

مقایسه پای سالم یا پای پرانتزی در بزرگسالان

آیا عارضه پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی قابل درمان است؟

بله خوشبختانه بیش از نود درصد عارضه پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی قابل درمان است که از موثرترین روش های درمان غیر جراحی این عارضه می توان به:

درمان بدون جراحی پای پرانتزی در بزرگسالان به کمک ورزش

در صورتی که شما به پای پرانتزی دچار هستید باید همیشه وزن خود را در حالت تعادل حفظ کنید؛ ورزش کردن از جمله کارهایی است که علاوه تقویت عضلات زانو در حفظ تناسب اندام نیز بسیار کاربرد دارد.

کم کردن وزن و تناسب اندام از وارد شدن فشار اضافی به زانو جلوگیری می کند و بدین ترتیب از بدتر شدن شرایط بیمار جلوگیری می شود.

کاربرد دیگر ورزش برای درمان پای پرانتزی در بزرگسالان، اصلاح وضعیت فرم پاهاست. اگر مشکل پای پرانتزی جزئی باشد؛ تمرینات تقویتی زانو و پا می تواند به اصلاح آنها کمک کند و شرایط را بهبود ببخشد.

دوچرخه سواری، شنا و پیاده روی از جمله ورزش هایی هستند که در تقویت و درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بسیار موثرند.

مصرف مکمل های ضروری استخوان ها

در صورتی که علت عارضه پای پرانتزی به دلیل کمبود ویتامین های ضروری بدن باشد در این صورت جراح ارتوپد در کنار تجویز حرکات ورزشی مخصوص پای پرانتزی، برخی داروهای و مکمل های غذای مخصوص استخوان را تجویز می کند.

مکمل های حاوی کلسیم، ویتامین دی و ویتامین سی از جمله مکمل هایی هستند که برای درمان بدون جراحی پای پرانتزی در بزرگسالان تجویز می شوند.

پای پرانتزی در ورزشکاران

پای پرانتزی در ورزشکاران

داشتن رژیم غذایی مناسب برای تقویت استخوان ها

بیمار مبتلا به پای پرانتزی باید توجه داشته باشد در کنار انجام دادن تمرینات ورزشی و مصرف مکمل های غذایی، از مصرف موادغذایی سالم غافل نشود. موادغذایی مفید و سالم از بروز عوارض پای پرانتزی در بزرگسالان پیشگیری می کند و با قوی کردن زانو ها برای حفظ سلامت زانو بسیار موثر است.

از جمله موادغذایی مفید که برای تقویت استخوان ها تجویز می شود شامل:

میوه ها و سبزیجات سرشار از اسید چرب یا امگا3

مصرف انواع موادغذایی سرشار از پروتئین

مصرف مواد غذایی ضدالتهاب همچون ادویه های زنجبیل و زردچوبه

استفاده از کفش های مخصوص پای پرانتزی

یکی از موثر ترین روش های درمان بدون جراحی پای پرانتزی در بزرگسالان تجویز کفی ها وکفش های طبی است که این کفش های مخصوص برای رفع فشار از روی زانو ها بسیار کمک کننده هستند.

همچنین این کفش ها با تاثیری که در نحوه توزیع صحیح فشار بر زانو دارند باعث می شود فرد در هنگام راه رفتن و ایستادن، راحتر بایستد و راه برود.

درد زانو به دنبال پای پرانتزی در بزرگسالان

عوارض پای پرانتزی در بزرگسالان

درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی با ورزش

درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی از بهترین و موثرین روش هایی است که در اصلاح فرم زانو بسیار تاثیرگذار است. همان طور که مشاهده کردید روش های زیادی برای درمان این عارضه طراحی شده اند که در این میان ورزش های مخصوص پای پرانتزی یکی از این روش ها هستند ک با تاثیری که در تقویت عضلات پا و زانو دارد باعث اصلاح فرم زانو ها می شود.

از جمله حرکات ورزشی برای اصلاح فرم زانو می توان به:

حرکت بالا آوردن پاها

برای انجام این حرکت، ابتدا روی سطحی صاف، به پهلو دراز بکشید. سپس یکی از پاها را روی زمین قرار داده و پای دیگرتان را در پشت پای مخالف خم کنید.

حالا پایی که روی زمین قرار دارد را به‌آرامی بالا بیاورید، به صورتی‌که کشش را به طور کامل در عضلات پشت ران احساس کنید.

حرکت کششی پا

برای انجام این حرکت بر روی زمین دراز بکشید؛ سپس پاها را صاف کرده و در کنار یکدیگر قرار دهید. حالا پای سمت راست خود را خم کرده و به صورت ضربدری در قسمت بیرونی پای چپ بگذارید. حالا به کمک آرنج دست چپ خود دور زانو را گرفته و به سمت خود بکشید.

حرکت دورسی فلکشن

برای انجام این حرکت روی صندلی بنشینید و یکی از پاها بالا بیاورید حالا شروع به خم کردن پا از مچ بکنید. در انجام این حرکت پنجه به ساق پا نزدیک می شود و بدین ترتیب مفصل مچ پا شروع به خم شدن و باز شدن می کند.

البته نوع حرکت بسته به شدت انحراف پا متفاوت است و ممکن است پزشک شما حرکات دیگری را برای شما طراحی کند. پس قبل از انجام دادن این حرکات با جراح ارتوپد خود مشورت کنید. از دیگر حرکات ورزشی که به اصلاح پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی کمک می کند می توان به:

ورزش پیلاتس

این ورزش در بهبود بخشیدن به عضلات حیاتی بدن بسیار موثر است و بدین طریق باعث برطرف شدن فرم نادرست پاها و اصلاح پای پرانتزی در بزرگسالان می شود.

ورزش یوگا

حرکات یوگا در افزایش انعطاف پذیری و اصلاح فرم بدن بسیار موثر است. شما می توانید برای اصلاح پای پرانتزی در بزرگسالان از کمربند یوگا استفاده کنید.

در آخر:

پای پرانتزی در بزرگسالان مشکلات زیادی را به همراه دارد از این رو هر چه سریعتر باید تحت درمان قرار بگیرد. در صورتی که در خصوص روش های درمان بدون جراحی پای پرانتزی در بزرگسالان سوالاتی ذهن شما را درگیر کرده است؛ می توانید سوالات خود را در این زمینه از دکتر امین جواهری فوق تخصص زانو بپرسید.


دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید
    دکتر سید علیرضا امین جواهری
    شماره تماس