چگونه می توان فهمید درد عضلانی ناشی از یک مشکل جدی است؟

چگونه می توان فهمید درد عضلانی ناشی از یک مشکل جدی است؟

شایع ترین علت درد عضلانی

معمولا زیاد دیده شده است که پس از یک فعالیت بدنی سنگین یا ورزش، عضلات دچار گرفتگی و درد شدید در عضلات می شوند. اما همیشه اینگونه نیست و درد عضلانی می تواند به دلیل بیماری و اختلالات خاصی نیز ایجاد شود.

درد عضلانی جزو دردهای دردناکی هستند که امروزه بسیاری از مردم جهان را درگیر کرده است. اینگونه دردهای عضلانی بیشتر در ناحیه ران و انگشتان ظاهر می شود و برای دقایقی می تواند لحظات دردناکی را برای شما بوجود بیاورند.

شایع ترین علت درد عضلانی، کشش، استرس، استفاده بیش از حد و جراحات جزئی است که این نوع دردها معمولا متمرکز هستند و تنها چند عضله از بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. از شایع ترین علت این نوع دردها می توان به:

انواع دردهای عضلانی

درد عضلانی در بخش های مختلفی از عضلات

استرس

زمانی که مضطرب هستید، سیستم ایمنی بدن نمی تواند به درستی پاسخ التهاب و عفونت را بدهد. در نتیجه به درستی نیز  نمی تواند با بیماری مبارزه کند همین مسئله باعث درد عضلانی می شود.

کم آب شدن بدن

آب یکی از ترکیبات ضروری برای عملکردهای سالم و معمول بدن محسوب می شود. بدون آب بدن نمی تواند بسیاری از فرایندهای مهم، از جمله نفس کشیدن و هضم غذا را به درستی انجام دهد. وقتی بدن کم آب می شود و این فرایندها به درستی انجام نمی شوند، دچار بدن درد می شوید.

کار کشیدن بیش از حد از عضله

با اینکه داشتن فعالیت بدنی بالا و ورزش کردن برای سلامتی بسیار مهم است اما ورزش کردن بیش از حد می تواند منجر به آسیب دیدن عضلات شود و در نهایت دردهای عضلانی شود. در صورتی که به اندازه کافی استراحت نکیند دچار چنین مشکلاتی می شوید.

علاوه بر این موارد عوامل دیگری هستند که در بروز دردهای عضلانی دخیل این عوامل شامل:

طرز نادرست نشستن و ایستادن

نشستن های طولانی مدت

کمبود ویتامین دی

علائم و نشانه های دردهای عضلانی بسته به علت آن متفاوت است. از شایعترین علائم این نوع دردها می توان به:

سفتی و گرفتگی عضلات

اسپاسم عضلانی به همراه کوفتی

تیر کشیدن عضلات

حساس بودن لمس محل آسیب دیده

درد عضلانی ران پا

علت درد عضلانی ناحیه ران

دردهای عضلانی چه زمانی خطرناک هستند؟

همیشه علت دردهای عضلانی مربوط به خستگی و کار بیش از حد نیست بلکه بسیاری از بیماری ها و اختلالات نیز هستند که باعث بروز دردهای عضلانی می شوند. این بیماری ها شامل:

بیماری فیبرمیالژیا

فیبرومیالژیا یا درد مزمن عضلات اختلالی است که اصلی ترین مشخصه آن درد عضلاتی اسکلتی شایع به همراه خستگی، خواب و مشکلات حافظه می باشد. بیماری فیبرمیالژیا با تاثیر بر روش پردازش سیگنال مغز حس دردناکی را ایجاد می کند. احتمال ابتلا به این بیماری در زنان بیشتر مردان است.

آرتروز

با اینکه برخی افراد گمان می کنند بیماری آرتروز تنها بر مفصل تاثیر می گذارد اما دردهای ناشی از آن در عضلات نیز احساس می شود. برای مثال در صورتی که در ناحیه زانو دچار آرتروز باشید در ناحیه عضلات زانو و ران به دردهای عضلانی دچار می شوید.

بیماری لوپوس

لوپوس یک بیماری خودایمنی است که می‌تواند بر بسیاری از قسمت‌های بدن تأثیر بگذارد.سیستم ایمنی به‌طور طبیعی از بدن در برابر عفونت‌های خطرناک و باکتری‌ها دفاع می‌کند تا آن را سالم نگه دارد. لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) یک بیماری مزمن خودایمنی است و زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن قادر به ایجاد تمایز بین سلول‌های سالم بدن و مهاجمان خارجی نباشد که در این حالت بدن به سلول‌های خودی حمله می‌کند.

بیماری های التهابی

بیماری های التهابی مفصل عموما در افراد مسن باعث دردناک و خشک شدن عضلات می شود. درد عضلانی و التهاب ناشی از این بیماری در فواصل متناوب عود می‌کند و سپس بهبود می‌یابد و اغلب باعث تخریب و بدشکل‌شدن دائمی مفاصل می‌شود.

روماتیسم یکی از شایع ترین بیماری های التهابی است که علائم دردهای عضلانی از فردی به فرد دیگر فرق دارد و شدت آن ممکن است با هم متفاوت باشد.

آنفولانزا

آنفولانزا یکی از رایج ترین دلایل درد عضلات است. سرماخوردگی و آنفولانزا هر دو عفونت های وریدی هستند که باعث التهاب می شوند. این عفونت ها بدن را مورد حمله قرار می دهند و سیستم ایمنی بدن سعی می کند با این عفونت ها مبارزه کند و همین موجب می شود شما در هنگام ابتلا به آن به دردهای عضلانی دچار شوید.

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون یک بیماری عصبی است که بیشتر افراد بالای 50سال را درگیر می کند و باعث بروز دردهای عضلانی می شود.

درمان دردعضلانی با کیسه آب گرم

درمان درد عضلانی با کیسه آب گرم و سرد

درمان خانگی دردهای عضلانی

در مورادی که علت درد های عضلانی به دنبال کشیدگی یا کوفتگی و یا استفاده بیش از حد از ماهیچه باشد در این صورت برای درمان آن می توان چنین راهکارهای خانگی را استفاده کرد:

استراحت کردن

با استراحت کردن فشار از روی عضلات برداشته می شود زیرا وقتی که ما در حالت استراحت هستیم کمترین فشار به عضلات وارد می شود و عضلات آسیب دیده فرصت ترمیم خود را دارند.

البته منظور از استراحت، استراحت مطلق نیست زیرا استراحت دائمی و مطلق خود عاملی است که موجب بدتر شدن شرایط می شود. در تمام دوران استراحت فعالیت های خود را با احتیاط کامل انجام دهید.

یخ درمانی

شما می توانید با قرار دادن کمپرس یخ بر روی قسمت آسیب دیده، تورم و التهاب موضع درد را کاهش دهید. همچنین از کمپرس یخ می توان برای رفع برآمدگی، صدمات بیش از حد، گرفتگی عضلات و کبودی نیز استفاده می شود.

استفاده از باند کشی

در مورادی که علت دردهای عضلانی شما آسیب دیدن یک عضله یا مفصل باشد شما می توانید با استفاده از باندهای کشی از آن محل آسیب دیدگی محافظت کنید.

استفاده از داروهای مسکن بدون تجویز پزشک

شما می توانید به راحتی و با استفاده از داروهای مسکن، درد خود را تسکین دهید برای گرفتن داروهایی نظیر استامینوفن و ...نیازی به نسخه پزشک ندارید.

درد عضلانی ناحیه پشتی

راه های تشخیص و درمان دردهای عضلانی ناحیه پشتی گردن و شانه

روش های درمان دردهای عضلانی

در صورتی که دردهای عضلانی ادامه دار باشد و پس از گذشت چند روز به کمک درمان های خانگی تسکین نیابد در این صورت برای تشخیص علت آن باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کرد.

در صورتی که برای درمان دردهای عضلانی به پزشک مراجعه کنید پزشک از چنین روش هایی برای درمان درد مشکل استفاده می کند:

دارو درمانی

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی، داروهای شل کننده عضلات، داروهای کورتن از رایج ترین داروهایی هستند که برای درمان آسیب های حاد و دردهای عضلانی تجویز می شوند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی می تواند به درمان مشکل درد عضلانی کمک کند. متخصص فیزیوتراپ از رویکرد های درمانی زیادی استفاده می کند که به کمک آن کشیدگی عضلات کاهش می یابد از جمله کارهایی که در فیزیوتراپی برای درمان دردهای عضلانی استفاده می شود شامل:

کمپرس سرد و گرم

الکتراتراپی

تقویت بافت نرم

ورزش درمانی و کشش عضلات

جراحی

بجز موارد خاص که آسیب جدی به عضلات وارد شده است؛ برای درمان دردهای عضلانی انجام عمل جراحی لازم نیست. برای مثال در صورتی که علت دردهای عضلانی بیماری همچون آرتروز باشد و این عارضه باعث نابودی مفصل شود؛ در این صورت تنها راه درمان تعویض مفصل است.

درمان دردهای عضلانی با دارو

درمان دردهای عضلانی با دارو

راه های پیشگیری از دردهای عضلانی

خوشبختانه دردهای عضلانی جزو دردهای هستند که به آسانی قابل پیشگیری می باشند و به کمک چنین روش هایی می توان از آن پیشگیری کرد:

ورزش کردن و دوری از بی تحرکی

30 دقیقه ورزش در روز بسیاری از عوامل سفتی و دردهای عضلانی را از بین می برد، اما زیاده روی در ورزش نیز می تواند دردهای عضلانی را به دنبال داشته باشد. کشیدن ماهیچه ها هنگام بیدارشدن از خواب باعث افزایش جریان خون در بدن و آماده کردن عضلات برای حرکت های روزانه می شود و از سفت شدن آنها جلوگیری می کند.

مصرف مکمل کلیسم و منیزیم

ایجاد تعادل میان منیزیم و کلسیم از طریق مصرف مکمل یا ایجاد تغییرات در رژیم غذایی از مهم ترین عوامل در پیشگیری از دردهای عضلانی می باشند.

استراحت دادن منظم به عضلات

آرامش و کاهش استرس باعث می شود ماهیچه ها نیز آرامش یابند و استراحت کنند و احتمال سفت شدن آنها کاهش یابد.

مصرف دارو

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوبروفن، آسپرین و ناپروکسن بهترین گزینه در مورادها خفیف دردهای عضلانی هستند که شما به راحتی می توانید با مصرف این دارو از شدید شدن شرایط پیشگیری کنید. اما توجه داشته باشید بیشتر از دو روز پی درپی مصرف نشوند.

نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب و مایعات کافی با حفظ سطح الکترولیت ها از گرفتگی و درد عضلات جلوگیری می کند. مردان روزانه به سه لیتر و زنان به 2/2 لیتر آب نیاز دارند.


دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

دکتر سید علیرضا امین جواهری
شماره تماس