• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
درد جلوی زانو - علت و درمان درد

درد جلوی زانو - علت و درمان درد

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
بروز رسانی : ۰۲ بهمن ۱۴۰۲

درد جلوی زانو از شایع ترین دردهای پا و مفصل زانو است که بیشتر در ورزشکاران و افرادی که به اقتضای شغلشان دائما در حال خم و راست کردن زانو می باشند؛ دیده می شود.

درد جلو زانو از جمله دردهای متداول و شایعی است که بسیاری افراد در سنین مختلف را درگیر خود می کند و پیر و جوان نمی شناسند. با اینکه این عارضه بیماری خاصی نیست اما می تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی در اطراف و جلوی زانو بشود.

منظور از درد جلوی زانو به دردی گفته می شود که در ناحیه مرکز زانو یعنی ناحیه کشکک زانو و اطراف آن احساس می شود. این درد همچنین به سندروم درد قدامی زانو نیز معروف است و بیشتر در افرادی رخ می دهد که مجبورند به اقتضای شغلشان، دائما زانوی خود را خم و راست کنند.

علاوه بر افراد معمولی این درد در ورزشکارانی از جمله دوندگان ( به همین جهت این درد به سندروم دوندگان معروف است )، دوچرخه سواران، بسکتبالیست ها و قایقران ها نیز زیاد دیده می شود زیرا چنین افرادی ناگزیرند به طور مکرر زانوی خود را خم و راست نمایند.

متاسفانه این درد در میان ما ایرانیان بسیار شایع تر از سایر فرهنگ ها و ملیت هاست؛ و دلیل آن به خاطر طرز نادرست نشستن بر روی زمین می باشد.

 

درد جلوی زانو نشانه چیست؟

مفصل زانو از ساختار و آناتومی پیچیده ای ساخته شده است که قادر است به کمک این آناتومی کل وزن بدن را در هنگام ایستادن تحمل کند. اما با وجود پایداری بسیار بالای مفصل زانو، وجود کوچکترین مشکلی در یکی از اجزای زانو باعث بروز دردهای در زانو می شود.

درد جلوی زانو نیز یکی از این دردهاست که به دنبال مشکلات و اختلالاتی در مفصل زانو ایجاد می شود. از جمله شایع ترین اختلالات و بیماری هایی که موجب درد جلوی زانو می شود عبارت‌اند از:

 

درد جلوی زانو نشانه چیست؟

 

تاندونیت کشکک زانو

به التهاب تاندون های کشکک زانو، تاندونیت کشکک زانو می گویند. تاندون کشکک یک بافت همبند بسیار سفت و محکم است که همچون طنابی محکم استخوان کشکک را به استخوان ساق پا متصل می کند.

این عارضه بیشتر در ورزشکارانی که پرش می کنند و فعالیت های سنگین را به مرتب انجام می دهند؛ رایج می باشد از این رو به این عارضه زانوی جهندگان نیز می گویند.

درد جلو زانو مهم ترین علامت بیماری تاندونیت کشکک زانو است که این درد زمانی که بیمار زانو خود را صاف می کند؛ بیشتر می شود.

 

بوریست کشکک زانو

به التهاب بوریس های جلوی کشکک زانو، بوریس کشکک زانو می گویند. بوریس ها کیسه هایی با دیواره بسیار نازک هستند که در مفصل زانو نقش تسهیل حرکت استخوان ها بر روی یکدیگر را ایفا می کند.

از مهم ترین دلایل درد جلوی زانو، بوریست کشکک زانو است که با تورم شدید در قسمت جلویی زانو همراه است.

 

آرتروز زانو

استئوآرتریت یا آرتروز زانو از جمله اختلالی است که در میان میانسالان باعث ایجاد دردهای در قسمت های جلویی زانو می شود.

 

دررفتگی کشکک زانو

کشکک زانو یک استخوان مثلثی شکل در مرکز زانو است که توسط تاندون‌ها در محل اصلی خود ثابت نگه داشته شده اند. کشکک در درون شیاری به نام پتلافمورال قرار دارد. زمانی که استخوان کشکک زانو از درون این شیار بیرون بیاید، عارضه دررفتگی کشکک زانو رخ می دهد.

دررفتگی کشکک زانو زمانی رخ می‌دهد که کشکک زانو به‌طور کامل از درون شیار پتوفمورال خارج شود. این آسیب اغلب در ورزشکاران و افراد جوان که فعالیت فیزیکی بالایی دارند ایجاد می‌شود.

 

التهاب تاندون های عضله چهار سر ران

با متلهب شدن تاندون های عضلات چهار سر ران، عضلات چهار سر ران به لبه بالایی استخوان کشکک زانو متصل شده است دچار التهاب می شود و همین موضوع موجب درد در قسمت جلویی زانو می شود. با انجام تمرینات و نرمش های کششی شما می توانید عضلات چهار سر ران خود را تقویت کنید و از چنین دردهایی خلاص شوید.

 

آسیب دیدن رباط ها زانو

در اطراف مفصل زانو چهار رباط وجود دارد که مانند یک طناب محکم عمل می کنند و استخوان ران را به استخوان ساق متصل نگه می دارد. رباط های طرفی سمت داخل و خارج زانو را تحت کنترل خود قرار می دهند و رباط های صلیبی حرکت رو به جلو و پشت را کنترل می نمایند.

درد جلو زانو زمانی به دنبال آسیب دیدگی رباط های زانو ایجاد می شود که رباط صلیبی قدامی دچار کشیدگی یا پارگی شوند زیرا این نوع رباط های زانو در قسمت جلویی زانو قرار دارد و حرکت رو به جلو زانو را تحت کنترل قرار می دهد.

 

همچنین علت درد جلو زانو بسته به سن بیمار متفاوت است و در جوانان چنین بیمار ها  و اختلالاتی می توانند موجب درد جلو زانو شود:

 

التهاب و نرم شدن غضروف میانی کشکک زانو

به نرم شدن غیر طبیعی غضروف میانی و زیرین کشکک زانو، کندرومالاسی یا نرمی کشکک زانو می گویند؛ این بیماری یکی از شایع ترین دلایل درد جلو زانو خصوصا در جوانان می باشد.

حرکات نامتعادل روی مفصل زانو، ضربه های شدید، رفتار نا مناسب با زانو در حین فعالیت های ورزشی و یا ضعف عضلات ران می تواند از عوامل نرم شدن غضروف زانو به شمار رود.

این بیماری عموما در بین ورزشکاران و جوانان شایع تر است و به ندرت در میان افراد میالنسالی که آرتروز زانو دارند، رخ می‌دهد.

 

بیماری ازگودشلاتر

بعد از کندرومالاسی، بیماری ازگودشلاتر از جمله شایع ترین دلایل درد جلو زانو در ورزشکاران و نوجوانان است. این بیماری سبب درد جلو و پایین زانو ( روی قسمت بالای استخوان درشت نی ساق )، حساسیت در لمس و تورم می شود.

بیمار ازگود شلاتر بیماری مربوط به درد و حساسیت استخوانی در قسمت جلویی و بالای ساق پا درست پایین استخوان کشکک است که معمولا در بچه های سنین بلوغ و جهش رشد رخ می دهد.

اغلب این علائم در نوجوانانی که در فاز جهش رشد قدی هستند در سنین حدود 15-12 سالگی رخ می دهد و می  تواند یک طرفه یا دوطرفه باشد. علائم در محل اتصال رباط کشککی به درشت نی ایجاد می گردد. این امر در نوجوانانی که به ورزش های فوتبال، بسکتبال و ژیمناستیک می  پردازند شایع تر است.

 

درد جلو زانو بیشتر در چه افرادی دیده می شود؟

درد جلو زانو از جمله دردهای متداول و شایعی است که بسیاری افراد در سنین مختلف را درگیر خود می کند و پیر و جوان نمی شناسند. با اینکه این عارضه بیماری خاصی نیست اما می تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی در اطراف و جلوی زانو بشود.

منظور از درد جلوی زانو به دردی گفته می شود که در ناحیه مرکز زانو یعنی ناحیه کشکک زانو و اطراف آن احساس می شود. این درد همچنین به سندروم درد قدامی زانو نیز معروف است و بیشتر در افرادی رخ می دهد که مجبورند به اقتضای شغلشان، دائما زانوی خود را خم و راست کنند.

علاوه بر افراد معمولی این درد در ورزشکارانی از جمله دوندگان ( به همین جهت این درد به سندروم دوندگان معروف است )، دوچرخه سواران، بسکتبالیست ها و قایقران ها نیز زیاد دیده می شود زیرا چنین افرادی ناگزیرند به طور مکرر زانوی خود را خم و راست نمایند.

متاسفانه این درد در میان ما ایرانیان بسیار شایع تر از سایر فرهنگ ها و ملیت هاست؛ و دلیل آن به خاطر طرز نادرست نشستن بر روی زمین می باشد.

 

درد جلو زان به دنبال آسیب دیدگی کشکک زانو

 

درد جلوی زانو چه زمانی خطرناک است؟

عموما درد جلوی زانو مشکل جدی برای فرد ایجاد نمی کند اما از آنجایی که می تواند باعث درد و ناراحتی در اطراف زانو شود در این صورت می توان گفت نباید بی توجه به آن بود.

اما به طور کلی درد جلوی زانو در صورتی که با چنین علائمی همراه باشد خطرناک است و نیاز به اقدامات درمانی جدی دارد:

  • دردی که حالت تیرکشنده دارد و علاوه بر قسمت جلویی در ناحیه کناری کشکک زانو نیز احساس می شود.
  • دردی که با احساس ساییدگی کشکک زانو همراه است و در هنگام خم کردن زانو شدت می گیرد.
  • دردی که در هنگام بالا و پایین رفتن از پله ها شدیدتر می شود
  • دردی که پس از نشستن طولانی مدت در هنگام برخاستن ظاهر می شود.

 

راه های تشخیص درد جلو زانو

تشخیص درد جلو زانو نیز همچون دیگر مشکلات زانو در چندین مرحله انجام می شود که عبارت‌اند از:

 

بررسی سابقه پزشکی بیمار

در مرحله اول تشخیص درد جلو زانو پزشک در مورد وضعیت بیمار سؤال می کند. از جمله رایج ترین سوالاتی که در حین تشخیص درد جلو زانو انجام می شود شامل موارد زیر می‌شود:

  • آیا بیمار قبلاً بیماری خاصی داشته است یا خیر.
  • میزان فعالیت های بیمار و شغل او ؟
  • برای تسکین درد خود چه داروهای بیمار مصرف کرده است؟
  • در کنار درد جلو زانو چه دردهایی را تجربه کرده است؟

 

معاینه بالینی بیمار

در حین معاینه، پزشک با دقت به زانو نگاه می کند. او آن را لمس می کند و آن را به اطراف فشار می دهد تا ببیند چه بخشی از زانو درد دارد. پزشک برای اینکه ببیند آیا محدودیت حرکتی وجود دارد، زانو را خم کرده و صاف می کند و سپس مانورهای خاصی را روی زانو انجام می دهد تا اثربخشی قسمت های مختلف زانو مانند منیسک یا رباط ها را بررسی کند.

 

رادیوگرافی

عموما اغلب پزشکان ارتوپد برای تکمیل اطاعات خود از روش رادیوگرافی ساده برای بررسی بیشتر درد زانو استفاده می کند. در رادیوگرافی ساده استخوان های زانو به طور کامل بررسی می شود تا درد جلو زانو به طور کامل مشخص گردد.

 

سی تی اسکن

به ندرت ممکن است از روش تصویربرداری سی تی اسکن برای بررسی بیشتر علت درد جلو زانو و وضعیت استخوان های اطراف زانو استفاده شود.

 

M.R.I

در مورادی که پزشک ارتوپد به وجود مشکلاتی در رباط ها و بافت های نرم زانو مشکوک شود در این صورت از دستگاه تصویربرداری ام آر آی برای معاینه بافتهای غیر استخوانی زانو مانند منیسک و رباط ها استفاده می کند.

 

راه های درمان درد جلو زانو

درد جلو زانو یکی از شایع ترین دردها و عوارض مرتبط با زانوست که باعث ناراحتی و درد های شدیدی در اطراف مفصل زانو می شود. در صورتی که شما از درد جلو زانو رنج می برید باید به یک متخصص ارتوپد یا فوق تخصص زانوی با تجربه و متبحر که از دانش کافی برخوردار است؛ مراجعه کنید.

درمان درد جلو زانو بستگی به عوامل بوجود آورنده آن دارد؛ درمان این نوع دردها نیز به دو روش جراحی و غیرجراحی انجام می شود. عموما از روش های جراحی تا زمانی که درمان های محافظانه کارانه و غیرجراحی تاثیرگذار نباشد؛ استفاده می شود.

از جمله راه های کاهش درد های جلو زانو عبارت‌اند از:

 

درمان درد جلو زانو با یخ

 

کاهش وزن

با کم کردن حتی یک کیلوگرم از وزن بدن، مشاهده خواهید کرد چقدر از درد شما کم می شود.

 

ورزش کردن

ورزش کردن موجب تقویت عضلات اطراف زانو و در نهایت افزایش ثبات مفصل زانو شده و همین عامل تاثیر بسیار خوبی در کاهش درد شما خواهد داشت. در صورتی که به دلیل درد زانو دچار کاهش انعطاف پذیری و تحریک پذیری شده اید پیشنهاد می شود با مراجعه به فیزیوتراپ تمرینات کششی مخصوص را آموزش ببینید.

 

داروهای مسکن و ضدالتهاب

معمولا برای درمان درد جلو زانو از مسکن‌های بدون‌نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم تجویز می‌شود.

البته نباید بدون مشورت با پزشک داروهای بدون‌نسخه را برای بیش از ده روز مصرف کنید. مصرف این داروها برای مدت طولانی می‌تواند خطر بروز عوارض جانبی آنها را افزایش دهد.

اگر داروهای بدون‌نسخه نتوانند موجب تسکین دردتان شوند، ممکن است پزشک داروهای ضدالتهاب یا داروهای دیگری را برای تسکین دردتان تجویز کند.

 

تزریق کورتون یا اسید هیالورونیک به داخل زانو

کورتون از داروهای ضدالتهاب قوی است. اسید هیالورونیک نیز به‌طور طبیعی در مفاصل وجود داشته و به عنوان مایعی روان‌کننده عمل می‌کند.

 

تزریق پی آر پی

در روش تزریق پی آر پی از پلاسمای غنی شده از پلاکت برای درمان بافت های آسیب دیده استفاده می شود. پی آر پی در واقع پلاسمایی است که از تعداد بالایی از ذرات پلاکت تشکیل شده است.

 

اوزون تراپی

اوزون فرمول مولکولی از اکسیژن است که در آن سه اتم اکسیژن به یکدیگر متصلند. اتم اضافی در اوزون آن را به یک اکسید کننده قوی متصل می کند از این رو با تزریق به بدن جریان خون را افزایش داده و مواد لازم را برای احیا و ترمیم بافت های آسیب دیده فراهم می کند.

اوزون تراپی یک روش درمانی نوین برای درمان انواع دردهای زانو از جمله درد جلوی زانو است که تاثیرات بسیار موثری در کاهش درد بیمار دارد.

 

استفاده از ابزارهایی مانند زانوبند طبی

دو نوع عمده از زانوبند وجود دارد. یکی زانوبند کاهنده فشار که می‌تواند موجب کاهش نیروی وزن در طرفین زانو بشود و دیگری زانوبند ثابت‌کننده زانو که می‌تواند از کل زانو حمایت بکند.

 

فیزیوتراپی

اگر در انجام فعالیت‌های روزمره خود با سختی مواجه هستید، فیزیوتراپ می‌تواند به شما کمک بکند. فیزیوتراپ‌ به شما می‌آموزد که چگونه ماهیچه‌های خود را تقویت کنید و قدرت انعطاف‌پذیری مفاصل‌تان را افزایش بدهید. فیزیوتراپ به شما روش‌هایی می‌آموزد تا بتوانید فعالیت‌های روزانه مانند کارهای خانه را با درد کمتری انجام بدهید.

 

درمان درد جلو زانوبا جراحی

با اینکه گفته شد؛ درد جلوی زانو مشکل جدی نیست و عموما به کمک روش های درمانی کم تهاجمی تسکین می یابد اما در برخی مواقع دیده شده است که درمان های کم تهاجمی نتیجه بخش نیستند در این صورت پزشک ارتوپد روش جراحی را برای درمان بیماری ارائه می دهد.

جراحی آرتروسکوپی از جمله پرکاربردترین جراحی های است که برای درمان انواع مشکلات زانو از جمله درد جلو زانو بکار می رود. 


مطالب مشابه

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟
آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟

سن ابتلا به آرتروز زانو به روش زندگی و ژنتیک بستگی دارد. افراد مسن‌تر، چاق یا افرادی که دچار آسیب‌دیدگی مفصل هستند بیشتر درمعرض خطر آرتروز قرار دارند اما این بیماری بر جوانان نیز تأثیر می‌گذارد.

مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو
مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو

یکی از نکات مهم بعد از عمل جراحی مینیسک، مراقبت از زانو برای تسریع روند بهبودی و موفقیت کامل در عمل جراحی است. درواقع استراحت و رعایت نکات بهداشتی در طول دوره نقاهت تأثیر قابل توجهی بر پیشرفت بیمار می‌گذارند.

صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل
صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل

صدا دادن زانو یکی از عوارض جانبی بسیار طبیعی عمل تعویض مفصل زانو است. صدایی که می‌شنوید به احتمال زیاد ناشی از قسمت‌های فلزی یا پلاستیکی مفصل تعویض‌شده زانو است.

استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو
استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو

استفاده از زانوبند بعد از عمل تعویض مفصل زانو به موارد فردی و توصیه‌های پزشک بستگی دارد. انواع مختلف زانوبند با جنس‌های مختلف و عملکردهای منحصربه‌فرد طراحی شده‌اند که پزشک با توجه به شرایط بیمار یکی از آن‌ها را پیشنهاد می‌دهد

دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن
دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن

دامنه حرکتی لگن توسط مفصل گوی و کاسه‌ای (مفصل توپی) که از استخوان ران (فمور) و لگن تشکیل شده است، تعیین می‌شود. عمل جراحی تعویض مفصل لگن به بهبود دامنه حرکتی کمک می‌کند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×