کمک به راه رفتن دوباره بعد از شکستگی ران پاران

کمک به راه رفتن دوباره بعد از شکستگی ران پا

آیا در تصادف دچار شکستگی ران شده اید؟

روند بهبود می تواند طولانی باشد ، اما مواردی وجود دارد که می توانند به روند بهبود کمک کنند. اگر نگران هستید که در راه رفتن با مشکل روبرو شوید ، این پنج روش را برای بهبودی شکستگی لگن بررسی کنید.

1. بر تغذیه خود تمرکز کنید

وقتی مفصل ران شما شکسته و روند بهبودی را شروع می کنید ، تغذیه ممکن است آخرین چیزی باشد که به آن فکر می کنید ، اما عامل بسیار مهمی است.
باید اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی پروتئین ، کلسیم و ویتامین D دریافت می کنید. پروتئین به شما کمک می کند تا عضلات خود را تقویت کنید ، در حالی که کلسیم و ویتامین D به تقویت استخوان ها و بهبود ریکاوری کمک می کنند.

2. حرکت کنید

ممکن است با خود فکر کنید که آیا باز هم می توانید با شکستگی ران راه بروید ، اما کم تحرکی آخرین کاری است که باید انجام دهید. شما باید به آرامی شروع کنید و به تدریج وزنی را که روی بدن می گذارید افزایش دهید.

ورزش به استحکام استخوان ها کمک می کند و برای قوی شدن ، باید از استخوان هایتان استفاده کنید. دستورات پزشک خود را در مورد ورزش هایی که باید انجام دهید و کارهایی باید اجتناب کنید ، دنبال کنید. باید بدون این که بیش از حد به خودتان فشار بیاورید و باعث صدمه بیشتر شوید ، قدرت عضلات خود را تقویت کنید.

توانبخشی در اسرع وقت پس از جراحی شکستگی مفصل ران شروع می شود ، اغلب در یک روز. اهداف اولیه آن کمک به افراد برای حفظ سطح قدرت قبل از شکستگی (با حرکت دادن آنها و جلوگیری از افت تن ماهیچه ها) و جلوگیری از مشکلات ناشی از استراحت در بستر است. هدف نهایی این است که توانایی راه رفتن خود را به همان اندازه قبل از شکستگی بازگردانید.

در اسرع وقت ، گاهی اوقات در عرض چند ساعت پس از جراحی ، افراد تشویق می شوند که روی صندلی بنشینند. نشستن خطر زخم های فشاری و لخته شدن خون را کاهش می دهد و انتقال به حالت ایستاده را آسان می کند. به آنها تمرینات روزانه برای تقویت عضلات تنه و بازو آموزش داده می شود و گاهی نیز تمریناتی برای تقویت ماهیچه های بزرگ هر دو پا آموزش داده می شود. معمولاً در اولین روز پس از عمل جراحی ، آنها را تشویق می کنند که روی پای بدون آسیب بایستند ، اغلب با کمک شخص دیگر یا در حالی که از صندلی یا نرده تخت نگه داشته اند. هنگام انجام این تمرینات ، از افراد خواسته می شود که فقط نوک انگشتان پای آسیب دیده زمین را لمس کنند. قرار دادن وزن کامل روی پای آسیب دیده اغلب در روز دوم پس از عمل تشویق می شود اما بستگی به نوع شکستگی و ترمیم دارد.

برای افرادی که در حال بهبودی از ناحیه پا یا جراحی هستند ، استفاده از عصا با ارتفاع مناسب مهم است. عصایی که خیلی بلند یا خیلی کوتاه است می تواند باعث کمردرد ، وضعیت بد بدن و بی ثباتی شود. عصا باید در طرف مقابل پای آسیب دیده نگه داشته شود.

نحوه صحیح راه رفتن با عصا

تمرینات آمبولینگ (پیاده روی) بعد از 4 تا 8 روز شروع می شود تا زمانی که افراد بتوانند بدون ناراحتی وزن کامل خود را بر روی پای آسیب دیده تحمل کرده و بتوانند تعادل کافی را برقرار کنند. تمرینات بالا رفتن از پله بلافاصله پس از از سرگیری راه رفتن آغاز می شود. علاوه بر این ، ممکن است نحوه استفاده از عصا یا وسیله کمکی دیگر و نحوه کاهش خطر سقوط به افراد آموزش داده شود.

برای چند ماه (معمولاً 1 تا 3) پس از ترخیص ، اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب لازم است. افراد باید تمرینات روزانه خود را برای تقویت عضلات پای آسیب دیده و تنه انجام دهند. به آنها توصیه می شود اجسام سنگین را بلند نکرده یا فشار ندهند یا برای مدت طولانی روی صندلی ننشینند ، خم نشوند ، خود را نکشند و نپرند. هنگام نشستن ، نباید پاهای خود را روی هم بگذارند. کاردرمانگرها به افراد می آموزند که چگونه در حالی که مفصل ران آنها در حال بهبودی است ، کارهای روزانه خود را با خیال راحت انجام دهند. به عنوان مثال ، افراد باید ران خود را صاف نگه دارند (نچرخیده باشد) ، هنگام شستن ظروف یا اتو کشیدن روی چهارپایه بلند بنشینند و از وسایل دسته بلند (مانند گیره های دسته بلند) استفاده کنند تا مجبور نباشند زیاد خم شوند. حتی پس از بهبودی مفصل ران ، به آنها توصیه می شود از انجام برخی ورزشها و فعالیتهای شدید خودداری کنند.

3. دستورات پزشک را دنبال کنید

یک نکته بسیار مهم برای بهبودی شکستگی ران، رعایت دستورات پزشک است. سست شدن و توجه نکردن در مورد این امر آسان است ، اما این مورد بخشی حیاتی از روند بهبود است. از تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک برای تسکین درد و بهبودی استفاده کنید.

باید مطمئن شوید که دستورالعمل های پزشک خود برای بعد از عمل را کاملاً درک کرده اید. همیشه سوالات تان را بپرسید تا مطمئن شوید که بهترین مراقبت ممکن را دریافت می کنید.

4. جوراب فشاری بپوشید

لخته شدن خون یک خطر بالقوه پس از جراحی مفصل ران است. اگر این لخته ها درمان نشوند یا کشف نشوند ، می توانند زندگی را نیز تهدید کنند. یک راه عالی برای جلوگیری از لخته شدن خون ، پوشیدن جوراب فشاری بعد از جراحی است. با دستور پزشک باید هر روز آنها را بپوشید تا زمانی که پزشک شما دستور قطع آن را بدهد.

5. خانه خود را برای دوره ریکاوری آماده کنید

پس از درمان شکستگی لگن ، باید مطمئن شوید که خانه شما به درستی برای بهبودی بهینه آماده شده است. قطعا نمی خواهید به خانه بیایید ، روی فرش سر بخورید و سپس دوباره به بیمارستان بروید.

هنگام آماده سازی خانه باید به چند نکته توجه کرد:

  • هر گونه فرش که ممکن است روی آن سر بخورید را خارج کنید
  • سیم های برق را جابجا کنید
  • مبلمان را جابجا کنید تا بتوانید آزادانه حرکت کنید
  • برای جلوگیری از سر خوردن از کفش های غیر لغزنده استفاده کنید
  • در صورت لزوم در کنار دوش و توالت، ریل نصب کنید
  • با ایجاد این تغییرات ساده در خانه می توانید از سر خوردن و آسیب جلوگیری کنید.

ریکاوری از پس از شکستگی ران

بهبودی از شکستگی ران می تواند یک فرآیند استرس زا باشد. با این حال ، با مراقبت مناسب و انجام مراحل ریکاوری ، می توانید به زودی دوباره به حالت قبلی خود بازگردید.


منبع محتوا : ajtherapycenter
سوال خود را از ما بپرسید
دکتر سید علیرضا امین جواهری
شماره تماس