دوره نقاهت جراحی پارگی مینیسک چه مدت است؟زانو

دوره نقاهت جراحی پارگی مینیسک چه مدت است؟

به طور کلی مراقبت های بعد عمل و توانبخشی شامل استراحت و سپس پیاده روی و ورزش های خاص است.

قبل از ادامه خواندن، به خاطر داشته باشید که اعدادی که به شما می گوییم آمار نسبی هستند و بهبودی در هر فرد متفاوت است. برای ایستادن دوباره روی پای خود به چیزهای زیادی نیاز دارید.

زمان‌های معمولی برای بازگشت به فعالیت‌ها در این جدول بیان شده اند.

فعالیت برداشتن منیسک بدون عارضه یا منیسککتومی جراحی ترمیم منیسک
تحمل کردن بخشی از وزن . مقداری از وزنتان را بر روی زانویتان قرار دهید بلافاصله پس از درمان بعد از جراحی با کمک بریس
راه رفتن بدون عصا 2-7  روز 4-6 هفته
رانندگی کردن

1-2 هفته اگر:
می توانید با حداقل درد یا بدون درد حرکت کنید.
داروهای مخدر مصرف نمی کنید.

4-6 هفته
ظرفیت کامل حرکت 1-2 هفته معمولاً خم کردن زانوبه به میزان کمتر از 90 درجه برای 4-6 هفته اول محدود می شود
بازگشت به فعالیت ورزشی 4-6 هفته اگر:
اگر حرکت و قدرت شما بازیابی شده است.
هیچ تورم یا دردی در زانوی شما وجود ندارد.
3-6 ماه

 

در مورد پارگی مینیسک و نحوه اصلاح آن چه باید بدانم؟

منیسک قسمت داخلی زانو است. یک غضروف لاستیکی اما محکم به شکل c است.

مینیسک بخش مهمی از بدن شماست زیرا به عنوان ضربه گیر بین استخوان ساق پا و ران عمل می کند.

 

مینیسک چگونه پاره می شود؟

اگر به طور ناگهانی زانوی خود را در حالی که وزن را روی آن است بچرخانید، ممکن است مینیسک پاره شود. این وضعیت یکی از شایع ترین آسیب های زانو به خصوص برای ورزشکاران است. 

 

وقتی منیسک پاره می شود چه اتفاقی می افتد؟

پارگی غضروف زانو معمولاً برای ورزشکاران اتفاق می افتد زیرا آنها فعالیت بدنی زیادی که زانوها را درگیر میکنند انجام می دهند. در نتیجه، بیماران معمولاً در ناحیه ای که پارگی وجود دارد احساس درد می کنند و مفصل زانوی آنها متورم می شود.

درد و تورم زمانی بدتر می‌شود که بیمار حرکات چرخشی، اسکات و فعالیت‌های شدید را که معمولاً در ورزش انجام می‌شود، انجام می‌دهد.

هنگامی که تکه های مینیسک پاره شده در مفصل زانو گیر می کند، نتیجه آن احساس می شود. و هنگامی که یک تکه بزرگ بین آن قرار می گیرد، زانو ممکن است قفل شود و بیمار نمی تواند پا را به طور کامل خم یا دراز کند.

برای رفع این مشکل، مینیسک ورزشکار باید تحت ترمیم قرار گیرد در غیر این صورت ممکن است وضعیت بدتر شود و عواقب طولانی مدت تا دائمی ایجاد کند.

 

علائم چیست؟

  • علائم پارگی مینیسک شامل موارد زیر است.
  • احساس قرچ قرچ و ترکیدن.
  • تجربه تورم یا سفتی.
  • درد زانو که با چرخاندن آن بدتر می شود.
  • ناتوانی در صاف کردن سریع پا.
  • وقتی می خواهید حرکت کنید، احساس می کنید زانو در جای خود قفل شده است.
  • احساس می کنید که زانو جابجا می شود.
     

پارگی منیسک چگونه درمان می شود؟

ترمیم مینیسک آرتروسکوپی روشی است که برای ترمیم غضروف پارگی زانو معمولاً برای ورزشکاران انجام می شود. مینیسک پاره شده از طریق یک روش کم تهاجمی بسته به نوع آسیب ترمیم می شود.

وضعیت بعد از عمل و بهبودی نیاز به مراقبت های پس از عمل دارد تا امکان بهبودی فراهم شود. بهبودی با فیزیوتراپی تسریع می شود تا بیمار بتواند عملکرد کامل زانو را به دست آورد.

دوره نقاهت برای جراحی پارگی منیسک می تواند از 3 تا 6 ماه پس از عمل طول بکشد.

انواع مختلفی از روش ها وجود دارد، از جمله برداشتن مینیسک یا مینیسککتومی، جراحی ترمیم مینیسک یا در موارد نادر، تعویض منیسک.

 

روش های مختلف برای درمان پارگی منیسک چیست؟

هدف از جراحی ترمیم مینیسک، محافظت از منیسک است و زمانی که پارگی قابل ترمیم باشد، این روش درمان انجام می شود. اما زمانی که غیرقابل ترمیم باشد، منیسککتومی انجام می شود که برای برداشتن بافت آسیب دیده است.

منیسککتومی نتایج کوتاه مدت عالی برای بیمار دارد. با این حال، خطر ابتلای بیمار به آرتروز در کمتر از ده تا بیست سال آینده را دارد.

جراحی ترمیم مینیسک نتایج بسیار خوبی را برای بیمار به همراه دارد. با این حال، بهبودی یک ورزشکار بیشتر طول می کشد.

علاوه بر این، ترمیم مستلزم آن است که منیسک به طور کامل آسیب ندیده باشد و هنوز هم بتوان آن را ترمیم کرد.

برای بیماران جوان و فعالی که قبلاً تحت جراحی برداشتن منیسک قرار گرفته‌اند، در صورت داشتن شرایط خاصی، عمل تعویض مینیسک توصیه می‌شود. تعویض منیسک یک گزینه برای کسانی است که درد زانو دارند، اما هیچ آسیب پیشرفته ای در غضروف مفصلی یا اسلایدینگ یا سطح لغزنده ندارند.


آیا جراحی ترمیم مینیسک موثر است؟

زمانی که جراحی ترمیم مینیسک توسط یک جراح ارتوپد با تجربه انجام شود، درصد موفقیت بالایی وجود دارد. 90 درصد بیماران به طور کامل بهبود می یابند و به حالت عادی باز می گردند.

معمولاً وقتی زانوی فردی آسیب دیده باشد، احتمال ابتلای او به آرتریت در آینده بیشتر است. با این حال، هنگامی که با موفقیت ترمیم شود، ابتلای به آرتریت به طور قابل توجهی کند می شود.

 

مزایای جراحی چیست؟

مینیسک قسمتی حیاتی از بدن است که برای جذب ضربه و انتقال بار از زانوها نقش اساسی دارد. زانوهای شما بخش مهمی از بدن هستند که هر زمان که فعال هستید تا 5 برابر وزن بدن شما را متحمل می شوند.

50  درصد نیروی وارد شده به زانوی صاف به منیسک منتقل می شود. که در زانوی خم 90 درجه ، 85 درصد نیرو منتقل می شود.

هنگامی که بخشی از منیسک خود را از دست می دهید، فشار روی غضروف مفصلی یا اسلایدینگ شما به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و این باعث آسیب می شود.

هنگامی که تحت عمل جراحی ترمیم مینیسک قرار می گیرید، بافت را محافظت کرده و از مشکلاتی مانند موارد ذکر شده جلوگیری می کنید.

بهبودی پس از ترمیم منیسک جراحی بیشتر از مینیسککتومی طول می کشد. با این حال، هر منیسک قابل ترمیم باید به جای برداشتن، ترمیم شود.

 

چگونه بفهمم که برای جراحی ترمیم مینیسک مناسب هستم؟

زمانی که فرد سالم است و می خواهد در ورزش فعال بماند مانند یک ورزشکار، باید جراحی ترمیم مینیسک را در نظر بگیرد،. همچنین، این عمل تنها زمانی باید انجام شود که بیمار نحوه توانبخشی و جراحی و تمام خطرات آن را درک کند.

همچنین ترمیم زمانی قابل انجام است که پارگی منیسک در حاشیه منیسک باشد و کیفیت بافت عالی و قابل ترمیم باشد.

مهمتر از همه، شما باید مطمئن باشید که جراح در ترمیم مینیسک مجرب است. بهترین کار این است که به جای قیمت های پایین تر به دنبال کیفیت بهتر باشید، زیرا عمل بد می تواند هزینه بیشتری برای شما و زانوی شما داشته باشد.


اگر احساس کردم مشکلی در زانوهایم وجود دارد، چه کار باید بکنم؟

اگر ورزشکار هستید و به طور منظم فعالیت بدنی بالایی دارید و نسبت به وضعیت زانوهای خود مشکوک هستید، باید در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرید.

اگر بیش از حد صبر کنید، ممکن است آسیب را بدتر کنید و به راه حل های پیچیده تر و گران تر نیاز داشته باشید. پس حتما توسط پزشک خود معاینه شوید.

پزشک می تواند در طول معاینه فیزیکی تشخیص دهد که آیا پارگی منیسک دارید یا خیر. پزشک زانو و پای شما را در حالت های مختلف حرکت می‌دهد، نحوه راه رفتن و اسکات رفتن شما را مشاهده می‌کند تا مشخص کند چه چیزی باعث علائم و نشانه‌های شما می‌شود.

 

بهترین کاری که می توانید انجام دهید پیشگیری است.

با انجام منظم تمرینات برای تقویت پا ، از پارگی مینیسک جلوگیری کنید. تمرینات پا، پایداری مفصل زانو را بهبود می بخشد و در واقع از آن در برابر آسیب محافظت می کند.

بهتر است در حین ورزش از وسایل حفاظتی استفاده کنید. همچنین می توانید در هنگام فعالیت های سنگین برای حمایت از زانوی خود از بریس استفاده کنید.


منبع محتوا : sportsmd

دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید
    دکتر سید علیرضا امین جواهری
    شماره تماس