تاثیر پیاده روی در درمان آرتروز زانوزانو

تاثیر پیاده روی در درمان آرتروز زانو

پیاده روی یکی از بهترین ورزش ها برای درمان آرتروز زانو

اغلب مبتلایان به بیماری آرتروز زانو هر چه قدر بیشتر تحرک داشته باشند؛ درد کمتری را احساس می کنند. به این دلیل اینگونه بیماران به یکسری فعالیت ها و ورزش های ساده احتیاج دارند که در این میان پیاده روی یکی از بهترین روش هایی است که برای تسکین درد و علائم ناشی از بیماری آرتروز زانو توصیه می شود.

با اینکه پیاده روی تاثیر مستقیمی در درمان و پیشگیری از آرتروز زانو ندارد اما با تاثیر که در کم کردن وزن و تقویت عضلات زانو و مفصل ها دارد به گونه ای می توان گفت در درمان و پیشگیری از آرتروز زانو موثر است.

همان طور که می دانید چاقی یکی از اصلی ترین علت های ابتلا به آرتروز است زیرا هر چقدر وزن شما زیادتر باشد فشاری که به مفصل زانو نیز وارد می شود؛ بیشتر است. از این رو با کاهش وزن می توانید در از بین رفتن درد کمک زیادی بکنید که پیاده روی یکی از راهکارهای ساده در افزایش تحرک و کم کردن وزن می باشد.

شما را به خواندن این مقاله دعوت می نمایم تا با ارتباط آرتروز زانو و پیاده روی بیشتر آشنا شوید. همچنین در این مقاله به بررسی نکات مهم در هنگام پیاده روی برای جلوگیری از دردهای زانو و درمان آرتروز زانو نیز پرداخته ایم که شما را به خواندن آن دعوت می نمایم.

پیاده روی و درد زانو

ارتباط میان پیاده روی و زانو درد 

ارتباط پیاده روی با آرتروز زانو 

آرتروز زانو بیماری مربوط به تخریب غضروف هاست که در صوت عدم درمان به موقع باعث ساییدگی زانو می شود. با افزایش سن، مفصل ها دیگر توانایی بازسازی و ساخت غضروف را ندارند و در نتیجه غضروف ضعیف تر می شود و به تدریج از قطر آن کاسته می شود.

علاوه بر آرتروز عوامل زیادی هستند که خطر ابتلا به ساییدگی زانو افزایش می دهند که از مهم ترین دلایل آن می توان به افزایش سن، پرانتزی بودن پاها و ضعیف بودن عضلات پا اشاره کرد. برخی افراد گمان می کنند ورزش نیز باعث ساییدگی زانو می شود، اما این یک باور غلطی است و بهتر است بدانید ورزش خصوصا پیاده روی نه تنها باعث ساییدگی زانو نمی شود بلکه از ساییدگی نیز جلوگیری می کند.

البته برخی ورزش های سنگین و حرکاتی که فشار زیادی را بر زانو وارد می کنند ممکن است بر زانو تاثیر بگذارد و کیفیت زندگی بیمار تحت تاثیر خود قرار دهد. از جمله رایجترین ورزش هایی که می تواند فشار زیادی بر زانو وارد کند و باعث ساییدگی زانو شود می توان به فوتبال، ورزش های رزمی ، کشتی، والیبال و بسکتبال اشاره کرد.

پیاده روی یک ورزش ساده و کم خطر است که تاثیر بسیار خوبی در سلامت جسم و روان دارد. این ورزش با تقویت عضلات و ماهیچه های بدن، فرد را از ابتلا به بیماری های مفصلی از جمله آرتروز مصون می دارد.

البته اگر به آرتروز زانو دچار هستید توصیه می شود؛ قبل از شروع ورزش پیاده روی حتما پزشک و جراح ارتوپد خود را در جریان بگذارید و هیچگاه بدون اجازه پزشک ورزش نکنید؛ زیرا ممکن است یک پیاده روی ساده نیز برای شما مخرب باشد و مشکلات زیادی را برایتان به وجود بیاورد.

پیاده روی و آرتروز زانو

تاثیر پیاده روی روی آرتروز زانو

تاثیر پیاده روی در درمان آرتروز زانو

برای اینکه آرتروز زانوی خود را درمان کنید لازم نیست حرکات ورزشی پیچیده ای را انجام دهید بسیاری از فعالیت های ساده روزمره همچون پیاده روی تاثیرات به مراتب بیشتر و بهتر از ورزش را دارد.

پیاده روی یکی از ورزش هایی است که تاثیر بسیار خوبی در تقویت عضلات و ماهیچه های پا دارد زیرا در هنگام پیاده روی عضلات زیادی درگیر هستند که همین عامل تاثیر مثبتی بر درمان و همچنین پیشگیری از شدید شدن علائم بیماری آرتروز زانو دارد.

اگر جزو افرادی که قبل از ابتلا به آرتروز هیچ گونه تحرکی نداشتید و با ابتلا به این بیماری تصمیم به پیاده روی و ورزش کرده اید پیشنهاد می شود برای تاثیر گذاری بهتر حتما از یک پزشک یا متخصص ورزشی کمک بگیرد تا شما را با اصول پیاده روی آشنا کند. اگر می خواهید با پیاده روی دردها و علائم بیماری آرتروز خود تسکین دهید پیشنهاد می شود این کارها را انجام دهید:

  • اگر قصد پیاده روی دارید آن را به آرامی شروع کنید و از همان ابتلا تمام نیروی خود برای انجام پیاده روی صرف نکنید. در روزهای اول پیاده روی از روزی نیم ساعت پیاده روی را آغاز کنید و روزانه بر مدت زمان آن بیفزاید.
  • برای انگیزه گرفتن برای پیاده روی می توانید از دوستان خود کمک بگیرید. انجام پیاده روی با یک گروه بیشتر موثرتر است زیرا حس مسئولیت پذیری در انجام کار گروهی بیشتر می باشد.
  • این را بدانید هر چه بیشتر پیاده روی کنید بدن قوی تر و ماهیچه های پرقدرتی خواهید داشت پس با برنامه ریزی درست و اصولی به انجام این ورزش پرکاربرد بپردازید.
  • اگر قبل از شروع پیاده‌روی، میزان درد زانوی‌تان متوسط رو به بالاست، به خودتان فشار نیاورید. پیاده‌روی مسافت کم را با سرعت کم را انجام دهید و یا فعالیتی را امتحان کنید که فشار زیادی روی مفاصل ایجاد نمی‌کند.

انتخاب کفش مناسب برای پیاده روی

انتخاب کفش مناسب برای پیاده روی با آرتروز زانو

نکات مهم برای پیاده روی با آرتروز زانو

پیاده روی یکی از ساده ترین و بهترین ورزش هایی است که تاثیر مثبتی بر استحکام زانو و مچ پا دارد و در پیشگیری از بروز آرتروز زانو بسیار موثر است. البته پیاده روی باید طبق اصول خاص و با رعایت برخی نکات صورت بگیرد تا موثر واقع شود. اگر به آرتروز زانو مبتلا هستید باید به این نکات توجه بیشتری داشته باشید که از مهم ترین نکات در هنگام پیاده روی با آرتروز زانو شامل:

انتخاب کفش مناسب

انتخاب کفش مناسب برای پیاده روی تاثیر بسیار خوبی در کم شدن فشار وارده به زانو در هنگام راه رفتن دارد. به منظور در انتخاب کفش مناسب حتما به چنین مواردی دقت داشته باشید:

  • کفش مناسب پیاده‌روی باید حدود سه سانتی‌متر لژ داشته باشد
  • کفش باید درست به اندازه پای شما باشند یعنی نه کوچک‌تر و نه بزرگ‌تر
  • کفش مناسب هستند که از انحنایی خوبی در زمان راه رفتن در پا برخوردار باشند.
  • کفشی مناسب پیاده روی و راه رفتن طولانی مدت است که بتواند به اندازه کافی مچ پا را پوشش دهد و خیلی تنگ یا باریک نباشد.
  • در انتخاب کفش مناسب به تهویه هوای داخل کفش و بالشتکی که در انتهای کفش قرار می گیرد توجه زیادی داشته باشید.

حرکات کششی قبل از پیاده روی با آرتروز زانو

انجام حرکات کششی قبل از انجام پیاده روی با آرتروز زانو

انجام حرکات کششی قبل از پیاده روی

پیاده روی خصوصا پیاده روی هایی که با سرعت بالایی انجام می شود. جزء ورزش هاییست که بسیاری از اعضای بدن از جمله پاها را درگیر می کند، در نتیجه باید قبل و بعد از آن کشش هایی انجام داد تا از گرفتگی آنها جلوگیری شود.

انتخاب سطح هموار برای پیاده روی

سطحی که برای پیاده روی انتخاب می کنید نباید ناهموار و شیب دار باشد زیرا چنین سطح هایی فشار زیادی را بر زانو وارد می کند. اگر سطحی که برای پیاده روی انتخاب می کنید هموار نباشد نه تنها مفید نیست بلکه ممکن است به بدن نیز آسیب بزند.

داشتن برنامه منظم پیاده روی

بسیاری از افراد پیاده روی را جزو سرگرمی و تفریح می دانند؛ و با همین تفکر از مزایا و تاثیرات خوب آن بی توجه هستند. اگر به تازگی می خواهید ورزش را شروع کنید بهترین شکل ورزش همین پیاده روی است زیرا پیاده روی ورزشی ساده و بدون هزینه است که هیچگونه مهارت خاصی نمی خواهد و در هر جایی که می خواهید می توانید انجام دهید. اما برای تاثیر گذاری بیشتر پیاده روی، بهتر است این ورزش را منظم انجام دهید و برای آن برنامه مشخصی داشته باشید.

پیاده روی منظم شامل حداقل 30 دقیقه، پنج بار در هفته و به مدت 6 هفته است؛ اگر انجام ورزش منظم را در برنامه روزانه خود ندارید و حالا می خواهید اولین قدم های تان را برای شروع بردارید، پیشنهاد ما برنامه ریزی برای پیاده روی است؛ زیرا ابتدا باید بدن تان به ورزش کردن عادت کند؛ این کار باعث می شود تا استخوان ها، عضلات و تاندون های تان آماده دویدن شده و آسیبی نبینند.

 

دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید
    دکتر سید علیرضا امین جواهری
    شماره تماس