• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
رانندگی پس از تعویض مفصل زانو تا چه زمانی ممنوع است؟

رانندگی پس از تعویض مفصل زانو تا چه زمانی ممنوع است؟

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
بروز رسانی : ۳۰ دی ۱۴۰۲

رانندگی ۴ هفته بعد از تعویض مفصل زانو امکان پذیر است، حتی اگر زانوی چپ خود را عمل کرده اید میتوانید بعد از ۲ هفته دوباره رانندگی کنید. این کار احتیاج به تمرین و جلسات فیزیوتراپی دارد.

سالانه افراد بسیار زیادی عمل تعویض مفصل زانو انجام می‌دهند. عمل تعویض مفصل زانو تا چند هفته باعث درد در زانوها و عضلات ساق پا می‌شود. همچنین معمولاً افرادی که این عمل را انجام می‌دهند، در رانندگی به مشکل برمی‌خورند. به‌طور کلی چندین هفته طول می‌کشد تا بیماران بتوانند پس از انجام عمل تعویض مفصل زانو رانندگی کنند.

 

تأثیر عمل تعویض مفصل زانو بر رانندگی

عمل تعویض مفصل زانو باعث می‌شود تا مدت‌ها نتوانید رانندگی کنید. تأثیرات منفی این عمل بر رانندگی عبارت‌اند از:

 

تأثیر عمل تعویض مفصل زانو بر رانندگی


•    افزایش زمان ترمز کردن: پس از عمل تعویض زانو تا مدتی نمی‌توانید رانندگی کنید؛ زیرا این عمل توانایی شما را در ترمز کردن یا تغییر دادن مسیر کاهش می‌دهد. درنتیجه رانندگی در این شرایط بسیار خطرناک است.
•    کاهش قدرت ترمز کردن: با انجام عمل تعویض مفصل زانو، قدرت زانوی شما در ترمز گرفتن کاهش می‌یابد. بنابراین نمی‌توانید به‌موقع ترمز بگیرید و تصادف می‌شود.
•    تشدید درد زانو: اگر عمل تعویض مفصل زانو انجام داده‌اید، هنگام رانندگی باید زانوی خود را خم کرده و به آن فشار وارد کنید. به همین دلیل درد زانوی شما‌ تشدید می‌شود.
•    مشکل در ورود یا خروج از ماشین: پس از جراحی تعویض مفصل زانو در ورود یا خروج از ماشین خود با مشکل مواجه‌ می‌شوید؛ زیرا برای سوار شدن و پیاده شدن از ماشین باید زانوی‌های خود را خم کنید.

 

عوامل تأثیرگذار بر توانایی رانندگی پس از عمل تعویض مفصل زانو

برخی عوامل در توانایی رانندگی کردن مجدد پس از انجام عمل تعویض مفصل زانو تأثیرگذار هستند که به شرح ذیل می‌باشند:

•    وضعیت جسمانی قبل از انجام عمل تعویض مفصل زانو
•    انجام ورزش‌های توانبخشی قبل از عمل زانو
•     استفاده از ماشینی که گیربکس اتوماتیک یا استاندارد دارد
•    نوع عمل تعویض مفصل زانو
•   روش عمل تعویض مفصل زانو
•    نوع داروهای تجویز‌شده

 

برخی نکات مرتبط با رانندگی پس از عمل تعویض مفصل زانو

اگر عمل تعویض مفصل زانو انجام داده‌اید، باید برخی نکات را برای رانندگی ایمن رعایت کنید که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

 

برخی نکات مرتبط با رانندگی پس از عمل تعویض مفصل زانو

 

مراجعه به فیزیوتراپ قبل از رانندگی

مراجعه به فیزیوتراپ برای بیمارانی که عمل تعویض مفصل زانو انجام داده‌اند، بسیار مفید است. فیزیوتراپ به بهبود قدرت و تحرک پای عمل‌شده شما کمک می‌کند. همچنین درد زانو را کاهش می‌دهد و دامنه حرکتی زانوی شما را بهبود می‌بخشد. پس اگر عمل تعویض زانو انجام داده‌اید، به فیزیوتراپ مراجعه کرده تا به‌راحتی رانندگی کنید.

تمرین رانندگی

باید پیش از رانندگی مجدد، نحوه ترمز گرفتن را تمرین کنید. در این تمرین، روی صندلی می‌نشینید و سپس با پایی که عمل ‌شده است، پدال‌های گاز و ترمز را فشار می‌دهید. درصورتی‌که زانوی شما درد گرفت، به زانوی خود استراحت بدهید. فقط زمانی توانایی رانندگی کردن دارید که به‌اندازه کافی به پدال‌ها فشار وارد کنید. همچنین هنگام رانندگی زانوی شما نباید درد بگیرد. در غیراین‌صورت رانندگی کردن برای شما بسیار خطرناک است و نباید رانندگی کنید.

استراحت کوتاه حین رانندگی

برای کاهش درد مفصل عمل‌شده خود، بین رانندگی توقف کنید تا زانوی شما استراحت کند. درصورتی‌که قصد رانندگیِ طولانی‌مدت دارید، حتماً در بین راه چندین بار توقف کنید.

تنظیم صندلی هنگام رانندگی

اگر عمل تعویض مفصل زانو انجام داده‌اید، هنگام رانندگی صندلی خود را به عقب ببرید. عقب بردن صندلی باعث می‌شود که زانوهای شما فضای بیشتری داشته باشند و بتوانید به‌راحتی آن‌ها را دراز کنید.

عدم مصرف مسکّن حین رانندگی

 مصرف مُسکّن هنگام رانندگی، احتمال تصادف را بالا می‌برد؛ زیرا موجب کاهش هوشیاری می‌شود. درنتیجه درصورت مصرف مسکّن از رانندگی خودداری کنید.

 حتما بخوانید: مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن

چه زمانی می‌توان پس از عمل تعویض مفصل زانو دوباره رانندگی کرد؟

اکثر افرادی که عمل تعویض مفصل زانو انجام داده‌اند، پس از 4 هفته می‌توانند رانندگی کنند. همچنین درصورتی‌که زانوی چپ خود را عمل کرده‌اید، می‌توانید پس از گذشت 2 هفته، دوباره رانندگی کنید.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هنگام رانندگی، درد زانوی عمل‌شده شما تشدید می‌شود و پس از مصرف مسکن کاهش نمی‌یابد، به پزشک مراجعه کنید.

 

کلام پایانی

سالانه افراد زیادی عمل تعویض مفصل زانو انجام می‌دهند. پس از انجام عمل تعویض مفصل زانو معمولاً تا مدتی نمی‌توانید رانندگی کنید؛ زیرا این عمل مشکلاتی را برای رانندگی شما به وجود می‌آورد. به‌عنوان ‌مثال توانایی شما را در ترمز کردن و ورود و خروج از ماشین مختل کرده و همچنین درد زانوی شما را تشدید می‌کند. مدت‌زمان بازگشت شما به رانندگی به عواملی مانند نوع عمل‌ و شرایط جسمانی پای شما بستگی دارد. اما با رعایت نکاتی می‌توانید پس از حدود 4 هفته مجدداً رانندگی کنید. این نکات شامل تمرین رانندگی، استراحت در بین مسیر، تنظیم صندلی و عدم مصرف قرص‌های مسکّن هنگام رانندگی مي‌باشند. همچنین اگر با گذشت 4 هفته از عمل تعویض مفصل زانو، درد زانوی شما کاهش پیدا نمی‌کند به فیزیوتراپ مراجعه کنید. فیزیوتراپ به کاهش درد زانوی عمل‌شده و افزایش دامنه حرکتی زانوی شما کمک می‌کند.

 

منابع:

allianceptp.com
nbsportsmed.com


مطالب مشابه

عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی
عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی

از مهم ترین روش‌های تشخیص آرتروز استفاده از تصاویر اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی تی اسکن است. تشخیص به‌موقع این اختلال باعث می‌شود درمان هرچه سریع‌تر آغاز شود و فرسایش و سائیدگی کمتری در استخوان و غضروف اتفاق بیفتد.

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×