• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
طول عمر تعویض مفصل زانو چقدر است؟

طول عمر تعویض مفصل زانو چقدر است؟

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
بروز رسانی : ۳۰ دی ۱۴۰۲

طول عمر تعویض مفصل زانو حدودا ۲۰ سال است که پیشرفت‌های تدریجی در کیفیت مواد و طرح‌ها، طول عمر مفاصل جدید را از ۱۰ تا ۲۰ سال افزایش داده است.

تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو، به تسکین درد ناشی از آسیب‌های مفصلی یا بیماری‌های دژنراتیو (بیماری‌هایی که باعث می‌شوند بافت یا اندام‌ها در طول زمان فرسایش یابند) مانند استئوارتریت (شایع‌ترین بیماری مزمن مفصلی) کمک می‌کند. طبق مطالعات، سالانه بیش از 600 هزار نفر جراحی جزئی یا کامل زانو انجام می‌دهند و احتمالاً این تعداد تا سال 2030 به 3٫48 میلیون نفر افزایش یابد. 

 

تعویض مفصل زانو

 

در جراحی جایگزینی مفصل زانو، استخوان ران و درشت‌نی را با یک مفصل مصنوعی یا ایمپلنت به یکدیگر متصل می‌‌کنند. بااینکه عمل تعویض مفصل زانو روشی جدید است، استفاده از آن به اواسط دهه 1800 بازمی‌گردد. با افزایش تقاضا برای عمل مفصل زانو، شرکت‌های تجهیزات پزشکی در طول سه دهه گذشته تمامی مفاصل مصنوعی را اصلاح کرده‌اند. امروزه جوانان بسیاری به دنبال راهکارهای دائمی یا موقت برای مفاصل آسیب‌دیده خود هستند. طبق آمار، جراحان سالانه بیش از 600 هزار عمل تعویض زانو و حدود 330 هزار تعویض مفصل ران انجام می‌دهند. از طرفی، خطراتی مرتبط با عمل مفصل وجود دارند. در بهترین حالت، زمان بهبودی طولانی‌تر و جراحی پرهزینه است. اگرچه طبق تحلیل‌های اقتصادی، این جراحی در درازمدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

 

آیا تضمینی برای دوام مفصل مصنوعی زانو وجود دارد؟

متأسفانه، هیچ‌کس مطمئن نیست که عمل تعویض مفصل زانو آخرین عمل مورد نیاز برای او خواهد بود یا خیر. هیچ عمل مفصلی 100 درصد موفقیت‌آمیز نبوده و هیچ مفصل مصنوعی‌ای دائمی نیست. اما به‌طورکلی، مفصل جایگزین‌شده 10 تا 15 سال دوام می‌آورد. طول عمر مفصل جایگزین‌شده به موارد زیر بستگی دارد:

 

نکاتی که طول عمر مفصل را افزایش مي‌دهند

اجتناب از انجام فعالیت‌های سنگین

فعالیت‌هایی که بر مفصل پا فشار زیادی وارد می‌کنند مانند دویدن و پریدن، سایش مفصل جدید را افزایش می‌دهند. ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، وزنه‌برداری و شنا، فشار کمی بر مفصل وارد می‌کنند و باعث فرسایش مفصل نمی‌شوند.

وزن بیمار

اضافه‌وزن نیز همانند ورزش تأثیر منفی بر عمل جایگزینی مفصل دارد. داشتن وزن مناسب طول عمر مفصل را افزایش می‌دهد.

سلامت بدنی بیمار و خطر عفونت

 پوکی استخوان موجب شکستگی و جایگزینی ناموفق مفصل می‌شود. داشتن بیماری‌هایی که خطر عفونت را افزایش می‌دهند نیز عوارضی را پس از عمل به همراه دارد.

 

معمولاً طول عمر مفصل جایگزین‌شده چقدر است؟

طبق مطالعات، مفاصل جایگزین‌شده تا 20 سال دوام می‌آورند. جوان بودن بیمار، عمل مفصل را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هدف شرکت‌های پزشکی این است که طول عمر این مفاصل را افزایش دهند. در آینده بیماران جوانی را خواهیم دید که بدون نیاز به عمل مجدد مفصل، بقیه عمر خود را با همان مفصل جایگزین‌شده زندگی خواهند کرد. حدود 30 سال است که پزشکان از عمل تعویض مفصل زانو استفاده می‌کنند. در این سال‌ها، پیشرفت‌های تدریجی در کیفیت مواد و طرح‌ها، طول عمر مفاصل جدید را از 10 تا 20 سال افزایش داده است.
 

آیا می‌توان عمر مفصل جایگزین‌شده را پیش‌بینی کرد؟

پیش‌بینی دوام مفصل جایگزین‌شده به دلایل مختلفی دشوار است. برای به دست آوردن این اطلاعات حدود یک تا دو دهه زمان لازم است. در تخمین عمر مفصل مصنوعی، سن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بیماران جوان‌تر، میزان فعالیت بیشتری دارند و فشار زیادی بر مفصل جدید خود وارد می‌کنند. به همین دلایل، برخی از جراحان به بیماران جوان‌تر توصیه می‌کنند که حتی با داشتن درد یا سفتی مفاصل، جراحی را به تعویق بیاندازند.

 

عمر مفصل زانو بستگی به عمر بیمار هم دارد

 

عمل تعویض مفصل را در چه سنی باید انجام داد؟

میانگین سن بیمارانی که این عمل را انجام می‌دهند 85 سال است. طبق مطالعات، افرادی که عمل تعویض مفصل انجام داده‌اند می‌توانند حداقل به اندازه مسافت یک خیابان راه بروند. با توجه به این آمار، این افراد حتی با کهولت سن نیز توانایی پیاده‌روی و انجام فعالیت‌های زندگی روزمره خود را خواهند داشت. 

 

آیا پس از عمل مفصل، به عمل مجدد زانو نیاز داریم؟

در 5 سال اول جراحی مفصل، حدود 2 درصد از بیماران نیاز به عمل مجدد دارند. اگر اولین عمل جایگزینی مفصل به‌دلایلی مانند عفونت یا شل شدن مفصل ناموفق باشد، عمل دوم (یا حتی سوم) لازم است و خطر این جراحی بسیار بالا است. همچنین انجام جراحی مجدد قطعاً دشوارتر است؛ زیرا دوره بهبود زانو طولانی‌تر بوده و احتمال موفقیت عمل جدید، نسبت به عمل اول پایین‌تر است.

 

آیا چاقی یا میزان فعالیت بدنی بر طول عمر مفصل تأثیر دارد؟

انجام فعالیت‌های سنگین باعث می‌شود افراد در 50 سالگی خود به عمل تعویض مفصل نیاز پیدا کنند. همه اعضای بدن ما عمر محدودی دارند. هرچه بیشتر ورزش‌هایی مانند تنیس و ماراتن انجام دهید، مفاصل‌تان سریع‌تر فرسوده می‌شوند. داشتن اضافه‌وزن نیز به زانوها فشار آورده و نیاز به عمل تعویض مفصل در سنین پایین‌تر را افزایش می‌دهد.

 

برای تولید مفاصل مصنوعی از چه موادی استفاده می‌کنند؟

دانشمندان سال‌ها پیش پروتز اُکسینیوم (نام تجاری ماده‌ای است که برای مفاصل جایگزین استفاده می‌شود) را از اُکسایش عنصر زیرکونیوم به دست آوردند. چون مفاصل قبلی برای بیماران حساسیت‌زا بودند، دانشمندان این مفصل جدید را باهدف رفع این مشکل اختراع کردند. محققان پس از مدتی آن را با پلی‌اتیلن ترکیب کردند و از طول عمر بالای اکسینیوم شگفت‌زده شدند.

بهترین برندهای مفاصل مصنوعی زانو کدام اند؟

برخی از بهترین شرکت‌های تولیدکننده مفاصل مصنوعی عبارت‌اند از:

  • زیمِر
  • اِسترایکِر
  • دِپو
  • اِسمیت 
  • گروپ لِپین
  • بایو تِک
  • مونوگرام

 

 بهترین برندهای مفاصل مصنوعی

 

جمع‌بندی

دانشمندان پس از انجام آزمایش‌های متعدد بر کیفیت مواد به‌کاررفته در مفصل، توانستند مفصلی را اختراع کنند که با رعایت برخی دستورالعمل‌‌ها تا 30 سال دوام بیاورد. اگر شما ورزش‌های سنگین انجام دهید مفاصل اصلی یا مصنوعی شما زودتر از بین خواهند رفت. طول عمر مفاصل مصنوعی به جنس مواد به‌کاررفته در آن‌ها نیز بستگی دارد.

 

منابع

drralphrizk.com

www.health.harvard.edu

www.mcleodhealth.org


مطالب مشابه

عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی
عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی

از مهم ترین روش‌های تشخیص آرتروز استفاده از تصاویر اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی تی اسکن است. تشخیص به‌موقع این اختلال باعث می‌شود درمان هرچه سریع‌تر آغاز شود و فرسایش و سائیدگی کمتری در استخوان و غضروف اتفاق بیفتد.

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×