• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو

مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۲

یکی از نکات مهم بعد از عمل جراحی مینیسک، مراقبت از زانو برای تسریع روند بهبودی و موفقیت کامل در عمل جراحی است. درواقع استراحت و رعایت نکات بهداشتی در طول دوره نقاهت تأثیر قابل توجهی بر پیشرفت بیمار می‌گذارند.

مینیسک‌ها به‌دلایل مختلف ازجمله‌ آرتروز، نقرس، آسیب‌های ورزشی و ... در سنین متفاوت دچار پارگی شده که باعث ناتوانی بیمار در راه رفتن یا صاف کردن کامل زانو می‌شوند. بنابراین عمل جراحی مینیسک و مراقبت بعد از آن از اهمیت زیادی برخوردار هستند. انجام برخی فعالیت‌ها در طول دوره نقاهت باعث آسیب به مینیسک و طولانی‌تر شدن دوره بهبودی می‌شود.

در ادامه به توضیح موارد مهمی که باید در طول دوره نقاهت مورد توجه قرار دهید می‌پردازیم:

 

رژیم غذایی

پس از بازگشت به خانه ابتدا از مایعات سبک مانند آبگوشت شروع کنید تا کمتر احساس حالت تهوع داشته باشید. کم‌کم می‌توانید از رژیم غذایی معمولی خود استفاده کنید.

 

مراقبت از زخم

نکات مربوط به مراقبت از زخم بعد از جراحی مینیسک عبارت‌اند از:

  • 72 ساعت پس از جراحی پانسمان را باز کنید. پس از آن، می‌توانید حمام کنید. بعد از حمام کردن، محل جراحی را مجدداً با چسب زخم بپوشانید.
  • تا زمانی که محل برش به‌طور کامل بسته نشده است، هیچ لوسیون یا پماد آنتی بیوتیکی روی محل زخم قرار ندهید.
  • برش‌های جراحی معمولاً‌ در عرض 4 هفته پس از عمل کاملاً‌ بهبود پیدا می‌کنند. تا زمانی که این برش‌ها به‌طور کامل بسته نشده‌اند، پای جراحی‌شده را داخل وان آب گرم و استخر به‌صورت غوطه‌ور در نیاورید.
  • پزشک در اولین ویزیت پس از عمل جراحی بخیه‌ها را جدا می‌کند.

 

پیشگیری از تشکیل لخته خون (DVT)

نکات مربوط به پیشگیری از تشکیل لخته خون پس از عمل جراحی مینیسک شامل موارد زیر هستند:

 

پیشگیری از تشکیل لخته خون (DVT)

 

  • استفاده از جوراب‌های طبی باعث کاهش ورم، افزایش سرعت بهبودی و جلوگیری از لخته شدن خون می‌شوند.
  • نرمش پمپ مچ پا را به‌صورت مرتب انجام دهید؛ زیرا این کار به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می‌کند.
  • پزشک گاهی‌اوقات برای کمک به جلوگیری از لخته شدن خون از رقیق‌کننده‌های خون استفاده می‌کند. او معمولاً توصیه می‌کند روزانه یک آسپرین 325 میلی‌گرمی را به‌صورت خوراکی و به مدت 2 تا 4 هفته بعد از جراحی مصرف کنید. توجه داشته باشید آسپیرین را همزمان با NSAID مصرف نکنید. همچنین اگر هرگونه مشکل معده، استفراغ خونی یا مدفوع خونی دارید مصرف آسپیرین را متوقف کنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از لخته شدن خون در طول سفر، بین مسافرت و عمل جراحی یک هفته فاصله بیندازید. همچنین در طول سفر به نکات زیر توجه کنید:
  1. اگر با هواپیما سفر می‌کنید هر یک ساعت بلند شوید و با عصا راه بروید. اگر با ماشین سفر می‌کنید هر 1 تا 2 ساعت توقف کنید و کمی پیاده‌روی کنید.
  2. مایعات بخورید و از مصرف الکل و کافئین بپرهیزید.
  3. جوراب‌های طبی خود را بپوشید.
  4. روز قبل از سفر، روز سفر و روز بعد از سفر 325 میلی‌گرم آسپیرین مصرف کنید.
  5. حرکات ورزشی خود را به‌ویژه پمپ مچ پا را در طول سفر انجام دهید.
  6. اگر در ساق پا ورم یا درد داشتید، با پزشک تماس بگیرید.

 

فعالیت‌های بعد از عمل و تحمل وزن

نکات مربوط به فعالیت‌های بعد از عمل جراحی و اعمال وزن بر روی زانو در حین راه رفتن و دراز کشیدن در ادامه ذکر شده‌اند:

  • با توجه به وسعت جراحی خود، از روش راه رفتن با لمس انگشت پا (TTWB) با کمک بریس قفل‌شده با کشش کامل استفاده کنید. در این روش وزن واقعی روی پا قرار نمی‌گیرد و فقط از انگشتان پا برای حفظ تعادل استفاده می‌شود.
  • اولین هدف شما پس از جراحی زانو دستیابی به عملکرد صحیح زانو است. درواقع پس از عمل جراحی در حین خم کردن زانو احساس راحتی بیشتری خواهید داشت، اما باید فوراً زانوی خود را صاف کنید. برای این کار باید یک بالشتک/ پد سفت زیر پاشنه پا قرار دهید تا زانوی شما به‌صورت کاملاً صاف قرار بگیرد. این کار را حداقل سه بار در روز انجام دهید.
  • قبل از جراحی یک بریس لولادار تهیه کنید. این بریس را همیشه باید استفاده کنید و فقط در هنگام انجام تمرینات درمانی، می‌توانید آن را باز کنید. بریس باید در هنگام خواب نیز مورد استفاده قرار گیرد.
  • فیزیوتراپ تمریناتی به شما آموزش می‌دهد که باید آن‌ها را سه تا چهار بار در روز و به مدت 10 دقیقه در هر جلسه انجام دهید. تمرینات را باید از روز بعد از عمل شروع کنید. این تمرینات شامل بالا بردن پای صاف، پمپ مچ پا و تمرین عضلات چهارسر ران (Quad sets) هستند.

 

استفاده از ایموبلایزر زانو

بیمارانی که عمل جراحی مینیسک انجام داده‌اند، برای محافظت از زانو در مرحله اول بهبودی باید در 3 هفته اول از ایموبلایزر زانو به‌صورت تمام‌‌وقت استفاده کنند. درواقع بیمار باید در هنگام خواب نیز از ایموبلایزر استفاده کرده و فقط برای تمرینات فیزیوتراپی و دوش گرفتن می‌تواند آن را باز کند.

 

 ایموبلایزر زانو

 

بالا نگه داشتن پا

بالش‌ها را فقط زیر مچ و ساق پا قرار دهید. آن‌ها را مستقیماً زیر زانو جمع نکنید. این کار به کاهش تورم کمک می‌کند و باعث می‌شود پا به طور کامل دراز شود، که در طول بهبودی امری بسیار مهم است.

 

سرمادرمانی

روش‌هایی که به کاهش درد و تورم با استفاده از سرمادرمانی کمک می‌کنند، در ذیل ذکر شده‌اند:

  • برای کمک به کاهش درد و تورم باید از یخ استفاده کرد. درصورت امکان، دستگاه سرمادرمانی (کرایوتراپی) را روی 4 تا 10درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. در 3 روز اول بعد از عمل تا حد امکان از این دستگاه به‌صورت متناوب 20 دقیقه استفاده کرده و 20 دقیقه استراحت کنید. می توان آن را به‌طور مداوم در طول شب استفاده کرد. پس از آن باید حداقل روزی 3 تا 5 بار و هر بار به مدت 20 دقیقه از آن استفاده کنید تا درد و تورم برطرف شوند.
  • هنگامی که بعد از برداشتن پانسمان جراحی از سرمادرمانی استفاده می‌کنید، یخ را مستقیماً روی پوست در حال بهبود قرار ندهید. بلکه از یک مانع پارچه‌ای نازک بین پوست و یخ استفاده کنید.

 

داروهای مسکن

نکات مربوط به مصرف داروهای مسکن پس از عمل جراحی مینیسک عبارت‌اند از:

  • داروهای مسکن خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید. این معمولاً به این معنی است که برای درد خفیف هر 4 ساعت یک قرص یا برای درد شدید هر 4 تا 6 ساعت 2 قرص مصرف کنید. از مصرف بیش‌ازحد تایلنول بپرهیزید.
  • هنگامی که نوانستید به خوبی غذا بخورید می توانید از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDS) نیز استفاده کنید. این داروها به کاهش درد، تورم و سفتی کمک خواهند کرد. توصیه می‌شود هر 12 ساعت یک تا دو عدد قرص ناپروکسن یا هر 6 تا 8 ساعت 400 تا 800 میلی‌گرم ایبوپروفن مصرف کنید. قبل از مصرف دارو چیزی بخورید و اگر دچار سوزش معده یا ناراحتی شدید دستگاه گوارش شدید، مصرف دارو را قطع کنید. همچنین اگر سابقه بیماری زخم کلیه، کبد، معده یا اختلالات خونریزی دارید یا اگر قرص سلبرکس، بکسترا یا داروهای رقیق‌کننده خون مانند کومادین (وارفارین) مصرف می کنید، از مصرف NSAID بپرهیزید.
  • مصرف منظم داروهای مسکن باعث ایجاد یبوست می‌شود، بنابراین درصورت نیاز از روان‌کننده‌های تجویزشده استفاده کنید. درمان‌های بدون نسخه شامل متاموسیل یا آب آلو برای جلوگیری از یبوست هستند.
  • در حین مصرف داروهای مسکن از رانندگی خودداری کنید.
  • داروی مسکن ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع شود، بنابراین آن را با مقداری غذا مصرف کنید.

 

ورزش

قبل از اولین ویزیت بعد از عمل، باید هر روز چند تمرین ساده انجام دهید که با هدف حفظ قدرت عضلانی و دامنه حرکتی زانوی شما انجام می‌شوند. تمرینات زیر را به‌صورت 5 ست 10 تایی (در مجموع 50 بار در روز) انجام دهید.

الف) بلند کردن پاها به‌صورت صاف

به پشت دراز بکشید و زانوی عمل‌نشده خود را خم کنید. در حالی که پای خود را صاف نگه داشته‌اید و انگشتان پا به سمت سقف هستند، پای خود را حدود 30 سانتی‌متر از زمین بلند کنید و به مدت 5 ثانیه نگه دارید. سپس پا را به آرامی پایین بیاورید و این حرکت را تکرار کنید. باید احساس کنید عضلات جلوی ران شما منقبض می‌شوند.

 

ب) اکستنشن زانو

به پشت دراز بکشید و یک حوله کوچک زیر مچ پای خود قرار دهید. مچ پای خود را به سمت پایین فشار دهید و به حوله فشار بیاورید تا زانوی شما صاف شود. پا را 5 ثانیه در همین حالت نگه دارید، سپس استراحت کرده و مجدداً حرکت را تکرار کنید.

 

ج) فلکشن زانو

جدای از تمرینات فوق، خم کردن زانو تا زمانی که بتوانید کشش را احساس کنید (اما نه درد بیش‌ازحد) نیز مهم است. نشستن روی صندلی بلند یا چهارپایه اغلب آسان‌تر است. ممکن است در ابتدا زانویتان کاملاً سفت شده باشد، اما با کاهش تورم به‌طور پیوسته پیشرفت را ملاحظه می‌کنید. زانوی خود را بیش از 90 درجه خم نکنید.

توجه داشته باشید باید در طول این تمرینات کشش را احساس کنید اما درد نداشته باشید. درصورت وجود تورم، پیش از تمرینات ورزشی از روش سرمادرمانی استفاده کنید و سپس پای خود را بالا بیاورید. از هر گونه ورزش یا فعالیتی که شامل وزنه یا نیروی اضافی است، خودداری کنید.

 

ورزش بعد از جراحی ترمیم مینیسک

 

ترک سیگار

سیگار را ترک کنید. سیگار با تداخل در ساخت DNA جدید، روند بهبودی را کند می‌کند. همچنین خطر عفونت و ذات‌الریه بعد از جراحی را با کند کردن گلبول‌های سفید بدن افزایش می‌دهد.

 

پیاده‌روی

بیماران باید در هفته اول از دو عصا و ایموبلایزر استفاده کنند. آن‌ها باید در حین راه رفتن وزن کمی روی پای جراحی‌شده اعمال کنند. بیمار می‌تواند پس از هفته اول به مدت چند وقت با کمک یک عصا راه برود. بیماری که عمل جراحی مینیسک انجام داده است نباید به مدت چهار ماه از فعالیت‌های چرخشی، پیچشی، چهارزانو زدن، خم شدن زانو یا ضربه‌ای استفاده کنید.

 

بازگشت به محل کار

افرادی که کارهای سبک انجام می‌دهند، می‌توانند در عرض یک هفته تا ده روز پس از عمل جراحی با کمک بریس به سر کار بازگردند. البته افرادی که زمان طولانی برای رفت‌وآمد صرف می‌کنند از این قاعده مستثنی هستند؛ زیرا ثابت ماندن طولانی پا باعث لخته شدن خون در ساق پا می‌شود. بیمارانی که کارهای سنگین انجام می‌دهند، نمی‌توانند قبل از 6 هفته به محل کار بازگردند. اکثر آن‌ها باید توسط فیزیوتراپ خود معاینه شوند.

 

انتخاب پزشک

یکی از نکات مهم بعد از عمل جراحی مینیسک مراقبت از زانو برای تسریع روند بهبودی و موفقیت کامل در عمل جراحی است. درواقع استراحت و رعایت نکات بهداشتی در طول دوره نقاهت تأثیر قابل توجهی بر پیشرفت بیمار می‌گذارند. مشورت با پزشکی متخصص و دلسوز در این دوره به شما کمک می‌کند روش‌های مراقبت را به‌درستی انجام دهید. دکتر علیرضا جواهری یکی از پزشکان متخصص درزمینه عمل جراحی لگن و زانو است. او پزشکی باتجربه است و در طول دوره نقاهت نکات کلیدی و ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات و رباط‌ها را برای شما توضیح می‌دهد. برای گرفتن نوبت می‌توانید با شماره تلفن 02129123462 و یا 09334131004 تماس حاصل فرمایید.

 

منابع

ct-ortho.com

drronakpatel.com

drsamchia.com.au

 


مطالب مشابه

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×