• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
عمل تعویض کشکک زانو - عوارض و مراقبت های بعد از جراحی

عمل تعویض کشکک زانو - عوارض و مراقبت های بعد از جراحی

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۲

تعویض کشکک زانو که اغلب به آن آرتروپلاستی پاتلوفمورال گفته می‌شود، نوعی تعویض جزئی زانو است. در این عمل سطح کشکک (کلاهک زانو) با پلی اتیلن و سطح مفصلی استخوان ران با کلاهک فلزی جایگزین می‌شوند.

تعویض کشکک زانو که اغلب به آن آرتروپلاستی پاتلوفمورال گفته می‌شود، نوعی تعویض جزئی زانو است. در این عمل سطح کشکک (کلاهک زانو) با پلی اتیلن و سطح مفصلی استخوان ران با کلاهک فلزی جایگزین می‌شوند. غضروف‌ها و استخوان‌های سالم و همچنین تمام رباط‌ها در بقیه قسمت‌های زانو حفظ می‌شوند. با توجه به اینکه بقیه مفصل زانو طبیعی است، این روش برای بیماران مبتلا به آرتریت کشکک زانو استفاده می‌شود. اکثر این بیماران جوان هستند و اغلب به آن‌ها پیشنهاد می‌شود برای تعویض کامل مفصل زانو تا پنجاه یا شصت سالگی صبر کنند.

آناتومی زانو

زانو به سه قسمت اصلی تقسیم می‌شود:

  • محفظه داخلی - قسمت داخلی زانو
  • محفظه جانبی - قسمت بیرونی زانو
  • محفظه پاتلوفمورال - جلوی زانو بین کشکک (کاسه زانو) و استخوان ران

 

آناتومی زانو


در قسمت پاتلوفمورال، کشکک در شیاری در بالای استخوان ران به نام تروکلئار قرار دارد. هنگامی که زانوی خود را خم یا صاف می‌کنید، کشکک در داخل این شیار به بالا و پایین حرکت می‌کند. غضروف مفصلی انتهای استخوان ران، شیار تروکلئار و سطح زیرین کشکک را می‌پوشاند. این غضروف مفصلی امکان حرکات بدون درد و صاف مفصل را فراهم می‌کند

آرتریت پاتلوفمورال

در آرتریت کشکک زانو، غضروفی که از سطح زیرین کلاهک زانو یا تروکلئا فمورال محافظت می‌کند، از بین می‌رود. با از بین رفتن غضروف، استخوان زیرین نمایان می‌شود. این اتفاق باعث سفت شدن مفصل و ایجاد درد در هنگام راه رفتن می‌شود. آرتریت کشکک زانو تقریباً در 10 درصد از بیماران مبتلا به آرتریت زانو به‌طور جداگانه رخ می‌دهد. بیماران معمولاً جوان‌ بوده و بیشتر آن‌ها زن هستند.

 

عکس آرتریت پاتلو فمورال

علائم آرتریت کشکک زانو

بیماران مبتلا به آرتریت پاتلوفمورال اغلب علائم درد قدامی زانو را که با بالا رفتن از پله‌ها، بلند شدن از حالت نشسته و نشستن برای مدت طولانی بدتر می‌شوند، تجربه می‌کنند. بیمار همچنین با کاهش دامنه حرکتی زانو مواجه می‌شود.

چه افرادی به عمل جراحی تعویض کشکک زانو نیاز دارند؟

بیمارانی که علائم زیر را تجربه می‌کنند به انجام عمل جراحی تعویض کشکک زانو نیاز دارند:

  1. حداقل درد هنگام راه رفتن روی سطوح هموار
  2. درد مفصل قدامی ناحیه رتروپاتلار که با موارد زیر تشدید می‌شود:
  • بلند شدن از حالت نشسته
  • بالا و پایین رفتن از پله‌ها
  • راه رفتن روی سطوح ناهموار
  • نشستن طولانی‌مدت با زانوی خمیده

بعلاوه افرادی که درد و خشکی زیادی در مفصل زانو دارند یا مبتلا به بیماری‌هایی مانند آرتروز زانو یا آرتروز روماتوئید هستند نیز باید سریعاً عمل تعویض کشکک زانو را انجام دهند؛ زیرا عارضه‌هایی مانند آرتروز دردهای پیشرونده هستند و درصورت عدم توجه، درد آن‌ها به‌صورت روزانه افزایش می‌یابد.
در آرتریت روماتوئید لایه‌ای به نام سینوویال که در داخل کپسول مفصلی قرار داشته و وظیفه ترشح مایعی به همین نام را دارد، دچار التهاب می‌شود. با التهاب و ترشح زیاد مایع، به مرور زمان استخوان کشکک دچار آسیب می‌شود. بنابراین به‌طور کلی زمانی باید به سراغ تعویض کشکک بروید که در هنگام استراحت یا فعالیت کردن درد زیادی در ناحیه زانو حس کنید.

عمل جراحی تعویض کشکک زانو

این جراحی تحت بیهوشی نخاعی یا عمومی همراه با تزریق بی‌حسی موضعی حین عمل و یک کاتتر بی‌حس‌کننده موضعی در مفصل انجام می‌شود. علاوه بر این، بلوک‌های عصب فمورال یا بی‌حسی موضعی نیز استفاده می‌شود.
پزشک در ابتدا آرتروسکوپی تشخیصی زانو را انجام می‌دهد. سپس برشی در اطراف جلوی زانو ایجاد می‌شود که قسمت انتهایی استخوان ران و کشکک را آشکار می‌کند. این برش به طور قابل‌توجهی کوچک‌تر از برش عمل تعویض کامل زانو است. از راهنماهای تخصصی جراحی برای برداشتن سطح فرسوده و شکل دادن به انتهای استخوان ران استفاده می‌شود. جزء فلزی که از نظر اندازه و شکل شبیه به انتهای استخوان ران است، به استخوان چسبانده می‌شود. کشکک زانو و غضروف آسیب‌دیده به همراه مقداری استخوان از سطح داخلی آن تراشیده می‌شوند و کلاهک فلزی کشکک روی آن ثابت می‌شود.
هنگامی که اجزا وارد می‌شوند، زانو در امتداد دامنه حرکتی حرکت داده می‌شود تا موقعیت دقیق ایمپلنت تأیید شود. زخم با بخیه‌های قابل‌جذب بسته می‌شود. این عمل حدود 45 دقیقه طول می‌کشد.

مراقبت‌های بعد از عمل

یکی از مهم‌ترین مراحل یک عمل جراحی موفق،‌ مراقبت‌های پس از عمل است. پس از عمل جراحی بیمار یک یا دور روز در بیمارستان بستری است و استراحت می‌کند. فیزیوتراپ روز بعد از عمل به او کمک می‌کند راه برود و تمریناتی پیشنهاد می‌دهد. بیمار باید برای چند روز اول از آتل زانو در حین راه رفتن استفاده کند. زمانی که بتواند پای خود را مستقیماً در تخت بالا بیاورد می‌تواند آتل را باز کند.

مراقبت‌های خانگی

  • تقریباً تا 2 هفته پس از جراحی باید مراقبت خود باشید و از انجام فعالیت‌های اضافی خودداری کنید. بااین‌حال می‌توانید به طور مستقل راه بروید و از امکانات حمام و آشپزخانه استفاده کنید.
  • پس از 2 هفته، می‌توانید به فعالیت‌هایی مانند رانندگی کردن و بالا رفتن از پله‌ها بپردازید.
  • بهبودی کامل 6 تا 8 هفته طول می‌کشد. در این مدت، مقداری تورم و ناراحتی طبیعی است و می‌توانید از داروهای تجویزشده توسط پزشک و یخ برای کاهش ورم استفاده کنید.
  • درصورت احساس درد در ناحیه جراحی‌شده،‌ می‌توانید با مشورت پزشک از آسپرین یا مسکن استفاده کنید.
  • پس از بهبودی، بافت‌های زانو شروع به نرم شدن می‌کنند و طبیعی‌تر می‌شوند.
  • در طول دوره نقاهت باید از واکر یا عصا برای راه رفتن استفاده کنید.
  • برای مراقبت بهتر از زانو می‌توانید تغییراتی در خانه ایجاد کنید. به‌عنوان مثال نصب دستگیره‌ در حمام، استفاده از نرده در راه‌پله‌ها، نصب صندلی در حمام و ... مانع از افتادن شما می‌شوند.
  • برخی از بیماران ممکن است نیاز به تزریق کورتیزون (پس از 12 هفته) برای تسکین درد بافت به‌دلیل جراحی و تنظیم مجدد زانو داشته باشند.
  • در برخی از بیماران بخش کوچکی از قسمت جانبی برش دچار بی‌حسی می‌شود. این مشکل معمولاً با گذشت زمان برطرف می‌شود اما ممکن است رفع آن 6 تا 12 ماه طول بکشد.

مزایای تعویض کشکک زانو

مزایای عمل تعویض کشکک زانو شامل موارد زیر هستند:

  • در عمل تعویض کشکک زانو از فلزاتی مانند تیتانیوم و آلیاژهای بر پایه کبالت-کروم استفاده می‌شود که حساسیت ایجاد نمی‌کنند.
  • در قسمت‌های پلاستیکی ایمپلنت‌ها نیز از پلی‌اتیلن پزشکی استفاده می‌شود که دارای مقاوت بالایی می‌باشند.
  • مزیت این عمل نسبت به تعویض کامل زانو این است که زانو احساس بسیار طبیعی‌تری بعد از عمل تعویض کشکک زانو خواهد داشت؛ زیرا تمام رباط‌های زانو به همراه غضروف مفصلی حفظ می‌شوند.
  • عملکرد و فعالیت بیمار پس از عمل تعویض کشکک زانو در مقایسه با تعویض کامل زانو بهتر هستند.
  • این عمل ساده‌تر از تعویض کامل مفصل زانو است، بیمار یک یا دو روز بعد از عمل از بیمارستان ترخیص می‌شود، بهبودی سریع‌تر اتفاق میفتد و او زودتر به فعالیت‌های روزمره باز می‌گردد.

عوارض عمل جراحی تعویض کشکک زانو

عمل جراحی تعویض کشکک زانو معمولاً عوارض خاصی به همراه ندارد و می‌توانید با گذراندن دوره نقاهت، دوباره مانند سابق راه بروید. بااین‌حال یکی از مهم‌ترین عوارض این عمل عفونت پس از جراحی است. عفونت‌هایی که ناشی از عمل جراحی تعویض کشکک زانو هستند به‌دلیل برش ایجادشده در اطراف ایمپلنت‌ها یا به‌خاطر نگهداری نامناسب از مفصل زانو به وجود می‌آیند. برخی از افراد بیشتر در معرض عفونت پس از عمل زانو هستند:

  • بیمارانی که تغذیه نامناسبی دارند.
  • بیمارانی که به دیابت مبتلا هستند.
  • بیمارانی که به سیگار اعتیاد دارند.
  • افرادی که اضافه وزن دارند.

از علائم عفونت پس از عمل تعویض کشکک زانو می‌توان به تب، احساس لرز، احساس درد و سفتی در زانو، ورم کردن زانو و عرق کردن شبانه اشاره کرد. برای پیشگیری از این عارضه باید به زانو خود استراحت کافی داد. جراح با استفاده از آنتی بیوتیک و شسشتوی زانو با کلروهگزیدین، احتمال وقوع عفونت در زانو را کاهش می‌دهد.
یکی دیگر از عوارض عمل تعویض کشکک زانو ایجاد لخته خون در بدن پس از عمل جراحی است. این عارضه می‌تواند باعث مسدود شدن ریه شود و زندگی بیمار را به خطر بیندازد. این عارضه معمولا تا 14 روز پس از عمل جراحی علائمی مانند احساس گرمای مداوم در فرد ایجاد می‌کند. برای پیشگیری از لخته شدن خون باید به بالا نگه‌ داشتن پاهای خود بالاتر از سطح بدن توجه کنید. همچنین پس از عمل جراحی نباید به مدت طولانی یک‌جا بنشینید.

ورزش‌های مناسب بعد از عمل جراحی

برای کاهش سفتی و به دست آوردن حداکثر عملکرد زانو، حفظ تعادل، استراحت و ورزش بسیار مهم هستند. فعالیت بیش‌ازحد باعث افزایش تورم و درد می‌شود. فعالیت بسیار کم نیز می‌تواند بهبودی شما را طولانی کرده و تحرک زانو را محدود کند. به‌طور کلی راه رفتن و خم کردن زانو خوب است. برای بهبودی سریع‌تر تمرین‌های زیر را حداقل دو بار در روز و با 20 بار تکرار هر تمرین انجام دهید.

 

ورزش‌های مناسب بعد از عمل جراحی

 

خم کردن زانو به‌صورت نشسته

  • در حالت نشسته، زانوی خود را خم و صاف کنید.
  • روی لبه صندلی بنشینید و ساق پا را به سمت بیرون بلند کنید تا زانو صاف شود.
  • سپس پا را تا جایی که ممکن است خم کنید.
  • این حالت کشیده را با زانو خم‌شده به مدت 20 ثانیه حفظ کنید. سپس استراحت کنید.

بالا بردن پا به‌صورت مستقیم

  • به پشت دراز بکشید و پای غیرجراحی را خم کنید تا کف پا روی تخت قرار گیرد.
  • پای جراحی‌شده را صاف کنید و آن را تقریباً 30 سانتی‌متر از روی تخت بلند کنید.
  • زانو را صاف نگه دارید.
  • سپس پا را به‌آرامی به سمت تخت پایین بیاورید.

کشش عضلات چهار سر ران

  • یک حوله ضخیم رول‌شده زیر ران خود قرار دهید.
  • انگشتان پا را به سمت خود بکشید؛ پاشنه پا را از روی تخت بلند کنید تا زانو صاف شود.
  • ران شما باید روی حوله بماند.
  • 4 ثانیه نگه دارید. سپس استراحت کنید.
  • این حرکت را ده بار تکرار کنید.

کلام آخر

مهم‌ترین نکته قبل از انجام عمل تعویض کشکک زانو مشورت با پزشکی باتجربه و حرفه‌ای است. پزشک شرایط بیمار را بررسی می‌کند و متناسب با سن،‌ شدت بیماری، بیماری‌های زمینه‌ای و ... عمل مناسب را توصیه می‌کند. در این زمینه دکتر جواهری یکی از جراحان ارتوپد و فوق تخصص باتجربه است که با توجه به جراحی‌های مختلف درزمینه زانو قادر به راهنمایی شما می‌باشد. بنابراین اگر قصد انجام عمل تعویض کشکک زانو دارید به ما مراجعه کنید و از خدمات فوق‌تخصصی مرکز ما بهره‌مند شوید.

 

 

منابع

stvincentsboneandjoint.com
verywellhealth.com
.thecambridgeknee.co.uk

 

سوالات متداول

آیا می‌توانم بعد از تعویض کشکک زانو بدوم؟

اکثر بیماران پس از تعویض کشکک زانو قادر خواهند بود به ورزش‌هایی مانند دویدن، اسکی، گلف و تنیس بازگردند.

چه زمانی می‌توانم پس از تعویض کشکک زانو ورزش کنم؟
چه زمانی بعد از تعویض کشکک زانو می‌توانم مشغول به کار شوم؟
چه زمانی می‌توانم پس از تعویض کشکک زانو رانندگی کنم؟
چه زمانی می‌توانم بعد از تعویض کشکک زانو راه بروم؟

مطالب مشابه

عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی
عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی

از مهم ترین روش‌های تشخیص آرتروز استفاده از تصاویر اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی تی اسکن است. تشخیص به‌موقع این اختلال باعث می‌شود درمان هرچه سریع‌تر آغاز شود و فرسایش و سائیدگی کمتری در استخوان و غضروف اتفاق بیفتد.

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×