• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
آمادگی قبل از جراحی تعویض مفصل زانو - نکات مهم قبل از جراحی

آمادگی قبل از جراحی تعویض مفصل زانو - نکات مهم قبل از جراحی

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۲

انجام اقدامات لازم قبل از جراحی تعویض مفصل زانو باعث میشود تا روند بهبودی بعد از عمل سریع تر پیش برود. به یاد داشته باشید، بهترین نتیجه بعد از جراحی زمانی به دست می‌آید که اقدامات لازم را قبل از جراحی انجام دهید.

جراحی تعویض مفصل زانو یکی از انواع پرکاربرد جراحی زانو است که می‌تواند در بهبودی فرد و بازیابی توانایی حرکتی او نقش داشته باشد. مهم‌ترین اقدامی که باید برای تعویض مفصل زانو انجام دهید آمادگی قبل از جراحی است که باعث می‌شود نتیجه جراحی بهتر شود و به بهبود سریع‌تر شما کمک می‌کند. در این مطلب به بررسی اقدامات لازم برای آمادگی قبل از تعویض مفصل زانو می‌پردازیم.

 

اقدامات لازم برای آمادگی قبل از تعویض مفصل زانو

اگر قصد داشته باشید عمل جراحی تعویض مفصل زانو انجام دهید، احتمالاً جراح به شما می‌گوید بهبودی پس از عمل مدتی طول می‌کشد. درواقع، ممکن است 12 هفته یا بیشتر طول بکشد تا به‌طور کامل به فعالیت‌های عادی روزمره خود بازگردید. در این راستا، کارشناسان توصیه می‌کنند برای بهبودی آسان‌تر و سریع‌تر اقدامات زیر را انجام دهید:

 

اقدامات لازم برای آمادگی قبل از تعویض مفصل زانو

 

وزن اضافی خود را کاهش دهید

اضافه‌وزن می‌تواند مشکل بزرگی برای زانوهای شما باشد و باعث افزایش فشار و کاهش تحرک شود. برای کمک به بهبودی و محافظت از سلامت زانو در آینده، ایده خوبی است که تا حد امکان وزن اضافی خود را کاهش دهید.
یک رژیم غذایی با کالری کنترل‌شده و افزایش فعالیت‌های بدنی در ماه‌ها و هفته‌های قبل از جراحی می‌توانند به کاهش وزن شما کمک کنند.

 

ورزش کنید

برای اطمینان از بهبودی سریع پس از جراحی، قبل از عمل تا حد امکان فعال باشید. فعالیت‌ بدنی به شما کمک می‌کند تا عضلات اطراف زانوی خود را تقویت کنید تا بتوانند بهتر از مفصل جدید شما حمایت کنند.
به یاد داشته باشید، در طول نقاهت به عصا یا واکر نیاز خواهید داشت، بنابراین ایجاد مقداری قدرت بالاتنه نیز به تحرک شما بلافاصله پس از جراحی کمک خواهد کرد.

 

سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن نه تنها برای سلامتی شما مضر است، بلکه می‌تواند شما را در معرض خطر عوارض ناشی از جراحی تعویض مفصل زانو نیز قرار دهد. سیگار کشیدن می‌تواند باعث افزایش زمان بهبودی شود، خون را رقیق کند و شما را در معرض خطر عفونت قرار دهد.

 

داروهای خود را بررسی کنید

برخی از داروها می‌توانند خطر عوارض شما را در حین جراحی افزایش دهند، بنابراین باید پیش از عمل جراحی درخصوص داروهایی که مصرف می‌کنید با پزشک صحبت کنید. برخی از داروها لخته شدن خون را دشوار کرده و برخی دیگر سیستم ایمنی شما را سرکوب می‌کنند، بنابراین مبارزه با عفونت‌ها پس از جراحی سخت‌تر می‌شود. ممکن است لازم باشد چند هفته قبل از جراحی مصرف آن‌ها را متوقف کنید.
به‌عنوان مثال باید هفت روز قبل از جراحی مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ناپروکسن، ایبوپروفن و آسپرین را متوقف کنید؛‌ زیرا این داروها با انعقاد خون تداخل می‌کنند و باعث افزایش خون از دست رفته در طول عمل جراحی می‌شوند.
همچنین باید هفت روز قبل از جراحی مصرف مکمل‌های مختلف مانند ویتامین ای،‌ روغن ماهی و جینسینگ را متوقف کنید.

 

تغذیه مناسب پیش از عمل

بیمار باید قبل از تعویض مفصل زانو، به نوع رژیم غذایی خود توجه کند تا مدت‌زمان دوره نقاهت کوتاه‌تر شود و زخم‌ها سریع‌تر بهبود یابند. از مهم‌ترین مواد غذایی که باید برای آمادگی قبل از تعویض مفصل زانو مصرف کنید، عبارت‌اند از:

  • کربوهیدرات‌هایی مانند غلات کامل می‌توانند متابولیسم بدن را افزایش دهند.
  • چربی‌های سالم مانند سالمون، ماهی خال‌دار و ساردین حاوی امگا 3 هستند و خاصیت ضدالتهابی دارند.
  • مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین دی مانند اسفناج، دانه‌های چیا و همچنین محصولات لبنی می‌توانند به بهبود و محافظت از استخوان‌ها کمک کنند.
  • مواد غذایی حاوی ویتامین سی ازجمله مرکبات و سبزیجاتی مانند گل کلم، فلفل دلمه‌ای و کلم بروکلی باعث بهبود مفاصل و کاهش التهاب می‌شوند.

 

به دندانپزشک مراجعه کنید

مشکلات مهم دندان‌ها باید قبل از عمل جراحی برطرف شوند. باکتری‌ها در طول فرایند دندانپزشکی وارد جریان خون می‌شوند و ممکن است باعث عفونت ‌شوند. این عفونت می‌تواند به مفصل مصنوعی لگن برسد و آن را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین پیش از عمل جراحی به دندانپزشک مراجعه کنید و لزوم انجام عمل دندان را به جراح خود اطلاع دهید.

 

از بالا رفتن از پله‌ها بپرهیزید

بالا رفتن از پله‌ها بلافاصله پس از جراحی تعویض مفصل زانو دشوار است. بنابراین اگر اتاق خواب شما طبقه بالا است، قبل از انجام عمل جراحی تخت خود را به طبقه پایین منتقل کرده یا روی کاناپه محلی مناسب برای استراحت خود آماده کنید.

 

محلی مناسب برای استراحت خود فراهم کنید

حتماً یک صندلی محکم با دسته‌هایی که به ایستادن و تکیه کردن شما کمک می‌کنند تهیه کنید. قرار دادن یک بالشتک محکم روی نشیمنگاه صندلی نیز می‌تواند به هنگام ایستادن کمک کند. می‌توانید از یک زیرپایی نیز برای بلند کردن پای خود استفاده کنید.
همچنین وسایل موردنیاز مانند دستمال کاغذی، عینک، کنترل تلویزیون، سطل زباله، لپ‌تاپ و ... را روی میزی کنار خود قرار دهید.

 

وسایل کمکی تهیه کنید

پس از عمل جراحی تا مدتی باید از واکر و عصا برای راه رفتن استفاده کنید. همچنین برای حمام کردن به صندلی مخصوص نیاز پیدا می‌کنید. بنابراین پیش از عمل جراحی وسایل کمکی را تهیه کنید.

 

حمام را متناسب با نیازهای خود آماده کنید

برای راحت‌تر حمام کردن از یک سردوش قابل‌تنظیم دستی استفاده کنید و میله‌های دستگیره‌ای را در کنار وان یا دوش و در کنار توالت نصب کنید تا به بلند شدن و نشستن شما کمک کنند. از پادری‌های غیرلغزنده در حمام استفاده کنید تا از لیز خوردن شما جلوگیری کنند.

 

کمپرس یخ تهیه کنید

استفاده از کمپرس یخ بر روی زانو بعد از جراحی بسیار مهم است و باعث کاهش تورم، درد و التهاب می‌شود تا زانو دامنه حرکتی بیشتری داشته باشد. می‌توانید از یخ معمولی در کیسه‌های زیپ‌دار، کیسه‌های سبزیجات یخ‌زده یا بسته‌های یخ مخصوصی که دور زانوی شما می‌پیچند استفاده کنید.

 

کارهای مربوط به خانه را انجام دهید

پیش از عمل جراحی لباس‌ها را بشویید، خانه را تمیز کرده و ملحفه‌ها را عوض کنید؛ زیرا این کارها پس از جراحی دشوار خواهند بود. گیاهان آپارتمانی را در یک قسمت قرار دهید تا آبیاری آسان‌تر شود و مواد غذایی موردنیاز و نیمه‌آماده تهیه کنید و در فریزر قرار دهید.

 

وسایل اضافی را از سر راه بردارید

به اطراف خانه نگاهی بیندازید و به این فکر کنید چگونه با واکر یا عصا آسان‌تر می‌توانید راه بروید. بنابراین فرش‌ها را جابه‌جا کنید و سیم‌های برق را از سر راه بردارید. همچنین مبلمان را طوری قرار دهید که عصا یا واکر شما به آن‌ها گیر نکند و مسیری برای حرکت داشته باشید.

حتما بخوانید:  مزایا و معایب عمل جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

 

برنامه ورزشی قبل از عمل جراحی تعویض مفصل زانو

ممکن است متوجه شده باشید که به‌دلیل ناراحتی مفصل زانو، فعالیت کمتری داشته‌اید. وقتی از ماهیچه‌ها استفاده نمی‌شود، ضعیف می‌شوند و در حمایت و حرکت بدن شما عملکرد خوبی ندارند.
انجام جراحی زانو مشکل مفصل را اصلاح می‌کند، اما برای تقویت و کشش ماهیچه‌های خود برای حمایت مناسب از مفصل جدید به یک برنامه ورزشی منظم نیاز دارید.
شروع یک برنامه ورزشی قبل از جراحی می‌تواند تا حد زیادی به بهبودی شما کمک کند.
چندین تمرین در ادامه ذکر شده‌اند که می‌توانید قبل از جراحی روی آن‌ها کار کنید. توجه به این نکته ضروری است که در هنگام انجام تمرینات به خود فشار نیاورید و در صورتی که احساس ناراحتی کردید،‌ ورزش را متوقف کنید.
باید سعی کنید قبل از جراحی، به‌صورت روزانه و روزی یک تا دو بار ورزش کنید. هر تمرین را 10 تا 20 بار برای هر دو پا تکرار کنید.
برای راحتی بیشتر، تمرینات را به‌صورت دراز کشیده انجام دهید.
حرکات پیشنهاد‌شده شامل موارد زیر هستند:

 

1-حرکات دایره‌ای مچ پا و حرکت مچ پا به سمت بالا

پاهای خود را با کشیدن مچ پا به سمت بالا و پایین حرکت دهید، سپس پاها را از زمین دور کنید. در مرحله بعد پاها را درجهت عقربه‌های ساعت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

 

2-فشار ران (تمرینات چهار سر ران)

با فشار دادن پشت زانو و ران خود به طرف تخت،‌ عضلات بالای ران را سفت کنید. 5 ثانیه در این حالت بمانید. سپس استراحت کنید.

 

3-سر دادن پاشنه پا (خم شدن مفصل ران و زانو)

با کشیدن پاشنه پا به سمت باسن، ران و زانوی خود را خم کنید. پاشنه پای خود را به سمت پایین به حالت اولیه بلغزانید و استراحت کنید. در طول تمرین کاسه زانو را به سمت سقف نگه دارید. ممکن است بخواهید از یک کیسه پلاستیکی در زیر پاشنه خود استفاده کنید تا راحت‌تر سر بخورد.

 

4-سر دادن پا (دور و نزدیک کردن پاها از هم)

پایی را که می‌خواهید جراحی کنید، به سمت بیرون بلغزانید و کاسه زانو را به سمت سقف قرار دهید. پای خود را به حالت اولیه برگردانید. ممکن است بخواهید از یک کیسه پلاستیکی در زیر پاشنه خود استفاده کنید تا راحت‌تر سر بخورد.

 

5-ضربات درازکشیده (قوس دادن کم چهار سر ران)

به پشت دراز بکشید و یک پتو یا حوله رول‌شده زیر زانوی پایی که می‌خواهید جراحی کنید، قرار دهید. پای جراحی را صاف کنید. 5 ثانیه نگه دارید. به‌آرامی پای خود را پایین بیاورید و استراحت کنید. پشت زانوی شما باید در طول تمرین با پتو یا حوله در تماس باشد.

 

6-بلند کردن پا به‌صورت راست و مستقیم

پای دیگر خود را روی تخت خم کنید و پایی را که می‌خواهید جراحی کنید به سمت بالا بلند کنید. سپس زانوی خود را صاف نگه دارید. مچ پا را هم به سمت بالا خم کنید و انگشتان پا را به سمت خود بکشید. به مدت 5 ثانیه در این وضعیت بمانید و به‌آرامی پای خود را پایین بیاورید و استراحت کنید. اگر نمی‌توانید این ورزش را دراز کشیده انجام دهید، می‌توانید آن را در حالت ایستاده نیز انجام دهید.

 

برنامه ورزشی قبل از عمل جراحی تعویض مفصل زانو

 

7-تمرین تحرک در رختخواب

به‌صورت صاف به پشت دراز بکشید. روی هر دو آرنج بالا بیایید. بازوها را از پشت صاف کنید و به حالت نشسته قرار بگیرید. دوباره خود را روی آرنج پایین بیاورید، سپس به‌حالت صاف دراز بکشید.

 

8-شنا روی صندلی

روی یک صندلی محکم بنشینید. دسته‌های صندلی را بگیرید و به سمت پایین فشار بیاورید، آرنج‌های خود را صاف کنید تا باسن خود را چند سانتی‌متر از صندلی بلند کنید. به‌مدت 5 ثانیه در این حالت بمانید و سپس به‌آرامی خود را روی صندلی پایین بکشید. اگر بازوهایتان ضعیف هستند، از پاها برای بلند کردن باسن از روی صندلی استفاده کنید.

 

9-کشش زانو (خم کردن زانو در حالت نشسته)

در جلوی صندلی محکمی بنشینید. به‌آرامی 10 بار پا را به جلو و عقب حرکت دهید تا پای شما گرم شود. سپس پای خود را بلغزانید و تا جایی که می‌توانید زانوی خود را خم کنید. برای این حرکت می‌توانید از دست‌ها هم استفاده کنید. 30 ثانیه در این حالت بمانید. سپس به حالت اولیه برگردید و استراحت کنید. 3 بار این حرکت را به‌آرامی تکرار کنید.

 

10-حرکت کشش زانو در حالت صاف (کشش زانو در حالت نشسته)

روی یک صندلی محکم بنشینید و یک پا را روی صندلی و پای دیگر را روی زمین قرار دهید. در این حالت باید پشت زانوی خود احساس کشش کنید. برای افزایش کشیدگی می‌توانید به ران خود فشار بیاورید یا یک حوله رول‌شده زیر مچ پای خود قرار دهید. این حرکت کششی را 5 تا 10 دقیقه انجام دهید.

 

برنامه ورزشی قبل از عمل جراحی تعویض مفصل زانو 2


مطالعه بیشتر: ورزش مناسب بعد از عمل تعویض مفصل زانو 

کلام آخر

به یاد داشته باشید، بهترین نتیجه بعد از جراحی زمانی به دست می‌آید که اقدامات لازم را قبل از جراحی انجام دهید. این اقدامات به روند بهبود شما کمک می‌کنند و باعث می‌شوند سریع‌تر به زندگی عادی بازگردید. دکتر جواهری یکی از جراحان و متخصصان است که درزمینه عمل جراحی تعویض مفصل زانو تخصص دارد. او پیش از عمل جراحی توضیحات لازم را درخصوص اقدامات لازم برای عملی موفقیت‌آمیز در اختیار شما قرار می‌دهد. بنابراین اگر قصد دارید عمل تعویض مفصل زانو انجام دهید به مرکز ما مراجعه کنید و از خدمات ما بهره‌مند شوید.

 

منابع

aarp.org/home-family

spirehealthcare.com

ucsfhealth.org

allinahealth.org

 

مطالب مشابه

عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی
عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی

از مهم ترین روش‌های تشخیص آرتروز استفاده از تصاویر اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی تی اسکن است. تشخیص به‌موقع این اختلال باعث می‌شود درمان هرچه سریع‌تر آغاز شود و فرسایش و سائیدگی کمتری در استخوان و غضروف اتفاق بیفتد.

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×