• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. عوامل مختلفی ازجمله افزایش سن، چاقی، آسیب‌های مفصلی و جنسیت فرد در ابتلای افراد به آرتروز زانو نقش دارند. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست. در این مطلب به بررسی رابطه بین ژنتیک و آرتروز زانو می‌پردازیم.

 

آرتروز زانو چیست؟

بیش از 100 نوع مختلف از آرتریت وجود دارند که آرتروز یکی از رایج‌ترین آن‌ها است. استئوآرتریت زانو نوعی بیماری دژنراتیو مفصلی است که با گذشت زمان بدتر می‌شود. در حال حاضر هیچ درمانی برای آرتروز وجود ندارد و غضروف فرد مبتلا به این بیماری به مرور تجزیه می‌شود.

غضروف بافتی همبند، محافظ و فیبری است که انتهای استخوان‌ها قرار می‌گیرد و به‌عنوان ضربه‌گیر عمل‌می‌کند و به استخوان‌ها اجازه می‌دهد به راحتی روی یکدیگر حرکت کنند. هنگامی که غضروف شروع به تجزیه می‌کند، استخوان‌ها به یکدیگر ساییده می‌شوند. علاوه بر این، زمانی که استخوان شروع به ترمیم خود می‌کند، خارهای استخوانی یا استئوفیت‌ها تشکیل می‌شوند. افراد مبتلا به آرتروز زانو درد، سفتی و تورم در مفاصل زانو را تجربه می‌کنند.

 

آیا آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز زانو همیشه به‌صورت ارثی منتقل نمی‌شود اما در برخی موارد، فرد مبتلا این بیماری را از والدین خود به ارث می‌برد. کارشناسان در حال حاضر دلیل افزایش احتمال ابتلا به آرتروز زانو در میان اعضای خانواده را نمی‌دانند.

اشکال ارثی آرتروز ناشی از جهش در ژن‌هایی است که به شکل‌گیری و حفظ استخوان و غضروف کمک می‌کنند. این نوع آرتروز ممکن است در سنین پایین ظاهر شود و به سرعت پیشرفت کند. چندین ژن و سایر عوامل خطر مانند چاقی، صدمات و آناتومی مفاصل در ایجاد آرتروز زانو نقش دارند.

 

رابطه بین آرتروز زانو و برخی ژن‌ها

تحقیقات نشان می‌دهند چندین گروه از ژن‌ها ازجمله موارد زیر ممکن است خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهند:

 

رابطه بین آرتروز زانو و برخی ژن‌ها

 

  • ژن‌های ساختاری ماتریکس خارج سلولی غضروف. تغییرات در ژن‌های COL2A1، COL9A3 و COL11A1 ممکن است بر غضروف و بافت‌های همبند که عضلات و مفاصل شما را تثبیت می‌کنند، تأثیر بگذارند و دوام آن‌ها را در برابر استرس در لگن و مفاصل کاهش دهند. جهش در این ژن‌ها با ساییدگی سریع‌تر در زانوها و باسن شما مرتبط است.
  • ژن‌های تراکم استخوان. ژن‌های گیرنده ویتامین دی (VDR) و گیرنده استروژن آلفا (ESR1) بر گیرنده‌های استروژن تأثیر می‌گذارند و ممکن است خطر کلی ابتلا به آرتروز زانو را افزایش دهند.
  • ژن‌های سیگنال دهنده سلول‌های کندروسیت. تغییرات در ژن‌های BMP5، FRZB و IL-4Rα عمدتاً بر زنان تأثیر می‌گذارند و شانس ابتلا به آتروز را در لگن، زانو و سایر مفاصل افزایش می‌دهند.
  • ژن‌های سیتوکین التهابی. ژن‌های IL-1، IL-10، TGFB1، IL-6 و TNFα بر التهاب در سینوویوم (پوشش) مفاصل شما تأثیر می‌گذارند. التهاب می‌تواند منجر به تجزیه غضروف شود که دست‌ها، زانوها و باسن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

درحالی‌که دانشمندان تغییرات ژنی مختلفی را شناسایی کرده‌اند که ممکن است به آتروز کمک کنند، آن‌ها هنوز دقیقاً نمی‌دانند ژنتیک چه نقشی در ایجاد این بیماری دارد.

علاوه بر این، افرادی که دارای ویژگی‌های ژنتیکی خاص یا بیماری‌های ارثی مانند سندرم اهلرز-دنلوس (EDS) هستند، بیشتر درمعرض خطر ابتلا به آرتروز زانو قرار دارند.

افراد مبتلا به سندرم اهلرز-دنلوس سطح کلاژن پایینی دارند که می‌تواند توانایی آن‌ها برای حمایت از عضلات و مفاصل را کاهش دهد. این مسئله می‌تواند منجر به مفاصل ناپایدار و پرتحرک شود که ممکن است به ابتلا به آتروز کمک کند.

 

چه عوامل دیگری باعث آرتروز زانو می‌شوند؟

طیف وسیعی از عوامل می‌توانند در ابتلای افراد به آرتروز نقش داشته باشند:

 

چه عوامل دیگری باعث آرتروز زانو می‌شوند؟

 

  • آسیب مفاصل یا استفاده بیش‌ازحد. استرس مکرر روی مفاصل، خم شدن یا آسیب می‌تواند احتمال ابتلا به آرتروز زانو را افزایش دهد.
  • سن. خطر آرتروز زانو با افزایش سن افزایش می‌یابد.
  • جنسیت. زنان بیشتر از مردان (به‌ویژه پس از 50 سالگی) درمعرض ابتلا به آرتروز زانو هستند.
  • چاقی. داشتن وزن اضافی به مفاصل تحمل‌کننده وزن به‌خصوص در زانو و لگن فشار وارد می‌کند. چاقی همچنین می‌تواند اثرات متابولیکی داشته باشد که بر خطر آرتروز زانو تأثیر می‌گذارد.
  • نژاد. آرتروز در برخی از جمعیت‌های آسیایی کمتر از سایرین دیده می‌شود.

 

تأثیر فاکتورهای ژنتیکی بر آرتروز زانو

مطالعات مختلفی بر روی فاکتورهای ژنتیکی ازجمله فاکتورهای خانوادگی و رابطه دوقلو‌ها انجام شده‌‌اند و تأثیر عوامل ژنتیکی و محیطی را در ایجاد آرتروز بررسی کرده‌اند. نتایج نشان می‌دهند آرتروز زانو و لگن به‌صورت خوشه‌های خانوادگی مشاهده می‌شوند. بااین‌حال، اعتقاد بر این است که خوشه‌بندی در خانواده‌ها علاوه بر هر گونه تأثیرات ژنتیکی می‌تواند ناشی از محیط مشترک خانواده باشد.

مطالعات روی دوقلوهای همسان و غیرهمسان اثرات مجزای عوامل ژنتیکی و محیط مشترک خانوادگی را نشان داده‌اند. مطالعات دوقلو به دانشمندان اجازه داده‌اند تا سهم نسبی عوامل ژنتیکی و محیطی را در ایجاد استئوآرتریت تعریف کنند.

درنهایت، مطالعات روی دوقلوهای همسان که دارای وراثت ژنتیکی یکسانی هستند نشان داده‌اند که اگر یکی از دوقلوها آرتروز مفاصل زانو، لگن یا انگشتان دست داشته باشد، دیگری نیز نسبت به سایر بستگان بیشتر درمعرض خطر ابتلا به این بیماری است. بااین‌حال نقش عوامل محیطی مانند وزن اضافی بدن یا آسیب‌های مفصلی را در ابتلا به آرتروز زانو نمی‌توان نادیده گرفت.

 

پیشگیری از ایجاد آرتروز ارثی

برای کسانی که می‌دانند سابقه آرتروز در خانواده خود دارند، روش‌های مختلفی برای پیشگیری از این بیماری وجود دارند. درواقع استئوآرتریت زانو بیماری بسیار شایعی است که می‌تواند هر فردی را درگیر کند. بنابراین برای پیشگیری از آن، بهتر است:

  • تا حدودی فعال باشید و به‌طور منظم ورزش کنید. نوع تمرینی که فرد انجام می‌دهد به خود فرد بستگی دارد. مهم‌ترین مسئله انتخاب تمرینی ملایم مانند شنا، پیاده‌روی روزانه و ... برای مفاصل است.
  • رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و مقدار زیادی میوه و سبزیجات برای پیشگیری از آرتروز مصرف کنید. همچنین از مصرف شکر و غذاهای فرآوری‌شده تا حد امکان بپرهیزید. رژیم غذایی مناسب در درجه اول برای کنترل وزن و چربی بدن مهم است.
  • برای یافتن تمرینات صحیح که باعث تقویت مفاصل آسیب‌دیده می‌شوند، با فیزیوتراپ و پزشک مشورت کنید.

 

جمع‌بندی

تحقیقات گسترده‌ای درخصوص ارثی بودن آرتروز زانو انجام شده‌اند. نتایج تحقیقات احتمال تأثیر برخی ژن‌ها بر آرتروز زانو را نشان می‌دهند. اما هنوز رابطه‌ای قطعی بین ژنتیک و آرتروز زانو یافته نشده است. بااین‌حال اگر یکی از اعضای خانواده شما مبتلا به آرتروز زانو است، به متخصص مراجعه کنید و از راهنمایی‌های او بهره‌مند شوید. ما دکتر علیرضا جواهری (جراح ارتوپد و فوق تخصص زانو و لگن) را به شما پیشنهاد می‌دهیم. او راهکارهایی عالی در جهت درمان و جلوگیری از ابتلا به آرتروز زانو به شما ارائه می‌دهد.

 

 منابع

healthline.com

medicalnewstoday.com

buzzrx.com

jointacademy.com


مطالب مشابه

عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی
عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی

از مهم ترین روش‌های تشخیص آرتروز استفاده از تصاویر اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی تی اسکن است. تشخیص به‌موقع این اختلال باعث می‌شود درمان هرچه سریع‌تر آغاز شود و فرسایش و سائیدگی کمتری در استخوان و غضروف اتفاق بیفتد.

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×