• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
آیا پیاده روی باعث ساییدگی مفصل زانو می شود؟ + تکنیک های صحیح راه رفتن

آیا پیاده روی باعث ساییدگی مفصل زانو می شود؟ + تکنیک های صحیح راه رفتن

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۸

پیاده روی یکی از ورزش های ساده و موثر در جهت کاهش درد و بهبود عملکرد حرکتی افراد مبتلا به آرتروز و ساییدگی زانو می باشد. تنظیم یک برنامه منظم جهت پیاده روی از سفتی و التهاب مفاصل می کاهد و از وخیم تر شدن اوضاع جلوگیری می کند.

پیاده روی مناسب‌ترین ورزش برای افرادی که به ساییدگی مفصل زانو دچار هستند

افرادی که دچار ناراحتی های زانویی هستند به دو دسته تقسیم می شوند:

جوانانی که در فعالیت های ورزشی شرکت می کنند و معمولا از درد جلوی زانوی خود (استخوان کشکک زانو) شکایت دارند و درد آن ها هنگام نشستن و برخاستن و در حین بالا و پایین رفتن از پله  افزایش پیدا می کند. 

دسته دوم نیز افراد مسنی هستند که به دلیل ساییدگی و تخریب غضروف مفاصل خود دچار زانو درد شده و به این عارضه آرتروز زانو نیز گفته می شود. ساییدگی مفصل زانو بر اثر عوامل مختلفی رخ می دهد که اصلی ترین دلیل آن کهولت سن می باشد. زیرا با افزایش سن بدن دیگر قادر به ساخت غضروف های جدید نمی باشد و به همین دلیل غضروف زانو به تدریج نازک شده و در اصطلاح دچار ساییدگی می شود.

علاوه بر فاکتور سن عوامل دیگری نظیر ضربه و شکستگی زانو نیز می تواند ساختار غضروف زانو را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین اضافه وزن نیز نقش موثری در بروز این عارضه دارد.

 حتما بخوانید: شکستگی کشکک زانو

ضربه و شکستگی زانو نیز می تواند ساختار غضروف زانو را تحت تاثیر قرار دهد

 

زیرا در افراد چاق اعمال فشار ناشی از وزن بدن روی زانوها زیاد است و همین عامل باعث تضعیف وعدم هماهنگی عضلات شده و منجر به ساییدگی زودرس غضروف زانو می شود. ورزش و تمرینات حرکتی تاثیر بسیاری در بهبود درد زانو و افزایش دامنه حرکتی بیمار دارد. اما باید توجه داشته باشید که خودسرانه اقدام به انجام نرمش ها و حرکات ورزشی نکنید.

بلکه مشورت با پزشک در این مورد خاص ضروری می باشد و پزشک نیز پس از تشخیص علت زانو درد ورزش های مناسب بیمار را تجویز می کند و نحوه صحیح انجام دادن این حرکات نیز باید زیر نظر متخصص فیزیوتراپ باشد.

انجام ورزش هایی مانند شنا یا پیاده روی بدون آگاهی ممکن است نه تنها باعث بهبود زانو درد شما نشود بلکه باعث شدید شدن آن نیز بشود. مثلا افرادی که دچار ساییدگی غضروف زانو هستند پیاده روی طولانی مدت باعث تشدید آسیب دیدگی و بروز صدمات جدی برای آنان می شود.

تاکنون روش درمانی قطعی جهت درمان ساییدگی غضروف زانو شناخته نشده است. اما تنوع روش های درمانی در جهت کاهش درد بیمار در حال گسترش بوده و از تنوع بالایی برخوردار می باشد و بدین ترتیب بیمار پس از کاهش درد مفصل زانوی خود، عملکرد طبیعی مفاصل خود را بازیافته و به زندگی معمول خود باز می گردد. 

طبق تحقیقات صورت گرفته کاهش وزن و ورزش درمانی نیز در بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آرتروز موثر می باشد. اما تاکنون هیچ نوع روش درمانی دارویی یا تزریقی جهت درمان یا پیشگیری از آرتروز و ساییدگی مفصل زانو قابل تایید نبوده است. به این معنی که درمان صد درصدی برای آرتروز تا به امروز کشف نشده است.

  • بیشتر بخوانید:

علت سوزش زانو

تاثیر پیاده روی در عارضه ساییدگی مفصل زانو

در مورد انجام ورزش های هوازی، آبی و تمرینات مقاومتی و تقویتی بین متخصصان اتفاق نظر وجود دارد و در صورت تایید پزشک انجام این ورزش ها باعث کاهش درد بیمار شده و منجر به بهبود عملکرد حرکتی بیمار می شود. ورزش نیز مانند داروهای تجویزی پزشک که  نیاز به ملاحظات و موارد احتیاطی حین مصرف دارد ورزش نیز در بیماران باید با دستور پزشک انجام شود و نوع ورزش، طول مدت هر جلسه تمرین و تعداد جلسات مناسب در هفته نیز توسط پزشک تعیین شود.

اکثر بیماران از تاثیر ورزش و تحرک درکاهش درد آرتروز اطلاعات کافی ندارند و به همین دلیل به دارو روی می آورند. در حالی که یکی از دلایل بروز آرتروز یا ساییدگی مفصل زانو سبک زندگی نادرست افراد می باشد و در صورت اصلاح سبک زندگی تا حد زیادی می توان از بروز این عارضه پیشگیری کرد و آن را به تاخیر انداخت. 

علاوه بر تمرینات تقویتی عضلات پا، تمرینات کششی هم درافزایش اعنطاف پذیری عضلات بسیار تاثیر گذار هستند.

 پیاده روی ساده ترین ورزشی است که هر فردی می تواند جهت سلامتی و تناسب اندام خود انجام دهد. همان طور که می دانید پیاده روی نیاز به امکانات خاصی ندارد و در همه حال می توان آن را انجام داد و هیچ گونه معذوریتی برای انجام آن وجود ندارد.

مگر آن که دردهای مفصلی مانند زانو درد مانع از پیاده روی فرد شود. درد زانو هنگام پیاده روی ممکن است به یک موضوع جدی و ناراحت کننده برای بیمار تبدیل شود. زیرا وقتی او نتواند ساده ترین فعالیت حرکتی را انجام دهد احساس ناتوانی و افسردگی خواهد کرد.

زانو درد در حین پیاده روی ممکن است باعث ناراحتی فرد شود. اما با این وجود پیاده روی یکی از روش های موثر در حفظ عملکرد مفصل زانو و کاهش علائم آرتروز به شمار می رود و توسط پزشکان به انجام آن توصیه شده است.

 

زانو درد در حین پیاده روی ممکن است باعث ناراحتی فرد شود.

 

بنابراین اگر به علت آرتروز یا هر دلیل دیگری زانو درد دارید نباید این عارضه مانع از تحرک و پیاده روی شما باشد. تنظیم یک برنامه منظم جهت پیاده روی از سفتی  و التهاب مفاصل می کاهد و از وخیم تر شدن اوضاع جلوگیری می کند. پیاده روی نیز یکی از موثرترین ورزش ها در افراد مبتلا به آرتروز می باشد.

اما باید توجه داشته باشیم که پیاده روی نباید روی سطوح شیب دار مخصوصا سرازیری و روی زمین سفت انجام شود. پیاده روی جزئی از یک سبک زندگی سالم جهت حفظ قلب و استخوان و کارکرد مفاصل بدن می باشد. بنابراین پیاده روی به روش صحیح در افرادی که دچار ساییدگی مفصل زانو هستند بسیار مفید می باشد.

 

تکنیک های صحیح پیاده روی

  • پیاده روی آرام و برداشتن گام های کوتاه، درصورتی که مایل به پیاده روی سریع می باشید سعی کنید قدم های کوتاه بردارید.
  • پوشیدن کفش های مناسب پیاده روی که خیلی سنگین و خشک نباشد.
  • استفاده از کفی های مناسب طبی
  • پیاده روی با کف پا به صورت کاملا تخت. به این معنی که پای خود را از پاشنه و سپس پنجه روی زمین قرارندهید.
  • تحرک دست ها درهنگام پیاده روی
  • هنگام پیاده روی سر خود را بالا نگه دارید و تنه خود را نیز کاملا صاف نگه دارید تا مانع از بروز کمردرد شود.
  • پوشیدن لباس مناسب برای پیاده روی که احساس گرما یا سرمای شدید نداشته باشید
  • خوردن آب کافی قبل و در حین پیاده روی
  • پرهیز از پیاده روی بیش از حد و داشتن استراحتی کوتاه بین آن
  • کاهش وزن نیز در پیشگیری از ساییدگی مفاصل هنگام پیاده روی تاثیر بسیاری دارد.
  • استفاده از چوب های پیاده روی نیز در کاهش درد زانو و خستگی عضلات پا موثر هستند.

 

حتما مطالعه کنید :  دوره نقاهت جراحی پارگی مینیسک چه مدت است؟

دلایل درد زانو درهنگام پیاده روی

 

دلایل درد زانو درهنگام پیاده روی

 

  • سابقه آسیب دیدگی مفصل زانو
  • آرتروز و سایر بیماری های مفصلی
  • پوشیدن کفش نامناسب هنگام پیاده روی
  • چاقی و اضافه وزن
  • راه رفتن به طرز غلط

اگر هنگام پیاده روی در ناحیه پشت کشکک و جلوی زانو احساس درد می کنید احتمالا به ساییدگی کشکک دچار شده اید. اما اگر درد عمیق و تیزی در قسمت داخلی رانوی خود حس می کنید و زانوی شما ناگهان قفل می کند بدانید که مبتلا به پارگی یا آسیب دیدگی منیسک شده اید.

اگر پشت زانوی شما درد می کند دچار کشیدگی عضلانی شده اید. علاوه بر این موارد اگر به جز درد احساس بی ثباتی درزانوی خود می کنید و زانوی شما دائما خالی می کند ریسک ابتلا به آسیب دیدگی رباط های صلیبی بسیاربالا بوده و ضروری است که به پزشک مراجعه کنید.

  • همچنین بخوانید:

آیا نرمی غضروف زانو خطرناک است؟

پیاده روی در هنگام درد زانو

اگر به خاطر ارتروز دردی خفیف یا متوسط را احساس می کنید با پیاده روی و انجام دیگر حرکات ورزشی و در نتیجه به حرکت درآمدن مایع مفصلی و روان شدن مفاصل شما درد نیز کاهش می یابد.

پس از پیاده روی متوجه خواهید شد که سفتی و خشکی مفاصل شما تا حدی از بین رفته است. اما اگر قبل از پیاده روی درد شما شدید است نیازی نیست خود را تحت فشار قرار دهید. می توانید پیاده روی را با سرعت کم و در مسافتی کوتاه انجام دهید.

همچنین می توانید ورزش هایی را انجام دهید که فشار زیادی به مفاصل شما وارد نمی کند. به عنوان مثال ورزش های آبی در استخر. اما اگر در حین انجام این فعالیت ها نیز احساس درد کردید تمرین را به سرعت متوقف کرده و استراحت کنید.

این عارضه علامت التهاب مفصلی می باشد که باید فورا نسبت به درمان آن اقدام شود. اگر برخی مواقع فردای پیاده روی در مفاصل خود احساس درد می کنید باید استراحت کرده و فعالیتی دیگر که فشار زیادی به مفصل زانوی شما وارد نمی آورد انتخاب کنید. اگر همیشه پس از پیاده روی درد زانو را تجربه می کنید بهتر است که دوچرخه سواری یا شنا را جایگزین آن کنید.

 

مطالب مشابه

زندگی و محدودیت های حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن
زندگی و محدودیت های حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن

اکثر جراحی های تعویض مفصل لگن با درصد بالایی از موفقیت همراه هستند و بیمار پس از جراحی باید نکات مراقبتی لازم را به طور کامل انجام دهد و متاسفانه این مراقبت ها تحت عنوان محدودیت های پس از جراحی شناخته شده اند.

استئونکروز زانو - دلایل، تشخیص و راه های درمان آن
استئونکروز زانو - دلایل، تشخیص و راه های درمان آن

استئونکروز زانو تحت عنوان سیاه شدن سر استخوان، نوعی عارضه است که به دلیل اختلال در گردش خون در بدن ایجاد شده و منجر به مرگ استخوان می شود.استئونکروز زانو علائم و روش های درمانی متفاوتی دارد که بر اساس فاکتورهای متعددی تعیین می شود.

درد عصبی لگن (سیاتیک) - دلایل و روش های درمان
درد عصبی لگن (سیاتیک) - دلایل و روش های درمان

درد عصبی لگن یا درد سیاتیک دردری است که از لگن تا انتهای ساق پا کشیده می شود و عوامل مختلفی در بروز آن نقش دارند که با خواندن این مقاله با دلایل درد سیاتیک و درمان آن آشنا خواهید شد.

عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی
عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی

از مهم ترین روش‌های تشخیص آرتروز استفاده از تصاویر اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی تی اسکن است. تشخیص به‌موقع این اختلال باعث می‌شود درمان هرچه سریع‌تر آغاز شود و فرسایش و سائیدگی کمتری در استخوان و غضروف اتفاق بیفتد.

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

  • نبوی

    سلام من چهار ماه پیش عمل aslداشتم آیا پیاده روی بهش آسیب میزنه؟!

    مدیر سایت

    خدا قوت خیر آسیب نمی زنه ، روزی سه تا 30 دقیقه پیاده روی برای عمل ACL خیلی هم خوب است و باعث تقویت عضلات میشه.

  • سمیه سبزواری

    سلام وقت بخیر،من سایدگی زانو شدید زانوی چپ رو دارم،ایا پیاده روی هر روز در حد ۱ ساعت،یا دویدن اهسته باعث تشدید سایدگی زانوم نمیشه؟؟ممنون میشم جواب بدید..

    مدیر سایت

    خدا قوت اگر ساییدگی شما شدید هستش باید پیادروی شما حداکثر دو تا سه تا نیم ساعت باشه و نه بیشتر.

  • علی خدابندلو

    میخاستم بدونم که پیاده روی بیش از حد پای پرانتزی رو بیشتر میکنه؟

    مدیر سایت

    خدا قوت اگر پای شما در حال حاضر پرانتزی باشد با پیاده روی بیشتر میشه اما اگر پای شما پرانتزی نباشد نه هیچ مشکلی نداره پیاده روی.

  • فریبا رزمی

    با سلام و خسته نباشید آیا پیاه روی برای من که قرص های فول فکس پلاس - رابونکس -AVODIN مصرف کی کنم و سربایی یا سرازیری حرکت می کنم ضرر دارد ؟

    مدیر سایت

    خدا قوت ، پیاده روی چه سربالایی باشه و چه سرپاینی برای زانو ها ضرری نداره و اگر دارو های مکمل مصرف بشه و شیب بالا نباشه اشکالی نداره

×