• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
5 ویتامینی که برای کاهش زانو درد معجزه می کنند

5 ویتامینی که برای کاهش زانو درد معجزه می کنند

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
بروز رسانی : ۲۱ دی ۱۴۰۲

کمبود ویتامین ها از اصلی ترین دلایلی است که در ضعیف شدن مفصل و زانو درد دخیل است. با دانستن ویتامین هایی که در تقویت مفصل و استخوان دخیل هستند از ابتلا به در مفاصل جلوگیری کنید

ویتامین‌ها برای عملکرد درست استخوان و عضلات بسیار حیاتی هستند و با اثرات ضدالتهابی خود می‌توانند درد بیمار را کاهش دهند. بااینکه در اغلب موارد درد مفصل در اثر ضربه، عفونت یا بیماری ایجاد می‌شود، کمبود برخی مواد غذایی ازجمله ویتامین‌ها نیز در بروز دردهای مفصلی مانند زانودرد بسیار تاثیرگذار است.  در این مطلب به بررسی ویتامین‌هایی که برای کاهش زانودرد مفید هستند، می‌پردازیم.

 

حتما مطالعه کنید : جراحی تعویض مفصل زانو هر آنچه باید بدانید 

زانودرد

زانودرد نوعی بیماری رایج است که افراد در هر سنی می‌توانند به آن مبتلا شوند. گاهی زانودرد به‌دلیل آسیب، پارگی رباط و پارگی غضروف به وجود می‌آید. به‌علاوه، بیماری‌هایی مانند آرتریت، نقرس و عفونت نیز می‌توانند باعث زانودرد شوند.
بسیاری از انواع دردهای جزئی زانو به‌خوبی به اقدامات مراقبت از خود پاسخ می‌دهند. فیزیوتراپی و زانوبندها نیز می‌توانند به تسکین درد کمک کنند. بااین‌حال، در برخی موارد، زانوی شما ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. زانودرد یکی از شایع‌ترین دردهای مفصلی است که امروزه بسیاری از افراد جامعه به آن مبتلا هستند. متأسفانه در برخی مواقع درد زانو به قدری شدید است که بیمار را از انجام فعالیت‌های روزانه باز می‌دارد.
علل متعدد دیگری مانند کشیدگی عضلات، التهاب تاندون‌ها، آسیب‌دیدگی رباط‌ها و غضروف نیز در بروز این بیماری نقش دارند. اما مهم‌ترین دلیل آن، ضعیف بودن مفصل‌ها است.

حقایقی در مورد ویتامین و تاثیر آن بر زانو

 

کمبود ویتامین‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که منجر به ضعیف شدن مفصل و درنهایت زانودرد می‌شود. بنابراین مصرف ویتامین‌ها برای حفظ سلامت بدن و کاهش مشکلات زانو بسیاری ضروری است.

ارتباط کمبود ویتامین‌ها با صدا دادن مفاصل

ویتامین‌ها یکی از مواد حیاتی برای بدن انسان‌ هستند و کمبود آن‌ها در بدن منجر به عوارض متعددی می‌شود. یکی از عواقب کمبود ویتامین‌ها صدا دادن مفصل است. ویتامین‌های زیر در جلوگیری از درد و صدا دادن مفاصل اهمیت بسیار زیادی دارند: 

ویتامین دی

ویتامین دی برای جذب کلسیم و حفظ تعادل مواد معدنی در بدن ضروری است. کمبود این ویتامین باعث اختلال در جذب کلسیم و تضعیف استخوان‌ها می‌شود و همین عامل دلیل مهمی برای درد مفاصل و به صدا در آمدن آن‌ها است.

ویتامین سی

ویتامین سی (اسیداسکوربیک) نقش مهمی نوعی در تولید کلاژن دارد. کلاژن ماده‌ای اساسی در تاندون‌ها، رباط‌ها و استخوان‌ها است. کمبود این ویتامین منجر به تضعیف بافت، درد، تورم و صدا دادن مفاصل می‌شود.

ویتامین آ

بدن ما برای انجام فرایند‌های مختلف ازجمله رشد استخوان‌ها و تمایز سلولی به ویتامین آ نیاز دارد. به‌همین دلیل، کمبود ویتامین آ باعث صدمه به بافت هم‌بند، درد مفاصل و صدا دادن آن‌ها می‌شود. ازسوی‌دیگر، استفاده بیش‌ازحد از مکمل‌های این ویتامین، بروز درد مجدد مفاصل را به همراه خواهد داشت.

برای آشنایی بیشتر حتما مطالعه کنید : مزایا و معایب تعویض همزمان دو مفصل زانو

مهم‌ترین دلیل زانودرد در بزرگسالی

تأثیر کمبود ویتامین دی در بروز دردهای مزمن زانو بسیار زیاد است. متأسفانه امروزه کمبود ویتامین دی در افراد زیادی به چشم می‌خورد و همین عامل آن‌ها را در معرض ابتلا به زانودرد و مشکلات مربوط به مفاصل قرار می‌دهد.
80 تا 90 درصد از ویتامین دی موردنیاز بدن ازطریق تابش نور خورشید به پوست تأمین می‌شود. ازاین‌رو حتی با داشتن رژیم غذایی مناسب و حاوی ویتامین دی نمی‌توان مقدار زیادی از آن را دریافت کرد. درواقع بهترین منابع غذایی حاوی ویتامین دی نیز نمی‌توانند نیاز روزانه شما به این ویتامین را فراهم کنند.کمبود ویتامین دی با علائم زیر همراه است:

 

علائم کمبود ویتامین دی

 

 

  •     استخوان‌درد شدید مخصوصاً در فصل‌های سرد سال
  •     داشتن اضافه وزن
  •     بروز مشکلات گوارشی مکرر
  •     سردرد و سرگیجه
  •     عفونت‌های مکرر
  •     عرق کردن بیش‌ازحد
  •     احساس افسردگی
  •     ریزش مو
  •     گرفتگی عضلات


اگر مشکوک به کمبود ویتامین دی در بدن خود هستید، با پزشک مشورت کنید؛ زیرا او با آزمایش ساده خون می‌تواند کمبود این ویتامین را تشخیص دهد. 
پزشکان برای جلوگیری از زانودرد، مصرف روزانه 1200میلی‌گرم کلسیم را توصیه می‌کنند. کلسیم به استخوان‌ها و مفاصل بدن کمک می‌کند تا در مقابل فشارها و استرس‌های مضاعفی که به آن‌ها وارد می‌شوند، مقاوم باشند.
مفصل زانو بزرگ‌ترین مفصل بدن است که وظیفه انتقال وزن بالاتنه به ساق پا را برعهده دارد. بنابراین بیشتر از سایر مفصل‌ها در معرض آسیب‌دیدگی و فشار قرار می‌گیرد. درنتیجه، تقویت مفصل زانو در بهبود ساختار حرکتی انسان بسیار مؤثر است.
مصرف مواد معدنی مانند کلسیم در استحکام استخوان‌ها و پیشگیری از بروز دردهای مفصلی بسیار مفید است. وجود کلسیم علاوه بر تقویت و استحکام استخوان‌ها، در تنگ و گشاد کردن رگ‌ها، انقباض صحیح عضلات، انتقال پیام‌های عصبی توسط اعصاب و ترشح هورمون نیز اهمیت زیادی دارد.

 

کلسیم به استخوان ها و مفاصل بدن شما کمک می کند


حدود 99 درصد از کلسیم مورد نیاز بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها وجود دارد که برای استحکام آن‌ها بسیار ضروری است. چونکه بدن قابلیت تولید کلسیم را ندارد، درصورت عدم دریافت کلسیم کافی در رژیم غذایی، بدن از ذخیره استخوانی خود برای ثابت نگه داشتن کلسیم خون استفاده می‌کند. عدم مصرف کلسیم کافی می‌تواند فرد را در معرض پوکی استخوان و بروز بیماری‌های استخوانی قرار دهد. درواقع بیشتر بیمارانی که به کمبود کلسیم دچار هستند، در معرض انواع دردها در بخش‌های مختلف بدن خود ازجمله زانو قرار دارند.

افراد مستعد زانودرد

افرادی که ویژگی‌های زیر را دارند، در معرض خطر بالای ابتلا به زانودرد هستند: 

اضافه‌وزن

 اضافه‌وزن یا چاقی باعث افزایش فشار روی مفاصل زانو حتی در حین فعالیت‌های معمولی مانند راه رفتن یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها می‌شود. همچنین چاقی با سرعت بخشیدن به تجزیه غضروف مفاصل، افراد را در معرض افزایش خطر ابتلا به آرتروز قرار می‌دهد.

عدم انعطاف یا قدرت عضلانی

کمبود قدرت و انعطاف‌پذیری می‌تواند خطر آسیب‌دیدگی زانو را افزایش دهد. داشتن عضلات قوی به تثبیت و محافظت از مفاصل کمک می‌کند. ازطرفی انعطاف‌پذیری عضلات، در تقویت دامنه حرکتی افراد مؤثر است.

ورزش یا مشاغل خاص

 برخی از ورزش‌ها مانند اسکی، دو و بسکتبال نسبت به ورزش‌های دیگر، فشار بیشتری بر زانوها وارد می‌کنند. ازطرفی مشاغلی مانند ساخت و ساز یا کشاورزی که فشارهای مکرری را به زانوها وارد می‌کنند نیز می‌توانند خطر ابتلا به زانودرد را افزایش دهند. 

 

حتما مطالعه کنید : میزان موفقیت جراحی تعویض مفصل زانو چقدر است

 

پیشگیری و درمان زانودرد با ویتامین‌ها

در این قسمت به بررسی نقش و اهمیت مصرف ویتامین‌ها در پیشگیری و درمان زانودرد به‌صورت جداگانه می‌پردازیم:

ویتامین دی

یکی دیگر از بهترین ویتامین‌ها برای زانو درد ویتامین دی است. ویتامین دی به حمایت از سلامت استخوان‌ها می‌پردازد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند مصرف مکمل ویتامین دی به کاهش درد آرتروز نیز کمک می‌کند. ویتامین دی همچنین به‌طور طبیعی به حفظ کلسیم، که برای سلامت مفاصل مفید است، کمک می‌کند. البته قبل از مصرف مکمل ویتامین دی حتماً‌ با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشد.

با خوردن بیشتر مواد غذایی زیر می‌توانید ویتامین دی را در رژیم غذایی خود افزایش دهید:

  • ماهی
  • قارچ
  • زرده تخم‌مرغ

 

کلسیم

مورد بعدی در لیست مکمل‌ها و ویتامین‌های موردنیاز برای درد زانو کلسیم است. کلسیم ماده‌ای معدنی است که استخوان‌های شما را قوی و سالم نگه می‌دارد. اگر کمبود کلسیم داشته باشید، در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستید که می‌تواند باعث راشیتیسم شود.

راشیتیسم می‌تواند باعث درد و تغییر شکل در مفاصل شما شود و می‌تواند یکی از دلایل زانو درد به‌خصوص در کودکان باشد.

استخوان‌های ضعیف همچنین شما را در معرض خطر آسیب‌های مفصلی قرار می‌دهند که منجر به درد مزمن در زانوها می‌شوند. اگر در رژیم غذایی خود کلسیم کافی دریافت نمی‌کنید، مکمل کلسیم می‌تواند به جلوگیری از کمبود آن کمک کند.

منابع غذایی غنی از کلسیم عبارت‌اند از:

  • پنیر
  • ماست
  • توفو
  • لوبیا 
  • بادام‌ها
  • ماهی قزل‌آلا
  • شلغم

 

اسیدفولیک

اسیدفولیک یکی از ویتامین‌های گروه ب است که وجود آن برای رشد سلول‌ها و سوخت‌وساز بدن اهمیت دارد. اسیدفولیک، بدن را در مقابل نارسایی‌های قلبی، بیماری‌های مادرزادی و نرمی استخوان محافظت می‌کند.
هنگامی که علت درد زانوی شما بیماری آرتریت روماتوئید باشد، باید مکمل‌های اسیدفولیک را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. به‌علاوه، این نوع مکمل‌ها برای درمان دردها و مشکلات مربوط به آرتروز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویتامین سی 

ویتامین سی یا اسید اسکوربیک، از ویتامین‌های محلول در آب است که نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی بدن ایفا می‌کند.
برای تقویت کلاژن‌سازی باید سبزیجاتی را مصرف کنید که حاوی مقدار زیادی ویتامین سی، ویتامین کا و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. درواقع برای حفظ سلامت استخوان‌ها و زانوهای‌تان می‌توانید سبزیجاتی مانند بروکلی، کلم‌ها، اسفناج، چغندر، بادمجان و گل کلم را در برنامه غذایی خود قرار دهید. این مواد غذایی با تولید ویتامین‌ها و مواد معدنی متعدد به‌خصوص ویتامین سی به ساخت کلاژن و سلامت مفاصل و پوست کمک می‌کنند.
مصرف مناسب ویتامین سی موجب کم شدن ضایعات استخوانی می‌شود و خطر ابتلا به ساییدگی یا آرتروز زانو را کاهش می‌دهد.

 

ویتامین  C

 

ویتامین آ 

ویتامین آ یکی از ویتامین‌های محلول در چربی و نوعی آنتی‌اکسیدان بسیاری قوی است که روند پیری را به تعویق می‌اندازد. این ویتامین علاوه بر تقویت بینایی و حفظ عملکرد طبیعی دستگاه عصبی، در کاهش التهابات بدن و جلوگیری از التهاب مفصل‌ها نیز تأثیر دارد.
کمبود ویتامین آ در بدن می‌تواند به‌علت عدم مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین آ و اختلالاتی که مانع از جذب این ویتامین می‌شوند، رخ دهد.  
برای داشتن استخوان‌ها و مفاصل سالم، حتما ویتامین آ را در رژیم غذایی خود بگنجانید؛ زیرا بدن بعد از جذب این ویتامین، آن را به اسید رتینوئیک تبدیل می‌کند. وجود چنین ماده‌ای برای سلامت استخوان‌ها ضروری است.
یکی دیگر از فواید ویتامین آ در کمک به زانودرد، مبارزه با عفونت است. این ویتامین با تأثیری که در رشد گلبول‌های سفید یا لنفوسیت دارد، به مبارزه با عفونت کمک کرده و از ابتلای بیمار به آرتریت و عفونت استخوان پیشگیری می‌کند.

حتما مطالعه کنید : زانو درد در نوجوانان

 

ویتامین کا 

بااینکه افراد توجه زیادی به مصرف ویتامین کا ندارند، مصرف این ویتامین برای در بیماران مبتلا به آرتروز و زانودرد مفید است.
طبق مطالعات، بیمارانی که درد شدیدی در زانوی خود دارند، بعد از مصرف بیشتر ویتامین کا به‌طور قابل‌توجهی بهبود یافتند. 
به‌طورکلی، سبزیجاتی که برگ سبز دارند، سرشار از ویتامین کا هستند. هر زن بالغ به حدود 90 میکروگرم و هر مرد بالغ به حدود 120 میکروگرم از این ویتامین در روز نیاز دارند. خوراکی‌های زیر سرشار از ویتامین کا هستند: 

 

ویتامین K با کاهش زانو درد رابطه دارد

 

 

  •     کلم‌پیچ
  •     برگ کولارد
  •     اسفناج
  •     برگ شلغم
  •     کلم غنچه‌ای
  •     کلم بروکلی
  •     مارچوبه
  •     کاهو
  •     کلم ترش
  •     سویا
  •     سویای سبز
  •     ترشیجات
  •     کدوتنبل
  •     دانه کاج
  •     بلوبری


اگر در حال مصرف داروهای رقیق‌کننده خون، مانند وارفارین هستید، مصرف ویتامین کا ممکن است بر دوز مصرفی داروی شما تأثیر بگذارد. بنابراین پیش از تغییر در رژیم غذایی خود، با پزشک متخصص مشورت کنید. 

 

ویتامین ای

یکی دیگر از ویتامین‌های توصیه‌شده برای زانودرد، ویتامین ای است. ویتامین ای، آنتی‌اکسیدانی طبیعی است و برخی تحقیقات نشان می‌دهند پیشرفت آرتروز را کاهش می‌دهد و حتی باعث رشد سلول‌های غضروفی جدید می‌شود. بااین‌حال ویتامین ای می‌تواند با رقیق‌کننده‌های خون تداخل داشته باشد. بنابراین اگر رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنید، قبل از مصرف مکمل ویتامین ای با پزشک خود مشورت کنید.

مواد غذایی سرشار از ویتامین ای شامل موارد زیر می‌باشند:

  • روغن جوانه گندم
  • روغن آفتابگردان و سویا
  • دانه‌های آفتابگردان
  • بادام‌ها
  • بادام زمینی، کره بادام زمینی
  • چغندر، سبزی کولارد، اسفناج
  • كدو حلوايي
  • فلفل دلمه‌ای قرمز
  • مارچوبه
  • انبه
  • آووکادو

 

حتما مطالعه کنید :

اگر دوست دارید با درمان زانو درد آشنا شوید حتما روی لینک کلیک کنید.

 

کلام پایانی
زانودرد از بیماری‌های رایج در افراد است که به دلایل مختلفی بروز می‌کند. یکی از مهم‌ترین علت‌های ظاهر شدن زانودرد کمبود ویتامین‌ها در بدن است.
کمبود ویتامین‌های مختلف مانند ویتامین آ، دی، سی و کا موجب تضعیف مفاصل و زانودرد می‌شوند. به‌علاوه برای درمان و پیشگیری از این عارضه نیز می‌توان از انواع ویتامین‌ها استفاده کرد. درواقع هر یک از آن‌ها نقش مهمی در سلامت بدن و مفاصل ایفا می‌کنند.
اگر مبتلا به زانودرد هستید، قبل از مصرف ویتامین‌ها با پزشک متخصص مشورت کنید؛ زیرا نوع ویتامین و دوز مصرفی آن در افراد مختلف متفاوت است.
 

منابع:

emjreviews.com

healthline.com

mayoclinic.org


مطالب مشابه

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟
آیا بیماری آرتروز زانو ارثی است؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) همیشه ارثی نیست، اما کارشناسان معتقدند ممکن است جزئی ژنتیکی وجود داشته باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. درحالی‌که ژنتیک در افزایش خطر ابتلا به آرتروز نقش دارد، این بیماری ارثی نیست.

آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟
آرتروز زانو از چه سنی شروع می‌شود؟

سن ابتلا به آرتروز زانو به روش زندگی و ژنتیک بستگی دارد. افراد مسن‌تر، چاق یا افرادی که دچار آسیب‌دیدگی مفصل هستند بیشتر درمعرض خطر آرتروز قرار دارند اما این بیماری بر جوانان نیز تأثیر می‌گذارد.

مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو
مراقبت بعد از جراحی پارگی مینیسک زانو

یکی از نکات مهم بعد از عمل جراحی مینیسک، مراقبت از زانو برای تسریع روند بهبودی و موفقیت کامل در عمل جراحی است. درواقع استراحت و رعایت نکات بهداشتی در طول دوره نقاهت تأثیر قابل توجهی بر پیشرفت بیمار می‌گذارند.

صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل
صدا دادن زانو بعد از عمل تعویض مفصل

صدا دادن زانو یکی از عوارض جانبی بسیار طبیعی عمل تعویض مفصل زانو است. صدایی که می‌شنوید به احتمال زیاد ناشی از قسمت‌های فلزی یا پلاستیکی مفصل تعویض‌شده زانو است.

استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو
استفاده از زانوبند (بریس) بعد از جراحی زانو

استفاده از زانوبند بعد از عمل تعویض مفصل زانو به موارد فردی و توصیه‌های پزشک بستگی دارد. انواع مختلف زانوبند با جنس‌های مختلف و عملکردهای منحصربه‌فرد طراحی شده‌اند که پزشک با توجه به شرایط بیمار یکی از آن‌ها را پیشنهاد می‌دهد

دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن
دامنه حرکتی بعد از تعویض مفصل لگن

دامنه حرکتی لگن توسط مفصل گوی و کاسه‌ای (مفصل توپی) که از استخوان ران (فمور) و لگن تشکیل شده است، تعیین می‌شود. عمل جراحی تعویض مفصل لگن به بهبود دامنه حرکتی کمک می‌کند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

  • خدیجه رضایی

    سلام من خدیجه رضایی ۲۷ سالمه هستم در دوران بارداریم زانو درد گرفتم فک کردم بخاطر اینکه وزنم زیاد شده زانو هام درد میکنه اما ن الان یک سالو هشت ماه شده بچه شیر میدم تاخالا زانو هام درد میکنه دکتر رفتم قرص های ویتامینی داد بخورم کم همین ک یه روز نخورم زانو هام درد میکنه بنظرتون بخاطر این ن ویتامین بدنم کم است اینجوری هستم بچه هم شیر میدم ، شیرم خیلی کم است بچه ام زیادتر شیر بخوره زانو دردم شدید تر میشه وقت بلند شدن یا نشستن هم صدا میده ... ممنون میشم راهنمایم کنین ک چیکار کنم و چی بخورم

    مدیر سایت

    خدا قوت شما نیاز به دارو های تقویت مفصل دارید و اگر هم وزن شما زیاد است حتما باید از آمپول های غضروف ساز داخل مفصل تزریق شود.

  • امیررضا

    سلام من یه سوال داشتم من به شدت درد مفصل زانو دارم چند قدم میدوم زانو هایم درد میگیرن ووقتی بشین پاشو میروم صدا میکنند من قبلا تحرک زیادی داشتم لاغر هستم و ورزش کارم مشکل من چیست

    مدیر سایت

    خدا قوت شما باید عکس رادیوگرافی ایستاده زانو بگیرید تا شدت ساییدگی و درمانش مشخص شود.

  • پرویز مختاری

    سلام علیکم ۵۳ سال دارم حدود ۳ ساله شغلم راننده وانت هست یکماه پیش احساس درد در پیرامون زانوی چپ نمایان شد الان گوله گوله اطراف زانوم تورم داره و دردش شدید شده ۲۰ روز پیش دکتر متخصص ارتوپد رفتم و ۲ نوع آمپول که یکیش بتامتازون ووو دیگری یادم نیست و قرص ویتامین دی و کلسیم و غضروف ساز واستامینوفن مخلوط و پیروکسیکام تجویز کرده دوهفته گذشته بهتر نشدم و پیاده روی برام دشواره لطفا اگه امکان داره راهنمایی کنید....؟( پرویز مختاری)

    مدیر سایت

    خدا قوت بایستی دارو های تقویت مفصل مصرف بکنید ، یک دوره فیزیوتراپی برید و هفته ای یکبار هم آب درمانی انجام بدید.

  • فاطمه قره خانی

    سلام من روزانه قبل از صبحانه ب کمپلکس موقع ناهار ویتامین ای امگا ث و ویتامین دی مصرف میکنمو شام هم ب 12 و زینگ و 39 ساله هستم یک مدت زانو درد داشتم ولی امگاث خوردم یک مقدار بهتر شدم آیا کار من اشتباه هست البته چکاپ دادم به تازگی دادم مشکلی نداشتم

    مدیر سایت

    خدا قوت استفاده این ویتامین ها اشکالی نداره اما باید تحت نظر پزشک استفاده کنید تا از مشکلات اوردوزش جلوگیری کنید.

  • مصی یاوری

    سلام خسته نباشید من تازه رفتم بدن سازی یکی از زانو هم انگار از تو مثلا بشکنه چه ویتامینی باید مصرف کنم

    مدیر سایت

    خدا قوت شما باید ویتامین D پنجاه هزار هر دو هفته در میان و کلسیم هر یک روز درمیان مصرف کنید.

  • ابدال طهماسبی

    خیلی خوب و واضع به من کمک شد که چه ویتامینهای برای زانو درد مفید است و چه کارهایی باید انجام دهم

×