• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
در مورد آرتروز یا آرتریت پا چه می دانیم؟

در مورد آرتروز یا آرتریت پا چه می دانیم؟

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

آرتروز پا یکی از انواع آرتروز است که شامل قسمت‌های مختلف ازجمله لگن، زانو و مچ پا می‌باشد. فعال ماندن، حفظ وزن سالم و دریافت درمان‌های خاص سرعت پیشرفت بیماری را کاهش می‌دهد و به بهبود درد و عملکرد مفاصل کمک می‌کند.

استئوآرتریت شایع‌ترین شکل آرتریت است که میلیون‌ها انسان را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری زمانی اتفاق میفتد که غضروف محافظ انتهای استخوان‌ها به مرور زمان از بین می‌رود. اگرچه آرتروز می‌تواند به هر مفصلی آسیب برساند، اما این اختلال بیشتر مفاصل دست، زانو، لگن و ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم آرتروز معمولاً قابل مدیریت هستند اما آسیب به مفاصل قابل جبران نیست. فعال ماندن، حفظ وزن سالم و دریافت درمان‌های خاص سرعت پیشرفت بیماری را کاهش می‌دهد و به بهبود درد و عملکرد مفاصل کمک می‌کند. آرتروز پا یکی از انواع آرتروز است که شامل قسمت‌های مختلف ازجمله لگن، زانو و مچ پا می‌باشد. در این مطلب به بررسی آرتروز پا، علائم،‌ روش‌های تشخیص و درمان و ... می‌پردازیم.

 

انواع آرتروز پا

انواع مختلفی از آرتروز می‌توانند در پاها رخ دهند. آرتروزی که روی لگن، زانو یا مچ پا تأثیر می‌گذارد می‌تواند منجر به درد پا شود. اشکال خاصی از آرتروز نیز ممکن است باعث درد عضلانی در هر نقطه از بدن، ازجمله پاها شوند.

در ادامه به توضیح انواع آرتروز که پاها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، می‌پردازیم.

 مقایسه زانوی سالم، مفصل دچار آرتریت و زانوی دچار آرتروز

استئوآرتریت (OA)

استئوآرتریت شامل زوال تدریجی غضروف در مفاصل است که می‌تواند در پاها و در بیشتر موارد در زانوها رخ دهد. این بیماری می‌تواند تقریباً هر مفصلی ازجمله باسن و کمر را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به درد پا شود.

 

آرتریت روماتوئید (RA)

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است که بخش‌های مختلف بدن ازجمله مفاصل را درگیر می‌کند. هنگامی که فردی مبتلا به آرتریت روماتوئید است، سیستم ایمنی بدن به‌دلایل ناشناخته به سلول‌های سالم بدن حمله می‌کند و باعث پاسخ التهابی می‌شود. آرتریت روماتوئید معمولاً بر روی لگن، زانو، مچ پا یا پا تأثیر می‌گذارد و بنابراین، می‌تواند باعث درد پا شود.

آرتریت عفونی (سپتیک)

آرتریت عفونی زمانی اتفاق میفتد که عفونت از جای دیگری در بدن به مفصل می‌رود و منجر به آسیب مفصل می‌شود. هر نوع عفونتی می‌تواند باعث آرتریت عفونی شود. این بیماری اغلب ناشی از عفونت باکتریایی است. آرتریت عفونی می‌تواند پاها را تحت تأثیر قرار دهد؛ زیرا بیشتر در زانوها رخ می‌دهد.

 

پلی میالژی روماتیکا

پلی میالژی روماتیکا یک بیماری مرتبط با آرتریت است که شامل التهاب بورس‌ها (کیسه‌های اطراف مفاصل) است. این بیماری می‌تواند باعث درد و سفتی در گردن، شانه‌ها، باسن، لگن، ران‌ها و همچنین بازوها و گاهی‌اوقات زانو یا دست شود.

 

علائم آرتروز پا

علائم آرتروز در پاها بسته به مفصل خاص درگیر و نوع آرتروز ممکن است متفاوت باشند. پادرد اغلب درنتیجه آرتروز مچ پا، پا، زانو یا لگن رخ می‌دهد.

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • درد در پاها
  • سفتی پاها
  • تورم در مفصل آسیب‌دیده در پا، مانند زانو

پادرد ناشی از آرتروز ممکن است خفیف تا متوسط بوده یا برای برخی ممکن است ناتوان‌کننده باشد. درد ممکن است در هر جایی از ساق پا مانند نزدیک زانو، لگن، ساق پا یا ران رخ دهد.

بسته به نوع آرتروزی که پاها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ممکن است فرد علائم دیگری مانند موارد زیر داشته باشد:

  • خستگی
  • تب
  • مشکل در حرکت مفاصل در پاها

 

علل ابتلا به آرتروز پا

درد آرتروز در پاها می‌تواند درنتیجه التهاب مفاصل، تاندون‌ها یا رباط‌ها باشد. عضلات پا ممکن است در نتیجه تلاش برای حمایت از مفاصل دردناک یا ملتهب ضعیف و دردناک شوند. برخی از افراد نیز به‌دلیل تغییر در اعصاب دچار درد پا در اثر آرتروز می‌شوند. به‌عنوان مثال، آسیب مفاصل در زانو یا لگن ممکن است بر اعصاب پاها تأثیر بگذارد و منجر به درد اسکلتی‌عضلانی شود.

 

عوامل خطر

عوامل خطر برای آرتروز پا بسته به نوع آرتروز متفاوت هستند. با توجه به گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، عوامل خطر برای بروز آرتروز پا عبارت‌اند از:

  • آسیب. آسیب به مفصل می‌تواند منجر به استئوآرتریت شود.
  • عفونت. عفونت باکتریایی ممکن است باعث آرتریت عفونی شود.
  • چاقی. اضافه‌وزن ممکن است استرس روی مفاصل را افزایش دهد و خطر ابتلا به انواع خاصی از آرتریت را در فرد افزایش دهد.
  • جنسیت. زن بودن خطر ابتلا به انواع خاصی از آرتریت را افزایش می‌دهد.
  • سابقه خانوادگی. برخی از اشکال آرتریت، از جمله آرتریت روماتوئید، به نظر می‌رسد پیوندی ژنتیکی دارند.

 

تشخیص آرتروز پا

پزشکان آرتروز پاها را ازطریق ترکیبی از بررسی علائم، معاینه فیزیکی و مطالعات تصویربرداری تشخیص می‌دهند.

در طول معاینه فیزیکی، پزشک تورم، درد پاها و دامنه حرکتی بیمار را بررسی می‌کند.

آزمایش‌های تصویربرداری، مانند سونوگرافی اسکلتی‌عضلانی و ام‌آرآی، تصاویری از استخوان‌ها و نواحی اطراف آن ارائه می‌دهند. این تصاویر می‌توانند به متخصصان کمک کنند تا نوع آرتروز موجود را تعیین کنند.

 

درمان

درمان آرتروز پا به شکل آرتروزی که پاها را تحت تأثیر قرار می‌دهد بستگی دارد. به‌عنوان مثال، فردی که مبتلا به استئوآرتریت در مفاصل پا است، ممکن است درمان متفاوتی نسبت به کسی که مبتلا به آرتریت روماتوئید است، دریافت کند.

گزینه‌های درمانی احتمالی که توسط بنیاد آرتریت توصیه شده‌اند،‌ در ادامه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

 

دارودرمانی

انواع مختلف داروها ممکن است به کاهش علائم آرتروز، مانند درد و التهاب کمک کنند.

داروهای مورداستفاده برای کاهش علائم آرتروز پا شامل موارد زیر هستند:

  • کورتیکواستروئیدها
  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی
  • داروهای ضدروماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری

 

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی ممکن است به موارد زیر کمک کند:

  • بهبود دامنه حرکتی بیمار
  • کاهش سفتی مفاصل
  • حفظ سطح آمادگی جسمانی بیمار

 

عمل جراحی

پزشکان ممکن است برای موارد پیشرفته آرتروز یا زمانی که درمان‌های محافظه‌کارانه شکست خورده‌اند، جراحی را توصیه کنند. جراحی ممکن است شامل تعویض مفصل زانو یا تعویض مفصل لگن باشد.

تعویض مفصل لگن و تعویض مفصل زانو

 

مدیریت علائم آرتروز پا در منزل

در ادامه استراتژی‌های مدیریت علائم آرتروز پا در منزل به نقل از سایت medicalnewstoday آورده شده‌اند:

  • کفش مناسب بپوشید. کفش‌های مناسب ثبات مچ پا و پا را فراهم می‌کنند و باعث کاهش درد ساق پا می‌شوند.
  • وضعیت بدنی مناسبی داشته باشید. حفظ وضعیت مناسب در حالت نشسته، ایستاده و دراز کشیده، مفاصل بدن را در راستایی خوب نگه می‌دارد. این امر باعث حرکت مناسب و کاهش ساییدگی غیرطبیعی روی مفاصل می‌شود.
  • ورزش کنید. مطالعه‌ای در سال 2019 نشان می‌دهد که ورزش منظم ممکن است با تقویت عضلات اطراف مفاصل، درد آرتروز پا را کاهش دهد.
  • درصورت نیاز سعی کنید وزن خود را کاهش دهید. کاهش وزن می‌تواند فشار وارده بر مفاصل پاها ازجمله زانوها را کاهش دهد.

 

عوارض احتمالی

عوارض مختلفی می‌توانند درنتیجه خود آرتروز یا به عنوان عوارض جانبی داروها رخ دهند. عوارض احتمالی عبارت‌اند از:

  • از دست دادن قدرت
  • تعادل ضعیف
  • کاهش دامنه حرکتی
  • افزایش خطر سقوط
  • کاهش توانایی در انجام فعالیت‌های روزانه

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دچار تورم، درد یا سفتی در مفاصل پاهای خود شدید، باید با پزشک مشورت کنید.

همچنین اگر دچار درد و سفتی عضلانی غیرقابل توضیحی بودید، حتماً به متخصص مراجعه کنید.

ازآنجایی‌که اشکال مختلفی از آرتروز پا وجود دارند، تشخیص دقیق علت بیماری برای دریافت بهترین و مناسب‌ترین درمان بسیار حیاتی است.

 

جمع‌بندی

آرتروز پاها می‌تواند درنتیجه مشکلات مفاصل زانو، لگن یا پا رخ دهد. انواع مختلف آرتروز ممکن است مفاصل پاها را تحت تأثیر قرار دهند. درمان می‌تواند علائم را کاهش دهد و عملکرد بیمار را بهبود بخشد. گزینه‌های درمانی مختلف شامل دارو و فیزیوتراپی هستند. اما در صورتی که آرتروز با کمک‌های روش‌های غیرجراحی بهبود نیابد، پزشک عمل جراحی تعویض مفصل را توصیه می‌کند. ما دکتر علیرضا جواهری را برای انجام عمل جراحی پیشنهاد می‌دهیم. او پزشکی متخصص، باتجربه و کاربلد درزمینه جراحی مفاصل لگن و زانو است.

  

 

مطالب مشابه

عکس پارگی رباط صلیبی قدامی
عکس پارگی رباط صلیبی قدامی

آسیب‌های ورزشی معمولاً باعث پارگی رباط صلیبی قدامی می‌شوند که باعث می‌شوند بیمار نیاز به جراحی پیدا کند. پارگی رباط صلیبی با کمک روش‌های تشخیص مختلف ازجمله تصاویر ام‌آرآی مشخص می‌شود.

پی آر پی (PRP) زانو چیست و چقدر تاثیر دارد؟
پی آر پی (PRP) زانو چیست و چقدر تاثیر دارد؟

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) درمانی جدید برای مدیریت درد مربوط به آرتروز زانو است. درواقع در صورتی که روش‌های درمانی دیگر ازجمله فیزیوتراپی باعث کاهش درد زانو نشوند، پی آر پی توصیه می‌شود. این روش درمانی با کاهش درد و بهبود شرایط بیمار نیاز به انجام عمل جراحی را به تعویق می‌اندازد.

انواع دارو و قرص برای رهایی از درد استخوان لگن
انواع دارو و قرص برای رهایی از درد استخوان لگن

درمان درد استخوان لگن با کمک تشخیص علت درد انجام می‌شود. یکی از روش‌های درمانی سریع مصرف دارو است. داروها به‌صورت موقتی به کاهش التهاب و درد بیمار کمک می‌کنند و فرصت کافی برای مراجعه به پزشک، تشخیص علت درد و روش درمانی مناسب را فراهم می‌نمایند.

در مورد آرتروز یا آرتریت پا چه می دانیم؟
در مورد آرتروز یا آرتریت پا چه می دانیم؟

آرتروز پا یکی از انواع آرتروز است که شامل قسمت‌های مختلف ازجمله لگن، زانو و مچ پا می‌باشد. فعال ماندن، حفظ وزن سالم و دریافت درمان‌های خاص سرعت پیشرفت بیماری را کاهش می‌دهد و به بهبود درد و عملکرد مفاصل کمک می‌کند.

18 روش مفید درمان خانگی زانو درد
18 روش مفید درمان خانگی زانو درد

زانودرد می‌تواند فعالیت‌های روزانه مانند ورزش، بالا رفتن از پله‌ها و کارهای روزمره را مختل کند. بیمارانی که از زانودرد خفیف یا متوسط رنج می‌برند، می‌توانند از درمان‌های خانگی برای تسکین درد بهره‌مند شوند.

علت درد کمر و لگن چیست و چطور درمان می شود؟
علت درد کمر و لگن چیست و چطور درمان می شود؟

درد کمر و لگن اغلب با هم بروز می‌کنند. بیماری‌ها یا فعالیت‌های مختلف ازجمله آرتریت، فشار بیش‌از‌حد و آسیب‌هایی که بر اعصاب کمر و لگن تأثیر می‌گذارند، می‌توانند منجر به درد کمر و لگن شوند.

عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی
عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی

از مهم ترین روش‌های تشخیص آرتروز استفاده از تصاویر اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی تی اسکن است. تشخیص به‌موقع این اختلال باعث می‌شود درمان هرچه سریع‌تر آغاز شود و فرسایش و سائیدگی کمتری در استخوان و غضروف اتفاق بیفتد.

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×