• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
علت زانو درد در کودکان و راه های درمان آن

علت زانو درد در کودکان و راه های درمان آن

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

علت زانو درد در کودکان بستگی به عوامل مختلفی دارد. اما والدین باید توجه داشته باشند همیشه علت درد زانو فعالیت بیش از حد کودکان و رشد استخوان ها نیست بلکه در برخی مواقع ممکن است این درد بخاطر وجود یک مشکل جدی در زانوی کودکانشان باشد. اگر کودک شما نیز به زانو درد دچار است اما علت آن را نمی دانید پیشنهاد می کنم این مقاله را از دست ندهید.

زانو درد در کودکان از شایع ترین دردهای مفصلی است باعث درد و ناراحتی در کودک می شود. با اینکه درد زانو بیشتر افراد مسن و سالمندان را درگیر می کند اما کودکان نیز از این درد مصون نیستند و ممکن است به دلایلی به این درد دچار شوند.

در اغلب موارد علت زانو درد در کودکان رشد استخوان ها و آسیب دیدگی خفیف زانو به دنبال دویدن و بازی است. اینگونه زانو درد ها جدی نیستند و مشکلی را برای کودک ایجاد نمی کنند.

زانوهایی طبیعی در کودکان شامل موارد زیر می‌شود:

 

درد زانو در کودکان

 

زانو درد به دنبال فعالیت بیش از حد

کودکان بسیار فعال هستند و بیشتر وقت خود را صرف بازی کردن و دویدن به این طرف و آن‌ طرف در خانه و بیرون از خانه می‌کنند و بنابراین این فعالیت‌ها ممکن است سبب بروز درد زانو در آنها شود. این نوع زانو درد در کودکان بیشتر در هنگام شب ها بروز پیدا می کند و پس از مدت زمان کوتاهی تسکین می یابد.

زانو درد به دنبال آسیب دیدن زانو

کودکان از فعالیت بدنی بالایی برخوردارند به همین سبب آسیب دیدن مفصل زانو در این سنین بیشتر دیده می شود. خوشبختانه بدن کودکان از قدرت ترمیم بالایی برخودار است از این رو در صورت آسیب دیدن مفصل زانو، بهبودی سریع حاصل می شود.

زانو درد به دنبال رشد استخوان ها

دردهای دوران رشد دردهای رایجی هستند که بیشتر در کودکان بین سه تا پنج سال و 8تا 12سال رخ می دهد. این دردها معمولا تا پایان سال های نوجوانی فروکش می شوند.

دردهای رشد اغلب به صورت دردهایی مبهم و زق‌زق‌کننده در پاها، اغلب در جلوی ران‌ها، پشت ساق پاها یا پشت زانوها بروز می‌شوند. البته زانو دردهای مربوط به دردهای رشد معمولا خفیف هستند و پس از چندین ساعت تسکین می یابند.

دلایل و علت زانو درد در کودکان

با اینکه در اغلب موارد زانو درد در کودکان بیشتر به خاطر ضربه دیدن زانو و رشد استخوان ها بوجود می آید اما درد زانوی کودکان خود را تنها نشانه‌ای از رشد استخوان‌ها قلمداد نکنند و آن را هشداری برای ابتلا به بیماری‌های استخوانی و یا خطر بروز مشکلات مرتبط با زانو در آینده در نظر بگیرند.

 

دلایل و علت زانو درد در کودکان

 

از مهم ترین علت های زانو درد در کودکان شامل موارد زیر است:

نرمی کشکک زانو

کندرومالاسی یا نرمی کشکک زانو در کودکان شایع ترین علت زانو درد  است که در آن غضروف های قرارگرفته در ناحیه کشکک زانو از بین می روند. شیوع این بیماری در میان کودکان ورزشکاری که به ورزش های سنگین مشغول هستند شایع تر می باشد. این عارضه در کودکان با علائمی نظیر:

  • بی ثباتی زانو
  • صدا دادن زانو در هنگام حرکت دادن آن
  • ورم و درد شدید در قسمت جلوی زانو

دررفتگی کشکک زانو

دررفتگی کشکک زانو در کودکان زمانی رخ می دهد که استخوان کوچک جلویی زانو از جای خود خارج شود. علت زانو درد در کودکان به خاطر دررفتگی کشکک زانو، بیشتر به دلیل دررفتگی مادرزادی است که درمان چنین اختلالی در کودکان تنها به کمک جراحی انجام می شود.

دررفتگی کشکک زانو در کودکان علاوه بر زانو درد با علائم دیگری همراه است که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سفتی و متورم شدن زانو
  • احساس درد در هنگام نشستن
  • بروز صداهایی همچون تق تق از درون مفصل زانو
  • شدید شدن درد زانو با انجام فعالیت
  • احساس گرفتگی زانو در زمان حرکت دادن آن

بیماری اسگود شلاتر

بیماری اسگود شلاتر یک بیماری مربوط به استخوان‌سازی بیش‌از حد در ناحیه برجستگی استخوان درشت نی است. شیوع این بیماری در میان پسران و دختران یازده تا پانزده سال شایع تر است. البته این بیماری در پسران شیوع بیشتری نسبت به دخترها دارد و با چنین علائمی همراه است:

  • بروز درد در قسمت جلویی زانو
  • برجستگی بیشتر از حد در ناحیه برجستگی استخوان درشت نی
  • حساسیت به لمس در ناحیه برجستگی استخوان درشت نی
  • درد با فعالیت تشدید و با استراحت کاهش می‌یابد.
  • منقبض شدن عضله چهار سر که باعث شدید شدن درد بیمار می شود.
  • شدید شدن درد به هنگام چهار زانو یا دو زانو نشستن و فعالیت هایی چون دویدن و پریدن

 

سندرم درد پاتلوفمورال، علت زانو درد در کودکان

سندرم درد پاتلوفمورال (Patellofemoral Pain Syndrome) داخل و اطراف کاسه زانوی فرد را درگیر می‌کند. به این سندرم، «زانوی دونده» (Runner's Knee) هم می‌گویند.

نکته: این عارضه را با تاندونیت پاتلا (Patellar Tendinitis) یا «زانوی جهنده» (Jumper's Knee) اشتباه نگیرید!

سندرم درد پاتلوفمورال به‌طور معمول بر اثر استفاده بیش از حد به وجود می‌آید؛ یعنی اگر فردی حرکاتی را بارها و بارها تکرار کند که به زانویش فشار بیاورند، دچار PFP می‌شود.

این عارضه بیشتر در ورزشکاران رشته‌های دو، دوچرخه‌سواری و اسکی دیده می‌شود. چون آن‌ها مدام زانویشان را خم‌وراست کرده، و به کاسه زانو فشار می‌آورند.

البته این سندرم در دختران جوانی که ورزش زیادی نمی‌کنند هم شایع است. به‌طور کلی، در زنان نسبت به مردان، و در کودکان و نوجوانان شیوع بیشتری دارد.

بعضی از افراد مبتلا به عارضه زانوی دونده، کاسه زانویشان با استخوان ران هم‌راستا نیست. این وضعیت به‌خاطر ضعف عضلانی، آسیب‌دیدگی یا مشکلات این‌چنینی ایجاد می‌شود.

 

زانوی دونده

 

اگر چنین اتفاقی بیفتد، وقتی زانو خم‌وراست می‌شود، کاسه زانو به‌آرامی روی استخوان ران نمی‌لغزد. در نتیجه آسیب می‌بیند و باعث سندرم درد پاتلوفمورال (PFP) می‌شود.

سفتی عضلات پا، ضعف ساق پا و صافی کف پا می‌توانند احتمال ابتلای فرد به این سندرم را افزایش دهند. بنابراین در صورت مشاهده این علائم، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

استراحت و ورزش‌های تقویت‌کننده پاها و باسن هم می‌توانند به بهبود سندرم PFP کمک کنند. کودک یا نوجوانی که دچار این عارضه شده، باید از فعالیت‌هایی که باعث درد می‌شوند، پرهیز کند.

 

از دیگر علت های زانو درد در کودکان می توان به:

 

زانو دردهایی که در کودکان باید جدی گرفته شوند؟

با اینکه در اغلب موارد زانو درد در کودکان مشکلی جدی نیست و جای نگرانی ندارد اما در صورتی که زانو درد با چنین علائمی همراه باشد باید جدی گرفته شود:

  • درد هایی که در زانو حالت ضرباندار دارند
  • درد هایی که در دیگر قسمت های زانو نظیر درد در قسمت ران، ساق و بخش خلفی زانو مشاهده می شوند.
  • بروز درد در هنگام لمس کردن زانو یا حساس بودن به لمس
  • متورم شدن بخش هایی از زانو
  • قفل شدن زانو
  • گرفتگی مفصل زانو
  • خم شدن ناگهانی زانو
  • تب کردن کودک ( این علامت نشان دهنده آرتروز در کودکان است)
  • گرم و قرمز بودن مفصل زانو

به هیچ عنوان نمی توان گفت چنین علائمی تنها نشان دهنده فعالیت بیش از حد کودک و رشد استخوان ها است. بلکه مطمئنا یک مشکل جدی در زانو رخ داده است که با چنین علائمی ظاهر شده است. پس والدین باید توجه داشته باشند در هنگام مشاهده چنین علائمی هر چه سریعتر علت زانو درد کودک خود را از یک پزشک و متخصص ارتوپد جویا شوند.

در هنگام مراجعه به پزشک، او از شما در مورد نوع درد، زمان وقوع و مدت زمان وجود آن از شما سوال هایی می کند که برای بدست آوردن نتایج درست حتما به این سوالات به درستی پاسخ دهید.

 

درمان زانو درد در کودکان

درمان زانو درد در کودکان بسته به علت آن متفاوت است که جراح ارتوپد بسته به علت درد زانو در کودکان و شدت درد از چنین روش هایی استفاده می کند:

درمان خانگی درمان زانو درد در کودکان

در صورتی که علت درد آسیب دیدگی زانو در اثر فعالیت بیش از حد باشد؛ با درمان های خانگی می توان به این نوع دردها تسکین داد. روش های درمان خانگی زانو درد در کودکان شامل:

  • استراحت دادن به زانو
  • استفاده از کمپرس سرد
  • بانداژ کردن زانو

از دیگر روش های درمان زانو درد در کودکان شامل:

  • استفاده از داروی های ضدالتهاب و غیراستروئیدی
  • کفش و وسایل طبی
  • بریس های مخصوص زانو
  • فیزیوتراپی
  • ورزش درمانی درد زانو
  • جراحی زانو درد در کودکان

انجام عمل جراحی برای درمان زانودرد در کودکان تنها در موارد محدود انجام می شود و جراح ارتوپد بسته به علت احساس درد نوع جراحی را برمی گزیند.

 

منبع :

kidshealth.org

 

مطالب مشابه

عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی
عکس آرتروز زانو و تشخیص آن با رادیوگرافی و سونوگرافی

از مهم ترین روش‌های تشخیص آرتروز استفاده از تصاویر اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی تی اسکن است. تشخیص به‌موقع این اختلال باعث می‌شود درمان هرچه سریع‌تر آغاز شود و فرسایش و سائیدگی کمتری در استخوان و غضروف اتفاق بیفتد.

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

  • خسینی

    سلام خسته نباشید پسر من دوسالگی بایک سرما پاهاش و بیشتر پای چپش درد می‌گرفت البته درداش شبانه بود الان که دوسال نه ماهش چندشب دردهای شبانه اش دوباره شروع شده قبلاً یکساله بود آزمایش داده و دکتر گفته بوده مشکلی نیست اما من خیلی نگرانم اگه براتون مقدوره من راهنمایی کنید

    مدیر سایت

    خدا قوت پسر شما حتما باید از نظر بیماری های روماتولوژی بررسی شه.

  • نیلوفر

    سلام من یه دختر 10ساله دارم. که حدود یه هفته پیش صبح که از خواب بیدار شد گفت که شانه اش درد میکنه دخترمو بردم پیش پزشک سنتی وگفت که دستش در رفته وجاانداخت. وروز بعد دیدم ک دستش بهتر نشدبه پزشک اطفال مراجعه کردم و به تجویز ایشون از دست دخترم عکس گرفتم وخدا رو شکر در رفتگی وجود نداشت اما این درد کم نشد ک هیچ به بقیه عضله هاش «دست وپاهاش»هم سرایت کرد. الان نمیدونم باید چیکار کنم لطفا شما راهنماییم کنید ????

    مدیر سایت

    خدا را شکر دررفتگی نداره لذا باید از قرص ویتامین D و کلسیم مصرف کنه و دستش را هم تکان بده.

  • Nazi

    سلام 13 سالمه وقتی زانومو خم و راست میکنم یکم درد میگیره و بعضی موقع هاهم خمو راست نکنم درد میگیره مشکلش چی میتونه باشه؟ممنون میشم بگید

    مدیر سایت

    خدا قوت حتما مربوط به کمبود های ویتامینی و ضعف عضله چهار سر و اظراف زانو هست.

  • ارین

    سلام پسرم 5سالشه نزدیکه 8ماهه زانوچپش درد داره متخصص ارتوپدبردم میگن مشکل نداره اماخودش خیلی درد داره میلنگه ومعذرت میخوام توسرویس بهداشتی وقتی میشینه ازشدت درد زانوگریه میکنه چ کنم

    مدیر سایت

    خدا قوت دارو های مکمل به بچه بدید و حتما از فعالیت زیاد پرهیز کنه.

  • Nazi

    سلام من 13 سالمه زانومو وقتی خمو راست میکنم یکم درد میکنه مشکلش چی میتونه باشه؟ممنون میشم جواب بدید

    مدیر سایت

    خدا قوت مربوط به ضعف عضلات و کمبود های ویتامینی است که با مصرف مکمل های دارویی باید جبران به شود.

  • آراد

    باسلام پسر ۲/۵ ساله دارم که ۷_۸ ماهه ، بیشتر شب ها زانوی سمت راستش درد شدید داره مخصوصا شب ها ، از نظر ظاهری زانوها قرینه هستند. ولی نگرانم که چرا همیشه فقط زانوی راستش درد می‌کنه ، آیا گرفتن رادیوگرافی لازمه؟

    مدیر سایت

    خدا قوت نیاز به عکس نیست شما شربت استئوکر به مدت سه ماه روزی یک قاشق چایخوری مصرف کنید.

  • مهدی یزدلی

    سلام و درود خدمت دکتر عزیز دخترم تا یکماه دیگه چهار ساله میشه.اما یه دردی دو روزی هست پشت کشکک زانو داره که در موقع دراز کشیدن مشکل نداره ،اما وقتی رو پاهاش می ایسته میگه نمیتونم وسریع می شینه ،انگار عصب پشت زانو هاش درگیر باشن و یهو ،درد می افته تو زانوش،به نظرتان مشکلش چیه.ممنون میشه راهنمایی بفرمایید

    مدیر سایت

    خدا قوت اولین کار این هست که شربت استئوکر Osteocare به مدت سه ماه هر 12 ساعت یک قاشق چایخوری بخوره تا احتمالا این مشکل برطرف بشه.

  • زهرا خندان

    سلام. درد زانو در کودکان بعد از بازی به نظرم این غیر طبیعیه که بچه ها بعد از بازی زانوشون درد بگیره، و شبا از درد بیدار بشن. مهبد پسر دوستم هست و 4 ساله س. به نظرتون چه دلایلی داره؟

    مدیر سایت

    خدا قوت مربوط به رشد و فعالیت روزانه هست و چیز نگران کننده ای اصلا نیست.

  • سعید رضایی

    عالی بود دخترم فقط شب ها پشت زانوس درد داره که با کمی ماساژ بهتر میشه علتش چی می‌تونه باشه جناب دکتر

    مدیر سایت

    خدا قوت دلیل این مشکل بیشتر از ضعف عضله چهار سر و کمبود ویتامین D می تونه باشه

  • سعید رضایی

    عالی بود متن های

    مدیر سایت

    ممنون از شما

  • ابراهیم قربان زاده

    سلام .پسرم ۴سالشه چند شب هستش از خواب می پره بخاطر درد زانو که فقط شبها بعد از خواب این درد ب سراغش میاد و روز هیچ علائمی از درد نداره ... درد زانو ش با چند دقیقه ماساژ دادن آروم میشه . علت این درد که هیچ اثری از ورم یا کبودی نیست چی میتونه باشه؟؟ممنون میشم اگه جواب بدین

    مدیر سایت

    خدا قوت پسر بچه هایی که فعالیت روزانشون زیاده یک درد های در زانو هنگام شب دارند.

×