• 02129123462
  • آدرس: تهران، میدان اقدسیه، خیابان اراج، خیابان 22 بهمن، روبروی بیمارستان نیکان، پلی کلینیک فوق تخصصی نیکان، طبقه 4
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

مدت مطالعه: دقیقه
نویسنده: تیم محتوا
انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

با افزایش سن، غضروف زانوهای ما ممکن است فرسوده شوند و این مسئله باعث آرتروز و درد زانو می‌شود که هنگام راه رفتن و بالا رفتن از پله‌ها احساس می‌کنید. داروهایی مانند داروهای ضدالتهاب و تزریق کورتیکواستروئیدها یا اسید هیالورونیک، اغلب برای درمان زانودرد ناشی از آرتروز تجویز می‌شوند. اما این‌ها تنها گزینه‌های درمانی نیستند. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید. در ادامه روش‌های کاهش درد آتروز زانو ذکر شده‌اند:

 

روش‌های کاهش درد آتروز زانو

 

وزن خود را کاهش دهید

کاهش وزن باعث اعمال فشار کمتری بر روی مفاصل زانو می‌شود. در هر قدمی که برمی‌دارید، یک‌ونیم برابر وزن بدنتان فشار بر زانوهایتان اعمال می‌شود. در هنگام بالا رفتن از پله‌ها دو یا سه برابر وزن بدن به زانوها فشار وارد می‌شود. به همین دلیل است که کاهش وزن (درصورت اضافه وزن) و حفظ وزن سالم بسیار مهم هستند. کاهش وزن باعث می‌شود فعالیت بیشتری داشته باشید و فعالیت بیشتر برای مفاصل زانو بهتر از یک جا نشستن است.

 

به‌طور منظم ورزش کنید

افراد مبتلا به آرتروز زانو اغلب از ورزش کردن اجتناب می‌کنند؛ زیرا ممکن است باعث آسیب شود. اما انجام ورزش‌های هوازی و حفظ قدرت عضلانی برای جلوگیری از آتروفی عضلانی که می‌تواند علائم آرتروز را بدتر کند، بسیار مهم هستند. درواقع تحقیقات نشان می‌دهند یک برنامه ورزشی منظم به‌طور قابل توجهی درد، عملکرد فیزیکی و سفتی را در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو بهبود می‌بخشد.

بنیاد آرتریت شش تمرین را به‌طور خاص برای افراد مبتلا به آرتروز زانو پیشنهاد می‌دهد تا به قوی نگه داشتن زانوهای آن‌ها کمک کند. این تمرین‌ها شامل مینی اسکوات و کشش چهار پا و همسترینگ هستند. تمرینات را به آرامی شروع کنید و تعداد تکرارهای خود را افزایش دهید.

 

تمرینات کششی انجام دهید

کشش ملایم و پیشرونده می‌تواند جریان خون و انعطاف‌پذیری مفاصل سفت را بهبود بخشد. بهبود جریان خون به تحویل اکسیژن و مواد مغذی به مفاصل و بافت‌های اطراف و حذف مواد مضر از آن‌ها کمک می‌کند. این مسئله باعث کاهش درد مفاصل می‌شود.

علاوه بر این، حرکات ملایمی مانند تمرین تای چی به کاهش درد آرتروز زانو کمک می‌کنند.

 

رژیم غذایی سالم و ضدالتهاب داشته باشید

استئوآرتریت شامل التهاب مفاصل زانو نیز می‌شود. بنابراین بهتر رژیم غذایی سالم و ضدالتهاب داشته باشید. میوه‌ها و سبزیجات مختلفی را ازجمله آنتی اکسیدان‌های ضدالتهاب مانند ویتامین‌های سی، دی، ای و سلنیوم انتخاب کنید که سرشار از مواد مغذی گیاهی هستند. این مواد غذایی کالری کمی دارند و این رژیم غذایی به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی تن، ماهی خال‌خالی و شاه‌ماهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این ماهی‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که خواص ضدالتهابی نیز دارند.

 

از یخ‌درمانی و گرما‌درمانی استفاده کنید

یخ ضدالتهابی طبیعی است. یخ به کاهش التهاب زانوی شما کمک می‌کند. گرمادرمانی نیز برای گرم کردن زانوی شما برای آمادگی قبل از ورزش مفید است. هرگز یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید. همیشه قبل از استفاده از یخ روی زانوی خود یک حوله روی پوست قرار دهید.

 

از طب سوزنی استفاده کنید

تحقیقات نشان می‌دهند طب سوزنی به کاهش درد و بهبود عملکرد در افراد مبتلا به آرتروز زانو یا ستون فقرات کمک می‌کند.

طب سوزنی همراه با ماکسی باسشن (تکنیکی که شامل سوزاندن گیاه ماگورت نزدیک به پوست است) دوره‌ای درمانی برای درمان آرتروز در چین است. نتایج تحقیقات مختلف نشان می‌دهند ماکسی باسشن می‌تواند به اندازه داروهای خوراکی برای درمان آرتروز زانو مؤثر باشد. درمان شما باید متناسب با مرحله بیماری شما باشد و ممکن است شامل طب سوزنی، طب فشاری و ماکسی باسشن باشد.

 

در جلسات فیزیوتراپی شرکت کنید

فیزیوتراپی می‌تواند گزینه‌ای مؤثر برای افرادی باشد که به‌دنبال تسکین درد آرتروز زانو هستند. تحقیقات شواهد محکمی درمورد مزایای فیزیوتراپی برای افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو و لگن، به‌ویژه به‌عنوان گزینه‌ای که باید قبل از هر گونه فکر کردن درمورد جراحی در نظر گرفت، ارائه کرده‌اند. به‌علاوه فیزیوتراپی در کنار مدیریت درد به بهبود کلی سلامت و کیفیت زندگی بیماران کمک می‌کند.

 

در جلسات کاردرمانی شرکت کنید

کاردرمانگر در طول جلسات کاردرمانی راهکارهایی برای به حداقل رساندن استرس روی زانوهای شما در حین انجام فعالیت‌های روزمره ارائه می‌دهد.

استراتژی‌ای که می‌تواند فشار بر روی مفاصل را کاهش دهد عبارتست‌‌از: همیشه روی صندلی‌ای بنشینید که دسته‌دار است. به این ترتیب، می‌توانید هنگام ایستادن از دسته‌های صندلی کمک بگیرید.

به‌علاوه کاردرمانگر می‌تواند وسایل کمکی مانند زانوبند را برای ایستادن راحت‌تر به شما توصیه کند.

 

سطح استرس خود را کاهش دهید

استرس می‌تواند بسیاری از بیماری‌های مزمن را بدتر کند و آرتروز زانو نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنیاد آرتریت می‌گوید استرس می‌تواند باعث افزایش تنش عضلانی و درد شود. این سازمان اشاره می‌کند که استرس و درد ناشی از آرتروز زانو می‌توانند باعث ناامیدی و حتی افسردگی شوند.

برای شکستن این چرخه، سعی کنید از روش‌های آرامش‌بخش متناسب با سبک زندگی خود استفاده کنید. تنفس عمیق (دم آهسته و به‌دنبال آن بازدم آهسته)، مدیتیشن، آرامش تدریجی و یوگا می‌توانند به کاهش سطح استرس شما کمک کرده و آرامش را برای شما آسان‌تر کنند.

 

در جلسات ماساژدرمانی شرکت کنید

بر اساس تحقیقات انجام‌شده، ماساژدرمانی می‌تواند به کاهش درد زانو، کاهش علائم آرتروز، افزایش احساس آرامش و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

هنوز مشخص نیست چگونه ماساژدرمانی به کاهش علائم آرتروز زانو کمک می کند، اما محققان معتقدند ماساژ تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی مرتبط با درد را کاهش می‌دهد. ازآنجایی‌که ماساژ به سادگی احساس خوبی دارد، می‌تواند به کاهش استرس و حتی کمک به خواب بهتر کمک کند.

 

از تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) استفاده کنید

تحریک الکتریکی عصب با فرکانس بالا ازطریق پوست می‌تواند به کاهش درد آرتروز زانو کمک کند. به گفته بنیاد آرتریت، این روش درمانی با نادیده گرفتن سیگنال‌های درد در بدن شما با جریان الکتریکی کار می‌کند. برای استفاده از این روش درمانی می‌توانید به فیزیوتراپ مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید این روش نیز مانند تمام درمان‌های طبیعی باعث بهبود علائم تمام بیماران نمی‌شود.

 

درخصوص مصرف مکمل‌ها تحقیق کنید

به گفته بنیاد آرتریت، برخی مطالعات نشان می‌دهند که کورکومین (که در ادویه زردچوبه نامیده می‌شود) ممکن است بتواند درد زانو را در افرادی که به آرتروز مبتلا هستند کاهش دهد. درحالی‌که گلوکزامین و کندرویتین نیز توسط برخی افراد برای کاهش درد زانو استفاده شده‌اند، نتایج قطعی نبوده است. تحقیقات نشان می‌دهند مصرف این مکمل‌ها برای تسکین درد آرتروز زانو خیلی مؤثر نیستند و کالج روماتولوژی آمریکا به افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو توصیه می‌کند از مصرف آن‌ها اجتناب کنند. اگر به مصرف مکمل‌ها فکر می‌کنید، توجه داشته باشید که آن‌ها می‌توانند با برخی داروها تداخل داشته باشند. بنابراین همیشه قبل از شروع مصرف مکمل با پزشک خود صحبت کنید.

 

داروهای مسکن مصرف کنید

برای کمک به تسکین درد ناشی از استئوآرتریت زانو، انواع مختلفی از داروها توسط پزشک عمومی شما تجویز می‌شوند. داروها می‌توانند شامل داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا پاراستامول باشند که هر دو به‌صورت خوراکی برای دوره‌های کوتاه پیشنهاد می‌شوند. قبل از مصرف هر یک از این داروها طبق دستورالعمل‌های پزشک عمومی پیش بروید.

 

از تزریق استروئید استفاده کنید

تزریق کورتیکواستروئید یکی دیگر از گزینه‌های درمانی است که برای تسکین کوتاه‌مدت درد استئوآرتریت زانو استفاده می‌شود. اگر داروهایی که قبلاً تجویز شده‌اند درد زانو را تسکین ندهند، ممکن است متخصص شما پیشنهاد تزریق داخل‌ مفصلی کورتیکواستروئید را برای کمک به تسکین درد کوتاه‌مدت ارائه دهد.

 

عمل جراحی

جراحی تعویض مفصل زانو برای درمان استئوآرتریت زانو زمانی استفاده می‌شود که سایر گزینه‌های درمانی غیرجراحی استفاده شده‌اند و دیگر مؤثر نیستند. پزشک عمومی شما تصمیم می‌گیرد شما را به جراح ارتوپد ارجاع دهد تا بررسی کند که آیا جراحی می‌تواند گزینه درمانی مناسبی باشد یا خیر. در صورتی که متخصص تشخیص دهد شما مبتلا به استئوآرتریت شدید هستید و درمان های غیرجراحی برای شما بی‌اثر هستند، عمل جراحی را توصیه می‌کند.

 

انتخاب بهترین متخصص برای تسکین درد آرتروز زانو

روش‌های درمانی مختلفی به تسکین درد آرتروز زانو کمک می‌کنند. اما در صورتی که روش‌های تسکین درد مؤثر نباشند و همچنان درد زانو ادامه داشته باشد، چاره‌ای جز عمل جراحی باقی نمی‌ماند. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم به پزشکی ماهر مراجعه کنید و درصورت لزوم عمل جراحی تعویض مفصل زانو را انجام دهید. دکتر علیرضا جواهری یکی از متخصصان حاذق و باتجربه درزمینه عمل جراحی زانو و لگن است و به تسکین درد زانوی شما کمک می‌کند.

 

 منابع

everydayhealth.com

jnjmedtech.com


مطالب مشابه

زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟
زانو درد چرا ایجاد می شود و چطور درمان می شود؟

زانودرد، درد یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌شود. محل احساس درد زانو و درمان آن معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت از مفصل و چرا آسیب دیده است.

علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟
علت زانودرد در چهل سالگی چیست و چطور درمان می شود؟

با افزایش سن، درد زانو به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، سن تنها عامل پشت زانودرد نیست. امروزه حتی افراد 30 تا 40 ساله نیز درد زانو را تجربه می‌کنند که بیشتر به‌دلیل اضافه‌وزن و سبک زندگی کم‌تحرک است.

داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی
داروی گاباپنتین برای آرتروز - عوارض و نحوه اثربخشی

گاباپنتین به ندرت برای درمان آرتروز تجویز می‌شود. بااین‌حال، ممکن است زمانی تجویز شود که سایر داروها شکست خورده باشند، یا کسی نتواند سایر درمان‌های توصیه‌شده را مصرف کند.

غذاهای مضر برای آرتروز
غذاهای مضر برای آرتروز

اگر آرتروز دارید، باید بدانید رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی بر سلامتی شما می‌گذارد. برخی غذاها مانند شکر، نمک، لبنیات و ... برای آرتروز مضر هستند و اغلب منجر به التهاب، تحریک بیماری و تشدید درد می‌شوند.

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.
عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی چیست؟ نکات مهمی که باید رعایت کنید.

عدم درمان روماتیسم مفصلی اثرات گسترده‌ای بر روی بدن می‌گذارد. این بیماری علاوه بر مفاصل بر پوست، مغز، قلب و سایر نواحی نیز تأثیر می‌گذارد. در عین حال مصرف داروهای مختلف نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری در سراسر بدن ایجاد کند.

علت بیماری روماتیسم چیست؟
علت بیماری روماتیسم چیست؟

روماتیسم به علت های مختلف ازجمله افزایش سن، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ... اتفاق میفتد. آرتریت روماتوئید (روماتیسم) نوعی بیماری خودایمنی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی
بهترین دارو‌ها برای درمان روماتیسم مفصلی

قرص و دارو‌هایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شود نقش اساسی در کنترل پیشرفت و علائم این بیماری دارند. شروع درمان بلافاصله پس از تشخیص مؤثرتر است و بهترین مراقبت‌های پزشکی، ترکیبی از داروهای آرتریت روماتوئید با روش‌های درمانی دیگر است.

انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی
انواع روماتیسم - 15 روماتیسم‌ التهابی و غیر التهابی

انواع بیماری‌های روماتیسمی بیماری‌هایی هستند که گروه‌های سنی مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ازنظر شدت در افراد مختلف به‌شکلی متفاوت بروز پیدا می کنند. اختلالات روماتیسمی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی
حرکات اصلاحی زانوی ضربدری - 7 تمرین ورزشی

تمرینات ورزشی برای اصلاح زانوی ضربدری به فرد در درمان پای ضربدری کمک می‌کند. این تمرینات به‌عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی برای اصلاح زانوی ضربدری در نظر گرفته می‌شود.

چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟
چگونه درد آرتروز زانو را کم کنیم؟

تنها راه کاهش درد آرتروز زانو مصرف دارو‌ها نیست. بلکه می‌توانید با تغییری اندک در سبک زندگی خود به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کنید.

نظرات

فیلدهای ضروری با علامت

×