ورزش و آسیب های لگنلگن

ورزش و آسیب های لگن

ورزش در فضای باز و آسیب های مفصل ران

در تابستان ، ورزشکاران بیشتری در ورزش های فضای باز مانند بسکتبال ، فوتبال ، بیس بال ، دوچرخه سواری و پیاده روی شرکت می کنند. با در نظر گرفتن این نکته ، مهم است به خاطر داشته باشید که فعالیت هایی که شامل دویدن بیشتر ، فشار شدید ، زمین خوردن یا استفاده بیش از حد از مفصل می شوند می توانند با خطر بیشتری برای آسیب های مفصل ران در ورزشکاران و جان فدایان آخر هفته همراه باشند.

 

پارگی های لابروم

ورزشکارانی که در ورزشهای سازمان یافته یا فعالیتهای فضای باز با حرکات ناگهانی یا چرخشی شرکت می کنند ، که در گلف ، فوتبال ، باله ، هاکی و فوتبال رایج است ، در معرض خطر بالای پارگی لابروم لگن هستند. لابروم حلقه ای از بافت نرم الاستیک است که لبه خارجی مفصل ران را در برمیگیرد. لابروم مانند یک سوکت یا درزگیری عمل می کند که "توپ" را در بالای استخوان ران در جای خود نگه دارد.

پارگی لابروم می تواند علائم کمی داشته  یا ممکن است ورزشکاران علائم شدیدتری مانند درد کشاله ران یا قفل شدن ، دای کلیک یا رد های پیشرونده را تجربه کنند. همچنین ممکن است مفصل دچار سفتی یا محدودیت دامنه حرکتی شود. درمان اولیه ممکن است شامل داروهای ضد التهابی و فیزیوتراپی باشد. اگر ورزشکار باز هم درد قابل توجهی داشته باشد ، باید توسط یک جراح ارتوپد ، که تست های تشخیصی مانند MRI را انجام می دهد ، مورد معاینه و بررسی قرار گیرد و ممکن است برای ترمیم بافت لابروم آسیب دیده ،آرتروسکوپی پیشنهاد شود.

 

هیپ پوینتر ها

علاوه بر صدمات محوری ، یکی دیگر از علل شایع مشکلات مفصل ران ، ضربه های مستقیم به قسمت خارجی مفصل ران است که معمولاً به عنوان هیپ پوینتر شناخته می شوند. اگرچه آنها معمولا در ورزش هایی مانند فوتبال یا هاکی روی می دهند ، هیپ پوینتر ها همچنین می توانند در بازیکنان بسکتبال ، دوچرخه سواران ، صخره نوردان یا کوهنوردانی که ممکن است از ناحیه لگن خود افتاده باشند ، رخ دهند. دویدن ، پریدن و پیچ خوردن معمولاً درد را تشدید می کند.

تشخیص هیپ پوینتر ها ساده است زیرا ورزشکاران معمولا حادثه خاصی را که منجر به درد در ناحیه لگن شده است ، به خاطر می آورند. درمان اولیه هیپ فوز پوینترها شامل استراحت ، یخ ، فشار و استفاده از داروهای ضدالتهاب است. معمولاً جراحات طی چند هفته برطرف می شوند و با اقدامات محافظه کارانه به خوبی درمان می شوند ، اما در صورت تداوم علائم ، ارزیابی توسط جراح ارتوپدی جهت رد کردن سایر آسیب ها مانند پارگی یا شکستگی لابروم ضروری است.

 

همسترینگ کشیده یا پاره شده

قرارگیری نامناسب یا کشش ناکافی یکی دیگر از مکانیسم های رایجی است که می تواند منجر به آسیب دیدن مفصل ران مانند کشیده شدن همسترینگ شود. همسترینگ ها گروهی از سه ماهیچه هستند که در امتداد پشت ران حرکت می کنند و لگن را به زانو متصل می کنند. در ورزشکاران ممکن است این عضلات به مقدار کم یا به طور کامل در یکی از این سه قسمت پاره شوند: در کنار لگن ، در محل اتصال تاندون عضلات (جایی که عضله در وسط ران با تاندون برخورد می کند) یا در زانو. ممکن است در طول فعالیت درد ناگهانی و شدیدی را در پشت ران خود تجربه کنند. ممکن است در عرض چند ساعت پس از آسیب ، تورم یا حساسیت ایجاد شود و همچنین احتمال کبودی یا تغییر رنگ در پشت ساق وجود دارد. 

استراحت ، یخ و داروهای ضد درد بدون نسخه تمام چیزی است که برای تسکین درد و تورم همسترینگ مورد نیاز است. بازگشت به فعالیت های شدید قبل از بهبود کامل عضلات همسترینگ ، احتمال تکرار آسیب را افزایش می دهد. بنابراین ، مشارکت در ورزش باید تنها پس از فیزیوتراپی و بهبودی کامل از سر گرفته شود.

 

جلوگیری از صدمات مفصل ران

برای اکثر آسیب های ورزشی ران ، اقدامات پیشگیرانه بسیار مهم هستند. کشش و حالت قرارگیری مناسب، در پیشگیری از پارگی لگن و کشیده شدن همسترینگ مفید ستند. به همین ترتیب  استفاده از پد مناسب و مناسب می تواند از بوجود آمدن پوینتر مفصل ران جلوگیری کند.

آسیب های مفصل ران را هرگز نباید نادیده گرفت! ورزشکارانی که علائم و درد مداوم دارند باید برای کمک با جراح ارتوپد مشورت کنند.


منبع محتوا : hss

دیدگاه شما

فیلدهای ضروری با علامت

    سوال خود را از ما بپرسید
    دکتر سید علیرضا امین جواهری
    شماره تماس